  • 1. Data: 2020-06-03 22:41:44
    Temat: Zasobnik warstwowy CWU
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    Czołem!

    Internety mówią, że zasobniki CWU warstwowe są naj bo są najbardziej
    energooszczędne i szybko można nagrzać górną warstwę wody do zadanej
    temperatury. Tyle teoria. A jak praktyka?

    Ktoś ma, używa, spotkał się, ma jakieś opinie?

    Co z cyrkulacją? Z tego co czytam jedni piszą że nie, bo zaburza
    warstwowy rozkład wody, drudzy że można i to w ogóle nie przeszkadza.

    Znalazłem jeszcze taki wynalazek: Junkers Cerapur Modular Solar -
    kociołek, który ma wbudowany zasobnik warstwowy z dodatkową wężownicą do
    kolektorów. Ciekawe to, ale jakoś nie widzę żeby dało się tego typu
    zasobnik zdobyć jako samodzielne urządzenie.

    Jakub Rakus

  • 2. Data: 2020-06-03 23:15:14
    Temat: Re: Zasobnik warstwowy CWU
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-06-03 o 22:41, Jakub Rakus pisze:
> [...]
    > do kolektorów. Ciekawe to, ale jakoś nie widzę żeby dało się tego typu
    > zasobnik zdobyć jako samodzielne urządzenie.

    No to sobie zrób taki zasobnik samemu z dowolnego zasobnika solarnego.

  • 3. Data: 2020-06-04 00:19:24
    Od: marios <d...@f...gd>

    W dniu 03.06.2020 o 22:41, Jakub Rakus pisze:
> [...]
    >
    > Co z cyrkulacją? Z tego co czytam jedni piszą że nie, bo zaburza
    > warstwowy rozkład wody, drudzy że można i to w ogóle nie przeszkadza.

    Ale czego oczekujesz?
    Zwykła fizyka i żona kręcąca min. 5*min kranem - duże zaburzenia: wody,
    świadomości ;), uczuć, konta w banku,...

    Praktyka jest taka, że nie ma nic cudownego, i tak trzeba władować weń X
    kWh energii, czy jest na górze, czy na dole, to i tak jeden /\,
    wcześniej czy później ta energii jakoś musi zostać zużyta

    Patrz na ceny kWh energii, a nie na naginanie bezsensu

  • 4. Data: 2020-06-04 09:29:44
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Thursday, June 4, 2020 at 12:19:42 AM UTC+2, marios wrote:

> [...]
    > wcześniej czy później ta energii jakoś musi zostać zużyta
    >
    > Patrz na ceny kWh energii, a nie na naginanie bezsensu

    Troche nie o to chodzi ;)
    Masz zasobnik np. 120 litrow, zona bierze kapiel, corka prysznic ;). W warstwowym
    ciepla woda jest na gorze i stamtad jest pobierana, zimna doplywa od dolu tak, zeby
    jak najmniej mieszac i zwykla fizyka ;) ciepla woda ma mniejsza gestosc, wiec jest na
    gorze i sie nie miesza z zimna... masz do wykorzystania te ~120 cieplej. Jak dolewasz
    tak, ze sie wymiesza, to braknie tej cieplej (zrobi sie letnia np. po spuszczeniu 50
    litrow), a kociol nie zdazy dogrzac, czyli potrzebujesz wiekszy zasobnik ;)

  • 5. Data: 2020-06-04 14:25:09
    Od: Sir_Robak <s...@o...pl>

    W dniu 2020-06-04 o 09:29, WS pisze:
> [...]
    litrow), a kociol nie zdazy dogrzac, czyli potrzebujesz wiekszy zasobnik;)

    Za mało danych:
    Co nagrzewa piec ... jaki?
    Koletory? jakie?
    Znajomi mają raptem 100 l ale kocił gazowy ponas 20kW i po zmianie
    temp. kocił rusza i na biegu dogrzewa nie ma spadku (no może chwilowo w
    nieznacznym stopniu).

    Ja wrzuciłem 400 l pionowego, a i tak obawiam się że dziewczyny
    porankiem szybko się z taką ilością rozprawią ;)
    Żeby nie było grzany pompą i to nie do 65, a raptem 45-48, wiem być może
    trzeba będzie podnieść wyjdzie w praniu ;)

    Robak

  • 6. Data: 2020-06-04 23:53:47
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 3 Jun 2020 22:41:44 +0200, Jakub Rakus <s...@o...pl> wrote:
> [...]
    > energooszczędne i szybko można nagrzać górną warstwę wody do
    > zadanej
    > temperatury. Tyle teoria. A jak praktyka?

    A jaką masz potrzebę posiadania takiego zbiornika? Czysto ekonomiczną?
     Miesiąc temu uruchamiałem u siebie taki zbiornik, nie chodziło mi
    tylko o ekonomię grzania ale o to by pozbyć się małej wydajności cwu
    z pieca 2f (taki grzeje wodę cwu przepływowo).
    Oprócz tego chciałem by zbiornik posiadał wężownicę by mógł odbierać
    dodatkowe ciepło z kominka. ponieważ mogłem tylko zamontować wiszący
    a nie udało mi się znaleźć takiego "wszystkomającego" i wiszącego
    zarazem musiałem kombinować. Znalazłem wiszący bojler elektryczny z
    dodatkową wężownicą oraz wejściem na cyrkulację. Termostat bojlera
    zamiast sterując grzałką zasila pompę ładującą (można go również
    przełączyć na grzałkę).
    Ponieważ nie jest to typowy zbiornik warstwowy z parą przyłączy przy
    zasilaniu zimnej i drugą parą przy ładowaniu/odbiór ciepłej to
    zasilanie zimnej/piec jest  jeden wspólny, natomiast ładowanie odbywa
    się z góry przez usunięty korek na czubku zbiornika). Piec ładuje
    wodę z max temp 65C (pozbycie się legionelii) natomiast odpływ do
    układu jest poprzez mieszający zawór termostatyczny ustawiony na ok
    45C.
    Wszystko działa poprawnie, jest wreszcie odpowiednie ciśnienie.
    W układzie jest cyrkulacja, wejście cyrkulacji jest mniej więcej w
    połowie wys, zbiornika. Czy to miesza mocno? Nie sądzę - typowe
    pompki cyrkulacyjne powodują na prawdę niewielki przepływ, woda z
    powrotu z cyrkulacji jest trochę chłodniejsza niż na początku stąd
    bardzo dobrze, że wpływa w połowie zbiornika gdzie jest podobna
    temperatura, tak mi się wydaje.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2020-06-05 00:51:22
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 3 czerwca 2020 22:41:25 UTC+2 użytkownik Jakub Rakus napisał:

    > Co z cyrkulacją? Z tego co czytam jedni piszą że nie, bo zaburza
    > warstwowy rozkład wody, drudzy że można i to w ogóle nie przeszkadza.

    Cyrkulacja tylko i wyłącznie na zaworze termostatycznym! Nie zaburza wtedy
    rozkładu wody, nie miesza jak szalona wody w środku, a przy okazji możesz
    ustawić max temperaturę "globalnie" na wyjściu ciepłej :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2020-06-05 01:04:30
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 4 Jun 2020 15:51:22 -0700 (PDT), "Adam Sz."
    <a...@g...com> wrote:
    > rozkładu wody, nie miesza jak szalona wody w środku, a przy okazj
    > i możesz
    > ustawić max temperaturę "globalnie" na wyjściu ciepłej

    No i niby jak to ma działać? Skoro nie ma powrotu do zbiornika to i
    nie ma zasilania cyrkulacji nową ciepłą wodą ze zbiornika. Ergo po
    pewnym czasie w układzie cyrkulować będzie zimna woda....

    --
    Marek

  • 9. Data: 2020-06-05 01:40:15
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 5 czerwca 2020 01:04:33 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

    > No i niby jak to ma działać? Skoro nie ma powrotu do zbiornika to i
    > nie ma zasilania cyrkulacji nową ciepłą wodą ze zbiornika. Ergo po
    > pewnym czasie w układzie cyrkulować będzie zimna woda....

    Kto napisał, że nie ma powrotu? ;)
    Oczywiście, że jest, tylko że wraca niewielka ilość w porównaniu do
    tradycyjnej cyrkulacji która w parę minut wymiesza cały zbiornik.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 10. Data: 2020-06-05 08:24:02
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 4 Jun 2020 16:40:15 -0700 (PDT), "Adam Sz."
    <a...@g...com> wrote:
    > Kto napisał, że nie ma powrotu? ;)

    Ty, "tylko cyrkulacja na zaworze termo", użycie "tylko" sugeruje
    wyizolowaną cyrkulację poza zbiornikiem (bez powrótu do zbiornika).
    Jeśli cyrkulacja jednak częściowo wraca do zbiornika w odpowiednią
    warstwę to przecież to jest klasyczny układ (cześć wraca przez zawór
    termo jako mieszanka "chłodniejsza" a część do zbiornika).
    Stąd pisząc "tylko" jaki nieprawidłowy (niekorzystny) układ miałeś na
    myśli?

    --
    Marek