  • 1. Data: 2020-01-26 16:16:42
    Temat: Odporność domów na wiatr
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Rozmawiałem ostatnio z projektantem domów i dowiedziałem się, że w
    Polsce przepisy są takie: bierzesz z tabeli, jakie wiatry wieją w danej
    okolicy, dodajesz 50% i taki wiatr ma wytrzymać dom.

    W mojej okolicy będzie to około 150 km/h.

    Ciekawi mnie, jak to wygląda u Was. Np czy w górach uwzględniają halny
    wiejący 140 km/h? Czy tamte domy wytrzymują 250 km/h?

    Jeśli tak, to czym w praktyce różnią się konstrukcyjnie?

    --
    MN

  • 2. Data: 2020-01-26 23:11:49
    Temat: Re: Odporność domów na wiatr
    Od: abomito <a...@w...pl>

    Witam!
    > Jeśli tak, to czym w praktyce różnią się konstrukcyjnie?

    Bez urazy,ale byłeś przy żródle. Jeśli już znalazłeś projektanta, to było wyciągnąć
    od niego te wiadomości. Jak nie po dobroci, to spić drania!
    A co my tu, biedne żuczki wiemy?
    Pozdro.abomito

  • 3. Data: 2020-01-27 09:39:45
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu niedziela, 26 stycznia 2020 23:11:51 UTC+1 użytkownik abomito napisał:
    > Witam!
    >
    > Bez urazy,ale byłeś przy żródle. Jeśli już znalazłeś projektanta, to było wyciągnąć
    od niego te wiadomości. Jak nie po dobroci, to spić drania!
    > A co my tu, biedne żuczki wiemy?

    studia budowlane było skonczyc :) Ale ogólnie wiadomo w czym rzecz -przyjmujesz pewne
    siły wieksze w jednych okolicach niz w drugich, w efekcie przekroje konstrukcyjne
    wychodzą większe.

    b.

  • 4. Data: 2020-01-27 16:18:37
    Od: adam <a...@a...pl>

    W dniu 2020-01-26 o 16:16, Marcin N pisze:
> [...]
    > wiejący 140 km/h? Czy tamte domy wytrzymują 250 km/h?
    >
    > Jeśli tak, to czym w praktyce różnią się konstrukcyjnie?

    Dawniejsze drewniane domy górale budowali tak, że miały przeloty pod
    dachem, aby nie poderwało.
    Najsilniejszy halny w 1968 roku miał na Kasprowym ok 240 km/h, poniżej
    na Myślenickich Turniach blisko 300. Kamienie fruwały w powietrzu.
    Obydwa budynki przetrwały nienaruszone, ale one były konstruowane tak,
    aby wytrzymać.

  • 5. Data: 2020-01-27 19:14:33
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2020-01-27 o 09:39, Budyń pisze:

> [...]
    pewne siły wieksze w jednych okolicach niz w drugich, w efekcie przekroje

    W teorii to wiadomo, że dom masywniejszy. Mnie ciekawi praktyka. O ile
    wiem, to wszędzie domy z identycznych elementów: np. beton komórkowy o
    standardowych wymiarach, zalewane żelbetowe dodatki, na to murłata i
    dach o podobnych (tych samych) przekrojach.

    --
    MN

  • 6. Data: 2020-01-27 20:01:42
    Od: Kadar <o...@g...com>

    Też mnie interesuje ten temat ponieważ właśnie w Hiszpanii wiatry to jeden z
    większych problemów. Ostatnio jak byłem na spacerze z psem i szliśmy prostą drogą to
    kilka razy tak powiało, że biedaczkę przesunęło na pobocze. Zdziwiona nie wiedziała
    co się dzieje. Prawie cała Hiszpania to góry więc wiatry są tu czasami
    niemiłosierne. Wiem, że dachy (i to 2 spadowe) robią z betonu i na beton przymocowują
    dachówki. Jak na razie fruwających dachów nie widziałem ale widziałem jeszcze mało.
    Kadar

  • 7. Data: 2020-01-28 16:21:45
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-01-27 o 19:14, Marcin N pisze:

> [...]
    > standardowych wymiarach, zalewane żelbetowe dodatki, na to murłata i
    > dach o podobnych (tych samych) przekrojach.
    Mylisz się, to że większość kraju ma strefę 1 czy 2 nie oznacza że
    wszędzie tak jest,
    np u mnie w BB nie dość że mam chyba 3-4 strefę obciążenia wiatrem to
    podobną mam dla śniegu i przemarzanie, to oznacza że biorąc typowy
    projekt musi być on dostosowany
    przez najlepiej lokalnego architekta do strefy w której będzie stał.
    O ile mury i wieńce się nie różnią bo wytrzymałość i tak mają
    wystarczającą (oprócz chyba 5 strefy) to więźba jest dość dokładnie
    liczona pod obciążenie wiatrem i śniegiem.
    Można to sprawdzić na końcu projektu gdzie są obliczenia.

    --
    Janusz

  • 8. Data: 2020-01-29 23:39:27
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 26.01.2020 o 16:16, Marcin N pisze:
    > Rozmawiałem ostatnio z projektantem domów i dowiedziałem się, że w
    > Polsce przepisy są takie: bierzesz z tabeli, jakie wiatry wieją w danej
    > okolicy,
    A gdzie taką tabelę znaleźć? Jest w internecie dostępna?
    Jacek

  • 9. Data: 2020-01-29 23:49:59
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 29 stycznia 2020 23:39:28 UTC+1 użytkownik Jacek napisał:
    > A gdzie taką tabelę znaleźć? Jest w internecie dostępna?
    > Jacek

    "mapa wiatry budownictwo"
    http://www.izolacje.com.pl/artykul/id2145,wybrane-za
    gadnienia-projektowania-dachow-plaskich?p=3

    b.

  • 10. Data: 2020-01-30 08:25:40
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 29.01.2020 o 23:49, Budyń pisze:

    > "mapa wiatry budownictwo"
    > http://www.izolacje.com.pl/artykul/id2145,wybrane-za
    gadnienia-projektowania-dachow-plaskich?p=3
    Szczegółowość tej mapy odpowiada ściśle urzędniczemu podejściu do
    zagadnienia ;-)
    Ja mieszkam w kotlinie, gdzie z natury wieje słabiej, ale tego faktu na
    mapie ani śladu.
    Jacek