  • 31. Data: 2012-05-26 21:50:29
    Temat: Re: Oświetlenie: oczywiście 3x1,5...
    Od: "kiki" <...@p...pl>

    "Ojcow" <w...@t...pl> wrote in message
    news:jpr244$k$1@inews.gazeta.pl...

    > Jako ciekawostkę podam, że w Norwegii w większości przypadków do
    > oświetlenia wykorzystuje się 3x2.5 :)

    Ale linkę W tych ich drewnianych domkach byłem świadkiem jak ekipa montowała
    instalacje. Było to na początku lat 90-tych ale zadziwiło mnie jak taczy
    czyści budowlańcy, wylani dobrymi perfumami mogą tak pracować :-) I jeszcze
    te ich czyste i nowe samochody. Inni kręcili beton, bo coś murowali z natur
    kamienia po wysadzaniu drogi, schodki czy coś i też tacy czyści, ogoleni :-)

  • 32. Data: 2012-05-27 10:33:55
    Od: "Ojcow" <w...@t...pl>

    Użytkownik "kiki" <...@p...pl> napisał w wiadomości

    > "Ojcow" <w...@t...pl> wrote in message

    > Ale linkę

    Właściwie to ta linka składa się z 7 drutów. Bardzo fajnie się z tym robi
    montaż :)

> [...]
    > jeszcze te ich czyste i nowe samochody. Inni kręcili beton, bo coś
    > murowali z natur kamienia po wysadzaniu drogi, schodki czy coś i też tacy

    Ja np. 2 razy spotkałem w Norwegii na budowie kobietę-elektryka. Na budowę
    nie można wejść bez kasku, stroju roboczego i odpowiednich butów. No, jest
    trochę inaczej jak w Polsce :)

  • 33. Data: 2012-05-27 11:02:10
    Od: "Ojcow" <w...@t...pl>

    Użytkownik "Lagod" <niespamowaclagoda@listkropkapl> napisał w wiadomości

    > No właśnie: to drugi temat. 3x2,5 BO TAK. Spokojnie wystarczy 3x1,5 poza
    > niewielkimi wyjątkami: jakie urządzenia w domu pobierają długotrwale ponad
    > 16A? Pompa ciepła, kucheka elektryczna. ups-ale one sa na 400V.
    > A z tą niewielką różnicą w kasie to ja słyszę od fundamentów po kalenicę.
    > Tylko później jakoś budżet się nie zamyka i na żebry do banku trzeba
    > chodzić.
    > A jak za projekt trzeba zapłacić, to się okazuje że każda złotówka jest
    > jakoś wyjątkowo cenna...

    1.5mm^2 ma mniejszy amperaż niż16A jeżeli się prawidłowo popatrzy do
    obowiązujących tabel i zastosuje współczynnik korekcyjny. Najczęściej
    przewody są z grupy A i B. Współczynnik korekcyjny należy zastosować i wtedy
    wynik schodzi do poniżej 13A.
    Odbiorniki owszem najczęściej nie mają takiego poboru mocy ale na jednym
    obwodzie najczęściej jest więcej niż jedno gniazdo.
    Instalację nie robi się na teraz tylko bierze zapas na jutro.
    Przy okazji cięcia kosztów na elektryce proszę ostrożnie ze skrętką bo ten
    rodzaj połączenia nie jest mile widziany w ubezpieczeniach.

  • 34. Data: 2012-05-27 13:24:03
    Od: <news>

    Użytkownik "Jeffrey" napisał:
    > cieńszy przewodnik to większy opór, a to znaczy większe wydzielanie ciepła
    > przy tym samym prądzie a z drugiej strony większe spadki
    > napięcia co jest bezpośrednio powiązane ze zdolnością
    > przewodzenia pradów zwarciowych, jeżeli przewód nie jest w stanie
    > wytrzymać pradu zwarciowego dla danego bezpiecznika to się spali
    > lub co najmniej uszkodzi i przy kolejnym zadziałaniu bezpiecznika
    > może nie wytrzymać ( wyjdzie to w badaniu oporności izolacji)

    To wszystko to prawda i oczywista oczywistość i wszyscy to wiemy, ale
    wytłumacz mi jak owe czynniki miały by wpłynąć na niewydolenie układu
    zabezpieczeń?
    Ja oczywiście bym ci to wszystko policzył że to niemożliwe, ale musiał bym
    nasmarować kilka stron wzorów i obliczeń, więc się pytam, podaj jeden
    przykład gdzie zastosowanie do oświetlenia nawet 0.5mm2 mogło by spowodować
    "niewydolenie" zadziałania zabezpieczeń?
    Ty piszesz o jakimś "możeniu", o dobieraniu przewodów do zabezpieczeń, a ja
    myślałem że to zabezpieczenia dobiera się do przewodów.
    Jeśli przewód ma zabezpieczenie ustawione na maksymalny bezpieczny prąd
    danego przewodu to żadne chwilowe zwarcia nie są mu groźne, bo niby z jakiej
    okazji?

    > tak rzeczywiście przeszło mi się na gniazdka a była mowa o oświetleniu
    > ale żeby od razu 10x mniejszy przekrój ?czyli 0,15mm2 to przesada - nawet
    > skrętka koputerowa jest grubsza

    0.15mm2 to faktycznie może i przesada, bo nawet ciężko by było coś takiego
    kupić, ale faktycznie by to na oświetlenie wystarczyło, więc gdyby dać te
    03-0,5mm2 to nic by się nie stało, może być nawet skrętka komputerowa, tylko
    ona akurat jest strasznie droga, trzeba by więc poszukać czegoś najtańszego.

  • 35. Data: 2012-05-27 13:48:05
    Od: "kiki" <...@p...pl>

    "Ojcow" <w...@t...pl> wrote in message

    > Ja np. 2 razy spotkałem w Norwegii na budowie kobietę-elektryka. Na budowę
    > nie można wejść bez kasku, stroju roboczego i odpowiednich butów. No, jest
    > trochę inaczej jak w Polsce :)

    ja mieszkałem u kogoś kilka dni w czasie gdy on sie budował. Miał zrobione 2
    piętro jako poddasze i robili mu 1 piętro i parter. Byłem u niego około roku
    2000 ale już dawno wszystko miał ukończone.
    Te lata wcześniej zdiwił mnie kontrast tych zapijaczonych twarzy,
    nieogolonych z petami bez filtra i tamtych czystych robotników.

  • 36. Data: 2012-05-27 14:36:52
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik <news> napisał w wiadomości

> [...]
    > 03-0,5mm2 to nic by się nie stało, może być nawet skrętka komputerowa,
    > tylko ona akurat jest strasznie droga, trzeba by więc poszukać czegoś

    Słyszałeś o czymś takjm jak impedancja pętli zwarcia, krotność, szybkie
    wyłaczenie, charakterystyka czasowo-prądowa zabezpieczeń?
    Być może i słyszałeś, ale nie masz pojęcia o co w tym wszystkim chodzi.

  • 37. Data: 2012-05-27 15:29:16
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 27 May 2012 14:36:52 +0200, Plumpi napisał(a):

    > Słyszałeś o czymś takjm jak impedancja pętli zwarcia, krotność, szybkie
    > wyłaczenie, charakterystyka czasowo-prądowa zabezpieczeń?
    > Być może i słyszałeś, ale nie masz pojęcia o co w tym wszystkim chodzi.

    Jacusiu, nie musisz nam opisywać swojego stanu.

    Ale skoro jesteś taki mądry, to powiedz, ile dłużej będzie trwało obwodu
    zwarciowego przy długości przewodu od zabezpieczenia do miejsca zwarcia 10m
    kiedy zastosujemy przewód 1,5 mm^2 a nie 2,5 mm^2 jesli bezpiecznik to B
    10A, a zasilanie rozdzielni idzie przewodem 4x6mm^2?

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 38. Data: 2012-05-27 15:49:31
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 27.05.2012 15:29, Adam Płaszczyca pisze:

> [...]
    > kiedy zastosujemy przewód 1,5 mm^2 a nie 2,5 mm^2 jesli bezpiecznik to B
    > 10A, a zasilanie rozdzielni idzie przewodem 4x6mm^2?

    Kształtowanie się prądu na przewodzie można policzyć z prawa Ohma... ale
    czy masz gdzieś tabelkę charakterystyki dla owego bezpiecznika?

    Bo na pewno wyłączy się ciut później - ale jak bardzo "ciut"?

  • 39. Data: 2012-05-27 17:41:57
    Od: <news>

    Użytkownik "Andrzej Lawa" napisał:
    > Bo na pewno wyłączy się ciut później - ale jak bardzo "ciut"?

    Człowieku, a jakie ma znaczenie twoje "ciut"?
    Chcesz mieć czas wyłączenia X sekundy to dobierasz taki bezpiecznik co się w
    tej X sekundy wyłączy, proste?

  • 40. Data: 2012-05-27 20:27:52
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Użytkownik wrote:

    > Człowieku, a jakie ma znaczenie twoje "ciut"?
    > Chcesz mieć czas wyłączenia X sekundy to dobierasz taki bezpiecznik
    > co się w tej X sekundy wyłączy, proste?

    ok dobierasz bezpiecznik i jaki ci wyjdzie? dla przykładu powiedzmy że
    wyjdzie 4A - czy wystarczy ? pewnie tak. ale przyjdzie ci ochota
    powstawiać świetlówki, są energooszczędne i ciągną jeszcze mniej
    prądu. pewnego jednak razu zaczyna ci znikać napięcie, nie z twojej
    winy ale jak te wszystkie świetlówki naraz zaczynają wstawać to
    przekraczasz maksymalny prąd i latasz co chwilę do bezpieczników,
    analogicznie halogeny na 12V. W tym momencie zawsze pojawia się
    wiązanka do producenta instalacji, że to partacz itp, a to nie on jest
    winien tylko pewien filozof który się nie zna.

    wracając do postu który napisałeś pod moim:
    chcesz coś wyliczać to sobie wyliczaj - mi się nie chce
    przewodów YDY Xx0,5 po prostu nie ma bo są za słabe mechanicznie

    jeffrey