  • 51. Data: 2022-10-04 20:31:35
    Temat: Re: Magazyn energii - akumulatory GEL czy LiFePO4?
    Od: a a <m...@g...com>

    goowno widziałeś na obrazku a fosforanowego nigdy nie używałeś

    Fosforanowych dużej pojemności nigdy się nie łączy w aku 12V
    bo się nie nadają jako rozruchowe do samochodu

    Miałem fosforanowe 90Ah i wszystkie były wadliwe i spuchły i w samochodzie b yły
    połączone
    \w pojedynczy string i wszystkie padly, bo taka jest ich natura, że puchną

    I rozmawialem z producentem
    i powiedzial, jak je naprawiać.

    Nalezy je ładować aby się nagrzaly a potem skręcać w śrubstaku

    Ale w samochodzie ich było 80 w pojedynczym stringu i wszystkie do wyrzucenia
    Nie istnieje BMS na 80 akumulatorów o pojemności 90Ah w stringu

    Fosforanowe jako rozruchowe do samochodów to byl eksperyment, ale sie nie udał i
    został zaniechany.

    Ale mi to lotto
    i kupuj złom jak uwielbiasz

    Chinczyk wszystko sprzeda Gerwazemu

  • 52. Data: 2022-10-05 13:47:53
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > U mnie akumulatory nie mają zarabiać. To zabezpieczenie na wypadek braku
    > prądu. Pisałem, że mają pracować buforowo.
    > Własna elektrownia słoneczna gdy nie będzie zasilania.
    >
    > TG

    > Mam od jakiegoś czasu do upsów 4x100Ah GEL.
    > LiFePO4 są lepsze pod każdym względem

    więc skoro sa pod każdym względem lepsze - to niema tematu. boisz się
    "litu"? To postaw osobny bunkier i tam trzymaj litowce. uważasz że
    ostatnie zdanie jest głupie? Rozwiązuje obawy, problemy, nie biorąc pod
    uwagę ceny. Stąd moje zdanie że jakakolwiek inwestycja, pytanie
    techniczne w którym nie podano ceny też jest głupie.
    Na Twoim miejscu, całkowicie inaczej zrobiłbym zasilanie awaryjne,
    taniej, skuteczniej. Ale jeśli cały ten projekt, jest traktowany trochę
    jak hobby, to rzeczywiście cena nie gra roli, ale też logika, sens
    działania odchodzą na margines. Tym samym, Twoje pytanie można by
    porównać do takiego: jaki kolor będzie dla mnie najlepszy.
    Jeśli ten wątek będzie miał jakikolwiek wpływ na Twoje decyzje, to ja
    oddaję głos na LiFePO4, na temat żelków mam złą opinię. Daj znać za parę
    lat, w którą stronę projekt się potoczył i jaka jest trwałość
    akumulatorów.
    ToMasz

  • 53. Data: 2022-10-05 14:09:24
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2022 o 13:47 ToMasz <t...@p...fm.com.pl> pisze:

> [...]
    > techniczne w którym nie podano ceny też jest głupie.
    > Na Twoim miejscu, całkowicie inaczej zrobiłbym zasilanie awaryjne,

    No to napisz jak.

> [...]
    > oddaję głos na LiFePO4, na temat żelków mam złą opinię. Daj znać za parę
    > lat, w którą stronę projekt się potoczył i jaka jest trwałość

    Czepiasz się.
    Napisałem co mam do dyspozycji:
    1. mam już 4 x 100Ah GEL
    2. mam pomieszczenie techniczne w DOMU
    3. mam falownik, który będzie tym zarządzał
    4. zestaw ma pracować buforowo (czyli w 99% czasu życia zasilanie
    awaryjne).
    5. chcę dokupić 4 x 200Ah GEL - podałem linka do modelu, jest widoczna cena
    Czyli będę miał 4 x 300Ah GEL lub w 20% drożej 4 x 100Ah LiFePO4.

    zadałem pytanie - czy mimo tego co mam, warto się pchać w liFePO4 i
    dopłacić 20% za mniej kWh przy założeniu, że potrzebuję zasilania
    awaryjnego.
    Te GEL'e mają trwałość na poziomie 10 lat przy pracy buforowej - tyle mi
    wystarczy.
    Jak byś miał pewne info, że trzeba je wymienić po 5 latach to daj znać.

    Wyjechałeś z jakimś "zarabianiem" i brniesz w to dalej.
    To nie jest inwestycja, to koszt, który chcę ponieść aby się zabezpieczyć
    na wypadek awarii.
    Tak samo jak płacę za składki zdrowotne, ubezpieczenia, polisy i inne
    koszty związane z życiem.

    TG

  • 54. Data: 2022-10-05 14:20:20
    Od: a a <m...@g...com>

    i czego niekumaty znow ględzi bez sensu

    Na żelówkach dużej pojemności nie zrobi żadnego banku energii bo się nie da, bo to
    wynika z budowy UPS

    Muszą byc żelówki o malej pojemności i ich wiele, aby czas ich ladowania był krótki,
    aby się nie grzaly, aby elektrolit się nie zagotował, aby elektrolit nie wysychał,
    aby żelki nie spuchły.

    A ilośc energii w UPS zwiększa się napięciem a nie pojemnością
    czyli żelówki 12V łaczone szeregowo w stringi
    \
    10 x 12V = 120V
    ale 20 x 12V da już 240V
    czyli idealne napięcie wejściowe dla przetwornicy, aby jej sprawnośc wzrosła do 90%

  • 55. Data: 2022-10-07 11:57:17
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > No to napisz jak.Elektryczny bufor energii na 3 minuty, w czasie których
    generowanie
    prądu bierze na siebie spalinowy generator prądu.

    > Te GEL'e mają trwałość na poziomie 10 lat przy pracy buforowej - tyle mi
    > wystarczy.
    > Jak byś miał pewne info, że trzeba je wymienić po 5 latach to daj znać.
    nie. mam tylko swoje doświadczenia pokazujące że żelki są całkowicie do
    dupy. w upsach wytrzymują parę lat, ich zdrowie kończy się wzrostem
    rezystancji wewnętrzne. Teaz aa wyskoczył z przegrzewaniem się. ale
    żelki też daję do alarmów i tam nie ma takiego czegoś jak przegrzewanie.
    tam sam prąd ładowania nie może przekroczyć 200mA a umierają podobnie.
    tyle że o ile sam alarm jeszcze działa, to po podłączeniu do 12v7ah
    żaróweczki 21 wat, żarówka jarzy, a miernik wskazuje 8v
    Więc rób swoim akumulatorom(obojętnie jakim) test wydajności raz na pół
    roku i tyle. Stoper Ci powie jaka jest ich kondycja nie koledzy z internetu

    > Wyjechałeś z jakimś "zarabianiem" i brniesz w to dalej.
    absolutnie. chcesz mieć prąd na czarną godzinę? kup agregat za 800
    -2000zł w zależności ile kilowat potrzebujesz. chcesz aby sie to samo
    (buforowo) przełączało? zbuduj układ z jednym akumulatorem 50Ah za nie
    wiem ile tysiąc, dwa tysiące? Każda złotówka ponad to, jest przerostem
    formy nad treścią, realizowaniem hobby, albo marnotrawstwem pieniędzy. i
    absolutnie MASZ do tego prawo bo to TWOJA kasa. Ale czy uważasz zę
    pytanie "randomów z netu" jak swoją kasę mało widowiskowo zmarnować,
    jest rozsądne?
    Na serio, bez odrobiny sarkazmu i kpiny, podziwiam to co technicznie
    robisz. Im więcej takich jak Ty, tym świat będzie lepszy. Ale pytanie
    które zadałeś nie pasuje do "ust" człowieka który ma tak duże
    doświadczenie i plany. poprostu brakuje równowagi. Jakby Elon Musk pytał
    na usnecie jakie ma akumulatory wsadzić do tesli.
    Rób co uważasz i nasze rady traktuj z dużą rezerwą.

    ToMasz

  • 56. Data: 2022-10-07 13:19:51
    Od: a a <m...@g...com>

    znów ten belkot niekumatego Zenka, co nigdy bankowego UPS nie widział, ani nie
    rozbieral

    ==z jednym akumulatorem 50Ah za nie
    wiem ile tysiąc, dwa tysiące?

    da da , za 20.000 zł a najlepiej za 100.000 zl

    wiadział żelka w alarmie, gdzie nie ma poboru prądu
    a będzie ględził o prądzie na czarną godzinę

    Agregat jest urządzeniem dozorowym i wymaga nadzoru użytkownika i nie może być
    skladowany byle gdzie bo zawiera zbiornik paliwa, czyli musi stać poza domem, a
    dodatkowo emituje spaliny, czyli nie w szopie.

    I znajomy ma lesniczówkę w górach w Kanadzie i tam ma agregat i zdalnie go zalącza,
    gdy jedzie samochodem i już jest 100 km od zabudowań.

    Ale wszystko cco zdalne jest wadliwe, gdyz agregat może się samodzielnie wlaczyć,
    pracować pelną mocą, przegrac się, silnik zatrzec i zapalić zbiornik z benzyną.

    Znajomy przez lata mieszkał w domu odlaczonym od sieci energetycznej
    i mial bankowego upsa z duża ilością malych żelówek w oddzielnym pakiecie
    i dołądowywał UPS ręcznie z agregatu zasilanego LPG, gdy napięcie w UPS spadalo,
    ale żadnej automatyki, wszystko ręcznie i pod kontrolą
    i pojemnośc, ani napięcie żelków nie spadały same od siebie,
    bo to byly żelki bankowe, czyli ciężkie, a nie tani chionski szmelc, z dodatlkiem
    piasku dla podniesienia wagi.

    Ale Zenek wstawiał żelke do alarmu a będzie się wypowiadal nt. UPS i zasilania
    awaryjnego, gdy nic nie potrafi powiedzieć w temacie, poza sugestią wyrzu cen ia 2000
    zl kasy na 1 aku i na agregat

    Jak jest przyłącze energetyc zne top agregat nie jest potrzebny, bo UPS jest ciągle
    doladowywany z gridu
    a za 2000 zł można sie upić.
    A wyłaczenia nie trwają tydzień
    a jak będą trwaly dlużej, to aku niepotrzebny , bo wszystko będzie zasilane live z
    agregatu

    Agregat na budowę ma moc 100 kW, ale to cala przyczepa na kółkach ważąca 1-2 tony.

  • 57. Data: 2022-10-07 17:58:52
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2022 o 11:57 ToMasz <t...@p...fm.com.pl> pisze:

    > prądu bierze na siebie spalinowy generator prądu.

    > nie. mam tylko swoje doświadczenia pokazujące że żelki są całkowicie do
    > dupy. w upsach wytrzymują parę lat,

    Z żelkami zawodowo mam styczność od 30 lat. Sam się zdziwiłem jak to
    napisałem :-)
    Są żelki i żelki. Te do upsów 7-9Ah mają projektowaną żywotność na
    poziomie 3-5lat. Jak chcesz mieć więcej to musisz zapłacić więcej - tak z
    3x więcej przy 7-9Ah.

    > absolutnie. chcesz mieć prąd na czarną godzinę? kup agregat za 800
    > -2000zł w zależności ile kilowat potrzebujesz.

    Mam agregat, agregat hałasuje i w końcu kończy mu się paliwo. Sprawdza się
    wyśmienicie tak na 2-7h.

    > chcesz aby sie to samo (buforowo) przełączało? zbuduj układ z jednym
    > akumulatorem 50Ah za nie wiem ile tysiąc, dwa tysiące?

    Mam zasilanie buforowe z akumulatorami - 2 x 2 x 100Ah i to za mało do
    tego co potrzebuję, stąd powstał ten wątek.

    > Każda złotówka ponad to, jest przerostem formy nad treścią,realizowaniem
    > hobby, albo marnotrawstwem pieniędzy.

    odważna teza, którą serwujesz bez żadnych danych wejściowych, ja bym się
    na taką nie zdobył w stosunku do obcego człowieka

    > absolutnie MASZ do tego prawo bo to TWOJA kasa. Ale czy uważasz zę
    > pytanie "randomów z netu" jak swoją kasę mało widowiskowo zmarnować,
    > jest rozsądne?

    Absolutnie tak - już mi heby pomógł w tym wątku.
    Zawsze z takiej "gadaniny" czy to w realu czy to w necie da się wyciągnąć
    coś pożytecznego.

    TG

  • 58. Data: 2022-10-07 19:02:43
    Od: a a <m...@g...com>

    > Są żelki i żelki. Te do upsów 7-9Ah mają projektowaną żywotność na
    > poziomie 3-5lat. Jak chcesz mieć więcej to musisz zapłacić więcej - tak z
    > 3x więcej przy 7-9Ah.
    znów ten belkot niekumatego co nie ma bladego pojęcia o akumulatorach żelowych

    Żelki do UPS-ów nie są projektowane, ale są to aku firmowe, czyli utrzymują stabilnie
    [parametry pracy przez wiele lat, zawierają tyle ołowiu , ile ustawa przewiduje i one
    sa najdroższe,
    a pozostale to jest towar niższego sortu, czyli tani.

    Tak samo jest z ogniwami litowymi w oryginalnych aku do laptopa, to sa wszystko
    firmowe ogniwa najlepszych firm,
    certyfikowane, najwyższej jakości, najwyższej pojemności.

    Ale już w zamiennikach niekoniecznie

    Problem z żelkami w UPS polega na ich wysychaniu i mam aku Panasonic z UPS-a i one
    wszystkie są wyschnięte.
    Albo bylo za malo elektrolitu, albo UPS pracował w podwyższonej temperaturze i
    wysuszyl elektrolit,
    ale rezultatem jest nietrzymanie napięcia, czyli pojemności i szybkie wyladowywanie.

    Żelki z UPS nie mają trwałości ograniczonej do 3-5 lat.
    To kolejny belkot.

    żelki pracują w stringu, czyli male pojemności 7/12Ah ale w stringu szeregowym i
    wiele polaczonych w szereg
    i gdy jeden padnie, to wymienia się caly string, bo obowiązuje zasada, że UPS musi
    być zaladowany nowymi żelkami, aby gwarantować wieloletnią bezawaryjność.

    Zatem najlepsze , najdroższe i najwieksza nominalną pojemnośc mają żelki do UPS
    a reszta to niższa półka.

    Ale niekumaty ściemnia że jest odwrotnie, bo ma w tym interes
    i będzie się zapierał ręcami i nogami

    Grupa budowanie n ie reprezentuje żadnego stanu wiedzy i techniki,
    stąd ten spam jest produkowany codziennie.

    Od spraw elektrycznych, zasilania, UPS, akumulatorów jest grupa inzyn ieria
    bo tam sa ludzie po wydzialach elektrycznych politec hniki i mają wiedzę
    a nie geschaft w oczach.

  • 59. Data: 2022-10-15 18:52:21
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 30 września 2022 o 10:16:31 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
> [...]
    > EV MWLG) i miałbym wtedy 4,8kWh na LiFePO4. Te 4x100GEL, które mam, nie
    > mogą pracować razem z LiFePO4 bo mają inną charakterystykę ładowania,
    > czyli nie wykorzystam ich w tym magazynie.
    >
    > LiFePO4 są lepsze pod każdym względem - tyle, że u mnie planuję na razie
    > raczej pracę buforową (może będzie kilka, kilkanaście cykli rocznie do
    > 50%).
    > Dodatkowo obawiam się tego litu - akumulatory będą stały w pomieszczeniu
    > technicznym w chałupie. Żeli używam od nastu lat i zero incydentów, a przy

    Ja się w litowe pcham. W nich jest najlepszy stosunek wydajnosci do ceny. Kupiłem
    zestaw 2*45Ah za 1640. Wychodzi 18 złotych za amperogodzine. Niby mało bo
    kilowatogodzinę w nich zmagazynuje ale kilowatogodzina to dla mnie minimum.
    Jak by zacząć liczyć to tańsze 100Ah ołowiowy by wystarczył ale nie wystarczy
    zasilany będzie system pobierający ciągle 60W i dwa razy na godzinę przez 5 minut
    500W. To żeby w ołowiowym mieć przy takich parametrach z 1500 cykli potrzebuje więcej
    niż 300Ah. I takie akumulatory wyjdą ze dwa razy drożej niż dwa litowe po 45Ah
    równolegle. W większości litowych amperogodzine wychodzi na poziomie od 18 złotych
    przy większych pojemnościach, tak od 33Ah. Mam przetwornice 12V i mogę do niej
    podlaczyc równolegle każda ilość akumulatorów 12V o każdej pojemności. Dlatego to co
    przy akumulatorach kwasowych było nieopłacalne, czyli ladowanie w tańszej taryfie i
    zasianie z magazynu kiedy energia z gniazdka jest droższa przy litowych zaczyna być
    trochę na plusie. Niedużo ale straty nie ma. Coraz bardziej podoba mi się magazyn
    prądu w domu. Na początku miał być do zasilania pewnej maszyny ale widzę ze o wiele
    efektywniej go wykorzystam. Jeszcze albo zrobię albo kupię agregat prądotwórczy do
    ładowania akumulatora jak by coś tam się stało z prądem w gniazku. Wszystko wskazuje
    ze zrobienie będzie lepszym rozwiązaniem. Kupne tanie mają mała moc w gniazdku 12V. A
    połączenie alternatora od samochodu z silnikiem od podkaszarki da pełna moc
    alternatora na ładowanie akumulatora.

  • 60. Data: 2022-10-15 19:46:36
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 15 October 2022 at 18:52:23 UTC+2, 4...@g...com wrote:

    > Ja się w litowe pcham. W nich jest najlepszy stosunek wydajnosci do ceny. Kupiłem
    zestaw 2*45Ah za 1640.

    Co za bezmyslność, hgdy kolega wyrzucil 80 litówek 90Ah bo się rozladowały w
    samochodzie i padł cały string
    a nie miał czasu indywidualnie ladować

    Mozna było kupic po 20 zl 80 litówek 90Ah renomowanej firmy.

    Ale one nie nadaja się na żadne magazyny energii bo maja za duża pojemnośc

    Maksymalnie 17Ah żelówki i muszą być w stringu ale w separacji, aby ciepło podczas
    ladowania były usuwane.

    A poza tym co to za magazyn
    45 Ah x 4V = 1900 Wh , czyli nawet nie 2 kWh
    czyli nic./

    A 90Ah x 80 = 7200 AH x 4V = 28.800 Wh cczyli prawie 30 kWh
    i to jest duża energia
    bo napędza włoska furgonetkę

    Czy na tej grupie nie ma nikogo po zawodówce elektrycznej, co by przeszkolił
    spamerów, handlarzy i nieuków, żeby nie ściemniali ?