  • 21. Data: 2019-07-01 14:10:49
    Temat: Re: Kolektory i nie chcę ciepła
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    ~ taki znaczek to w potocznym i nie tylko znaczeniu mniej wiecej. Mniej bedzie na
    Kasprowym Wierchu wiecej w Kolobrzegu. Do tego zapewne nie uwierzysz ze jak roznica
    poziomow pomiedzy wlotem i wylotem w kolektorze wynosi jeden metr to tam gdzie nizej
    jest 0,1 atm wiecej. I to nie jest cud. A jak dolozyc ze z reguly cala unstalacja
    jest zabezpieczona naczyniem wzbiorczym to przez wyskosc slupa, albo inne srodki
    techniczne, do naczynia tez sie zwieksza cisnienie w instalacji. Tak sobie teraz
    pomyslalem po chuj ja to pisalem. I tak nie zrozumiesz.

  • 22. Data: 2019-07-01 15:08:09
    Temat: Re: Kolektory i nie chc ciepa
    Od: "abn140" <a...@g...com>

    > Tak, ale ja pytam czy są systemy pasywne.

    Tobie chodzi o zabezpieczenie samego solara czy bojlera?
    bojler pasywnie to jakis kaloryfer wpiac w polowie i na dole. jak bedzie
    wielki to winien na biezaco dolna polowe rozebrac.
    tyle tylko ze raczej na urlop to zabawa /zawory jakies zapewne trzebaby
    pootwierac, pozamykac/ bo nagrzeje rudere niemilosiernie. Dobrze jakby byl
    'szybki' moze regulus czy cos takiego.
    nie wiem czy i jak by sie to dalo zalozyc do bojlera gotowego, To taka
    tylko mysl jest.
    co do samego solara - cosh. nie mam pojecia....

  • 23. Data: 2019-07-01 19:06:46
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/06/2019 23:48, Jarosław Sokołowski wrote:
    > O ile sama idea budowy basenu

    Nikt tu o *budowie* basenu nie pisze.

    > obcą, to pomysł, by chcieć ów basen podgrzewać tylko
    > czasami, a nie kiedy tylko się da, to dla mnie już
    > tylko surrealizm

    Dla mnie surrealizmem jest wyciąganie błednych wniosków na podstawie
    własnych błednych domysłów.

    Mam spory basen rozkładany za 300+ z promocji Castoramy. Rozkładam go
    *czasami* i wtedy fajnie by było wodę podgrzać. Czasami go składam,
    czasami wybywam na wakacje, czasami mi się nie chce ani składać ani
    kąpać a ciepły basen wymaga filtraci przynajmniej kilka godzin na dobę.
    Czasami potrzebuje moc z solarów a czasami nie. Okazuje się że mimo
    upływu lat nic nie wymyślono i dalej pozostaje zawór ciśnieniowy i
    wygotowanie wody z glikolem w sytuacji klęski urodzaju energetycznego.
    Zaś z chałupniczych metod to chyba brezent na rolecie ze sznurkiem byłby
    wystarczający.

    Zaznaczam też że podpięcie solarów do basenu nie umieszczonego na stałe
    jest również zabawne z powodu tego że rurki bywa że wyskakują z gniazd
    basenu, czasem ktoś nadepnie, a czasem ktoś zakręci zaworek.

    > (nie będę pytał skąd u kol. Marudnego
    > takie potrzeby).

    Toteż koledze Urojeniowemu nie zamierzam odpowiadać na takie prostackie
    zaczepki. Basen mam. Nie murowany. Jak będę potrzebował to wmuruje w
    kształcie wąsów Salvadora Bliży jeśli uznam za stosowne i wtedy można
    będzie sobie narzekać na surrealizm.

  • 24. Data: 2019-07-01 19:08:46
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/07/2019 15:08, abn140 wrote:
    > Tobie chodzi o zabezpieczenie samego solara czy bojlera?

    Solara. Bojlera, powiedzmy, nie ma. Czy to w wyniku awarii prądu czy
    przeładowania go.

> [...]
    > pootwierac, pozamykac/ bo nagrzeje rudere niemilosiernie. Dobrze jakby byl

    Zakładałem oddawanie ciepła kaloryferami jako ostateczność ponieważ w
    tej sytaucji musiałbym je umieścić na zewnątrz budynku, najlepiej po
    drugiej stronie co jest troche kłopotliwe. I dalej nie jest pasywne,
    wymaga aktywnego pompowania czynnika.

  • 25. Data: 2019-07-01 19:11:24
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/07/2019 07:55, Budyń wrote:
    > dokładnie tak jak nie chcesz - głównie przez takie dobranie rozmiaru aby nie było
    namiaru ciepła.

    Nadmiar ciepła występuje tylko impulsowo kilka dni w roku. Dzięki
    przewymiarowaniu w porach pośrenich mam ciepło a inni z dobranymi
    solarami nie, muszą dogrzewać wodę.

    > są takie które pod wpływem ciśnienia wypychaja glikol do zbiornika

    I wypełniają czym te rurki? Tym samym glikolem ze zbiornika tylko
    zimniejszym?

    > samoróbki byłyby w tej sytuacji niezłe bo z założenia (powłoka nieselektywna) nie
    dają bardzo wysokich temperatur.

    Od dawna o tym myśle, ale to jednak sporo roboty. No i aby uzyskać taką
    samą moc pewnie będzie 3x więcej powierzchni. A i temperature też
    chciałbym wody na poziomie 45 stopni.

  • 26. Data: 2019-07-01 19:13:08
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/07/2019 10:16, Janusz wrote:
    > Słowo klucz - stagnacja, pompa jest wyłączona i w kolektorze robi się para
    > trochę zwiększa się ciśnienie, nadmiar "wychodzi" zaworem bezpieczeństwa,
    > kolektor w takim stanie może być cały dzień, nic więcej się nie dzieje.

    Owszem ale to ostateczność. To nie zabezpiecza przed zagotowaniem, tylko
    przed wzrostem ciśnienia w trkacie gotowania. No i wymaga chyba jednak
    uzupełniania braków.

  • 27. Data: 2019-07-01 21:26:26
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 1 lipca 2019 19:11:25 UTC+2 użytkownik heby napisał:

    > I wypełniają czym te rurki? Tym samym glikolem ze zbiornika tylko
    > zimniejszym?

    nie, parą glikolu.

    dają bardzo wysokich temperatur.

    > Od dawna o tym myśle, ale to jednak sporo roboty. No i aby uzyskać taką
    > samą moc pewnie będzie 3x więcej powierzchni. A i temperature też
    > chciałbym wody na poziomie 45 stopni.

    mam samoróbkę ze 100m2, z tego max. 22kW, temp. glikolu powyżej 100stopni. Ale to sa
    właśnie wady :)

    Na drugim dachu mam osobną wężownicę pod basen, tam była pompowana woda basenowa. Ale
    nie mam juz basenu :)

    b.

  • 28. Data: 2019-07-02 01:32:38
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sun, 30 Jun 2019 22:19:06 +0200, heby napisał(a):

    > Tak, ale ja pytam czy są systemy pasywne.

    Są, Vitosol Viessmanna, opatentowany. Ale cena - lepiej nie sprawdzaj.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 29. Data: 2019-07-02 07:14:43
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 2 lipca 2019 01:35:56 UTC+2 użytkownik Borys Pogoreło napisał:

    > Są, Vitosol Viessmanna, opatentowany. Ale cena - lepiej nie sprawdzaj.

    a prawda, a ja powiedzialem ze hewalux.

    b.

  • 30. Data: 2019-07-02 11:38:17
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-01 o 19:13, heby pisze:

    > Owszem ale to ostateczność. To nie zabezpiecza przed zagotowaniem, tylko
    Zabezpiecza, pompa się wyłącza przy zbyt wysokiej temp w zbiorniku.
    > przed wzrostem ciśnienia w trkacie gotowania. No i wymaga chyba jednak
    > uzupełniania braków.
    Braki są wtedy gdy za małe jest naczynie wyrównawcze, kolektory mają małą
    pojemność i wyłączenie pompy powoduje momentalne przejście glikolu w parę
    a kolektora w stagnację, a że objetość wodna niewielka to i wzrost
    ciśnienia nie jest duży.
    Para się nie przemieszcza bo i nie ma gdzie.

    --
    Janusz