    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Thu, 4 Jul 2019 06:43:19 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Stare budownictwo
    From: s...@g...com

    W dniu czwartek, 4 lipca 2019 07:54:33 UTC-5 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > Bo nam tu panie dwieście lat temu rozwalili społeczeństwo. Do dzisiaj
    > są o to spory -- czy to wina brzydkich zaborców, czy nas samych.
    > Potem nie było lepiej, jeździli nam po kraju, że kamień na kamieniu
    > nie zostawał. A myśmy to odbudowywali. Pojawił się u ludu prostego
    > taki kanon piękna -- piękne to, co nowe, lub jak nowe wygląda. To tu
    > wymienia się dachówki po kilku latach, "bo się emalia przkurzyła
    > i mchem porasta". I jeszcze z dumą, "a co, stać mnie na to!". To tu
    > kładzie się tynk z plastiku i kostkę z betonu nie dlatego, że tanie,
> [...]

    Mysle ze generalizujac w ten sposob popelniasz blad.
    Widzialem nieco u nas i za granica.
    U nas sie dba o swoje. Jak cos nie mialo wlasciciela to nie bylo zadbane (ziemie
    odzyskane i nie uregulowany status nieruchomosci w ktorych ludzie mieszkali na ten
    przyklad).
    Do tego masa domow byla zbudowana albo przed wojna kiedy w Polsce bieda byla albo w
    PRL kiedy budowalo sie szybko i z tego co bylo.

    Dopiero relatywnie niedawno mozemy budowac dobrze.
    I jakos nie znam nikogo kto by cos dobrego remontowal bo brzydkie. Ludzie wola wydac
    kase na cos co sie przyda albo co beda uzywac a nie na cos co jest i dziala.

    A ze ceny energii w stosunku do zarobkow na zachodzie sa niskie to nikt sie w takiej
    francji nie przejmuje mchem na dachowkach.

    Jakby im dowalic cene pradu i gazu na poziomie 1/5 miesiecznego dochodu to szybko by
    te urokliwe chatki zrownali z ziemia i postawili cos cieplego.

    I z drugiej strony: Widzialem jak nie dbaja o swoj dobytek, w europie tego bardzo nie
    widac ale tez sie dzieje. Widac to po samochodach.
    Kto na zachodzie konserwuje podwozie? Tylko nawiedzency, zwykly szmit czy lafontaine
    ma to centralnie w dupie, zgnije, kupi nowe, nie zgnije, wymieni na inne po 5-8
    latach. A nastepny juz niech sie martwi.

    W usa widac to jeszcze dobitniej. Jak auto ma zrobione 150kmil to nikt go nie
    remontuje, zawieszenie wybite, 5kusd trzeba by wsadzic ale kij wie czy silnik nie
    padnie.
    To standardowy scenariusz tam.
    Podobnie domy. Jak sie przejrzy ogloszenia ze sprzedazy to wlos sie na glowie jezy
    jakie one spekane, ile jest plam z wilgoci na sufitach itp.

    U nas jakos wyjatkowo pod tym wzgledem nie ma. Nawet bym powiedzial ze jest
    odwrotnie. Bo jednak ludzie dbaja o to co maja.