  • Data: 2019-06-09 23:11:07
    Temat: Re: Podłogówka - jak sterowanie ?
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2019-06-09 o 21:37, ddddddddddddd pisze:

    > no właśnie, jak po prostu kalafior będzie równolegle to może być
    > zimniej, ale (tu rozwiązanie praktycznie bezkosztowe) mogę kalafiory
    > zdemontowane z góry zamontować na ten jeden sezon dodatkowo na dole
    > (estetyka mało istotna, dół będzie remontowany)

    To nie jest tylko i wyłącznie problem zimniej-cieplej, ale problem w
    przepływach. Podłogówka stawia bardzo duży opór przepływu. Poprzez
    grzejnik natomiast woda przepływa dużo swobodniej. Woda tak samo jak
    prąd płynie tam, gdzie jej łatwiej, czyli tam, gdzie ma mniejsze opory.
    Ponadto im zimniejsza woda tym więcej jej musi przepłynąć przez
    grzejnik, aby ten grzejnik grzał. Próbując "pożenić" grzejniki i
    podłogówki na jednej pompie po prostu jak się otworzą zawory
    termostatyczne przy grzejnikach to tamtędy będzie krążyć woda, a
    podłogówki będą zimne. Dopiero jak zawory termostatyczne się całkowicie
    przymkną przy grzejnikach to woda zacznie płynąć przez podłogówki. Ale
    tak się nie stanie, ponieważ zimna woda nie nagrzeje pomieszczeń do
    takiej temperatury, aby zadziałały zawory.

    Chcesz mieć zrobione to dobrze to zamontuj sprzęgło hydrauliczne, a
    najlepiej zamiast tego sprzęgła duży bufor ciepła - co najmniej 600 litrów.

    Za buforem rozdzielacz + 2 pompy. Jedna pompa na podłogówki, a druga na
    grzejniki. Jeżeli grzejniki są stare i instalacja jest stara, stalowa to
    trzeba ją odseparować od nowej instalacji wymiennikiem ciepła, a za
    wymiennikiem zamontować trzecią pompę.

    Po wymianie grzejników na podłogówki usuniesz wymiennik ciepła oraz tą
    trzecią pompę.

    Taki układ po pierwsze zabezpieczy Ci nową instalację przed zasyfieniem
    i zamuleniem. Po drugie zabezpieczy pompę wbudowaną w kocioł przed
    zajechaniem. Po trzecie po przeróbce pozostałej instalacji na
    podłogówki, będziesz mógł oddzielnie sterować temperaturami na parterze
    i na piętrze. Wystarczy tylko wysterować pompy obiegów piętra i parteru
    oddzielnymi regulatorami pokojowymi. Wstępnie należy w kotle
    skonfigurować regulację pogodową w taki sposób, aby uzyskać wszędzie
    nieco wyższą temperaturę niż oczekujemy np. 23-24'C, a następnie
    regulatorami pokojowymi doregulowywać i obniżać temperaturę w
    pomieszczeniach do oczekiwanych.

    Po czwarte odseparowanie nowego układu (podłogówka z kotłem gazowym)
    zabezpieczy Ci kocioł gazowy przed uszkodzeniem. Większość kotłów
    gazowych posiada wymienniki z nierdzewki, które są bardzo wrażliwe na
    zanieczyszczenia ze starych instalacji. Zanieczyszczenia te doprowadzają
    do korodowania i pękania tych wymienników nierdzewnych.

    Jeżeli chcesz kocioł podłączyć do takiej starej instalacji to szukaj
    kotłów z wymiennikami ze stopu aluminium. "Mercedesami" wśród tego typu
    kotłów są kotły firm Intergas / ACV  / Thermagen serii Kompakt. Niestety
    mają jedyną wadę: dość dużą moc minimalna. Dla przykładu ww kocioł,
    który mógłbyś zastosować o mocy 18kW ma moc minimalną rzędu 6kW.

    Jest to moc na poziomie takim jakie będzie zapotrzebowanie Twojego domu
    po pełnej termomodernizacji przy temperaturze zewnętrznej -20'C.

    W tej sytuacji będzie potrzebny bufor.

    Możesz też spróbować w tym roku opędzić całość w następującym układzie:

    Kocioł odporny na syf ze starej instalacji podłączyć do starej
    instalacji z grzejnikami. Między powrotem z grzejników, a kotłem wstawić
    wymiennik płytowy, a za tym wymiennikiem trójdrożny zawór mieszający
    oraz pompę - zasilające instalację podłogową.

    Równolegle do grzejników trzeba zamontować zawór nadmiarowo-upustowy,
    który otworzy obieg wody do wymiennika płytowego, kiedy zawory
    termostatyczne przy grzejnikach się przymkną. Taki układ ma tę zaletę,
    że możesz ustawić na kotle nieco większą temperaturę grzewczą, która
    będzie grzała grzejniki, a wychłodzona woda z grzejników zasili obiegi
    podłogówki. Nie trzeba będzie przerabiać obecnych grzejników. Ale wtedy
    musisz mieć kocioł, który jest odporny na zanieczyszczenia ze starej
    instalacji.