  • 11. Data: 2020-06-01 21:00:00
    Temat: Re: Klimatyzowanie czas zacząć
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Irek.N. t...@j...taki.jest ...

    > To akurat nie problem. Samemu tego robił nie będę, nawet jak to
    > proste jest (a pewnie jest takie). Instalacja niezbyt wyszukana
    > organizacyjnie, więc i kosztowała pewnie majątku nie będzie, w
    > robociźnie oczywiście. :)

    W okolicy Poznania jak ostatnio rozpytywałem to minimum 1200zł netto.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Miłosierdzie jest początkiem okrucieństwa.

  • 12. Data: 2020-06-02 09:05:31
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 01 Jun 2020 18:30:50 +0200, Irek.N.

    > To akurat nie problem. Samemu tego robił nie będę, nawet jak to proste
    > jest (a pewnie jest takie). Instalacja niezbyt wyszukana organizacyjnie,
    > więc i kosztowała pewnie majątku nie będzie, w robociźnie oczywiście. :)

    Kumpel z Mitsu za splita dał 3500, drugi kumpel (fota z wczoraj) na Gree
    dał 2800.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 13. Data: 2020-06-02 09:14:49
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 01 Jun 2020 18:27:17 +0200, Irek.N.

> [...]
    > mocy wypadało by dać niejako na dzień dobry. No to "zapytowuję"
    > grzecznie na czym opiera swoje obliczenia i się zaczęło. Wyszło że
    > wszyscy (znaczy nie wiem czy wszyscy, ale osobniki z którymi rozmawiałem
    > tak) stosują magiczny przelicznik powierzchni/kubatury na moc klimy.
    > Dopiero jak zapytałem czy przypadkiem nie powinno się brać pod uwagę
    > przeznaczenia/wykonania/"zasiedlenia i zasprzętowienia" pokoju, to
    > wyszło, że jak tam piec do hartowania będzie, to trzeba mocniejszą :)
    >
    > Znów trzeba się będzie doktoryzować z tematu...

    Tak to niestety wygląda. Większość instalatorów to ignoranci. Nie liczą
    nic, mają przeliczniki po metrażu i tyle. A chłodu potrzeba tyle co kot
    napłakał -- zresztą pisałem o tym niejednokrotnie na grupie w świetle
    mojego patentu na chłodzenie domu. Dość rzec że miałem przeliczone
    zapotrzebowanie na chłód w OZC i wyszło 3000kWh/rok na 190m2, czyli przy
    COP klimy na poziomie 3 wychodzi 1000kWh. Biorąc pod uwagę że chłodzenia
    wymagają 2-4 miesiące, weźmy gorszy wariant 2 miesiące, to jest potrzebne
    2kW mocy na CAŁY DOM. Oczywiście, jak ktoś chce w 20 minut zbić temperaturę
    z 30 do 19 to trzeba większej mocy, ale obecne inwertery są tak ciche że
    mogą pracować cały czas i utrzymywać stale temperaturę pracując na
    minimalnej mocy.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 14. Data: 2020-06-02 09:53:25
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > Kumpel z Mitsu za splita dał 3500, drugi kumpel (fota z wczoraj) na Gree
    > dał 2800.

    Zastanawiałem się właśnie, dlaczego jeden komplet Mitsubishi kosztuje
    powiedzmy 3.5k, a split z 5 pokojowymi kosztuje 35k, to bez sensu przecież.
    Analogiczny split 5x wewnętrzny z Green-a kosztuje okolice 17k.
    O co chodzi z tymi Mitsubishi?

    Teoretycznie mam miejsce na 10 zewnętrznych jednostek, tylko wzbraniam
    się przed takim "upiększeniem" ściany, poza tym ekonomia takiego
    rozwiązania kompletnie mi się nie zgadza z oczekiwaniami :(

    Miłego.
    Irek.N.

  • 15. Data: 2020-06-02 09:53:48
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > W okolicy Poznania jak ostatnio rozpytywałem to minimum 1200zł netto.

    Dzięki za info, znam rząd wielkości :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 16. Data: 2020-06-02 10:10:13
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > Tak to niestety wygląda. Większość instalatorów to ignoranci. Nie liczą
    > nic, mają przeliczniki po metrażu i tyle.

    Ale fora i kalkulatory, nawet Leroy-a liczą podobnie. Wprawdzie lojalnie
    piszą że należy uwzględnić, zapytać... tylko w takim przypadku po
    cholerę te kalkulatory?

    A chłodu potrzeba tyle co kot
    > napłakał -- zresztą pisałem o tym niejednokrotnie na grupie w świetle
    > mojego patentu na chłodzenie domu.

    Właśnie to mnie zastanawia. W zimie zmieniamy okolicę zera na +20
    (powiedzmy średnio...), w lecie potrzebujemy zrobić z +30 okolice +22,
    może +24 nawet (nie ma co przesadzać). Czy mogę przeliczyć
    zapotrzebowanie proporcjonalnie, uwzględniając, że "z boku" cały czas
    dostarczam z 300W zamienianego w ciepło na pomieszczenie? (komputer,
    monitor, oświetlenie, człowieki...)

> [...]
    > z 30 do 19 to trzeba większej mocy, ale obecne inwertery są tak ciche że
    > mogą pracować cały czas i utrzymywać stale temperaturę pracując na

    No właśnie. Ja mam zapotrzebowanie na EP 64,23kWh/m2rok i kompletnie nic
    mi to nie daje, bo nie znam podziału budynek/hala. Wiem natomiast jak
    niewiele trzeba, aby w środku było cieplutko. Ponieważ nie mam pieca do
    pizzy w każdym pomieszczeniu, to mogę założyć że i chłodu nie trzeba
    będzie wiele. Dlatego liczenie współczynnikami wydaje mi się słabe.
    Muszę pogadać z kimś kto ma program do obliczeń. Może wtedy coś zrozumiem.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. w OZC jest pole "zapotrzebowanie na chłód", czy to osobne liczenie było?

  • 17. Data: 2020-06-02 16:38:07
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 02 Jun 2020 09:53:25 +0200, Irek.N.

> [...]
    > powiedzmy 3.5k, a split z 5 pokojowymi kosztuje 35k, to bez sensu przecież.
    > Analogiczny split 5x wewnętrzny z Green-a kosztuje okolice 17k.

    Nie mam pojęcia. Może marka po prostu. Rodzice za swoje 8kW jednostki
    zewnętrznej i 5 wewnętrznych po 2,4kW każda, zapłacili 16k z montażem. 3
    lata temu. Tylko to, przypominam, do grzania domu przez cały rok, dlatego
    taka moc a nie inna. I to w zupełności im wystarcza, pomimo że dom z WT2008
    (10 cm styro na ścianie), 120m2.

    > Teoretycznie mam miejsce na 10 zewnętrznych jednostek, tylko wzbraniam
    > się przed takim "upiększeniem" ściany, poza tym ekonomia takiego
    > rozwiązania kompletnie mi się nie zgadza z oczekiwaniami :(

    Czasem lepiej zrobić dwie mniejsze jednostki zewnętrzne po dwie/trzy
    jednostki wewnętrzne, krócej rury, itd.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 18. Data: 2020-06-02 16:46:08
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 02 Jun 2020 10:10:13 +0200, Irek.N.

    > Ale fora i kalkulatory, nawet Leroy-a liczą podobnie. Wprawdzie lojalnie
    > piszą że należy uwzględnić, zapytać... tylko w takim przypadku po
    > cholerę te kalkulatory?

    Ponieważ tam wszyscy bezsensownie zakładają że będzie trzeba zbijać
    temperaturę szybko i po to taka a nie inna moc. Ale jak będzie sobie pyrkać
    na automacie zanim się pomieszczenia przegrzeją reagując na zmiany, to taka
    duża moc jest kompletnie zbyteczna.

> [...]
    > zapotrzebowanie proporcjonalnie, uwzględniając, że "z boku" cały czas
    > dostarczam z 300W zamienianego w ciepło na pomieszczenie? (komputer,

    Tak wprost nie da się przełożyć. Tutaj nie tylko zyski bytowe grają rolę (w
    tym ludzie) ale także zyski słoneczne (a te potrafią być przepastne) czy
    zyski z wentylacji.

> [...]
    > pizzy w każdym pomieszczeniu, to mogę założyć że i chłodu nie trzeba
    > będzie wiele. Dlatego liczenie współczynnikami wydaje mi się słabe.

    Jeśli nie ma jakichś przeraźliwych zysków słonecznych przez dach/okna, to
    można przyjąć 1/3 tego co na ogrzewanie. Czyli jak wspomniałem niewiele
    tego chłodu trzeba. Ja aktualnie klimatyzuję poddaszę gdzie zyski są
    przeogromne z dachu oraz okien połaciowych, i split 3,5kW powieszony w
    salonie spokojnie daje radę zamrozić 70m2.

    > Muszę pogadać z kimś kto ma program do obliczeń. Może wtedy coś zrozumiem.

    Ja się zacząłem uczyć Audytora OZC, w miarę banalne to jest -- ale mnie
    panele wciągnęły i mi się aktualnie już okres próbny skończył. ;P

    > ps. w OZC jest pole "zapotrzebowanie na chłód", czy to osobne liczenie było?

    Jeśli chodzi o Audytora OZC to tak, jest taka działka i program to wylicza
    obok zapotrzebowania na ogrzewanie.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 19. Data: 2020-06-02 17:04:18
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > Pozdor
    > Myjk

    A to nie jest tak, że klimatyzator po uzyskaniu określonej temperatury wyłącza się i
    nie pobiera energii?
    K.

  • 20. Data: 2020-06-02 17:44:55
    Od: Sir_Robak <s...@o...pl>

    W dniu 2020-06-02 o 17:04, Kadar pisze:

    > A to nie jest tak, że klimatyzator po uzyskaniu określonej temperatury wyłącza się
    i nie pobiera energii?
    > K.

    Tak, ale najczyściej to nie jest hop siup uzyskać z +30 -> stałe +24 ;)

    Robak