  • Data: 2018-08-11 04:33:06
    Temat: Re: Naturalna klimatyzacja
    Od: s...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    W dniu piątek, 10 sierpnia 2018 19:06:50 UTC-5 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:

    > Dachu.

    > Takie same jak na psiej budzie. Ale to miało być obrazowe. I praedziwe
    > zarazem. Blok o powierzchni ponad tysiąca metrów nie jest rzadkością

    Tyle ze przy bloku to taki se sredni powod do biadolenia.
    Cos tam sufit grzeje, temu ostatniemu. Reszta jak nie otworzy okien to tylko sciana
    poludniowa ich grzac bedzie jakos znaczniej. Jak okna zaslonia to juz mniej.

    No i to nie sa megawaty bo stala sloneczna jest na poziomie 1000W/m2 a dach jednak
    nie jest idealnym solarem i nie sadze aby przebijal sprawnoscia rury prozniowe ktore
    maja sprawnosc na poziomie 50-60%.

    Wiec po przemysleniu tym bardziej te megawaty w dach nie wpadaja...

    > Chodzi o to, by na poddaszu też dało się żyć.

    Gruszki z japkami.
    Najpierw o poddaszu Adam pisal, ty o megawacie na dachu bloku, teraz znowu poddasze.

    Ustalmy.
    Slonce grzeje i bloki i domki. Przez okna wpada/ucieka najwiecej ciepla (czy to zima
    czy lato).
    Zasuwajac rolety ten efekt mocno ograniczamy.

    I o tym pisal Adam.
    W bloku te efekty sa takie se. W domku na poddaszu beda wieksze. Przy czym
    zasloniecie okien mocno je ograniczy.

    > Kiedyś poddaszy nie było, a jeśli już, to kojarzyły się z biedą.
    > Były strychy. Potem ludzie chcieli przycwaniakować i zamienić te
    > strychy na mieszkania. Da się, ale przy tym trzeba pomyśleć trochę.
    > A z tym w narodzie nietęgo.

    Ja ogolnie jestem preciwny budowaniu domow z poddaszami uzytkowymi ale jak ktos juz
    ma to niech wie ze zaslaniajac okna wiele ulzy i sobie i rachunkowi za energie i
    klimatyzatorowi. Tu rolety naprawde sa dobrym pomyslem.

    > Nie, jednak dach, nie okna. Na strychach jest sakramencki gorąc.
    > Izolacja wełną pomaga w zimie, w lecie średnio. Okno może nawet
    > pomóc, bo służy ku wietrzeniu.

    A tu sie nie zgodze.
    Izolacja dziala i w jedna i w druga strone czyli przynajmniej tak samo w obie.
    W zimie przy -20 mamy pi*oko 40-45 stopni gradientu miedzy pomieszczeniem a dachem.
    Konwekcja ulatwia straty energii. I o te akurat w lato nam chodzi.

    W lato dach ma dajmy na to 60-80-100 stopni. W domu chcemy miec te 25 stopni.
    gradient wynosi pi*oko 35-55-75 stopni.
    To jest najgorszy mozliwy przypadek. Czyli ze powierzchnia dachu nie umozliwia zadnej
    cyrkulacji powietrza.

    Ale ta konwekcja tam jest i w efekcie dachowka czy blacha ma szanse sie studzic
    przeplywem powietrza.

    Przydalo by sie zmierzyc jaka temperature ma spodnia strona dachowki czy powierzchnia
    folii bo mimo ze te warstwy jako takie izolowac nie izoluja to jednak dzieki
    konwekcji w przypadku naslonecznienia utrudniaja znakomicie przeplyw energii.

    Tak czy siak mechanizm jest podobny i okna graja duza role. A sama konstrukcja dachu
    jest niesymetryczna wzgledem tego jak cieplo przepuszcza.
    Tyle ze niesymetria jest dokladnie odwrotna od tego co sugerujesz.

    Ciemniejsze dachowki tez swoje dodaja. Ale to juz detale imho.