    From: anhin <a...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Plan zagospodarowania - kolor dachu
    Date: Thu, 18 Aug 2016 10:30:22 +0200

    > Faszyzm to zdefiniowane pojęcie, które w dużej mierze osadza się na
    > prymacie państwa nad wolnością jednostki.
    > Ograniczenia istniejące w życiu społecznym muszą oczywiście istnieć ale
    > ich zakres jest na dzień dzisiejszy o wiele za duży co zwyczajnie
    > podpada pod faszyzm.

    to, o czym piszesz, to zapewne totalitaryzm -bardzo ogólna kategoria
    ustrojowa,realizowana do tej pory w postaci lewicowej, prawicowej,
    teokratycznej i nacjonalistycznej. Faszyzm to prawicowy totalitaryzm
    nacjonalistyczny, opierający się głównie na ksenofobii. Prymat
    biurokratycznego państwa nad jednostką to etatyzm, obecny zarówno w
    pełnym totalitaryzmie, jak i wielu autorytarnych doktrynach czy
    dążeniach, także konserwatywno-prawicowych.

    Tym niemniej wiązanie wymagań co do koloru dachu (czy ogólnie, formy
    budowli) z etatyzmem czy antyliberalizmem to znaczna przesada. Równie
    dobrze można sądzić, że to jest właśnie ochrona wolności obywateli
    -wolności do życia w estetycznym otoczeniu. W okolicy w której mieszkam
    (byłe podmiejskie uzdrowisko o znaczących i ciekawych tradycjach
    architektonicznych) jakiś [...] wystawił sobie dom -dość niegustowna
    bryła, ale do pominięcia, za to z wściekle błękitnym dachem na tle sosen
    i leśnych wydm. Chodziłem tamtędy dość często na spacery, teraz już nie
    chodzę, żeby się nie (excuse le mot) porzygać. Odnoszę wrażenie że moja
    wolność została może nieznacznie, ale dotkliwie ograniczona.

    Ale oczywiście zgadzam się że regulacje architektoniczne i urbanistyczne
    to nadzwyczaj delikatna sprawa. Piszę to mając w pamięci prawie
    dwuletnią walkę mojego przyjaciela, który chciał sobie postawić
    rewelacyjny minimalistyczny domek idealnie pasujący do otoczenia, w
    miejscu gdzie takie ograniczenia co do nachylenia dachu i wykończeń
    obowiązywały. W t ej samej okolicy bez przeszkód stawiano odrażające
    gargamele i eklektyczne kundle obstawione styropianowuymi tralkami -bo
    miały żądany kąt nachylenia dachu i właściwe kolory tynku. Więc sprawa
    nie jest prosta -ale nie dotyczy wolności jednostki, tylko sposobu
    stanowienia i realizacji prawa. Czyli czegoś, z czym najbardziej
    liberalne demokracje mają problemy.