  • 31. Data: 2011-04-29 17:55:21
    Temat: Re: Solar -kat nachylenia
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Albercik" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:ipdq01$5ud$1@node2.news.atman.pl...

    > mógłbyś nieco opisać ten Twój wzór?

    A jaki tam on moj - Q=m*cieplo wlasciwe*(Tk-T0)

    m-masa [kg]
    cieplo wlasciewe wody 4200 J/kg*^C
    (Tk-T0)-roznica temp. (delta)
    Pozostaje jule zamienic na kW i gotowe.
    Moglem sie gdzies walnac, ale na oko wydaje sie OK.

    > Bo tak jakoś nie pasuje mi to do przeczytanych w necie opinii. Ludzie
    > sobie chwalili takie rozwiązania, a muszę przyznać że Twoje obliczenia, o
    > ile poprawne, nie napawają optymizmem.

    Moze chodzi o wplyw innych czynnikow? Bezposrednie ogrzewanie wody sloncem,
    ogolny wzrost temp. i solar. Wszystkie skladowe cos tam dadza, ale niech
    ktos sprawdzi wbliczenia. Na moj gust wrecz przeszacowalem moc kolektora,
    ale kto to tak naprawde wie?

    > To że czarny mat to jest oczywiste, w powłoki selektywne inwestować nie
    > będę, bo przy pracy w takich niskich temperaturach sprawność jest
    > porównywalna do "zwykłej" farby. Zastanawiam się czy nie lepiej zamiast
    > malowania grubą warstwą farbą olejną, nie lepiej cieniutko szprycnąć ze
    > spraya.. Cienka powłoka powinna stanowić mniejszą izolacje, i lepiej
    > oddawać ciepło do wody. Czy będzie miało to znaczący wpływ na sprawność
    > kolektora?

    Im mniejsza bezwladnosc tym lepiej.

    > Wody z basenu nie wpuszczę do grzejnika, bo te leżakowane już trochę i
    > pewnie cały ten syf znalazł by mi się w basenie. Stąd właśnie konieczność
    > stosowania wymiennika. Wpierw myślałem nad zakupem takiego dedykowanego do
    > centralnego ogrzewania, za 199 na allegro, ale cena moim zdaniem nie jest
    > warta tego

    Czemu? Wymiennik jaki jest kazdy widzi, tani i maly. Mam podobny miedzy
    solarem a podlogowka i dziala. Moglby byc troche wiekszy bo ma za duze opory
    przy podlogowce i powrot do kolektora jest ciut za cieply, ale dostalem go
    za darmo z zezlomowanego kotla dwufunkcyjnego. Roznica miedzy powrotem do
    solara a temp. wody za wymiennikiem to jakies 3-5C, wiec w miare OK.

    , już prędzej zrobię wymiennik z nagrzewnicy
    > samochodowej, muszę znaleźć tylko odpowiedni, z dość rzadkimi lamelkami,
    > aby nie dawał dużego oporu dla pompy basenowej.

    Sporo dlubaniny przy obudowie.

    > Na youtube znalazłem filmik przedstawiający kolektor specjalny do basenów.
    > Ciekawe rozwiązanie. Czarne węże, połączone razem, jeden obok drugiego.
    > Taką taśmę węży docina się na pożądany wymiar i każdy z tych wężyków za
    > pomocą opasek, łączy się do zbiorczej rury. W obiegu woda basenowa.
    > http://www.youtube.com/watch?v=RNLapUrGX0k&feature=r
    elated

    Ciekawe...

    Pozdro.. TK

  • 32. Data: 2011-04-29 19:26:34
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    >Ciekawe czy fotki bedą :P

    Fotki to by się znalazły, budowla jest okazała.
    Tylko ja nie siedzę tyle przy komputrze, żeby
    umieć to gdzieś zapodać. Jakby się jaka dobra dusza
    znalazła, to może bym na prif posłał?

    --
    Yozwig

    P.S. Nie chciałbym być złośliwy, ale ten Maniek to blokowiec? ;)
    Czy on coś sam kiedyś zrobił?

  • 33. Data: 2011-04-30 11:56:53
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Yozwig" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Fotki to by się znalazły, budowla jest okazała.
    > Tylko ja nie siedzę tyle przy komputrze, żeby
    > umieć to gdzieś zapodać. Jakby się jaka dobra dusza
    > znalazła, to może bym na prif posłał?

    picasaweb.google.com

    > P.S. Nie chciałbym być złośliwy, ale ten Maniek to blokowiec? ;)

    nie, też rzeźbiarz, ma swoje przemyslenia :)

    b.

  • 34. Data: 2011-04-30 13:05:12
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    >picasaweb.google.com

    Na razie nie mam czasu na takie sprawy :/

    --
    Yozwig

    P.S. jak kto ciekawy to mmsa mogę wysłać ;)

  • 35. Data: 2011-04-30 22:55:11
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Yozwig" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Budyń" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

    > P.S. Nie chciałbym być złośliwy, ale ten Maniek to blokowiec? ;)
    > Czy on coś sam kiedyś zrobił?

    Nie, nie blokowiec. :-))
    Zrobil sam, w tym watku instalacje solarna z kupnych co prawda elementow
    ktora gdzies w polowie kwietnia ogrzewal dom.
    Ale Ty rob, rob. Twoj pomysl uwazam za bardzo ciekawy. Gdybym mieszkal na
    jakiejs wsi z duza dzialka to byc moze poszedlbym ta sama droga. A gdybym
    budowal dzis, to postaral bym sie o wieksza polac od poludnia.
    Jak odpalisz instalacje to pochwal sie temperaturami. Mysle, ze niektorym
    sie przyda. Ze swej strony moge dodac, ze przy obecnych warunkach sterownik
    pokazuje uzyski na poziomie 17 - 18 kWh/dzien. Mozna by wiecej obnizajac
    temp. odbioru ciepla, czyli jak drut zasilac podlogowke po nagrzaniu
    zasobnika. Kolektor mimo wzglednie wysokich temp. nie chce sie rozgrzac
    wiecej jak te siedemdziesiat pare stopni, co pokazuje:
    http://www.sonergo.com.pl/strony/pomiary2.php
    cytowany wczesniej nie mojej instalacji link. Warto przejzec wykresy
    archiwalne.

    Pozdro.. TK

  • 36. Data: 2011-05-02 11:26:44
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 29.04.2011 19:55, Maniek4 pisze:
> [...]
    > (Tk-T0)-roznica temp. (delta)
    > Pozostaje jule zamienic na kW i gotowe.
    > Moglem sie gdzies walnac, ale na oko wydaje sie OK.

    Nie jest źle, wychodzi mi że w słoneczny dzień temperatura wody w
    basenie podniesie się o jakieś 2,5stC, zakładając kolektor 3,6m^2 i że
    będzie on oddawał przez 10godzin jakieś 0,5kW z jednego metra^2
    Kilka dni i może o te 10stC się temperatura dźwignie..

    Do tego trzeba by doliczyć kilka zmiennych, które ciężko mi oszacować:
    straty na instalacji - nie będę przesadnie izolował instalacji,
    kolektory będą stać jakieś 5m węża od basenu, ale węże te będą leżeć na
    słońcu.
    straty ciepła z samego basenu, no tego nie przeskoczę, od gruntu będzie
    trochę styropianu i tyle.
    zysk z bezpośredniego nagrzewania wody w basenie od słońca - jak by nie
    było 12m^2 powierzchni, z tym że większość się odbije od jasnych
    powierzchni i sobie pójdzie gdzieś.

    Jak noce będą ciepłe, to te kilka stopni więcej w basenie się pewnie bez
    problemu utrzyma, ale jak się zacznie zimno robić to i będzie większe
    wyzwanie dla instalacji, zobaczymy co z tego będzie.
    Dziś zakupiłem kilka niezbędnych części i zaczyna budowę, aby sezon jak
    najszybciej otworzyć.

    Mam już grzejniki, pompkę, nagrzewnicę samochodową, stare zawory
    grzejnikowe do wyregulowania obiegów, worek złączek, króćców.
    Dziś planuje napad na wąż ogrodowy i spawarkę.
    Z rzeczy najbardziej potrzebnych brakuje mi jeszcze farby i materiału na
    skrzynki.

    Cel na dziś/jutro to przespawać króćce na grzejnikach po przekątnej
    poskładać prymitywny obieg i zagrzać trochę wody w wiaderku. Się tylko
    pogoda ma spieprzyć jutro, no bo jak to w wolny dzień miało by być ładnie..

  • 37. Data: 2011-05-02 17:07:08
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > oddawał przez 10godzin jakieś 0,5kW z jednego metra^2
    > Kilka dni i może o te 10stC się temperatura dźwignie..

    0,5kW przez 10 godzin moim zdaniem malo prawdopodobne, ale te 2,5C to wcale
    nie jest tak malo

    > zysk z bezpośredniego nagrzewania wody w basenie od słońca - jak by nie
    > było 12m^2 powierzchni, z tym że większość się odbije od jasnych
    > powierzchni i sobie pójdzie gdzieś.

    Eee, z tym nie jest tak zle. Woda w sporym basenie w upalny dzien szybko sie
    nagrzewa. Do tego kawalek solara i bedzie tylko lepiej. Kiedys na allegro
    widzialem chyba zatapialne jakies takie kola solarne mniej wiecej wielkosci
    basenu. Mialo to pomoc w nagrzewaniu wody.

    > Cel na dziś/jutro to przespawać króćce na grzejnikach po przekątnej
    > poskładać prymitywny obieg i zagrzać trochę wody w wiaderku.

    A jak zamierzasz laczyc grzejniki ze soba?

    > Się tylko pogoda ma spieprzyć jutro, no bo jak to w wolny dzień miało by
    > być ładnie..

    Hehe, tez tak masz? :-)

  • 38. Data: 2011-05-03 08:27:50
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 02.05.2011 19:07, Maniek4 pisze:

    > A jak zamierzasz laczyc grzejniki ze soba?

    Zamierzam zrobić to na tyle uniwersalnie żeby się dało dowolnie w miarę
    prosto przełączać. przy grzejniku będą króćce na wąż i na trójnikach
    będę to łączył w kupę.
    Ale.. Przypuszczam że lepsze w moim przypadku będzie połączenie
    równoległe grzejników. Kolektor jest sprawniejszy w niskich
    temperaturach, a ja nie muszę grzać wody do wysokich (>40..50stC)
    temperatur. Przy układzie szeregowym, te kolektory co są dalej w szeregu
    nie pracują już w optymalnym zakresie.

    A teraz trochę narzekania..
    Wiem jedno, spawaczem na pewno nie zostanę. Nie grozi mi to.
    Miałem grzejnik z dwoma dziurami na króćce, miałem jeden przenieść w
    inne miejsce, no i teraz mam grzejnik z pierdylionem małych dziurek! Bez
    ciśnienia było OK, ale jak zatkałem wylot z grzejnika, to nagle się
    mgiełka zrobiła, najgorsze że nie widać skąd leje...

    Czy w spawalnictwie jest może odpowiednik odsysacza cyny z elektroniki?
    Bo po kilku poprawkach i kilku próbach ciśnieniowych spawy wyglądają
    okropnie, chciało by się nacisnąć ctrl+Z... No nic, trzeba będzie to
    zeszlifować i poprawić.. Najgorsze w całym bałaganie jest to że mam
    chyba za mocną spawarkę, nawet na najmniejszym ustawieniu mocy po
    dotknięciu blachy grzejnika pali dziurę, stąd "zimne spawy" (istnieje
    taki twór? odpowiednik zimnych lutów z elektroniki) bo bałem się że z
    grzejnika sito zrobię.. Muszę pomyśleć o przełączeniu spawarki z 400V na
    230V, może będzie lepiej..

    > Hehe, tez tak masz? :-)

    No i kur... leje, a ja myślałem że wczoraj się wyrobie z pracami
    głośnymi żeby dzisiaj coś potestować na dworze, a tu nie dość że prace
    głośne czekają (a dzisiaj nie wypada robić) to i tak leje i słońca brak.
    Przez chwilę myślałem że może się za sterownik czy obudowę do pompy i
    wymiennika zabiorę, ale jakoś mi przeszło. Dzisiaj się opierdalam.

  • 39. Data: 2011-05-03 16:02:00
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 03-05-2011 o 10:27:50 Albercik <n...@g...pl>
    napisał(a):

> [...]
    > Miałem grzejnik z dwoma dziurami na króćce, miałem jeden przenieść w
    > inne miejsce, no i teraz mam grzejnik z pierdylionem małych dziurek!
    :) Spawanie to ciężki kawałek chleba.

> [...]
    > Bo po kilku poprawkach i kilku próbach ciśnieniowych spawy wyglądają
    > okropnie, chciało by się nacisnąć ctrl+Z... No nic, trzeba będzie to
    Tylko tzw gumówka, czyli szeroka tarcza taka 6-8mm i szlifujesz do gołego,
    dziurki najlepiej spawać tig-iem, zwykła spawarka do cienkiej blachy się
    nie nadaje, zanim dobrze zapalisz łuk to juz dziura leci.

> [...]
    > dotknięciu blachy grzejnika pali dziurę, stąd "zimne spawy" (istnieje
    > taki twór? odpowiednik zimnych lutów z elektroniki)
    Tak istnieje, spaw jest 'przyklejony' a nie przetopiony z podłożem.
    Dlatego spróbuj gdzieś pożyczyć tig-a bo to wtedy przetopisz i ładnie
    zaspawasz.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 40. Data: 2011-05-03 21:42:30
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > muszę grzać wody do wysokich (>40..50stC) temperatur. Przy układzie
    > szeregowym, te kolektory co są dalej w szeregu nie pracują już w

    One Ci sie tak nie nagrzeje. Roznica temp. miedzy zasilaniem kolektora a
    wyjsciem w uproszczeniu nie powinna przekraczac 10 - 20C a ustawisz to
    przeplywem wody. Polacz wszystko szeregowo, wyreguluj i bedzie git.

> [...]
    > ciśnienia było OK, ale jak zatkałem wylot z grzejnika, to nagle się
    > mgiełka zrobiła, najgorsze że nie widać skąd leje...

    Do tego trzeba troche treningu. Nie zgadzam do konca z tym co pisze nizej
    Janusz. Uwazam, a nawet wiem, ze da sie to zrobic szczelnie ale niestety
    trudno to zrobic calkiem amatorsko. Jak nie radzisz sobie ze spawaniem to i
    tig nie wiele pomoze. Zaklej spawy poxilina i powinno pomoc.

    Pozdro.. TK