  • 1. Data: 2010-09-18 07:45:53
    Temat: Głupie (obawiam się) pytania o piec, kominek, komin i czyszczenie
    Od: hk <h...@k...pl>

    Nie mam gdzie zobaczyć a mam nadzieję że mi ktoś opowie:

    Jak rozwiązuje się w praktyce wybieranie sadzy z komina za piecem na
    ekogroszek i kominka? Wyczytałem że do kominka można się dobrać otworem
    w kolanku (nie brudzi się???), pod paleniskiem (tam chyba się popiół
    wybiera - taka szczelina wystarczy na jakieś drzwiczki?) albo w
    pomieszczeniu za ścianą robi dojście. To samo z kotłem - włazi się
    między piec a ścianę? Widziałem na jakimś zdjęciu piec z czopuchem z
    boku - przy takim to można rurę w tył na ścianę dać i miejsce na
    wyczystkę jest dostępne. Albo ustawić go na drugiej ścianie bokiem do
    komina. Ale w innych??
    U moich rodziców piec na węgiel był podłączony do komina rurą ~50cm, a
    za nim na samym dole były drzwiczki - nimi i taką "motyką" na krótkim
    kilku można było w razie czego wyciągnąć sadze na szufelkę lub na
    podłogę. Bo do pieca był swobodny dostęp z boku - tymczasem w kotłach z
    podajnikiem podajnik zasłoni mi całe dojście.
    Do pieca na ekogroszek chciałbym kupić (na razie bezskutecznie - nikt
    nie chce sprzedać) wkład ceramiczny. I on ma wyczystkę min. 40cm nad
    podłogą - i nad miską do odpływu skroplin. Jak sadza opadnie poniżej
    "niby-trójnika" wyczystki i do tej michy na kondensat to jak ją
    wybrać??? Rękami, garścią?
    Ile wg producentów, norm, użytkowników od ściany powinny być odsunięte
    kotły/podajniki? Bo wiem, że niektórzy dosuwają do samej ściany i też im
    działa i jakoś czyszczą (tylko nie wiem jak ;)

    PS kanał dymny kominka na parterze - jeśli jest piwnica - może być
    przeciągnięty do samego dołu/połowy (jak wygodniej) piwnicy? Koszt
    większy ale chyba łatwiej jakoś w piwnicy czyścić niż w salonie?

  • 2. Data: 2010-09-19 16:17:11
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Jak rozwiązuje się w praktyce wybieranie sadzy z komina za piecem na
    > ekogroszek i kominka?
    > albo w
    > pomieszczeniu za ścianą robi dojście.

    tak właśnie jest najpraktyczniej... choć to zależy, co jest za tą
    ścianą :-)
    ja mam po drugiej stronie komina, akurat wiatrołap, więc mi pasuje
    bardzo
    dobry dostęp do wyczystki, to ważne nie tylko do wybierania sadzy,
    dobrze, jeśli da się tam wsadzić lusterko i zobaczyć komin od środka

    > Do pieca na ekogroszek chciałbym kupić (na razie bezskutecznie - nikt
    > nie chce sprzedać) wkład ceramiczny.

    a w czym jest problem? kupujesz schiedel rondo plus (drożej) lub ibf
    universal (tanio) i jest dobrze :-)

    > I on ma wyczystkę min. 40cm nad
    > podłogą - i nad miską do odpływu skroplin. Jak sadza opadnie poniżej
    > "niby-trójnika" wyczystki i do tej michy na kondensat to jak ją
    > wybrać??? Rękami, garścią?

    40 cm to akurat tyle, żeby wsadzić rękę do samego dna i żeby sadza nie
    wysypała sie podczas otwierania drzwiczek wyczystki, a wybiera się
    właśnie ręką, mój kominiarz robi to w białych rękawiczkach :-)

    > PS kanał dymny kominka na parterze - jeśli jest piwnica - może być
    > przeciągnięty do samego dołu/połowy (jak wygodniej) piwnicy? Koszt
    > większy ale chyba łatwiej jakoś w piwnicy czyścić niż w salonie?

    no łatwiej i czyściej w domu...
    dodatkowo warto kupić dobre przyłączę pieca do komina, tzn. z
    odkręcana klapką pośrodku, żeby samą rurkę też wyczyścić czasem, no i
    wejście do komina robić nie prostopadle, tylko 45 stopni

    pozdrawiam
    s_13

  • 3. Data: 2010-09-19 21:12:04
    Od: hk <h...@k...pl>

    s_13 pisze:

    > a w czym jest problem? kupujesz schiedel rondo plus (drożej) lub ibf
    > universal (tanio) i jest dobrze :-)

    Tak, ale na kilka maili wysłanych tydzień z okładem temu do okolicznych
    przedstawicieli Prest, Schiedel itp. otrzymałem tylko jedną odpowiedź:
    że Schiedel nie sprzedaje pojedynczych elementów. Tylko cały system z
    pustakami, a ja bym chciał tylko wyczystkę, trójnik, parę rurek i
    izolację - bo mam kupione cegły na komin murowany i szkoda mi teraz
    kupować systemowego (a w zasadzie to dwóch, bo i kominek - i to drogich
    bo jeszcze kanały wentylacyjne). A przed zimą tylko piwnicę chcę
    postawić - to po co reszta ma leżeć...

> [...]
    > odkręcana klapką pośrodku, żeby samą rurkę też wyczyścić czasem, no i
    > wejście do komina robić nie prostopadle, tylko 45 stopni

    Hmm, takie 45 stopni dawane do pieca odsuniętego pół metra od ściany to
    prawie pół metra wyżej trójnik... I łatwiej chyba się wstrzelić jak się
    najpierw muruje komin a dopiero później szuka kotła. Jakby dać 45-st
    trójnik na 160cm wysoko, to regulując odległością od ściany i wysokością
    postumentu pod kocioł przy elastycznej rurze piec-komin można sobie
    trochę poszerzyć pole manewru przy wyborze kotła... A może jeszcze wyżej
    się daje ten trójnik i wtedy to już wysokością czopucha wcale się nie
    trzeba przejmować?

    Dzięki za objaśnienie i rozjaśnienie mi pod kopułką :)
    A.

  • 4. Data: 2010-09-20 18:51:59
    Od: s_13 <s...@i...pl>

> [...]
    > pustakami, a ja bym chciał tylko wyczystkę, trójnik, parę rurek i
    > izolację - bo mam kupione cegły na komin murowany i szkoda mi teraz

    to ciekawe... a co jeśli podczas murowania pijany majster upuści i
    zbije jedna rurkę szamotową, to mam kupować cały komin?..
    IBF sprzedaje, na fakturze miałem wszystko wyszczególnione i wycenione
    osobno, a jak zabrakło mi dwóch pustaków (pijany majster), to
    dokupiłem bez problemu, nawet zapytali czy kurierem nie wysłać, to
    będzie następnego dnia rano :-)

    pozdrawiam
    s_13