  • 1. Data: 2009-01-26 21:01:59
    Temat: Wypiek chleba - do czego służą poszczególne składniki i jak nimi manipulować?
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Zatem wypiekam chleb. Na drożdżach lub zakwasie.
    Do czego służy i jakie są objawy, kiedy za mało, lub za dużo:

    sól
    cukier
    olej
    naczynie z wodą w piekarniku
    psikanie wodą na ściany piekarnika vs naczynie z wodą
    psikanie wodą na gotowy chleb

    Co się dzieje jak jednego z powyższych jest za dużo, lub za mało?
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    Jaką funkcję ma ponowne rozrabianie częściowo wyrośniętego chleba?
    Jaka jest różnica, kiedy drożdże i zakwas są razem vs sam zakwas lub same
    drożdże?

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 2. Data: 2009-01-26 21:05:42
    Od: Panslavista <p...@g...com>

    On 26 Sty, 22:01, Jan Werbiński <j...@j...com>
    wrote:
> [...]
    > drożdże?
    >
    > --
    > Jan Werbiński       O0oo....._[:]) bul, bul, bul

    Karmisz Lota czy papugę chlebem?

  • 3. Data: 2009-02-01 18:56:38
    Od: Małgorzata Krzyżaniak <z...@t...eu.org>

    Pewnego dnia, a było to Mon, 26 Jan 2009 22:01:59 +0100, przyszła do mnie
    wiadomość z adresu <j...@j...com> i powiedziała:

    Na większość pytań odpowie ci mała książeczka "Wyznania francuskiego
    piekarza" Petera Mayle'a i Gerarda Auzeta.

    > Jaką funkcję ma ponowne rozrabianie częściowo wyrośniętego chleba?

    Podczas rośnięcia drożdże wydzielają dwutlenek węgla, którego trzeba się
    pozbyć.

    Ja akurat piekę z samymi drożdżami, ale podobno z dodatkiem zakwasu jest
    smaczniejszy.

    Zuzanka

    *:.
    We Are a Non Prophet Organization

  • 4. Data: 2009-02-02 08:48:32
    Od: Maseł <m...@p...onet.pl>

    Małgorzata Krzyżaniak wrote:
    > Podczas rośnięcia drożdże wydzielają dwutlenek węgla, którego trzeba się
    > pozbyć.

    Wrecz przeciwnie - to sie robi po to, zeby en caly dwutlenek produkowal
    sie jeszcze wydajnie i do tego aby ten juz wyprodukowany rownomierniej
    rozprowadzic po calej objetosci ciasta...

    > Ja akurat piekę z samymi drożdżami, ale podobno z dodatkiem zakwasu jest
    > smaczniejszy.

    A to potwierdzam - z kwasem jest lepszy...

    Pozdro

    Maseł

  • 5. Data: 2009-02-07 19:15:37
    Od: Małgorzata Krzyżaniak <z...@t...eu.org>

    Pewnego dnia, a było to Mon, 02 Feb 2009 09:48:32 +0100, przyszła do mnie
    wiadomość z adresu <m...@p...onet.pl> i powiedziała:

    > Wrecz przeciwnie - to sie robi po to, zeby en caly dwutlenek produkowal
    > sie jeszcze wydajnie i do tego aby ten juz wyprodukowany rownomierniej
    > rozprowadzic po calej objetosci ciasta...

    Jednak nie. Przejrzałam kilka książek i wszędzie chodzi o pozbycie się
    nadmiaru, a nie rozprowadzenie dwutlenku węgla (głównie w celu
    pozbawienia chleba wielkich dziur).

    Zuzanka

    *:.
    We Are a Non Prophet Organization

  • 6. Data: 2009-02-07 19:45:22
    Od: Panslavista <p...@g...com>

    On 7 Lut, 20:15, Małgorzata Krzyżaniak <z...@t...eu.org>
    wrote:
> [...]
    >
    >         Zuzanka
    >
    > --
    >      .:*Z*:._.:*U*:._.:*Z*:._.:*A*:._.:*N*:._.:*K*:._.:*
    A*:.
    > Małgorzata Krzyżaniak .....http://www.pawnhearts.eu.org/~zuzanka/
    >                 We Are a Non Prophet Organization

    Dokładnie. Trzykrotne przerobienie ciasta na chleb powoduje, że ma on
    większą ilość drobnych pęcherzyków, a nie wielkich kawern, piecze się
    równomiernie, jest bardzo sprężysty. W Polsce w zasadzie ciasto
    przerabiało się dwukrotnie, w USA większości piekarń przerabiano
    trzykrotnie. Jadłem taki chleb - poczęstowany przez kobietę, która
    pracowała w USA w piekarni - rewelacyjny, a upieczony przez nią po
    powrocie. Ja podobnie robiłem pączki - można było zgnieść cały w dłoni
    (po smażeniu) w małą kulkę - po puszczeniu powracał do poprzednich
    rozmiarów. Dopiero za trzecim razem struktura ulegała zniszczeniom na
    tyle, że było to widoczne...