  • 21. Data: 2009-08-28 08:06:04
    Temat: Re: Sterowanie podlogówk?
    Od: lukas <l...@w...pl>

    Dnia 27-08-2009 o 23:28:03 Maniek4 <b...@w...pl> napisał(a):

    > Z poworotu grzejnika na zaworze RTL

    dla mnie jest to zbyt skrótowo napisane. Sytuacja jest taka, że chcę to
    4m2 miec w lazience, gdzie jest jeszcze grzejnik drabinka. Biorę zatem
    wylot z tego grzejnika i wpuszczam do podłogi (i tylko tam, nie wraca inną
    drogą do kotła) montuję jakiś zawór RTL (gdzie?). Zgadza się, czy coś
    mylę? Czy na drabince mogę mieć wówczas zawór z głowicą termo..., czy gdy
    na zasilaniu będzie temp ponad 60 stopni, za grzejnikiem spadnie do
    oczekiwanej?

    --
    Pozdrawiam,
    lukas

  • 22. Data: 2009-08-28 14:27:28
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    lukas pisze:

> [...]
    > coś mylę? Czy na drabince mogę mieć wówczas zawór z głowicą termo...,
    > czy gdy na zasilaniu będzie temp ponad 60 stopni, za grzejnikiem spadnie

    Zrób na miedzi - o ile faktycznie nie przekroczysz pewnej temperatury to
    miedź to zniesie, nie wiem co z betonem czy trzeba tym rurkom zrobić
    jakąś "dylatację" by mogły swobodnie się rozprężać ???
    Ariusz

  • 23. Data: 2009-08-28 14:32:20
    Temat: Re: Sterowanie pod?ogówk?
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    lukas pisze:

    > podejrzewam, że chodzi o pozostałe grzejniki będące w domu. Jeśli w
    > instalacji jest kilka zwykłych grzejników, to piec zapewne jest
    > wysokotemperaturowy (niefachowe określenie), a zatem temperatura w
    > instalacji może mieć powyżej 60 stopni, które to możebyć maksymalnie
    > ustawione dla podłogówki. Instalator być może chciał obejść ten problem
    > w taki sposób, że jeśli temperatura na wejściu będzie za wysoka (o ile
    > pamiętam zawory są do maks 60 stopni), to nie wejdzie do podłogówki i
    > nie narobi szkód - niestety też nie ogrzeje podłogi.

    Jak masz podłogówkę to lepiej nastawić się na ogrzewanie
    niskotemeraturowe, grzejniki trzeba wtedy przewymiarować.

    Choć faktycznie dla 4 m2 to szkoda zachodu, zrób sobie na prąd i
    będziesz miał ok. -

    Lub puść w posadzce rurki miedziane do grzejnika, z częściowo zdjętą
    izolacją, w łazience nigdy podłoga nie jest za ciepła :)

    Ariusz

  • 24. Data: 2009-08-28 17:42:54
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "lukas" <l...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wylot z tego grzejnika i wpuszczam do podłogi (i tylko tam, nie wraca inną
    > drogą do kotła) montuję jakiś zawór RTL (gdzie?). Zgadza się, czy coś

    Zgadza sie. RTL jest na powrocie i reaguje na temperature wody, nie
    otoczenia. Dla tego odcina przeplyw po osiagnieciu przez wode zadanaj temp.,
    kiedy ta przestaje sie wychladzac w posadzce.

    >Czy na drabince mogę mieć wówczas zawór z głowicą termo..., czy gdy

    Jasne ze mozesz miec, to Twoja lazienka. :-)
    Niestety ta glowica prawdopodobnie spowoduje zamkniecie doplywu do
    grzejnika, a tym samym do podlogowki. Cyklicznie rzecz jasna, ale jednak.
    Zawor RTL zrobi to samo ale dopiero wtedy, kiedy posadzka bedzie nagrzana.
    Bedziesz regulowal temp. w lazience na podstawie temp. wody w podlogowce.

    > na zasilaniu będzie temp ponad 60 stopni, za grzejnikiem spadnie do
    > oczekiwanej?

    Zalezy od grzejnika i paru innych czynnikow, ale nalezy przyjac ze za
    grzejnikiem nie spadnie. Dla tego montuje sie RTL ktory otwierajac sie i
    zamykajac bedzie regulowal temp. w calym pomieszczeniu.
    Nie jest to metoda bez wad jak widac, ale w zupelnosci wystarczajaca do
    malych podlogowek. Zawsze mozesz dolozyc dodatkowy obieg i mieszacz. :-)

    Pozdro.. TK

  • 25. Data: 2009-08-28 17:47:23
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Ariusz" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Zrób na miedzi - o ile faktycznie nie przekroczysz pewnej temperatury to
    > miedź to zniesie, nie wiem co z betonem czy trzeba tym rurkom zrobić jakąś
    > "dylatację" by mogły swobodnie się rozprężać ???

    Pexal podobno wytrzymuje i 90C, wiec 60C nic mu nie zrobi. Zreszta robi sie
    normalne grzejnikowe instalacje na pexalach, gdzie 60C to zadna wada.
    Dylatacja posadzki oczywiscie bedzie konieczna.

    Pozdro.. TK

  • 26. Data: 2009-08-28 18:05:28
    Temat: Re: Sterowanie podłogówką
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Rentier" <f...@g...com> napisał w wiadomości

    >Rurki w pokoju głównym i łazience to Wavin fi 16mm.Pokój o pow. 20mkw
    >posiada 97mb rury połozonej ślimakowo.

    A czym masz wykonczona posadzke? Rozstaw rurek co 20cm nie daje chyba zbyt
    wielu mozliwosci.

    >Łazienka15mb-ślimak

    Masz lazienke 3m^2?

    >Zakładam,że mimo dużej bezwładności podłogówki, "bezwładność" w tym
    >wypadku kotła i osprzętu jest większa.Cholernie długo trwało, nim
    >ostygło toto do 50stC i zawór wpompował kolejna porcje wody w
    >plastiki.

    A no wlasnie.

    >Obserwując dyskusję, skłaniem się do tego,aby oba ograniczniki
    >przełożyć na powroty i mimo wszystko zainstalować pogodówkę.

    Oba pomysly beda dobre, tylko ze pogodowka czasami sporo kosztuje

    >Mam tylko dylemat,czy np. do łazienki wsadzić jakiś RTL,żeby jednak
    >nie łazić pod kocioł i kręcić regulatorami? "Panie, raz se pan
    >ustawisz podłogówkie i będzie działać.Nie cza nic regulować"
    >Jakoś mnie to do końca nie przekonuje.

    No ale tak to wlasnie powinno dzialac, a pogodowka dba o to zeby posadzka
    nie rozgrzewala sie za bardzo kiedy na zewnatrz jest cieplo.

    Pozdro.. TK

  • 27. Data: 2009-08-28 19:15:45
    Od: lukas <l...@w...pl>

    Dnia 28-08-2009 o 19:42:54 Maniek4 <b...@w...pl> napisał(a):

    <ciach>

    skoro już tak obszernie opisałeś całość, to powiedz mi jeszcze, czy od
    powrotu drabinki powinno iść zarówno na podłogówkę i do kotła, czy tylko
    na podłogówkę? Wydaje mi się, że korzystniej będzie na powrocie dać
    trójnik...

  • 28. Data: 2009-08-28 20:05:02
    Od: Rentier <f...@g...com>

    Maniek4 pisze:

    > A czym masz wykonczona posadzke? Rozstaw rurek co 20cm nie daje chyba zbyt
    > wielu mozliwosci.
    Jeszcze nie zalana jastrychem- wstrzymałem sie z tym do rozwiazania problemu.

    > Masz lazienke 3m^2?
    4,3mkw (no i minus wanna)

    > Oba pomysly beda dobre, tylko ze pogodowka czasami sporo kosztuje
    Kocioł dostosowany, czujnik stówka.

    a pogodowka dba o to zeby posadzka
    > nie rozgrzewala sie za bardzo kiedy na zewnatrz jest cieplo.

    Ot i własnie.

  • 29. Data: 2009-08-28 20:16:31
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > powrotu drabinki powinno iść zarówno na podłogówkę i do kotła, czy tylko
    > na podłogówkę? Wydaje mi się, że korzystniej będzie na powrocie dać

    Szkoda, ze specjalisci sie nie odezwali i musze sam gnebic ten temat, a to
    nie moja dzialka. Nauczylem sie co nie co na wlasnej budowie i mialem sporo
    przemyslen. Co do szczegolow powinienes pytac raczej ludzi z branzy, tylko
    nie takich co RTL montuja na zasilaniu. :-)
    Nie mniej jedkak, zeby nie bylo ze poleglem, to nie wydaje mi sie zeby ten
    trojnik wiele zmienil. Podstawowa funkcja grzewcza to chyba jednak
    podlogowka. Drabinka moim zdaniem nie powinna rozgrzewac sie zbytnio, bo w
    dotyku moze byc to nieco przykre. Glowica termostatyczna na drabince i tak
    odetnie zasilanie podlogowki, wiec z tej strony nie da sie tym oddzielnie
    sterowac. Mozna by sprobowac oddzielnie podlogowka patentem jaki podales
    tyle ze trzeba bylo by kryzowac powrot z drabinki do kotla z uwagi na
    mniejsze opory przeplywu. Po co oddcinac sama podlogowke to musisz sobie
    odpowiedziec sam, ja nie bardzo widze w tym sens. Lepiej miec ciepla podloge
    niz zimna i ciepla tylko drabinke.

    Pozdro.. TK

  • 30. Data: 2009-08-28 20:34:02
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Jeszcze nie zalana jastrychem- wstrzymałem sie z tym do rozwiazania
    > problemu.

    Nikt z nas nie zna szczegolow Twojego domu. Bywaja rozstawy i co 30cm tyle
    ze przemyslane i zwykle wyliczone. Twoj przypadek byc moze tez taki jest,
    instalator powinien wiedziec co robi. Ja osobiscie nie jestem zwolennikiem
    robienia instalacji na styk, no ale to moje zdanie.

    > 4,3mkw (no i minus wanna)

    To daje rozstaw ok. 20cm, na lazienke to byc moze troche malo. W lazience
    utrzymuje sie wyzsza temp. podlogi, dopuszczalna 33C podczas gdy w
    pomieszczeniach takich jak pokoje 26C. Jezeli w obu pomieszczeniach masz
    podobny rozstaw rurek to gdzies moze byc za cieplo, a gdzie indziej za
    zimno, lub w ogole zabraknie mocy w mrozne dni. Ale to powinien wiedziec
    instalator, ktory oby wiedzial co robi.

    > Kocioł dostosowany, czujnik stówka.

    To sie nie zastanawiaj.

    Pozdro.. TK