  • 11. Data: 2014-01-23 11:18:51
    Temat: Re: Ilość energii potrzebna do podgrzania powietrza, które wentyluje pomieszczenie
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "Marcin N" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:52e0e94d$0$2158$65785112@news.neostrada.pl...

    > ciepło właściwe powietrza wynosi 2020 a nie 1020.
    > Kto się myli?

    wiadomo ze oni, leszcze :)

    b.

  • 12. Data: 2014-01-23 11:30:42
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-01-23 11:18, Budyń pisze:
    > Użytkownik "Marcin N" <m...@o...pl> napisał w
    > wiadomości news:52e0e94d$0$2158$65785112@news.neostrada.pl...

    > wiadomo ze oni, leszcze :)

    Ok. To policzmy jeszcze raz, ale bez nieżyciowych założeń na poziomie
    900 m3 na godzinę. Przyjmijmy 100 m3 oraz zmiana temperatury o 20 st C.
    Od razu policzmy dla różnych źródeł ogrzewania i dla domu 100 m2 (czyli
    260 m3):

    Energia potrzebna do podgrzania 1m3 powietrza o 1 st C wynosi: 1020*1.2=
    1224 J
    100 m3 powietrza o 20 st to 1224*100*20 = 6 364 800 J czyli 0.68 kWh.

    Na dobę wyjdzie 24*0.68 kWh = 16.32 kWh.

    Koszty:

    1 kWh pompą ciepła gruntową to 15-17 gr: ok 2.61 zł na dobę
    1 kWh gazem to około 22-26 gr: ok 3,92 zł na dobę
    1 kWh prądem to ok 50-60 gr: ok 8.98 zł na dobę

    Pokręciłem coś?
    Koszty wziąłem z najnowszego wydania Muratora przed kilku dni.

    --
    MN

  • 13. Data: 2014-01-23 11:34:52
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-01-23 11:30, Marcin N pisze:

> [...]
    >
    > Pokręciłem coś?
    > Koszty wziąłem z najnowszego wydania Muratora przed kilku dni.

    A gdyby tak jeszcze uwzględnić sprawność rekuperatora na poziomie -
    delikatnie licząc 70% - to koszty spadną dramatycznie.

    --
    MN

  • 14. Data: 2014-01-23 11:41:59
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    > 1 kWh pompą ciepła gruntową to 15-17 gr: ok 2.61 zł na dobę
    > 1 kWh gazem to około 22-26 gr: ok 3,92 zł na dobę
    > 1 kWh prądem to ok 50-60 gr: ok 8.98 zł na dobę
    >
    > Pokręciłem coś?

    założenie 100m3 - nie wiem czy poprawne. Trzebaby sie odniesc do normy i
    podzielic przez 3 :-)

    no i bezpieczniej przyjąć dla reku sprawnosc na poziomie 50-60%. I już mozna
    policzyć opłacalnosc :-)))

    b.

  • 15. Data: 2014-01-23 12:01:17
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-01-23 11:41, Budyń pisze:
    > Użytkownik "Marcin N" <m...@o...pl> napisał w
    > wiadomości news:52e0ef4f$0$2158$65785112@news.neostrada.pl...

    > założenie 100m3 - nie wiem czy poprawne. Trzebaby sie odniesc do normy i
    > podzielic przez 3 :-)

    Norma jest podobno 20 m3 na osobę. 100m3 powinno spokojnie wystarczyć
    dla 3-4 osób.

    --
    MN

  • 16. Data: 2014-01-23 12:03:07
    Od: w...@g...com

    > no i bezpieczniej przyjąć dla reku sprawnosc na poziomie 50-60%. I już mozna
    > policzyć opłacalnosc :-)))

    No to faktycznie wynika, że ktoś kto ma mały domek (około 100m2, mała kubatura),
    dodatkowo mało ludzi w nim, ogrzewa tanim źródłem (pompa, węgiel, gaz ziemny) -
    inwestowanie w req nie ma za bardzo sensu (ekonomicznego).

    pzdr
    Bogdan

  • 17. Data: 2014-01-23 12:04:21
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-01-23 11:30, Marcin N pisze:

    > 100 m3 powietrza o 20 st to 1224*100*20 = 6 364 800 J czyli 0.68 kWh.

    Tu mały błąd się wkradł, bo najpierw policzyłem dla 260 m3 (6.3 MJ,
    potem dla 100 m3: 2 448 000J). W kWh wynik podałem prawidłowy.
    1 kWh = 3.6 MJ.

    --
    MN

  • 18. Data: 2014-01-23 12:06:58
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-01-23 12:03, w...@g...com pisze:

> [...]
    dodatkowo mało ludzi w nim, ogrzewa tanim źródłem (pompa, węgiel, gaz ziemny) -
    inwestowanie w req nie ma za bardzo sensu (ekonomicznego).

    Tyle, że ogrzewanie nadmuchowe chyba nie powinno mieć kształtu
    instalacji takiej, jak dla reku. Nadmuch ciepłego powietrza powinien
    odbywać się z podłogi albo ze ścian nad podłogą. To mocno komplikuje i
    podraża instalację. Dodanie rekuperatora do takiej wypasionej instalacji
    to wisienka na torcie, która obniża koszty o połowę.

    O POŁOWĘ!...

    --
    MN

  • 19. Data: 2014-01-23 12:17:56
    Od: r...@t...com.pl

    > Tu mały błąd się wkradł, bo najpierw policzyłem dla 260 m3 (6.3 MJ,
    >
    > potem dla 100 m3: 2 448 000J). W kWh wynik podałem prawidłowy.
    >
    > 1 kWh = 3.6 MJ.

    Faktycznie wynik poprawny, muszę skorygować swoje założenie człowiek potrzebuje ok
    0,15 kWh na godzinę mocy wentylacji (poprzednie załozenie 0,1kWh) było dla przeżycia
    na maksymalnym dopuszczalnym stężeniu 1500 ppm CO2.
    Najgorsze jest to że przebywający w pomieszczeniu człowiek emituje poniżej 100 W mocy
    - czyli mniej niż potrzeba na wentylację.
    Liczy się całkowita sprawność systemu z rekuperatorem, np. izolacji. System stojący
    na zimnym poddaszu, będzie miał znacznie mniejszą sprawność niż ten sam rekuperator
    umieszczony wewnątrz. Są tu naprawdę małe moce i straty w przewodach i samym reku są
    procentowo spore.

  • 20. Data: 2014-01-23 12:21:55
    Od: w...@g...com

    > Tyle, że ogrzewanie nadmuchowe chyba nie powinno mieć kształtu

    Ta temat jest tylko o ekonomicznym aspekcie intalacji req, ogrzewanie "tradycyjne"
    (kaloryfery lub podłogówka).

    pzdr
    Bogdan