  • 1. Data: 2020-05-31 21:12:15
    Temat: Klimatyzowanie czas zacząć
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Pomyślałem, że coraz gorzej znoszę upały (osoby z otoczenia też zresztą)
    i fajnie będzie w końcu założyć klimatyzator. Pomyślałem też, że
    Mitsubishi będzie dobrym wyborem, a tu niespodzianka, bardzo mało ofert
    tej marki. Coś się stało z nią, coś innego warto kupić?

    W zamyśle mam założenie na północnej ścianie jednostkę zewnętrzną, a w
    środku kilka wewnętrznych. Do wychłodzenia są 4 pomieszczenia (15 + 25 +
    20 + 22mkw) na piętrze oraz jedno pomieszczenie 25mkw na parterze.
    Budynek bardzo dobrze zaizolowany, ale w pomieszczeniach pracują
    komputery, więc trochę energii tam dostarczamy.
    15m2 to mały pokój z serwerownią (500W rozpraszam w środku, zmierzone),
    później 2 pomieszczenia po 2 komputery w każdym i jedno bez komputera.
    Za to na parterze jedno pomieszczenie 25m2 ale z 3 komputerami i dużymi
    monitorami, szacuję że 600W tam rozpraszam.

    Możecie mi doradzić jak podejść do problemu rozsądnie?

    Irek.N.

  • 2. Data: 2020-06-01 12:00:02
    Temat: Re: Klimatyzowanie czas zacząć
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 31 May 2020 21:12:15 +0200, Irek.N.

> [...]
    > Mitsubishi będzie dobrym wyborem, a tu niespodzianka, bardzo mało ofert
    > tej marki. Coś się stało z nią, coś innego warto kupić?

    Mitsu jest cały czas na rynku, niecałe dwa tygodnie temu kumplowi w bloku
    instalowali właśnie Mitsu. Dostał co prawda nie to co w ofercie, ale
    ponieważ jednostka okazała się mocniejsza to nie protestował. ;)

    Problem z Mitsu jest taki, że to relatywnie drogie jednostki są,
    instalatorzy też najczęściej są szkoleni przez Mitsu jeśli sprzedają ich
    jednostki, to i droźsi są zapewne. A tu bida w kraju więc mały popyt co za
    tym idzie mała podaż. ;P

    > Możecie mi doradzić jak podejść do problemu rozsądnie?

    Generalnie takie małe pomieszczenia to zamrozisz nawet najmniejszymi
    jednostkami, które mniej jak 2kW nie mają. Może, jeśli się da, daj dwie
    jednostki po jednej na pomieszczenie i jakiś przepust z wentylem (albo
    przepust albo jednostka położone tak żeby sama jednostka wew. go zasysała)
    żeby wymieniać powietrze między pomieszczeniami w których jednostki nie
    będzie. Bo to szkoda kasy aby każde pomieszczenie opędzlować oddzielną
    jednostką.

    https://allegro.pl/oferta/klimatyzator-gree-multi-2-
    6-3-5-samodzielny-montaz-8101877400

    Tutaj przypadkiem znalazłem i nie wiem co się kryje pod pojęciem "do
    samodzielnego montażu" -- może przedzwoń i zapytaj czy aby napewno można to
    kupić i sobie zainstalić, bo wg. ustawy trzeba mieć uprawnienia na fgazy.
    Ale może to jakoś obeszli (na zasadzie że klepią pieczątkę swoimi
    uprawnieniami i klientowi sprzęt wysyłają). Instalacja tego to banał, ja
    nawet mam jeszcze gdzieś pompę próżniową po instalacji mojego, w razie
    czego mogę pomóc, podpowiedzieć.

    W kwestii powyższego Gree -- moi staruszkowie od 3 lat dom grzeją (i
    chłodzą) właśnie multisplitem Gree (chińczyk, ale już całkiem "renomowany")
    o mocy 8kW + 5 jednostek wewnętrznych i daje radę (w sensie chodzi, nic się
    nie psuje), także mogę polecić -- tani i dobry sprzęt.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 3. Data: 2020-06-01 14:30:33
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 1 czerwca 2020 12:00:03 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
> [...]
    > instalowali właśnie Mitsu. Dostał co prawda nie to co w ofercie, ale
    > ponieważ jednostka okazała się mocniejsza to nie protestował. ;)

    ano własnie, wygląda na to ze są pustki w hurtowniach. Mój instalator też jeszcze nie
    dotarł do mnie, po drodze opowiadał ze da mi w cenie lepszy model itd.
    Chyba transporty z chin nie dochodzą...

    b.

  • 4. Data: 2020-06-01 15:02:22
    Od: MK <m...@b...cn>

    W dniu 01.06.2020 o 12:00, Myjk pisze:

    > Tutaj przypadkiem znalazłem i nie wiem co się kryje pod pojęciem "do
    > samodzielnego montażu" -- może przedzwoń i zapytaj czy aby napewno można to
    > kupić i sobie zainstalić, bo wg. ustawy trzeba mieć uprawnienia na fgazy.

    "Do montażu należy posiadać certyfikat personalny zgodnie z art.20
    ustawy z dnia 15 maja 2015r. o substancjach zubożających warstwę ozonową
    oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych (Dz.U. z 2015r.)."

  • 5. Data: 2020-06-01 15:19:23
    Od: e...@g...com

    Czyli można samodzielnie, pod warunkiem, że.......

  • 6. Data: 2020-06-01 18:01:04
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 1 Jun 2020 05:30:33 -0700 (PDT), Budyń

    > ano własnie, wygląda na to ze są pustki w hurtowniach. Mój instalator też
    > jeszcze nie dotarł do mnie, po drodze opowiadał ze da mi w cenie lepszy
    > model itd. Chyba transporty z chin nie dochodzą...

    Statki pływają normalnie.
    Chyba że przez wysokiego dólara nie zamawiali. ;P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 7. Data: 2020-06-01 18:02:14
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 1 Jun 2020 15:02:22 +0200, MK

    > "Do montażu należy posiadać certyfikat personalny zgodnie z art.20
    > ustawy z dnia 15 maja 2015r. o substancjach zubożających warstwę ozonową
    > oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych (Dz.U. z 2015r.)."

    Wpisane to mieć muszą, a jak idzie sprzedaż to już inna bajka. Fajnie gdyby
    była możliwość instalacji samemu, jak się robi krok po kroku to ciężko to
    spieprzyć i uwolnić te f-gazy.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 8. Data: 2020-06-01 18:05:45
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 1 Jun 2020 12:00:02 +0200, Myjk

    > W kwestii powyższego Gree

    Odezwałem się do kumpla (bo szukam księgowego do pełnej księgowości -- może
    ktoś przypadkiem ma kogoś dobrego w okolicach Wawy?), gadka,szmatka i mówi
    że musi kończyć bo monter do instalacji klimy idzie. Pytam jaka to będzie
    klima bo na grupie przed chwilą był temat, odpowiada "a jakieś
    greencośtam", po godzinie fotę dostaję:

    https://zapodaj.net/images/43cdc696e4c70.jpg

    hehe

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 9. Data: 2020-06-01 18:27:17
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    Pytam jaka to będzie
    > klima bo na grupie przed chwilą był temat, odpowiada "a jakieś
    > greencośtam", po godzinie fotę dostaję:
    >
    > https://zapodaj.net/images/43cdc696e4c70.jpg

    No właśnie :)
    Znalazłem multisplity Mitsubishi, ale cenowo powyżej 2x Green-a, no to
    zacząłem się łamać :(

    Zaciekawiło mnie natomiast coś innego. Piszą pomieszczenie o 2.7m, a u
    mnie 3m wszędzie. Pytam sprzedawcy, a ten że przeliczyć trzeba i +10%
    mocy wypadało by dać niejako na dzień dobry. No to "zapytowuję"
    grzecznie na czym opiera swoje obliczenia i się zaczęło. Wyszło że
    wszyscy (znaczy nie wiem czy wszyscy, ale osobniki z którymi rozmawiałem
    tak) stosują magiczny przelicznik powierzchni/kubatury na moc klimy.
    Dopiero jak zapytałem czy przypadkiem nie powinno się brać pod uwagę
    przeznaczenia/wykonania/"zasiedlenia i zasprzętowienia" pokoju, to
    wyszło, że jak tam piec do hartowania będzie, to trzeba mocniejszą :)

    Znów trzeba się będzie doktoryzować z tematu...

    Miłego.
    Irek.N.

  • 10. Data: 2020-06-01 18:30:50
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > "Do montażu należy posiadać certyfikat personalny zgodnie z art.20
    > ustawy z dnia 15 maja 2015r. o substancjach zubożających warstwę ozonową
    > oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych (Dz.U. z 2015r.)."

    To akurat nie problem. Samemu tego robił nie będę, nawet jak to proste
    jest (a pewnie jest takie). Instalacja niezbyt wyszukana organizacyjnie,
    więc i kosztowała pewnie majątku nie będzie, w robociźnie oczywiście. :)

    Miłego.
    Irek.N.