  • 11. Data: 2011-06-05 11:48:22
    Temat: Re: Jak zmniejszyć obroty silnika wentylatora?
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    news:4deb5e15$0$2490$65785112@news.neostrada.pl...
    > Użytkownik "Yozwig" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Wiesz, ja jestem antytechniczny, więc musiałbym mieć coś do czego da się
    > podłączyć z obu stron konektory i to wszystko (lutowanie przekracza moje
    > zdolności), albo kogoś kto mi to zrobi.
    > A słowo kondesator sugeruje mi coś co nie będzie miało blaszek do
    > konektora ;-)

    Niech Kolega zachowa spokooj ;). Jeśli faktycznie ma
    być "na ftyki, to proszę zanabyć kondensator od pralki.
    Wartości 1,5uF/250V. Nie wiem ile zwolni to Twój wentylator
    bo nie znam jego parametrów (na oko o połowę).

    Po zanabyciu tego sprzętu rozcina kolega przewód
    roboczy do wiatraka i go wpina :). Nie unikniemy tu
    montarzu dwóch "samic" konektorków w miejscu
    ucięcia, ale cóż, do odważnych świat należy :).

    > W sensie że będzie chodził jeszcze szybciej, ale mniej dmuchał?

    Żaluzja odbierze mu pracę, więc może się rozbiegać.
    To dobry i przemysłowy sposób regulacji wydajności
    wentylatorów, bo mając mniejszą ilość powietrza do
    przetłoczenia pobierają mniej mocy. Rozbieganie jest
    minimalne zresztą. Ten sam efekt osiągnie Kolega
    zatykając wlot w odkurzaczu. Wyje trochę?

    --
    Yozwig

  • 12. Data: 2011-06-05 11:51:46
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości
    > Ty musisz zastosować "kondensator silnikowy" a te przewaznie mają właśnie
    > konektory ;)
    > http://images.okazje.info.pl/p/sprzet-agd/4213/th120
    /kondensator-2uf.jpg

    Nie do końca proszę Kolegi, bo te wiatraki mają moce
    rzędu 10-50W. Przy takich mocach wystarczy kondensator
    "z radia" (sprawdzone). Ale dla komfortu psychicznego
    autora topicu faktycznie lepiej zastosować "profesjonalny
    kondensator do silników", droższy o wiele nie będzie, ale
    za to można go przestrzennie mądrzej zagospodarować :).

    Takie kondensatory "na konektory" dałyby radę i z silnikami
    rzędu poszczególnych kW...

    --
    Yozwig

  • 13. Data: 2011-06-05 11:54:27
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    > Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości news:
    > I faktycznie - jakiś efekt jest zauważalny, dmucha z wylotów 5-7 stopni
    > zimniejsze powietrze.
    > A to już duża różnica.
    > Niestety - pojawił się odwrotny problem, dmucha go za mało.

    Najlepiej byłoby nie ograniczać całego przelotu
    tylko zastosować "dziurawe prześcieradło i empirycznie
    dobrać potrzebną średnicę dziury.

    A tak w ogóle to gratuluję Koledze :).
    Technika nie jest taka straszna, jak się masz kogo poradzić :)

    --
    Yozwig

  • 14. Data: 2011-06-05 11:55:06
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

> [...]
    > roboczy do wiatraka i go wpina :). Nie unikniemy tu
    > montarzu dwóch "samic" konektorków w miejscu
    > ucięcia, ale cóż, do odważnych świat należy :).

    Patent z zatykaniem dolotu okazał się tańszy, szybszy w realizacji i nie
    wymagał takich karkołomnych operacji jak montaż konektorków na kabelku. ;-)
    Prostota pomysłu i jego efekt przeszedł moje najśmielsze oczekiwania, z
    wylotów dmucha 10 stopni C.

    Dlatego właśnie doceniam istotnę usenetu.

    Wielkie dzięki dla pomysłodawcy.

    > Żaluzja odbierze mu pracę, więc może się rozbiegać.
    > To dobry i przemysłowy sposób regulacji wydajności
    > wentylatorów, bo mając mniejszą ilość powietrza do
    > przetłoczenia pobierają mniej mocy.

    Czyli co, jeszcze dodatkowo oszczędzę na prądzie do wentylatora?
    No nie mogę, same plusy, minusów brak - tak to tylko w Erze podobno.

  • 15. Data: 2011-06-05 11:56:28
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości
    /kondensator-2uf.jpg

    > Nie do końca proszę Kolegi, bo te wiatraki mają moce
    > rzędu 10-50W.

    Ten w piecu ma kilka razy więcej: 250-300 W.
    Sprawdzane miernikiem.

    W końcu musi napędzić powietrze ogrzewające całą chatę.

  • 16. Data: 2011-06-05 11:58:36
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Najlepiej byłoby nie ograniczać całego przelotu
    > tylko zastosować "dziurawe prześcieradło i empirycznie
    > dobrać potrzebną średnicę dziury.

    Spróbuję na razie zawinąć je raz, zamiast dwa czy trzy, może wystarczy.

    > A tak w ogóle to gratuluję Koledze :).
    > Technika nie jest taka straszna, jak się masz kogo poradzić :)

    Dokładnie tak jak piszesz.
    Mądra rada oszczędziła kosztów rzędu kilkuset zł (cena urządzeń podanych w
    pierwszym linku).
    No i dodatkowo dało się ją zrealizować w kilka minut i to w upalną
    niedzielę - a wiadomo jakie to cenne w takich okolicznościach.

  • 17. Data: 2011-06-05 12:01:44
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    > Użytkownik "Yozwig" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Ten w piecu ma kilka razy więcej: 250-300 W.
    > Sprawdzane miernikiem.
    >
    > W końcu musi napędzić powietrze ogrzewające całą chatę.

    Nie ma :). Jakim miernikiem i kto?
    Omomierzem tego się nie sprawdza.
    Po dołączeniu prądu zmiennego moc wybitnie spada
    względem takich wyliczeń.

    Uwierz mi, ma nie więcej jak 100W :)

    --
    Yozwig

  • 18. Data: 2011-06-05 12:02:38
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    > Użytkownik "Yozwig" <j...@o...pl> napisał w wiadomości news:
    >
    > Wielkie dzięki dla pomysłodawcy.

    Polecamy się na przyszłość :).

    --
    Yozwig

  • 19. Data: 2011-06-05 12:08:07
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Nie ma :). Jakim miernikiem i kto?

    A takim przelotowym, który sprawdza prąd który jest pobierany z podłączonego
    do jego gniazdka urządzenia.
    W instrukcji do pieca jest też podobna wartość, chyba 270 W.

  • 20. Data: 2011-06-05 13:47:12
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Robson wrote:

    > http://www.falowniki.com/print.php?id=102

    falownik to do silnika 3 fazowego się daje...