    Date: Thu, 12 Feb 2015 17:29:47 +0100
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Piec gazowy - sterowanie dobowe vs. stałe a zużycie.

    W dniu 12-02-15 o 07:25, Irokez pisze:

    > Tak się zastanawiam czy jest sens ustawiać temperatury na czas kiedy
    > jestem w domu, kiedy w pracy, kiedy śpię itp itd.
    > Niby jak wychodzę z domu o 7 a wracam o 16 to nie musi być grzane do
    > tych 22 stopni.
    > Ale czy wtedy jak piec nagle musi dopompować ciepła na 16-stą nie idzie
    > więcej gazu jakbym miał ustawić temperaturę na stałe?
    >
    > Piec dwufunkcyjny Immergas z dedykowanym sterownikiem modulującym CRD w
    > mieszkaniu 85m.

    Teoretycznie to wygląda tak.

    Zyskujesz tyle gazu, ile potrzeba do wyprodukowania takiej ilości
    energii, ile mnie opuści mieszkanie w wyniku obniżenia tej temperatury o
    te kilka stopni. Tu www.knws.uz.zgora.pl/history/pdf/knws_2010_173.pdf
    masz kalkulator przenikalności, ale on nie uwzględnia temperatury w
    pomieszczeniu. Przeszukując artykuły na ten temat obserwuję, że nigdzie
    w podawanych wzorach nie uwzględnia się temperatury w mieszkaniu, z
    czego wnoszę, że jej wpływ na ubytek energii nie będzie zbyt duży. Z
    drugiej strony w wypadku pieca trzeba by sprawdzić, jaka jest jego
    sprawność w funkcji temperatury w układzie.

    W praktyce odnoszę wrażenie, że najprościej byłoby załóżmy policzyć ile
    gazu zużyjesz załóżmy przez trzy dni przy stałej temperaturze, a później
    ustawić na kilka dni zmienną. Dobrze by było, jakby stała temperatura
    się na zewnątrz mniej więcej utrzymywała w tym okresie. Inaczej, niż
    empirycznie, to chyba tego ustalić się nie da.