    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Stare budownictwo
    Date: Thu, 4 Jul 2019 14:54:32 +0200

    Pan Bolko napisał:

    > Wiadomo jak stare to rozwalić i postawić nowe.
    > A takie koloseum w Rzymie
    > Czy Wawel w Krakowie
    > Czy zamek w Malborku

    Pewnie nie wszyscy o tym wiedzą, ale rzymskie Koloseum w średniowieczu,
    renesansie i epokach późniejszych traktowane było często jako podręczny
    składzik materiałów budowlanych. Idea ochrony zabytków jest ideą
    stosunkowo nową.

    > Ostatnio rozmawiałem z fachowcem i wg niego to remont generalnym
    > trzeba robić co 30 lat. Panowie co się dzieje ?????

    To jakiś umiarkowany ten fachowiec. Tu jeden mi kilka miesięcy temu
    dowodził, że po trzydziestu latach to tylko wyburzenie.

    > Wiec dlaczego tak jest że 50 letni dom najlepiej rozwalić w Polsce.

    Bo nam tu panie dwieście lat temu rozwalili społeczeństwo. Do dzisiaj
    są o to spory -- czy to wina brzydkich zaborców, czy nas samych.
    Potem nie było lepiej, jeździli nam po kraju, że kamień na kamieniu
    nie zostawał. A myśmy to odbudowywali. Pojawił się u ludu prostego
    taki kanon piękna -- piękne to, co nowe, lub jak nowe wygląda. To tu
    wymienia się dachówki po kilku latach, "bo się emalia przkurzyła
    i mchem porasta". I jeszcze z dumą, "a co, stać mnie na to!". To tu
    kładzie się tynk z plastiku i kostkę z betonu nie dlatego, że tanie,
    tylko że takie lśniące. Może mój opis nieco przejaskrawiony, ale coś
    w tym jest.

    --
    Jarek