  • 1. Data: 2011-08-01 09:45:23
    Temat: Podłączenie kominka ...
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    Witam !

    Jakieś pół roku temu kupiłem kominek INVICTA MINOS 6772-45 14KW.
    Kominek ma wylot spalin 180mm.

    Biedaczek leżał sobie kilka miesięcy w kartonie i przyszedł czas na
    jego zamontowanie.

    Kominek na razie będzie zamontowany na bloczkach z gazobetonu (2
    podesty każdy o wysokości 40cm i szerokości 10cm) (oczywiście wszystko
    będzie przyklejone)

    Kupiłem też 3 rury czarne 2mm o średnicy 180mm (jedna 1m , druga to
    regulowane kolano , a trzecia rura ma długość 25cm).

    Komin mam zbudowany z cegły. Dziura w gazobetonie (łącząca salon z
    kominem) ma szerokość 14cm , więc trzeba będzie ją powiększyć do 18cm.
    Wyczytałem że dziurę później zalepić zaprawą szamotową i to
    wszystko ....

    Kupiłem także silikon to montażu kominków. Czy rury trzeba dodatkowo
    uszczelniać silikonem ?

    Jak wygląda połączenie rury z wkładem ?
    Wkładając rurę do kominka jest pewien luz. Czy wylot z kominka jakoś
    specjalnie się uszczelnia ?

    Zabudowę planuję w przyszłości (jak będzie czas). Na razie kominek ma
    być prowizorycznie zbudowany (ale pewnie i bezpiecznie) a
    dopieszczenie wyglądu w przyszłości (zabudowa) ...

  • 2. Data: 2011-08-01 12:01:45
    Temat: Re: Podłączenie kominka ...
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > być prowizorycznie zbudowany (ale pewnie i bezpiecznie) a
    > dopieszczenie wyglądu w przyszłości (zabudowa) ...

    Nie wiem kto Ci radził zalepić wszystko zaprawą szamotową? Specjalistą
    nie jestem jednak już na etapie robót miałem problem z kominkiem i
    przyłączeniem i był u mnie specjalista z fabryki CJBlok, który wszystko
    wyjaśnił co i jak, wprawdzie komi systemowy ale pewnie zasada ta sama.

    Stal inaczej się rozszerza niż ceramika - w twoim przypadku cegła i
    zaprawa. Dlatego wszelkie połączenia na ciasno i twarde odpadają.
    Mi poradził abym rurę z kominem połączył za pomocą sznura i tak
    zrobiłem. Dodatkowo wszystko Opatuliłem wełną mineralną, która pozostała
    mi z kominów. same rury stalowe miedzy sobą mogą pracować więc klejenie
    ich silikonem o ile nie jest to jakiś elastyczny nie ma sensu bo i tak
    popęka. Silikon (a właściwie uszczelniacz), który ja miałem po
    wyschnięciu i wygrzaniu tworzy coś w rodzaju ceramiki i jest dość twardy.

    Dość logiczne jest by nie łączyć stali z innym materiałem na sztywno bo
    i tak przy wysokiej temp. to połączenie szlag trafi, a na dodatek, tak
    jak było to u mnie, uszkodziło ceramikę, której kawałek musiałem wyciąć
    i zastąpić ją nową.

    Już dwa lata palę w kominku i nie mam żadnych oznak nieszczelności -
    sznury penie już tak są "zapaćkane" sadzą, że nie przepuszczą niczego :)

    Same rury wkładasz jedną w drugą i to powinno wystarczyć, w zasadzie jak
    to zasilikonujesz i pęknie to nic nie zmieni. Dziurę do komina wytnij
    większą niż by wymagała rura, całość radzę połączyć za pomocą sznura. A
    zrobisz jak uważasz.

    Nie uważam, że ten sposób który podaję jest jeden właściwy ale wydaje
    się dość rozsądny.

    Ariusz

  • 3. Data: 2011-08-01 12:39:51
    Od: "/// Kaszpir ///" <k...@g...pl>

    > Nie uważam, że ten sposób który podaję jest jeden właściwy ale wydaje
    > się dość rozsądny.

    OK.

    A w jaki sposób uszczelniłeś początek wylotu spalin (pierwsza rura która
    wchodzi do wyjścia kominka) ?

    U mnie średnica kominka to chyba coś około 175mm a rura ma 180mm i chyba
    jakieś uszczelnienie musi być ...
    Też sznurek czy zupełnie coś innego ?

    I jaka wełna ? Musi być jakaś specjalna ?

    W zimę developer u mnie wygrzewał mi dom "kozą" i widziałem że rura wchodziła
    do dziury i była właśnie zapchana wełną ...
    Pytanie czy zwykła wełna może być czy musi być specjalna jakaś ?

    Bo jeśli starczy wełna to po co ten sznurek ?
    Sznurek podobno jest wymagany w przypadku kominów systemowych ...

  • 4. Data: 2011-08-01 15:30:38
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-08-01 14:39, /// Kaszpir /// pisze:

    > OK.
    >
    > A w jaki sposób uszczelniłeś początek wylotu spalin (pierwsza rura która
    > wchodzi do wyjścia kominka) ?

    Tą przykleiłem tym silikonem do kominków, w zasadzie jak jest ciąg to
    wystarczyło by ją tylko nasadzić bez klejenia.

    > U mnie średnica kominka to chyba coś około 175mm a rura ma 180mm i chyba
    > jakieś uszczelnienie musi być ...
    > Też sznurek czy zupełnie coś innego ?

    Sznur jest o tyle dobry, że łatwo się go stosuje, nie jest drogi i sadza
    dobrze na niego siada, sam w sobie jest dość sprężysty nawet po długim
    czasie i demontaż łatwy.

    > I jaka wełna ? Musi być jakaś specjalna ?

    Tera już nie pamiętam jakie właściwości mają wełny - mi pozostało trochę
    z kominów systemowych i tym zrobiłem dodatkowe uszczelnienie (u mnie
    komin jest za ścianą z 24 cm bloczka więc prócz samego wlotu gdzie
    wchodziła rura miałem jeszcze kawałek dziury w ścianie) podłączenie do
    komina zrobiłem rurą elastyczną bo ni zamontowali kominek o 5 cm w bok
    od pionu kominowego. Sama rura 18 we wlocie 20 uszczelniona została
    sznurem - na początku zdawało mi się, że to trochę za luźno - ale sznur
    owinąłem na kilku cm odcinku rury i po wciśnięciu było nawet dość
    ciasno. Potem w resztę upchałem wełnę, a następnie w dziurę w ścianie
    również wełnę jakieś tam różne odpadki po kominie.

    > W zimę developer u mnie wygrzewał mi dom "kozą" i widziałem że rura wchodziła
    > do dziury i była właśnie zapchana wełną ...
    > Pytanie czy zwykła wełna może być czy musi być specjalna jakaś ?

    Jak paliłem kozą to miałem uszczelnione zwykłą wełną, nie wiem czy ona
    jest zła -ale kawałek blachy (dorobionego z blachy dachowej kawałka
    rury) prawie się przepalił, a wełnie poza brudem nie wiele było. Choć
    wełna do kominków ponoć jest inna i wcale nie aż taka droga by oszczędzać.

    > Bo jeśli starczy wełna to po co ten sznurek ?
    > Sznurek podobno jest wymagany w przypadku kominów systemowych ...

    Ja mam komin systemowy i spec, który był z tym u mnie doradzał mi w tej
    kwestii. Jednak na zdrowy rozum biorąc do faktycznie stal podgrzana dość
    mocno się rozszerza więc czy to będzie ceramika systemowego komina, czy
    np zaprawa szamotowa, czy coś innego to pewnie nie wytrzyma i pęknie, a
    pęknięcia to główny powód problemów.

    Ariusz

  • 5. Data: 2011-08-01 18:02:07
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 1 Aug 2011 02:45:23 -0700 (PDT), /// Kaszpir /// napisał(a):

> [...]
    > kominem) ma szerokość 14cm , więc trzeba będzie ją powiększyć do 18cm.
    > Wyczytałem że dziurę później zalepić zaprawą szamotową i to

    Hm... Komin z cegły? Bez wkładu żadnego? Do kominka? Cienki pomysł...

    > Kupiłem także silikon to montażu kominków. Czy rury trzeba dodatkowo
    > uszczelniać silikonem ?

    Tylko jeśli masz luzy.

    > Jak wygląda połączenie rury z wkładem ?
    > Wkładając rurę do kominka jest pewien luz. Czy wylot z kominka jakoś
    > specjalnie się uszczelnia ?

    Sznurem azbestowym, czy szklanym...

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 6. Data: 2011-08-02 08:32:37
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 1 Sie, 20:02, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
    wrote:

    > Hm... Komin z cegły? Bez wkładu żadnego? Do kominka? Cienki pomysł...

    Bo? Akurat do kominka spokojnie wystarczy zwykly komin z cegly -
    temperatura spalin jest wysoka. Zupelnie nie rozumiem czemu ludzie sie
    jaraja kominami systemowymi - w mojej nastepnej chaupce tez z pelna
    swiadomoscia bede mial murowany - jest elementem sciany, zajmuje mniej
    miejsca i jest sprawdzony od pokolen :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 7. Data: 2011-08-02 09:01:29
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-08-02 10:32, Adam pisze:

> [...]
    > jaraja kominami systemowymi - w mojej nastepnej chaupce tez z pelna
    > swiadomoscia bede mial murowany - jest elementem sciany, zajmuje mniej

    To że nie jest on dobry nie będę negował.

    Ale policz czy systemowy czasem nie jest tańszy.
    Czy systemowy czasem nie jest trwalszy - znak kilkuletnie ceglaste
    kominy, które już popękały.

    No i systemowy na pewno może być elementem ściany i nie zajmuje więcej
    miejsca niż ten ceglany, chyba, że cegła ozdobna i ma być to również
    dekoracją - ale to też do obejścia.

    Wracając do sedna komin z cegły o ile robiony zgodnie ze sztuką jest
    równie dobry jak ten systemowy, może nawet i lepszy.

    Jedynie czyszczenie komina systemowego jest łatwiejsze i szybsze. W
    kominie takim nie ma tak wiele "dobrych" miejsc do osadzania się sadzy.
    A ta jest zabójcza dla wszystkich kominów bo jak się zapali to każdy
    może popękać.

    Kiedyś normą komina było 14 cm, potem 18 teraz 20, sporo ceglanych
    kominów miało właśnie dziurę 14x14 a na dodatek były zrobione z byle
    czego i byle jak, a potem problemy. Więc jeżeli komin będzie miał
    odpowiednią dziurę i i będzie dobrze wymurowany o pewnie posłuży wieki.

    Zresztą kiedyś widoki zawalonej chałupy gdzie tylko komin i piec jeszcze
    stał nie były rzadkością.

    Ariusz

  • 8. Data: 2011-08-02 09:34:25
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Ariusz napisał:

> [...]
    > czego i byle jak, a potem problemy. Więc jeżeli komin będzie miał
    > odpowiednią dziurę i i będzie dobrze wymurowany o pewnie posłuży wieki.

    Nie mam kominów systemowych, ale...
    Majster jak murował kominy, to włożył ceramiczne kształtki - takie
    kwadratowe w przekroju 20 x 20 cm o długości 70 cm każda, owijał je
    wełną, a potem obmurowywał.

    Kominy sprawują się bardzo dobrze - jeden sezon póki co :-), ale też
    myślałem o systemowych i jak sobie przeliczyłem ile by kosztowały, to
    sobie odpuściłem. Kształtki i wełna kosztowały mnie może 2 tys - dwa
    kominy o długości jakieś 8 m. Robota kosztowała tyle, że majster nie
    wydzielał jej osobno z wyceny. Do kominów zrobiono jeszcze kanały
    wentylacyjne z kształtek - chyba po 1, czy 1,5 zł za sztukę...

    Jak liczyłem kominy systemowe, to wychodziło mi coś chyba z 6 tys, a i
    tak trzeba je omurować...

    Czy lepszy systemowy, czy murowany?

    Wszystko chyba zależy od majstra - jak umie dobrze wymurować i jest
    umiarkowany cenowo, to warto murować, ale jak majster niepewny, to
    pewnie lepiej zastosować systemowe i spokój od fuszerek kominowych ;-).

    pozdr.
    Robert G.

  • 9. Data: 2011-08-02 20:40:24
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Adam wrote:

> [...]
    > jaraja kominami systemowymi - w mojej nastepnej chaupce tez z pelna
    > swiadomoscia bede mial murowany - jest elementem sciany, zajmuje mniej

    sprawdzony sposób podpalania się domów od wieków :)

    wystarczy mała nieszczelność i domek leci z dymem.

  • 10. Data: 2011-08-02 21:34:19
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 2 Aug 2011 01:32:37 -0700 (PDT), Adam napisał(a):

    > Bo? Akurat do kominka spokojnie wystarczy zwykly komin z cegly -
    > temperatura spalin jest wysoka.

    No właśnie, to jest problem, że wysoka...

    --
    _______/ /_ GG: 3524356