  • 11. Data: 2019-02-20 09:33:38
    Temat: Re: Kuchnia indukcyjna i agregat
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2019-02-20 o 08:15, Jacek pisze:
    > Tak sobie wyobrażam przyszłość elektromobilności (o ile nie nastąpi
    > jakiś jakościowy skok w technice akumulatorów albo ktoś nie wymyśli
    > innego patentu) ;-)
    > Jacek

    No przecież ta przyszłość już jest, w każdej lokomotywie spalinowej, od
    co najmniej 40 lat. Tam od zawsze jest wyeliminowane słabe ogniwo - nie
    ma akumulatora w ogóle. Wizjonerzy, czy praktycy? ;)

    --
    viktorius

  • 12. Data: 2019-02-20 11:48:31
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-02-20 o 09:33, viktorius pisze:

    > No przecież ta przyszłość już jest, w każdej lokomotywie spalinowej, od
    > co najmniej 40 lat. Tam od zawsze jest wyeliminowane słabe ogniwo - nie
    > ma akumulatora w ogóle. Wizjonerzy, czy praktycy? ;)

    Jakiś rozruchowy do rozrusznika (pewnie spalinowego) to może by się
    znalazł ;)
    BTW - W latach 70-tych to widywałem jeszcze ciężarówki z rozrusznikiem
    spalinowym.

    Odnośnie lokomotyw:
    Nie mają żadnego bufora energii? Czyli, obrazowo mówiąc, jeśli skład
    mija wzniesienie i zaczyna jechać z górki, to silnik spalinowy napędza
    tylko sam siebie, a prądnice tylko robią wiatr?
    Tam są prądnice, czy raczej coś w rodzaju alternatorów?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 13. Data: 2019-02-20 12:32:52
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Gdzie widziales w latach siedemdziesiatych ciezarowki z silnikami spalinowymi do
    rozruchu? Chyba w marzeniach sennych. Jedynym znanym mi sprzetem byl ciagnik
    gasiennicowy Staliniec ktory mial jednocylindrowy silnik spalinowy robiacy za
    rozrusznik do stu konnego silnika glownego. Silnik robiacy za rozrusznik byl odpalany
    elektrycznym rozrusznikiem albo korba. Dziwne wynalazki w stylu odpalanie silnika
    sprezonym powietrzem albo awaryjne z rozrusznika nakrecanego jak zegarek korba byly
    wynalazkami z II Wojny Swiatowej i sie nie przyjely. Jeden dzien a Ty dwa razy
    zajebales jak chory w kubel.

  • 14. Data: 2019-02-20 12:42:07
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2019-02-20 o 11:48, Adam pisze:

    > Jakiś rozruchowy do rozrusznika (pewnie spalinowego) to może by się
    > znalazł ;)
    > BTW - W latach 70-tych to widywałem jeszcze ciężarówki z rozrusznikiem
    > spalinowym.

    Ciągniki rolnicze też miały rozruch z silniczka spalinowego, chyba
    białoruskie MTZ
    Akumulator jakiś na pewno jest, ale do pomocy, albo rozruchu, albo jazdy
    manewrowej. Na pewno nie do stałej jazdy - jak w Tesli.
    Zmodernizowana SM-42 ma coś takiego jak:
    "zasob­nik ener­gii do jazdy akumulatorowej" co daje moż­li­wość jazdy
    manew­ro­wej bez załą­cza­nia sil­nika spalinowego

    https://www.newag.pl/oferta/18d/

> [...]
    > tylko sam siebie, a prądnice tylko robią wiatr?
    > Tam są prądnice, czy raczej coś w rodzaju alternatorów?

    O ile wiem, to silniki trakcyjne w lokomotywach spalinowych używanych w
    Polsce nie mają trybu "prądnica". Jak nie ma wrzuconej jazdy, to idzie
    na na luzie. Hamowanie tylko hamulcami, nie silnikiem.

    Za to w nowych tramwajach to już powszechne, żeby oddać do sieci
    wygenerowany podczas hamowania prąd.

    --
    viktorius

  • 15. Data: 2019-02-20 15:34:30
    Od: Andrzej S <a...@e...pl>

    W dniu 2019-02-20 12:32, Zenek Kapelinder pisze:
    > Gdzie widziales w latach siedemdziesiatych ciezarowki z silnikami spalinowymi do
    rozruchu?

    Tutaj ciekawe odpalalnie DeTa rozrusznikiem spalinowym

    https://www.youtube.com/watch?v=WUKBfwDcWIU

    pozdro
    --
    A S

  • 16. Data: 2019-02-20 16:41:56
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2019-02-20 o 15:34, Andrzej S pisze:

    > Tutaj ciekawe odpalalnie DeTa rozrusznikiem spalinowym
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=WUKBfwDcWIU

    No 5 minut kręcić bez przerwy, to żaden rozrusznik elektryczny, ani
    żaden akumulator by nie wytrzymał :)
    Nie wyobrażam sobie, że jakby komuś zgasła ciężarówka na skrzyżowaniu,
    to by silniczek od motorynki wyłaził sznurkiem odpalać...

    --
    viktorius

  • 17. Data: 2019-02-20 18:58:50
    Od: pilocik <p...@t...pl>

    W dniu 19.02.2019 o 23:41, Jacek pisze:

    > Agregat trójfazowy IMO jest do domowego zastosowania bez sensu.
    > Przykład: agregat 3000 VA trójfazowy to 3x1000 VA. Ani czajnika, ani nic
    > mocniejszego się tym nie zasili.
    > W razie zaniku napięcia odłącza się zasilanie chałupy od sieci
    > energetycznej, zwiera wszystkie fazy razem i zasila z agregatu
    > jednofazowego.
    > Jacek
    nie wiem czy ma sens czy nie ale pytałem o ilość faz agregatu ponieważ
    większość rozsądnych płyt ma zasilanie dwoma lub nawet trzema fazami,
    pewnie że są też przyzwoite 1-fazowe, lecz z reguły ich moc to ok 4kW
    max a to już prawie 20A pobieranych z agregatu

    Kiki, jaki masz agregat i jaką płytę ?

  • 18. Data: 2019-02-20 20:38:41
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 20.02.2019 o 18:58, pilocik pisze:
> [...]
    > pewnie że są też przyzwoite 1-fazowe, lecz z reguły ich moc to ok 4kW
    > max a to już prawie 20A pobieranych z agregatu
    Ale płyta ma zasilanie 2 albo 3 fazowe nie dlatego, że potrzebuje
    przesunięcia fazowego, żeby coś się miało kręcić, tylko dlatego, że z
    jednej fazy można pociągnąć max 25A, czyli ok. 5,5 kW pod warunkiem, że
    z tej fazy nic już w domu zasilane nie jest. Dlatego 2 albo 3 fazy.
    Jak się połączy wszystkie fazy razem i zasili z mocnego agregatu, to
    płyta nawet się "nie dowie" że ma zasilanie z jednej fazy.
    Jacek

  • 19. Data: 2019-02-20 21:05:50
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Wednesday, February 20, 2019 at 8:38:42 PM UTC+1, Jacek wrote:

> [...]
    > Jak się połączy wszystkie fazy razem i zasili z mocnego agregatu, to
    > płyta nawet się "nie dowie" że ma zasilanie z jednej fazy.

    A co jesli ma faktycznie zasilanie 400V? Ja np. mam piekarnik na 400V, zasilany jest
    tylko z 2 faz..., nie da sie go podpiac na 240

  • 20. Data: 2019-02-20 21:27:04
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    wynalazkami z II Wojny Swiatowej i sie nie przyjely. Jeden dzien a Ty dwa razy

    Widziałem je przy rozbudowie torowiska PKP.
    Jakie to były - nie wiem.
    Z że rozrusznik spalinowy był uruchamiany rozrusznikiem elektrycznym, to
    oczywiste.

    A co do rozruchu sprężynowego: kosiarki Viking takie mają.
    Zresztą dość sprytnie zrobione. Jeśli nie odpali za pierwszym razem, to
    sznurkiem naciągamy sprężynę, a dopiero sprężyna uruchamia silnik.
    Dzięki temu kosiarkę może uruchomić nawet pięciolatek.

    I proszę, bez wulgaryzmów.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam