  • 1. Data: 2011-10-14 08:38:30
    Temat: Sterowanie podłogówką ?
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    Witam !

    Od kilku dni mam odpalone ogrzewanie podłogowe. Piec Skam-P Premium
    12KW z sterownikiem Ognik II PID + sterownik pogodowy UMS-4PS. Cały
    dom ma ogrzewanie podłogowe.

    Temperatura w domu waha się pomiędzy 20 a 23stopnie ...

    Poziomy na rotametrach ustawione są na tym samym poziomie.

    Pompy działają na ustawieniu "1".

    W ciągu dnia jest zimniej niż w nocy. Pogodówka widzę że ładnie
    steruje zaworem czterodrożnym , bo widać że temperatura w obiegu się
    zmniejsza ...

    Ale no właśnie ...

    Jeśli w nocy jest zimniej niż w dzień to wiadomo że temperatura wody w
    obiegu będzie większa. Automatyka ma ustawioną max temperaturę w
    obiegu na 50stopni , piec działa na 60 stopni ...

    W dzień było około 24-28stopni a w nocy chyba nawet 38stopni ? Choć
    dokładnie nie wiem bo nie przebywam nonstop w kotłowni :)

    Zastanawiam się jak ograniczyć temperaturę w nocy i temperatury
    "wyrównać" aby były powiedzmy 19,5-20,5 stopni nonstop , w nocy może
    być właśnie 19,5 a w dzień 20,5 ...

    Z tego co rozmawiałem z hydraulikiem to rotametrami nic się nie robi
    bo one służą do pomiaru , a do regulacji służą pokrętła na listwie ...
    Kręcąc nimi mogę zdławić przepływ (widać to na rotametrach).
    Rotametry są ustawione wszystkie na "1" (jeśli dobrze odczytuje) ...

    Czy zdławienie obwodu nie spowoduje ograniczenie temperatury zarówno w
    dzień jak i w nocy ? Jeśli tak to czy się da jakoś "wyregulować" tak
    ogrzewanie aby w nocy nie było cieplej niż w dzień ?

  • 2. Data: 2011-10-14 09:39:14
    Temat: Re: Sterowanie podłogówką ?
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 14 Paź, 10:38, "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>
    wrote:

> [...]
    >
    > Temperatura w domu waha się pomiędzy 20 a 23stopnie ...
    >
    > Poziomy na rotametrach ustawione są na tym samym poziomie.

    A w tym samym momencie w roznych pokojach temperatury sa takie jak
    chcesz czy tez sie roznia ?

    > Zastanawiam się jak ograniczyć temperaturę w nocy i temperatury
    > "wyrównać" aby były powiedzmy 19,5-20,5 stopni nonstop , w nocy może
    > być właśnie 19,5 a w dzień 20,5 ...
    [...]

    Zmniejszyc krzywa grzewcza. Robisz to na sterowniku. W tej chwili masz
    za wysoka - im chlodniej tym temperatura w obiegu jest wyzsza. Musisz
    splaszczyc ta krzywa (czyli ja zmniejszyc).

    > Z tego co rozmawiałem z hydraulikiem to rotametrami nic się nie robi
    > bo one służą do pomiaru , a do regulacji służą pokrętła na listwie ...

    Zalezy jakie te rotametry - moje maja jednoczesnie mozliwosc regulacji
    (krecisz rurka). Nawet dostalem do nich uchwyt ktorym sie ta rurke
    chwyta i obraca ;) Ale moze masz takie ktore tylko pokazuja przeplywy.
    Niemniej - przeplywy reguluje sie jak masz w poszczegolnych
    pomieszczeniach nierowna temperature. Przykrecenie wszystkiego nic nie
    da poza tym ze pompa bedzie zuzywac wiecej pradu a Ty wszedzie
    bedziesz mial chlodniej.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 3. Data: 2011-10-14 11:51:32
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    > Zmniejszyc krzywa grzewcza. Robisz to na sterowniku. W tej chwili masz
    > za wysoka - im chlodniej tym temperatura w obiegu jest wyzsza. Musisz
    > splaszczyc ta krzywa (czyli ja zmniejszyc).

    A możesz mi powiedzieć jaki parametr trzeba zmienić ?

    Mam instrukcję :

    http://pwkey.eu/oferta/instrukcje/UMS-4PS-PL_9505.pd

    Ustawienia mam standardowe (fabryczne , poza jednym ustawieniem
    (ogranicznie do 50 stopni wody w obiegu)

    Czy wystarczy zmienić "Współczynnik nachylenia charakterystyki
    pogodowej." z 40 na np. 30 ? i to wszystko ?

> [...]
    > pomieszczeniach nierowna temperature. Przykrecenie wszystkiego nic nie
    > da poza tym ze pompa bedzie zuzywac wiecej pradu a Ty wszedzie

    Moje rotametry chyba też mają jakąś regulację , bo mozna je wkręcać i
    wykręcać :)
    Jeden za mocno rozkreciłem i go wy wyjąłem ...

    Hydraulik przy rozruchu podłogówki powiedział żeby rotametry rozkręcić
    na max a ewentulane korekty robić na znajdujących się na drugiej
    listwie takich białych pokrętłach (i jak nimi kręcę to widzę zmianę na
    danym rotametrze.

  • 4. Data: 2011-10-14 12:10:41
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 14 Paź, 13:51, "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>
    wrote:

> [...]
    >
    > Czy wystarczy zmienić "Współczynnik nachylenia charakterystyki
    > pogodowej." z 40 na np. 30 ? i to wszystko ?

    Tak. To wszystko :) Potem obserwuj co sie bedzie dzialo i ew. jeszcze
    bardziej zmniejsz. To trzeba dostosowac do instalacji, ale podlogowka
    zawsze ma b. niska i plaska krzywa, to co ten hydraulik Ci zostawil to
    chyba na grzejniki bardziej ;)

    > Moje rotametry chyba też mają jakąś regulację , bo mozna je wkręcać i
    > wykręcać :)
    > Jeden za mocno rozkreciłem i go wy wyjąłem ...

    :D

    Jak krecisz i zmieniaja sie wskazniki przeplywu - to tak tez mozesz
    regulowac. W praktyce nie ma to wiekszego znaczenia, wazne ze przeplyw
    sie zmniejsza :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 5. Data: 2011-10-15 06:21:46
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    /// Kaszpir /// wrote:

    sterownik pogodowy zapewne ma programator tygodniowy gdzie zadajesz
    teoretyczną temperaturę wymaganą dla budynku. Swoja drogą to chyba masz
    troszkę za duże wachania temperatury na zasilaniu pogodówki jak na dość
    niewielkie zmiany temperatur zewnętrznych.

    na start spróbuj ustawić taka krzywą regulacyjna aby dla -20 dawała powiedzy
    45 stopni a dla + 10 dawała ok 25 stopni.

    generalnie moc dostarczana do podłogówki powinna równowazyć zapotrzebowanie
    cieplne budynku i tak duze wachani nie powinny ci sie pojawiac przy
    prawidłowo ustawionej krzywej.

    co do regulacji pętli powinienieś uzyskać przepływy zgodnie z otrymaną kartą
    obliczeń hydraulicznych:) nie dostałes takiej karty? a to szkoda. więc
    regulujesz tak aby w poszczególnych pomieszczeniach temepratura byął taka
    jakiej pragniesz ale korekty trzeba robić drobne i obserwować potem z jedn
    dzień jaka nowa temperatura sie ustabilizuje.

    Co do rotametrów, one mają pokazywyać przpeływ jeśli wynosi 1l/s to chyba
    jednak troszkę za mało.

  • 6. Data: 2011-10-15 06:25:31
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    /// Kaszpir /// wrote:

> [...]
    >
    > Czy wystarczy zmienić "Współczynnik nachylenia charakterystyki
    > pogodowej." z 40 na np. 30 ? i to wszystko ?

    dokłądnie ok 35...

    40 to jest dla instalacji grzejnikowej dobre

  • 7. Data: 2011-10-15 08:25:30
    Od: "/// Kaszpir ///" <k...@g...pl>

    > dokłądnie ok 35...
    >

    > 40 to jest dla instalacji grzejnikowej dobre

    A nie będzie to za mało ?

    Obecnie jest około 22,4 stopni w domu (nie ma mnie w domu więc dopiero w
    niedzielę wieczorem będę mógł zrobić jakieś korekty) a chciałbym tak jak
    pisałem aby w domu było powiedzmy 19-20stopni , 20 stopni w dzień , 19stopni
    w nocy , tyle że przecież w nocy temperatura spada więc pogodówka zwiększy
    tempertaurę wody w obiegu a co za tym idzie będzie cieplej w nocy niż w
    dzień , no chyba że się mylę ...

    Ustawienie z "40" na "35" chyba mało zmieni tą temperaturę , może od razu
    ustawić na minimum czyli "20" , czy jednak to już stanowcza za mało ?

    Co do rotametrów przepływ zależy od prędkości z jaką działa u mnie pompa. Na
    ustawieniu "1" jest przepływ 1L na ustawieniu "3" jest przepływ 2L ,
    oczywiście jeśli dobrze odczytuje wskazania rotametrów ...

    Ale sprawdzę to dopiero w niedzielę wieczorem bo dopiero wtedy będę w
    domu ...

  • 8. Data: 2011-10-15 10:44:20
    Od: "Kwinto" <b...@g...pl>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <z...@g...com> napisał w
    wiadomości
    z.googlegroups.com...

    >W ciągu dnia jest zimniej niż w nocy. Pogodówka widzę że ładnie
    >steruje zaworem czterodrożnym , bo widać że temperatura w obiegu się
    >zmniejsza ...

    Nieprawidłowe usytuowanie czujnika temperatury zewnętrznej może mieć
    znaczenie (IMHO)

    Pzdr.
    JK

  • 9. Data: 2011-10-15 18:29:29
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Kwinto wrote:
> [...]
    > wiadomości
    z.googlegroups.com...

    > Nieprawidłowe usytuowanie czujnika temperatury zewnętrznej może mieć

    a to jest 100% prawda...

    czujnik powienin bytć na północnej zacienionej scianie.

  • 10. Data: 2011-10-15 18:34:03
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    /// Kaszpir /// wrote:

> [...]
    >
    > Ustawienie z "40" na "35" chyba mało zmieni tą temperaturę , może od
    > razu ustawić na minimum czyli "20" , czy jednak to już stanowcza za

    czytałeś co pisałem, zwykle dla podłogówki zakłada sie, że dla -20 powinno
    być 45 st, co wynika z tego że moc maksymalna jest obliczana dla -20 albo
    czasem do -22 w zależności od strefy klimatycznej.

    popatrz na wykres krzywych regulacyjnych tego sterownika, ok 35 dla 0 daje
    45 dla -20.

    tak w nocy temperatura wzrośnie ale wzrosna też straty ciepła więc
    temperatura będzie zbliżona.

    > Co do rotametrów przepływ zależy od prędkości z jaką działa u mnie
    > pompa. Na ustawieniu "1" jest przepływ 1L na ustawieniu "3" jest
    > przepływ 2L , oczywiście jeśli dobrze odczytuje wskazania rotametrów

    w sumie to mam dziwne wrażenie że te przepływy są troszkę zbyt małe jak na
    maksymalnie otwarte pętle podłogówki, masz jakąś karte obliczeń tej
    podłogówki?