  • 11. Data: 2020-06-05 09:14:17
    Temat: Re: Zasobnik warstwowy CWU
    Od: Adam Lubszczyk <a...@p...onet.pl>

    W dniu czwartek, 4 czerwca 2020 23:53:50 UTC+2 użytkownik Marek napisał:
    >  Miesiąc temu uruchamiałem u siebie taki zbiornik, nie chodziło mi
    > tylko o ekonomię grzania ale o to by pozbyć się małej wydajności cwu
    > z pieca 2f (taki grzeje wodę cwu przepływowo).
    > [...]

    Mógłbyś podać jaką pompkę użyłeś do ładowania,
    która jest w stanie załączyć piec ?
    Chodzi mi o moc , wydajność , ciśnienie.
    Sam myślą o przerobieniu CWU z termy (tzw "jukers") na zasobnik
    warstwowy zrobiony z bojlera elektrycznego ładowanego z tej termy.
    Obawiam się tylko czy pompka obiegowa 100W i ciśnieniu 3,5m będzie
    w stanie załączyć termę.

    Adam

  • 12. Data: 2020-06-05 10:17:06
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 5 Jun 2020 00:14:17 -0700 (PDT), Adam Lubszczyk
    <a...@p...onet.pl> wrote:
    > która jest w stanie załączyć piec ?
    > Chodzi mi o moc , wydajność , ciśnienie.

    Testy robiłem na pompie klasy 40 (4m podnoszenia) bo taką miałem pod
    ręką, dała radę załączyć ale przepływ nie był maksymalny jaki mógłby
    być. Wymieniłem ja na najmocniejszą jaką znalazłem w normalnej cenie
    pasującą mi pod rozstaw tj. 8m podnoszenia. Przepływ jest większy i
    już wystarczający.

    --
    Marek

  • 13. Data: 2020-06-05 11:00:55
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 5 czerwca 2020 08:24:06 UTC+2 użytkownik Marek napisał:
    > On Thu, 4 Jun 2020 16:40:15 -0700 (PDT), "Adam Sz."
    >
    > Ty, "tylko cyrkulacja na zaworze termo", użycie "tylko" sugeruje

    Nie wiem skąd wywnioskowałeś, że nie ma tu powrotu - nie ma tu o tym żadnego
    słowa ;) Co więcej napisałem "nie miesza jak szalona wody w środku" co
    sugeruje, że miesza, ale nie jak szalona :D

    [...]
    > Jeśli cyrkulacja jednak częściowo wraca do zbiornika w odpowiednią
    > warstwę to przecież to jest klasyczny układ (cześć wraca przez zawór

    No nie klasyczny bo wraca ułamek wody w stosunku do klasycznego układu.
    Wraca tylko tyle ile trzeba dołożyć żeby na wyjściu była ustalona
    temperatura. Jak w obiegu krąży 40stC i wraca tyle samo to układ pozostaje
    zamknięty. Dopiero jak zacznie wracać mniej to zawór lekko się otwiera
    i "dopuszcza" ciepłej. W klasycznym układzie cała woda "ile pompa daje"
    wpada do zbiornika. Więc - nie ma co porównywać :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 14. Data: 2020-06-05 11:24:35
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Friday, June 5, 2020 at 1:40:16 AM UTC+2, Adam Sz. wrote:

    > Kto napisał, że nie ma powrotu? ;)
    > Oczywiście, że jest, tylko że wraca niewielka ilość w porównaniu do
    > tradycyjnej cyrkulacji która w parę minut wymiesza cały zbiornik.
    > pozdr.

    Ja tak mam zrobione, kilkukrotnie polecalem, ale zazwyczaj sa narzekania na wajchy
    przy kranach ;) bo zamiast na srodku sa ustawione w strone ciplej i niby zle to
    wyglada...

  • 15. Data: 2020-06-05 23:34:28
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 04.06.2020 o 23:53, Marek pisze:

    > A jaką masz potrzebę posiadania takiego zbiornika? Czysto ekonomiczną?

    I ekonomiczną, i wygodnicką ;) W przyszłym roku planuję eksmitować
    kopciucha i wjedzie na to miejsce jakiś kociołek na gaz, a wraz z nim
    cała reszta do przygotowania wody. No i rozważam różne opcje zanim wydam
    miliony cebulionów.

    >  Miesiąc temu uruchamiałem u siebie taki zbiornik, nie chodziło mi
    > tylko o ekonomię grzania ale o to by pozbyć się małej wydajności cwu z
    > pieca 2f (taki grzeje wodę cwu przepływowo).

    O to to, u mnie długie rurki z kotłowni do punktów poboru i bez
    cyrkulacji przelewałbm codziennie basen wody.

    > Oprócz tego chciałem by zbiornik posiadał wężownicę by mógł odbierać
    > dodatkowe ciepło z kominka.

    Ja przy okazji chciałbym zostawić sobie jakąś furtkę do ewentualnej
    rozbudowy w kolejnych latach - może właśnie dołożenia kolektora do
    podgrzewania cwu.

> [...]
    > max temp 65C (pozbycie się legionelii) natomiast odpływ do układu jest
    > poprzez mieszający zawór termostatyczny ustawiony na ok 45C.
    > Wszystko działa poprawnie, jest wreszcie odpowiednie ciśnienie.
    > W układzie jest cyrkulacja, wejście cyrkulacji jest mniej więcej w
    > połowie wys, zbiornika. Czy to miesza mocno? Nie sądzę - typowe pompki
    > cyrkulacyjne powodują na prawdę niewielki przepływ, woda z powrotu z
    > cyrkulacji jest trochę chłodniejsza niż na początku stąd bardzo dobrze,
    > że wpływa w połowie zbiornika gdzie jest podobna temperatura, tak mi się

    Możesz podać konkretny model tego bojlera? Bo z tego co widzę w
    internetach to faktycznie trudno znaleźć taki zasobnik z oddzielnymi
    króccami do ładowania i poboru, a jednocześnie z wężownicą i jeszcze
    miejscem na grzałkę.

    Jakub Rakus

  • 16. Data: 2020-06-06 01:17:27
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 5 Jun 2020 23:34:28 +0200, Jakub Rakus <s...@o...pl> wrote:
    > O to to, u mnie długie rurki z kotłowni do punktów poboru i bez
    > cyrkulacji przelewałbm codziennie basen wody.

    Mam to samo, bez cyrkulacji to była mordęga. Szybkie mycie rąk na
    zimno, lanie wody w prysznicu, żeby zleciała zimna....

    > Możesz podać konkretny model tego bojlera?

    Galmet Neptun Kombi. Robią go w dwóch wersjach: przyłącza boczne
    (wężownica, cyrkulacja, pochwa na czujnik temp.) z lewej lub prawej,
    jak komu bardziej pasuje.
    Na górze jest plastikowa zaślepka, po jej zdjęciu i wydłubaniu pianki
    jakieś 8 cm poniżej jest zakorkowana mufa 1/2", którą można
    wykorzystać jako przyłącze ładujące. Ładowanie wspólne z poborem
    ciepłej się nie sprawdza, piec jak startuje zanim rozgrzeje wymiennik
    przez chwilę daje zimną wodę, co studzi tą cieplejszą i czuć to pod
    prysznicem. Po przełączeniu na ładowanie z góry problem zniknął.

    --
    Marek

  • 17. Data: 2020-06-07 22:32:23
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 05.06.2020 11:00, Adam Sz. wrote:
> [...]
    > i "dopuszcza" ciepłej. W klasycznym układzie cała woda "ile pompa daje"
    > wpada do zbiornika. Więc - nie ma co porównywać:)

    Dziwne masz te założenia. Jak jest termostat, to układ poza zbiornikiem
    trzyma temperaturę. Jak nie ma termostatu to nagle wychładza powracającą
    wodę w pizdu :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 18. Data: 2020-06-08 12:12:12
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Sunday, June 7, 2020 at 10:32:28 PM UTC+2, Mateusz Bogusz wrote:

    > Dziwne masz te założenia. Jak jest termostat, to układ poza zbiornikiem
    > trzyma temperaturę. Jak nie ma termostatu to nagle wychładza powracającą
    > wodę w pizdu :-D

    Nie tak to dziala...
    Jak trzyma temp w obiegu, to nie miesza wody w zbiorniku, bo obieg jest poza
    zbiornikiem, woda krazy w rurach... jak sie ochlodzi to troche cieplej dopuszcza, a
    zimna do zbiornika
    Bez termostatu krazy wszystko bez zbiornik...

  • 19. Data: 2020-06-09 08:30:52
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 08.06.2020 12:12, WS wrote:
    > Bez termostatu krazy wszystko bez zbiornik...

    Widziałeś jaki to jest przepływ przez te pompki do CWU? Moja pompka 3W
    musi chodzić jakieś 6-8 min zanim temperatura na powrocie ~zrówna się z
    tą którą pobiera ze zbiornika.

    Kiedyś sprawdziłem (w lato) ile trzeci obieg wychładza wodę. Po umyciu
    się wszystkich ~22.00, zagrzałem zbiornik - na górze 48C, na środku 45C.
    Rano przed 07.00 na górze było 45C, na środku ~39C.

    Wychładzać wychładza, ale różnica temperatur wzrosła a nie zmalała jak
    dla mnie.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 20. Data: 2020-06-09 08:53:19
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, June 9, 2020 at 8:30:56 AM UTC+2, Mateusz Bogusz wrote:

    > Widziałeś jaki to jest przepływ przez te pompki do CWU? Moja pompka 3W
    > musi chodzić jakieś 6-8 min zanim temperatura na powrocie ~zrówna się z
    > tą którą pobiera ze zbiornika.

    Ja sie specjalnie nie zstanawialem ile to ciepla marnuje ;) i ile kosztuje...
    Napisalem tylko jaka jest roznica w obiegu z termostatem...

    BTW u mnie pompa chyba 7W ( wygooglalem na szybko podobna, ale moja ma ponad 10 lat,
    wiec moze wieksza moc byla wtedy?), ale mam czujnik temp. na powrocie i sie wylacza,
    wiec woda i tak nie krazy w kolko, niezaleznie czy jest instalacja z termostatem czy
    nie...