  • 11. Data: 2009-01-30 19:54:53
    Temat: Re: Sól do akcji zima. Można ją używać w kuchni?
    Od: "Anka P." <t...@a...pl>

    Panslavista pisze:

    > O ile to nie jest sól potasowa (kolor pomaranczowo - ceglasry aż do
    > brunatnego to trzeba założyć, że brudna kopalniana - nie opłacalna do
    > warzenia, czyli za mały procent soli w soli. W zasadzie można ją
    > wymieszać z wodą, dokonać dekantacji i odparować - sól
    > wykrystalizowana powinna nadać się do spożycie - bogata w minerały a
    > nie tylko wodorotlenek i chlorek sodu...

    Sól o kolorze od pomarańczowego do ceglastego wiąże się z obecnością
    związków żelaza np tlenku żelaza, kolor brunatny nadają jej związki
    organiczne, a ciemnoszary różnego rodzaju iły, piaski, gliny i margle.
    Sól potasowa to taka gdzie następuje zredukowanie ilości sodu na rzecz
    potasu i ma ona kolor po prostu biały.

    Anka P.

  • 12. Data: 2009-01-30 20:00:26
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Fri, 30 Jan 2009 06:48:06 -0800 (PST), Panslavista napisał(a):

> [...]
    >>> 2. Nie jest jodowana.

    > Jeżeli nie ma innych brudów czyli jest najzwyczajniej wykopana,
    > to można ją przerobić na użytek domowy - rozpuscić w wodzie,
    > zdekantować, odfiltrować i skrystalizować - wtedy zachowa wszystkie
    > minerały rozpuszczalne. Na końcu przed użyciem trzeba nasypać np na
    > patelnię i wyprażyć.

    Wtedy ta sól staje sie superdroga w porównaniu ze spożywczą ze sklepu - i
    sprawa ponownie traci sens :-)

  • 13. Data: 2009-01-30 20:22:14
    Od: Panslavista <p...@g...com>

    On 30 Sty, 21:00, Ikselka <i...@g...pl> wrote:

    > Wtedy ta sól staje sie superdroga w porównaniu ze spożywczą ze sklepu - i
    > sprawa ponownie traci sens :-)- Ukryj cytowany tekst -
    >
    > - Pokaż cytowany tekst -

    Cena jest relatywna, gdy znikną kopalnie (lub będą cudze), a morskiej
    nie będzie jak i czym przywieźć, zanim dochowamy się nowych zwierząt
    do transportu, będzie to jedyne żródło mikroelementów...

  • 14. Data: 2009-01-31 12:35:45
    Od: "." <b...@b...pl>

    > Sól drogowa (nieoczyszczona czy jakakolwiek inna dowolna
    > nazwa) często jest z dodatkiem antyzbrylacza, w roli którego używa się np
    > arszeniku, w niewielkich ilościach, ale jednak...

    a czy do się to jakoś rozdzielić w domowych warunkach - na jedną kupkę sól
    na drugą antyzbrylacz?
    ile bym musiał kupić soli jak teściowa waży z 80 kg (żeby się więcej nie
    zbryliła)? ;)

  • 15. Data: 2009-01-31 13:38:32
    Od: geyb <g...@g...pl>

    Mnie zastanawia tylko jedno - czy naprawdę opłaca się oszczędzać i jeść
    sól drogową, skoro już odpowiednio przygotowana sól spożywcza kosztuje
    od 0,50 do 1,50 zł/kg w zależności od naklejki i sklepu?

    g.

  • 16. Data: 2009-01-31 17:33:35
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > Mnie zastanawia tylko jedno - czy naprawdę opłaca się oszczędzać i jeść
    > sól drogową, skoro już odpowiednio przygotowana sól spożywcza kosztuje od
    > 0,50 do 1,50 zł/kg w zależności od naklejki i sklepu?

    Zalezy ile solisz ;)

    Kane

  • 17. Data: 2009-02-01 13:02:36
    Od: "." <b...@b...pl>

    > Mnie zastanawia tylko jedno - czy naprawdę opłaca się oszczędzać i jeść
    > sól drogową, skoro już odpowiednio przygotowana sól spożywcza kosztuje od
    > 0,50 do 1,50 zł/kg w zależności od naklejki i sklepu?

    widziałem niedawno w carrefoure na promocji wiaderko soli drogowej 5 kg za
    7,99 zł, więc bardziej opłaca się kupować zwykłą do posypywania drogi a nie
    odwrotnie

  • 18. Data: 2009-02-02 14:14:38
    Od: "jangr" <j...@i...pl>

    Użytkownik "." <b...@b...pl> napisał w wiadomości

    > widziałem niedawno w carrefoure na promocji wiaderko soli drogowej 5 kg za
    > 7,99 zł, więc bardziej opłaca się kupować zwykłą do posypywania drogi a
    > nie odwrotnie

    Przecież tu nie chodzi o cenę, ale o mikroelementy. Obecnie kupuję sól
    atlantycką (z ww powodu).
    Obawiam się, że sól spożywcza, to jest czyste NaCl. A wszystkie
    mikroelementy są wycinane.
    Uważam, że człowiek (i nie tylko człowiek) potrzebuje całej gamy związków,
    które w soli są siłą rzeczy w minimalnych ilościach, bo przecież solimy
    niezbyt dużo.
    jangr

  • 19. Data: 2009-02-02 14:29:40
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Mikroelementy mikroelementami, a dawka śmietrelna chlorku potasu dla
    dorosłego człowieka to około 10 g.
    Nie wszystko chlorek sodu, co białe, jak sól kuchenna
    Jacek

  • 20. Data: 2009-02-02 19:08:19

    > Przecież tu nie chodzi o cenę, ale o mikroelementy. Obecnie kupuję sól
    > atlantycką (z ww powodu).
    > Obawiam się, że sól spożywcza, to jest czyste NaCl. A wszystkie
    > mikroelementy są wycinane.

    a czy nie znasz zdrowszych żródeł mikroelementów?
    zresztą nigdy nie zastanawiałem się nad rankingiem soli, chociaż podobno
    najzdrowsza jest zwykła kamienna - może ktoś wie i potwierdzi albo nie (?)