  • 1. Data: 2009-11-10 16:50:43
    Temat: Pytanie o koszty podpiwniczenia
    Od: "arek" <n...@m...pl>

    Witam

    Chciałbym zapytać kogoś, kto się w temacie orientuje, jaka jest różnica w
    kosztach budowy domu z użytkowym poddaszem oraz takiego samego domu
    częściowo podpiwniczonego. Dom ok. 100-120m2, możliwie jak najprostsza
    (najtańsza) bryła - bez żadnych wykuszy, załamań, łuków itp. na ścianach.

    Chodzi mi o koszt robót ziemnych, ścian z izolacją i stropu oraz zwykłych
    schodów dla podpiwniczenia np. 4x9 metrów (kotłownia i garaż).

    Mam działę 17,4 metra szerokości, na której (tak mi powiedział architekt) w
    Częstochowie nie postawię domu szerszego niż 9,4m lub 10,4m jak będzie miał
    jedną ścianę ślepą. Chyba że "ma pan znajomości, to wtedy przejdzie nawet
    góralska chata" - ale znajomości nie mam. A taka szerokość skutecznie
    eliminuje projekty z garażem i dodatkowym pokojem dla starszej osoby na
    parterze. A może ktoś wie przypadkiem jak w Cz-wie obejść problem prawa
    budowlanego - sąsiedzi na pewno by się zgodzili na przesunięcie się bliżej
    do granicy...

    Dziękuję i pozdrawiam
    Arek

  • 2. Data: 2009-11-10 19:53:03
    Temat: Re: Pytanie o koszty podpiwniczenia
    Od: "MK" <x...@o...eu>

    Sprawdz co masz w planie zagospodarowania przestrzennego. Budowanie w
    granicy dzialki nie jest zabronione. Kiedys trzeba bylo miec zgode sasiada.
    Teraz teoretycznie nie jest potrzebna ale u mnie w starostwie powiedzieli ze
    jesli sasiedzie sie popisza na papierach to daja zgode inaczej odmowe ...

    A koszt to zalezy od lokalnych cen i technologii. terenu na jakim jest
    dzialka, rodzaju gruntu. co zrobisz z nadmiarem ziemi - moze ktos ja wziasc
    a moze trzeba bedzie zaplacic za kazdy 1m3;) W jakiej technologi bedzie
    strop, ile ta piwnica bedzie w ziemi a ile na powierzchni, czym to bedziesz
    wykanczal itp itd. Jak podasz te informacje to ktos bardziej obeznany
    pewnie poda ci dokladniesze ceny ...
    Ale wydaje mi sie ze min 20kPLN

  • 3. Data: 2009-11-10 20:36:41
    Od: Slawek <s...@g...com>

    On 10 Lis, 17:50, "arek" <n...@m...pl> wrote:
    > Witam

    na 17,4 m szerokości można zaprojektować całkiem porządny dom, z dwoma
    garażami itp.Tylko trzeba się zwrócić do architekta, a nie szukać
    gotowców.
    Piwnice, żeby mieszkała w nich rodzina, nawet dalsza, to raczej średni
    pomysł

  • 4. Data: 2009-11-10 21:23:02
    Od: "arek" <n...@m...pl>

  • 5. Data: 2009-11-10 21:46:41
    Od: "arek" <n...@m...pl>

    Użytkownik "Slawek" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    m.googlegroups.com...
> [...]
    >

    > na 17,4 m szerokości można zaprojektować całkiem porządny dom, z dwoma
    > garażami itp.Tylko trzeba się zwrócić do architekta, a nie szukać

    Ale czy na działce 17,4 z której na dom z dwoma garażami jest już tylko max
    10,4m?
    Ja widziałem domy nawet na 6-7m szerokie, tylko, że na tych sześciu metrach
    to szedł tunel od wejścia do salonu i jednej strony miał wąski garaż a z
    drugiej kiszkowaty pokoik, kuchnię i łazienkę. Na kotłownię miejsca nie
    było - piec na gaz wisiał w łazience. Tak, że da się, tylko nie to co bym
    chciał.
    A co do tego co szukałem w gotowcach - ciężko mi uwierzyć, że ktoś tak po
    prostu zmieści na 10,4m to co na licznych gotowcach jest na 12,5-14m.
    Przecież jakby się dało, to chyba już dawno taki projekt zamiast być
    sprzedany w trzech czy dziesięciu egzemplarzach po 6000 zł wisiałby na
    każdej stronie www z ceną 2500zł - i pewnie zarobiłby więcej...
    Natomiast jeśli mógłbym prosić o linka do czegoś podobnego, zbliżonego - to
    bardzo chętnie.

    > Piwnice, żeby mieszkała w nich rodzina, nawet dalsza, to raczej średni
    > pomysł

    Rodzina jest bliższa, a taki pomysł oczywiście słaby - ale mi chodziło o
    zejście do piwnicy z garażem i kotłownią - żeby na parterze zwolniło się
    miejsce na pokój. Bo projektów które mają na parterze garaż lub pokój (jedno
    lub drugie) a przy tym mikroskopijną kotłownię (bo na gaz) jest dosyć dużo.
    Tylko, że kotłowni już nie ma jak powiększyć i biorąc pokój nie ma się szans
    na garaż.

    pozdrawiam
    Arek

  • 6. Data: 2009-11-11 18:01:32
    Od: "MK" <x...@o...eu>

> [...]
    "jest
    > niezgodny z prawem budowlanym" - 3/4 m od granicy i koniec dyskusji.
    ale budowanie w granicy jest zgodne z prawem. Sam tak buduje i dostalem
    pozwolenie na budowe. Bez wiekszych problemow. Jedyna dodatkowa rzecza ktora
    musialem zrobic to wezwac strazaka (300PLN) by ocenil projekt.
    W projekcie odleglosc opisana jest na 0cm.
    Tylko ja zrobilem tak ze nim powstal projekt poszedlem do sasiadow i
    zapytalem sie czy na to przystana czy nie bedzie przeszkadzal im cien etc.
    Zgodzili sie bez problemu. Wiec powiedzialem im ze nim oddam projekt do
    starostwa to wpadne by zobaczyli jak to bedzie wygladalo (by pozniej nikt
    nie mowil ze myslal ze to bedzie cos innego)

    > Ha, teren jest krzywy, grunt to sam nie wiem, ziemię wywalę w dół na tej
    > samej działce (trochę by się zniwelowała)
    wydaje mi sie ze tu musialbys bardziej uwazac aniezeli martwic sie o granice
    ... niwelacja terenu to zachwianie gospodarka wodna czy jakos tak. I trzeba
    to uwzglednic ;)
    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2009-11-11 20:16:14
    Od: Slawek <s...@g...com>

    Arku, na temat gotowców z różnych pracowni mam zdanie dość wyrobione i
    nie jest ono za dobre. Chociaż, z małych domów projekt TANIA się
    ładnie mieści na waskiej działce.
    Mi na działce 17,5 m architekt zaprojektował dom 180m + garaż na 2
    auta, i z tyłu domu ma być 4m a z przodu 5m do lica, jak chcesz mogę
    nawet wysłać którąś z poprzednich wizualek (aktualnych nie mam, ale
    poprzednie wersje całkiem podobne).

  • 8. Data: 2009-11-11 22:04:19
    Od: "pluton" <z...@g...pl>

    > Chodzi mi o koszt robót ziemnych, ścian z izolacją i stropu oraz zwykłych
    > schodów dla podpiwniczenia np. 4x9 metrów (kotłownia i garaż).

    Definicja piwnicy jest taka: substandardowe pomieszczenia uzyskane
    superstandardowym kosztem.

    Rób tylko wtedy, kiedy nie ma innego wyjscia.

    Mnie ziemianka kosztowala ok. 30 kpln.

    --
    pozdrawiam
    Nullification

  • 9. Data: 2009-11-12 12:35:31
    Od: "Tomek " <v...@W...gazeta.pl>

    arek <n...@m...pl> napisał(a):

> [...]
    > częściowo podpiwniczonego. Dom ok. 100-120m2, możliwie jak najprostsza
    > (najtańsza) bryła - bez żadnych wykuszy, załamań, łuków itp. na ścianach.

    Wszystko zależy. Nie tylko od budynku, ale i od gruntu. Ogólnie rzecz biorąc
    piwnica to:
    - więcej wykopów
    - więcej ścian fundamentowych
    - dodatkowy strop
    - dodatkowe schody
    - dodatkowe okna
    - dodatkowe drzwi wewnętrzne i (czasami) zewnętrzne
    - dodatkowa instalacja elektryczna i wod-kan (mieć piwnicę i nie mieć tam
    kranu? - bez sensu)
    - więcej tynków
    - dodatkowe izolacje przeciwwilgociowe/przeciwwodne ścian piwnicznych
    - droższe kominy (muszą być dłuższe o wysokość piwnicy - pewnie z 2,5 m)
    - doprojektowanie piwnicy (jeśli nie ma jej w projekcie gotowym: 400-1000 zł)

    Pewnie jeszcze o czymś zapomniałem.

    Jest to po prostu jeszcze jedna kondygnacja, w dodatku niepełnowartościowa bo
    niedostatecznie doświetlona światłem słonecznym.

    W moim przypadku wychodziło, że piwnica to minimum 30-40 tys. zł więcej w
    porównaniu do domu niepodpiwniczonego. Ja się nie zdecydowałem. Trochę
    inaczej wygląda to jak masz skarpę na działce, tzn. koszt piwnicy jest
    podobny, ale dom niepodpiwniczony na skarpie kosztuje więcej niż na płaskiej
    działce, więc różnica między piwnicą a bez piwnicy maleje.

    Wg mnie już lepiej byłoby wybudować pełnowartościowy dom piętrowy (może nawet
    z poddaszem, czyli: parter + piętro + poddasze) zamiast piwnica + parter +
    poddasze...

  • 10. Data: 2009-11-12 12:56:00
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 12 Lis, 13:35, "Tomek " <v...@W...gazeta.pl> wrote:
    > arek <n...@m...pl> napisał(a):

    > W moim przypadku wychodziło, że piwnica to minimum 30-40 tys. zł więcej w
    > porównaniu do domu niepodpiwniczonego.

    Mądrzy wyliczyli juz dawno temu że to ok. 30% kosztów parteru...
    oczywiście mowa o stanie surowym.
    Czyli jak liczymy parter za 100%, to piwnica jest 30%kp, a poddasze
    150%kp.