  • 11. Data: 2022-09-06 08:32:22
    Temat: Re: UPS/zasilacz PV itd
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 06.09.2022 08:10, heby wrote:
    > 1) musiałbym wsadzić o wiele większe i lepsze akumulatory

    W tej zalinkowanej sztuce wiele możesz ustawić - np. prąd ładowania.
    Jeśli cena nie zabija to może tędy droga?
    Ale masz rację - to raczej overkill ...

    Piotrek

  • 12. Data: 2022-09-06 08:35:51
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 05-09-2022 o 19:40, heby pisze:
    > Cześć.
    >
    > Poszukuje takiego czegoś:
    > 1) działanie jak UPS - potrzymanie 230V z akku w razie zaniku sieci
    > 2) doladowywanie akku (12V) z paneli słonecznych
    > 3) doładowywanie akku z 230V jak nei ma słońca
    > 4) nadmiar energii z paneli słonecznych wciskany do wyjścia 230V jako
    > wspomaganie

    Akurat na forum o samochodach elektrycznych jest podobny wątek.
    Koszt sensownego rozwiązania to kilkadziesiąt tysięcy.
    Nie zwróci się nigdy, a szansa że coś nie zadziała jest duża.

  • 13. Data: 2022-09-06 10:00:55
    Od: Adam Lubszczyk <a...@p...onet.pl>

    poniedziałek, 5 września 2022 o 19:40:56 UTC+2 heby napisał(a):
> [...]
    > 3) doładowywanie akku z 230V jak nei ma słońca
    > 4) nadmiar energii z paneli słonecznych wciskany do wyjścia 230V jako

    W pkt 4 chodzi ci o sytuację że np. PV (np. 300W max) działa na pół gwizdka i może
    dać max 100W, a ty masz zapotrzebowanie na 200W.
    Chcesz wtedy (A) _równocześnie_ z sieci pobierać 100W oraz z PV te 100W ,
    czy prościej,(B) odłączasz PV i całość 200W pobierasz z sieci?

    Może takie (dla żartu) chałupnicze rozwiązanie:
    Wydzielone urządzenia zasilasz ze zwyczajnego UPS z akumulatorem,
    a ten UPS zasilasz z drugiego UPS którego wejście sieciowe zasilasz poprzez inwerter
    ~230V z PV,
    a wejście akumulatorowe z sieci poprzez prostownik =12V - dostajesz rozwiązanie (B).
    Rozwiązanie (A), to może jak zasilisz drugi UPS tylko na wejściu akumulatorowym
    (ciągła praca inwertorowa),
    równolegle z prostownika sieciowego =12V i konwertera PV także na stałe napięcie np.
    =12,5V (priorytet zasilania dla PV).

    Adam

  • 14. Data: 2022-09-06 10:04:41
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2022 o 19:40 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > IT) i troche mi głupio marnować energię słoneczną kiedy akumualtor się
    > naładuje. Całośc w ekstremum ma pociągnąć do 1kWw przypadku blackoutu,
    > na baterii i pracować jako ostatnia szansa na prąd jak wszystko
    > zawiedzie.
    >
    > Jest coś na rynku z opcją z punktu 4), co nie zamorduje mnie ceną?
    >
    > Dopytuje tutaj, bo to jednak sprzęt bliższy budowlance obecnie, niż
    > elektronice...
    >
    > Mogę pewnie wymodzić coś z pojedynczych podzespołów, ale mimo to punkt
    > 4) to relatywnie skomplikowany detal i samoróbka będzie trudna...

    Podobnie widzę kombinujemy :-)
    Mam dwie instalacje PV - jedna duża, druga mniejsza. Mniejsza jest spięta
    z falownikiem SUN2000-6KTL-M2, który ma to czego potrzebujesz.
    Najmniejsza wersja tego falownika ma 3kW - zerknij na niego.
    Na razie temat z aku zaparkowałem bo zniechęcają mnie dodatkowe koszty
    osprzętu.
    Jak kWh będzie po Nowym Roku po 2-3 zł to się będę od nowa nad tym
    zastanawiał.

    TG

  • 15. Data: 2022-09-06 10:30:23
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/09/2022 10:00, Adam Lubszczyk wrote:
    > W pkt 4 chodzi ci o sytuację że np. PV (np. 300W max) działa na pół gwizdka i może
    dać max 100W, a ty masz zapotrzebowanie na 200W.
    > Chcesz wtedy (A) _równocześnie_ z sieci pobierać 100W oraz z PV te 100W ,

    Tak. PV ma wspomagać ile może.

> [...]
    > równolegle z prostownika sieciowego =12V i konwertera PV także na stałe napięcie
    np. =12,5V (priorytet zasilania dla PV).

    To rękodzieło, które sprawdziło mi się kilka lat temu średnio. Zmiany
    napięcia na akku generowane przez PV podowały wzbudzenie pętli
    włacz/wyłacz ładowarki i PV. W efekcie PV nie był priorytetem, a jeśli
    ustawił bym napięcia dostatecznie odległe od siebie, to w przypadku
    braku słońca ładowarka nie była by w stanie doładować na max akku.

    Własnie chce uniknąc takich zabaw.

  • 16. Data: 2022-09-06 10:48:43
    Od: Adam Lubszczyk <a...@p...onet.pl>

    wtorek, 6 września 2022 o 10:30:39 UTC+2 heby napisał(a):
> [...]
    > ustawił bym napięcia dostatecznie odległe od siebie, to w przypadku
    > braku słońca ładowarka nie była by w stanie doładować na max akku.

    Od ładowania akumulatora jest pierwszy UPS - do niego jest on podłączony i dba o jego
    naładowanie.
    Drugi UPS wybiera(B)/balansuje(A) pomiędzy siecią a PV

    Adam

  • 17. Data: 2022-09-06 11:26:37
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/09/2022 10:04, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > spięta z falownikiem  SUN2000-6KTL-M2, który ma to czego potrzebujesz.

    Mam ten falwonik (11kW) i to nie jest to czego potrzebuje - on nie ruszy
    bez grida.

    To ma być UPS. Jak wyłączą sieć, to ma działać jako awaryjne zasilanie.
    Jak nie wyłaczą sieci, to ma działać jako bieda-PV na te 200W lub tyle
    ile da radę z tego PV wyssać.

    > Jak kWh będzie po Nowym Roku po 2-3 zł to się będę od nowa nad tym
    > zastanawiał.

    Jutro będzie.

    Ponadto to nie chodzi o ceny. Ja mam 10kW na dachu.

    Problem w tym, że nie mogę go w momencie blockoutu wykorzystać. W dodaku
    nie muszę - potrzebuje 200W mocy ciągłej aby przezyć (pompa co) i
    chwilowo troche więcej aby popędzać IT. Raz na jakiś czas doładuje akku
    generatorem, ale jak by przy okazji ładował się z PV to było by
    przemilutko, bo generator upierdliwy.

    Ten "system" sprawdzi się też latem - pozwoliłby mi zasilać IT w domu
    bez udziału grida. Zysk niewielki, ale zawsze coś.

  • 18. Data: 2022-09-06 11:37:37
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 06-09-2022 o 11:26, heby pisze:

    > Ponadto to nie chodzi o ceny. Ja mam 10kW na dachu.

    Ale baterii nie masz.
    A to ona robi głównie koszty, a nie wymiana falownika.

    > Problem w tym, że nie mogę go w momencie blockoutu wykorzystać. W dodaku
    > nie muszę - potrzebuje 200W mocy ciągłej aby przezyć (pompa co) i
    > chwilowo troche więcej aby popędzać IT.

    I jesteś w stanie za taki backup zapłacić kilka lub kilkanaście tys, co
    się nigdy nie zwróci?
    Jak często masz te zaniki prądu?

  • 19. Data: 2022-09-06 11:41:10
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/09/2022 11:37, Cavallino wrote:
    > I jesteś w stanie za taki backup zapłacić kilka lub kilkanaście tys, co
    > się nigdy nie zwróci?

    Na razie opcja to niecały 1kzł, nie patrz czy ktoś oferuje rozwiązanie
    za kilka tys, moje rozwiązanie (UPS) bez wspomagania PV zamknie się w
    kworcie 1kzł z akku. Ten punkt 4) to *dodatek* i może przeoczyłem coś na
    rynku, co w tej samej cenie ma ten bajer.

    Nie zamierzam dawać nic ponad to, bo to sie nie zwróci.

    > Jak często masz te zaniki prądu?

    Mam mieć ;) Pytaj Jarka.

  • 20. Data: 2022-09-06 11:41:52
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2022 o 11:26 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

> [...]

    > To ma być UPS. Jak wyłączą sieć, to ma działać jako awaryjne zasilanie.
    > Jak nie wyłaczą sieci, to ma działać jako bieda-PV na te 200W lub tyle

    Do niego masz cały zestaw gratów, miedzy innymi Luna i UPS (osobne
    urządzenia).
    Jak weźmiesz wszystkie klocki to będziesz miał co chciałeś.
    Nadwyżka magazynowana jest w LUNI'e, która oddaje co zgromadziła gdy nie
    ma słońca.
    Gdy nie ma grida wydzielony obwód zasilany jest z UPS'a, który normalnie
    zasilany jest z falownika.
    Wszystkim zarządza jeden soft falownika.
    Tyle tylko, że trzeba mieć wersję M1, M0 tego nie wspiera.

    > Jutro będzie.
    >
    > Ponadto to nie chodzi o ceny.
    Gratuluję, gdy to liczyłem wychodziło dodatkowe 50k (z Luną 10kWh) za ten
    ficzer.

> [...]
    > chwilowo troche więcej aby popędzać IT. Raz na jakiś czas doładuje akku
    > generatorem, ale jak by przy okazji ładował się z PV to było by

    Ja na takie przypadki na razie mam UPS online 2,2 kW podpięty pod 4 x
    100Ah AGM.
    Do tego generator 6kW. Z generatora w tym roku korzystałem 3 razy.

    > Ten "system" sprawdzi się też latem - pozwoliłby mi zasilać IT w domu
    > bez udziału grida. Zysk niewielki, ale zawsze coś.
    Zysk v/s koszty na razie u mnie się nie spina.

    TG