    Newsgroups: pl.rec.dom
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Piec gazowy - sterowanie dobowe vs. stałe a zużycie.
    Date: Sat, 14 Feb 2015 15:44:09 +0100

    Pan Tomek napisał:

    > W przypadku dużej akumulacyjności murów różnica jest pomijalnie mała-
    > to co sie "zyska" przez wyłączenie pieca a tym co musi zużyć dodatkow
    > na dogrzanie do znamionowej temperatury.
    > Zysk może być w technologii szkieletowej- tam temp. spada momentalnie
    > i jest niższa w czasie nieobecności domowników i równie szybko się
    > podnosi, gdy domownicy dojada do domu.

    Nie takie proste to wszystko. Grube akumulacyjne mury nie tworzą wcale
    prostego układu całkującego o dużej stałej czasowej, jak to by się może
    chciało, aby łatwiej było policzyć i zrozumeć. To obiekt o stałych
    rozłożonych, jakaś opóźniająca linia długa, niełatwa do modelowania
    i do obliczeń. Z reguły działa to korzystnie gdy chodzi o stabilizację
    wewnętrznego mikroklimatu przy dobowych i rocznych wahaniach zewnętrznej
    temeratury. Ale z regulacją ogrzewania nie jest prosto. Da się dużo
    zrobić, ale nie wtedy, gdy opiera się wyłącznie na pomiarze temperatury
    wewnętrznej.

    Nie do końca jest prawdą, że przy szkieletowych budynkach temperatura
    musi spadać momentalnie. Tam są ściany warstwowe, a rozsądne realizacje
    mają jakąś warstwę akumulacyjną wewnątrz i solidną izolację termiczną
    na zewnątrz. To już bardziej jest prosty układ całkujący. Stałą czasową
    ma jednak wyrażoną w godzinach, nic tam nie jest momentalne (moment,
    to średniowieczna miara czasu, dziesięć takich wchodziło na kwadrans).

    No i w końcu rzecz podstawowa -- jeśli ktoś chce oszczędzać przez
    regulację centralnego ogrzewania nadążającą za aktualnymi potrzebami
    co do temperatury, to nie może mieć kaloryferów z ciężkimi żeliwnymi
    żeberkami wypełnionymi wielką ilością wody. Taka instalacja, jeśli
    zmieniają się warunki (a zawsze się zmieniają), zawsze będzie marnować
    energię, a temperatura w pokoju wciąż będzie zbyt wysoka lub zbyt niska.

    Jarek

    --
    Ja rozumiem, że wam jest zimno, ale jak jest zima to musi być zimno! Tak?
    Pani kierowniczko, takie jest odwieczne prawo natury! Czy ja palę? Pani