  • 11. Data: 2012-08-05 12:58:22
    Temat: Re: instalacja pod nowy kociol na ekogroszek
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Plumpi napisał:

    > Zapomnij o jakiejkowliek grawitacji przy wymienniku płytowym.

    Wiesz kolego Plumpi... o ile zawsze z zaciekawieniem czytuję Twoje
    wypowiedzi na tej grupie, to tu akurat muszę się z Tobą nie zgodzić :-)

    Nie wiem czym to jest spowodowane..., ale u mnie właśnie, działa
    instalacja po wyłączeniu wszystkich pomp. Działa grawitacyjnie mimo, że
    obieg kotłowy - otwarty - jest odseparowany wymiennikiem od obiegu
    zamkniętego - grzewczego. Tak jeden, jak i drugi obieg pracuje bez
    zarzutu i grzejniki na górze - z górnego rozdzielacza - są ciepłe.

    Nie jest to praca z maksymalną możliwą mocą, ale jest. I to jest fakt !
    dlatego nie dyskutuję, tylko go tu zwyczajnie przytaczam... niw
    wierzysz, to zapraszam jak zacznie się sezon jesienny i możesz to
    namacalnie stwierdzić.

    Instalacja z wymiennikiem płytowym działa grawitacyjnie... :-) i ciężko
    mi o tym zapomnieć, skoro to widzę i własnoręcznie stwierdzam.

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 12. Data: 2012-08-05 13:21:38
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik "Robert G" <r...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Wiesz kolego Plumpi... o ile zawsze z zaciekawieniem czytuję Twoje
    > wypowiedzi na tej grupie, to tu akurat muszę się z Tobą nie zgodzić :-)
    >
    > Nie wiem czym to jest spowodowane...,

    Cud.... )

> [...]
    > wymiennikiem od obiegu zamkniętego - grzewczego. Tak jeden, jak i drugi
    > obieg pracuje bez zarzutu i grzejniki na górze - z górnego rozdzielacza -

    Zaraz po zatrzymaniu pomp to może chwilę pracować, ale nie jest to praca
    grawitacyjna, lecz bezwładność.
    Chętnie zobaczyłbym zdjęcia tej instalacji.
    Aby w ogóle mówić o grawitacji to poza grubymi rurami instalacji i
    odpowiednimi "spadami", potrzebne by były zawory różnicowe przy każdej z
    pomp, a sam wymiennik mocno przewymiarowany z wejściami przynajmniej 1,5
    cala.
    Wymiennik płytowy ma mocno utrudniony przepływ wody, dlatego grawitacja się
    zatrzymuje.
    Jeżeli chcesz sprawdzić czy faktycznie działa grawitacja to spróbuj
    uruchomić kocioł bez włączania pomp i wtedy sprawdź czy cokolwiek ruszy po
    stronie wtórnej wymiennika i czy jakieś ciepło dotrze do grzejników.
    Chyba, że mówimy nie o wymienniku płytowym, a o rurowym lub też o sprzęgle
    wodnym, a nie o wymienniku?
    Wymiennik rurowy jeżeli ma odpowiednio duży przekrój rury to oczywiście
    będzie pracował i to całkiem dobrze, ale co do płytowego mam duże
    wątpliwości, a jeżeli już nawet to będzię miał kilku-kilkunastokrotnie
    mniejszą moc.

  • 13. Data: 2012-08-05 14:41:13
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Plumpi napisał:
    > a jeżeli już nawet to będzię miał kilku-kilkunastokrotnie mniejszą moc.

    Tak... wg moich szacunków, działa to z mocą ok 10 - 15 proc nominalnej,
    ale działa :-).
    Odpalam kocioł - instalacja wychłodzona - i po kilkunastu minutach na
    górze zaczynają się rozgrzewać grzejniki. O ile oczywiście nie są
    pozamykane zawory termostatyczne.

    Wymiennik ma moc 30 kW, a kocioł 25. Pierwotny obieg jest zrobiony
    grubymi rurami - chyba 1,5 cala - a obieg grzewczy do rozdzielaczy już
    pół calowymi i dalej pex 16 mm.

    Taki układ nie jest w stanie utrzymać temp w domu na akceptowalnym
    poziomie, kiedy na zewnątrz jest -30 stC, ale kiedy się zaczynają chłody
    jesienne i dom potrzebuje nie więcej niż jakieś 2 - 3 kW mocy, to ta
    instalacja działa bez prądu - na górze i nawet w najdalej położonym od
    węzła grzejniku, u syna w pokoju. Wprawdzie grzejniki są lekko ciepłe,
    ale jednak grzeją, co obala twierdzenie, że nie ma to prawa działać
    grawitacyjnie. I nie jest to żadna bezwładność, bo kiedy wszystko jest
    wychłodzone i rozpalam - np teraz, żeby zagrzać wodę w zasobniku CWU, to
    grzejniki się rozgrzewają. Muszę zatem mieć przykręcone zawory
    termostatyczne, żeby niepotrzebnie nie dogrzewać w upał chałupy... :-)

    Nadmiar ciepła z kotła jest zabierany przez pompkę do podłogówki, a
    obieg kotła - ten przez wymiennik - nie jest latem napędzany pompką...
    po prostu jest odłączona i ten obieg działa grawitacyjnie... Sam
    instalator się dziwił hehe.

    Zatem tak przed wymiennikiem, jak i za, kiedy nie pracuje żadna z
    pompek, a zawory na grzejnikach są pootwierane na max, to grzejniki
    zaczynają grzać pod wpływem grawitacji.

    Dotyczy to tylko góry, bo dół tak się nie zagrzeje.
    Może to i cud..., nie wiem, ale tak u mnie jest i nic na to nie
    poradzę... :-)

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 14. Data: 2012-08-05 15:40:34
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    > Tak... wg moich szacunków, działa to z mocą ok 10 - 15 proc nominalnej,
    > ale działa :-).

    Czyli szczątkowo. Trudno więc mówić tu o grawitacji i w jakkolwiek liczyć na
    nią.

> [...]
    > kotła - ten przez wymiennik - nie jest latem napędzany pompką... po prostu
    > jest odłączona i ten obieg działa grawitacyjnie... Sam instalator się

    Czyli jednak coś delikatnie wspomaga obieg poprzez wymiennik? :)
    Podłogówkę masz zrobioną na drugim wymienniku płytowym?

    > Dotyczy to tylko góry, bo dół tak się nie zagrzeje.
    > Może to i cud..., nie wiem, ale tak u mnie jest i nic na to nie poradzę...
    > :-)

    Grawitacja tym jest większa im większa różnica poziomów.

    P.S.
    Właśnie walczę z instalacją w kupinym domu.
    Dwa kotły (gazowy i węglowy) zasilają jeden układ grzewczy CO i CWU w
    ukłądzie równoległym, tworząc 2 pętle.
    Jeden z poprzednich właścicieli tego domu bardzo się zdziwił dlaczego chcę
    na siłę pozbyć się zaworu 2" odcinającego obieg kotła gazowego od głównego
    pionu grzejnikowego i zastąpić go zaworem oraz odcinkiem rury 1"
    Zdziwiony był, że za zaworem 2" na skutek przewodności cieplnej zaworu i
    rur, nagrzewa się woda w głównym pionie 2", pomimo, że zawór jest zamknięty,
    a kocioł ładuje w tym czasie tylko i wyłącznie CWU :) Mieszkając w tym domu
    nie zwrócili na to uwagi.
    Tu też można by było powiedzieć, że grawitacja występuje także przy
    zamkniętym zaworze :D

  • 15. Data: 2012-08-05 17:00:17
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Plumpi napisał:

    > Czyli jednak coś delikatnie wspomaga obieg poprzez wymiennik? :)
    > Podłogówkę masz zrobioną na drugim wymienniku płytowym?

    W pełnym biegu - że tak powiem - pracują pompki tak na obiegu kotłowym,
    jak i na obiegu grzewczym - tu osobno do podłogówki i osobno do
    grzejników. Latem jednak pompka obiegu kotłowego, jak i obiegu
    grzejnikowego za wymiennikiem, są wyłączone, a pracuje tylko pompka do
    cwu - zasobnik jest włączony równolegle do wymiennika - i pompka do
    podłogówki gdy w kotle pozostaje nadmiar ciepła po zagrzaniu wody w
    zasobniku. Gdybym pompkę do podłogówki wyłączył i odpalił kocioł bez
    żadnych pompek, albo zwyczajnie pozostawił po nagrzaniu cwu, to woda
    swobodnie krąży tak w obiegu kotłowym - przez wymiennik - jak i w obiegu
    grzejnikowym na górze - za wymiennikiem.

    Grawitacja szczątkowa, ale jednak coś działa...

    Pewnie rzeczywiście u wątkotwórcy nie potrzebny jest wymiennik... Ja
    zastosowałem go dlatego, że nie bardzo chciałem umieszczać naczynie
    wyrównawcze na strychu i prowadzić rury przez pomieszczenie nad
    kotłownią. Jestem zadowolony z takiego rozwiązania i po dwóch pełnych
    sezonach grzewczych stwierdzam bez wahania, że to działa :-)... nawet
    przy minus 35 stC na zewnątrz ubiegłej zimy, żadnych komplikacji, czy
    braku mocy nie było...

    O wymienniku wspomniałem dlatego, że z doświadczenia wiem, że można tu
    manipulując przy przepływach, regulować temperaturę powrotu do kotła, co
    jest ważne dla jego trwałości... ale jak wspomniałeś, pewnie są lepsze
    rozwiązania w tej konkretnej sytuacji od wymiennika i stąd moja uwaga na
    początku, że mówię to jako użytkownik, a nie fachowiec :-).

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 16. Data: 2012-08-06 16:54:08
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik "kamtzu" <...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > piwnicy, jest pompka ale w ogole nie uzywana bo wszystko pieknie smiga
    > grawitacyjnie. Podlogowki brak. Przy grzejnikach termostatow brak (sa
    > zawory kulowe).
    >
    > Stan docelowy: nowy kociol na ekogroszek z podajnikiem. Instalacja oraz
    > obsługa ma być maksymalnie prosta ponieważ dom zamieszkuje tylko jedna,
    > starsza osoba - wystarczy jedno centralne sterowanie temperatura w calym
    > domu za pomoca prostego sterownika pokojowego.
    >
    > Wydedukowalem ze instalacja powinna wygladac nastepujaco, poprawcie mnie

    źle bo komplikujesz rzeczy dawno już wymyślone
    Sterownik kotła steruje utrzymaniem temperatury czyli pompą, dmuchawą i
    podajnikiem. Sterownik zaworu jest termiostatyczny i steruje zaworem
    autonomicznie. Koniec.

  • 17. Data: 2012-08-09 14:32:24
    Od: "kamtzu" <...@t...pl>

    Użytkownik "Plumpi" napisał w wiadomości grup
    >Oddzielne termostaty przy grzejnikach to najlepsze rozwiąznie, zwłaszcza
    >dla osób starszych, które miewają problemy z nadmiarem elektroniki.
    >Centralne rgulowanie temperatury wcale nie jest dobrym rozwiązaniem,
    >ponieważ wymaga bardzo dobrego dobrania wielkości grzejników, ale jeśli się
    >upierasz to można to rozwiązać na kilka sposóbów.

    Nie upieram sie, wydaje mi sie ze w tym przypadku byloby to najwygodniesze
    rozwiazanie. Rozklad temperatury w domu jest ustawiony za pomoca zaworow
    przy grzejnikach. Mieszkaniec wychodzi z domu na caly dzien (zdarza sie
    bardzo czesto) - zmniejsza temperature za pomoca jednego pokretla. Wraca,
    podkreca i robi sie cieplo. Na noc obniza temp. w calym domu. Do tej pory
    bylo to realizowane za pomoca szufelki (dorzucam/nie dorzucam do pieca) :)
    Bez sensu byloby bieganie po wszystkich pomieszczeniach i ciagle krecenie
    termostatami. Rozumiem termostaty gdy w domu mieszka kilka osob i kazdy
    reguluje sobie temperatura w swoim pomieszczeniu.

    >Sterownik eCoal to sterownik adaptacyjny, który sam ustawia podawanie węgla
    >w zależności od zapotrzebowania. Sam dobiera ilość potrzebnego powietrza.
    >Posiada w komplecie czujniki temperatury (pogodowy i pokojowy), czyli sam
    >dobiera temperaturę wody. Obsługuje pompy: CO, CWU oraz mieszającą. Nie
    >potrzeba żadnych dodatkowych zaworów 3 czy 4-drożnych, bo kocioł sam dba o
    >to, żeby woda znajdująca się w nim miała odpowiednią temperaturę w całej
    >objętości.

    Tego nie rozumiem. Jak kociol moze jednoczesnie regulowac temp. wody oraz
    temp. w pomieszczeniu bez zaworow 3/4 droznych?
    Co sie dzieje gdy zapotrzebowanie na cieplo jest mniejsze niz to co daja
    grzejniki przy temp. wody 60st.? (bo nizej przeciez nie mozemy zejsc).

    >Co ciekawsze są to kotły wszystkopalne z żeliwnym ślimakiem. Spalają
    >ekogroszek, groszek, miał, pelet, zboże, trociny.

    brzmi super, jak trwalosc slimaka? myslalem raczej o kotle tlokowym,

    >Zamiast czujnika temperatury pokojowej, by nie ustawiać temperatury na
    >sterowniku kotła, można podłączyć dowolny regulator pokojowy.
    >Dla osób starszych polecam bezprzewodowy regulator pokojowy Auraton T-1 RTH
    >Nadajnik posiada tylko jedno pokrętło, którym ustawia się temperaturę w
    >pomieszczeniu, w którym znajduje się ten nadajnik.
    >Wbudowana bateria umożliwia nieprzerwaną pracę tego regulatora nawet do 20
    >lat.

    ale bylby to tylko termostat do pompy tak?

  • 18. Data: 2012-08-09 14:35:24
    Od: "kamtzu" <...@t...pl>

    Użytkownik "Jackare" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >Sterownik kotła steruje utrzymaniem temperatury czyli pompą, dmuchawą i
    >podajnikiem. Sterownik zaworu jest termiostatyczny i steruje zaworem

    Mozesz rozwinac? Jak powinna wygladac istalacja? Jak ustawic temp. wody na
    stalym poziomie a jak regulowac temp. w mieszkaniu?

  • 19. Data: 2012-08-09 15:49:56
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

> [...]
    > Co sie dzieje gdy zapotrzebowanie na cieplo jest mniejsze niz to co daja
    > grzejniki przy temp. wody 60st.? (bo nizej przeciez nie mozemy zejsc).

    Do kotła podpięte są 3 pompy:
    1. Pompa cyrkulacyjna CO - pompa pracuje to grzejniki grzeją
    2. Pompa CWU - pompa pracuje to CWU nagrzewa wodę użytkową
    3. Pompa mieszająca - pompa pracuje to miesza wodę w kotle.

    Kiedy zadana temperatura w domu zostanie osiągnieta to pompa się wyłącza, a
    grzejniki przestają grzać. Kiedy temperatura w pomieszczeniu spadnie poniżej
    zadanej to sterownik kotła załącza pompę CO.
    W przypadku pompy CWU jest podobnie jak wyżej, z tym, że czujnik mierzy
    temperaturę wody w CWU.
    W przypadku pompy mieszającej - zostaje ona uruchomiona, kiedy temperatura
    wody na powrocie spadnie poniżej temperatury korozji niskotemperaturowej.

    > brzmi super, jak trwalosc slimaka? myslalem raczej o kotle tlokowym,

    Bardzo duża - wielokrotnie dłuższa niż ślimaków zwijanych z blachy. To są
    ślimaki odlewane z żeliwa.
    Tłokowym? Retorta ma kilka zalet w stosunku do podajników tłokowych:
    1. Lepsze spalanie opału, a za tym wyższa sprawność kotła.
    2. Mniej się syfi kocioł wewnątrz - zatem można rzadziej czyścić.
    3. Większa modulacja mocy tj. zakres od wartości minimum do maksimum, czyli
    kocioł retortowy lepiej sobie radzi z niskimi poborami energii np. kiedy
    kocioł ma grzać tylko i wyłącznie zasobnik CWU..
    4. Niżej umieszczony zasobnik węgla, dzięki czemu nie trzeba dźwigać worków
    czy wiader tak wysoko jak w przypadku kotłów tłokowych.
    5. Mniejsze gabaryty kotła, ponieważ podajnik retortowy nie zajmuje tyle
    miejsca co podajnik tłokowy, zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz kotła.

    > ale bylby to tylko termostat do pompy tak?

    Termostat się wpina do sterownika kotła, a ten steruje pompą CO.

  • 20. Data: 2012-08-19 11:39:50
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    > Użytkownik "Jackare" napisał w wiadomości grup
    >
    > Mozesz rozwinac? Jak powinna wygladac istalacja? Jak ustawic temp. wody na
    > stalym poziomie a jak regulowac temp. w mieszkaniu?

    Sorki za opóźnienie - byłem na wakacjach.
    W najprostszym wydaniu:
    sterownik kotła - sterujacy pompą c.o. reguluje pracą pompy, podajnika i
    dmuchawy "widząc" spadek temperatury wody na skutek odbioru ciepła przez
    odbiorniki powoduje załączanie się i wyłączanie całego interesu wg histerezy
    temp wody sterownika i/lub wg krzywych pogodowych sterownika pogodowego -
    zależy jaki masz.
    Sterowanie c.w.u - działa podobnie tyle, że odbywa się na skutek zmian
    temperatury w zasobniku c.w. W prostych instalacjach jeżeli jest możliwe
    umieszczenie zasobnika c.w. nad kotłem, ogrzewanie c.w. może odbywac się
    nawet grawitacyjnie gdy główna pompa c.o. nie działa, można korzystać z
    głównej pompy c.o. do grzania c.w., można i z odrębnej - zależy jaki masz
    sterownik
    Dodatkowo montujesz sobie zawór 4 drogowy i on zabezpiecza kocioł przed
    korozją niskotemperaturową i tutaj też masz co najmniej dwie możliwości
    możesz zastosować pompę mieszającą albo nadal możesz wsyzstko oprzeć na
    głównej pompie c.o.. Zawór 4 drogowy będzie sterowany autonomicznym
    siłownikiem i sterownikiem termostatycznym kotrolującym temperaturę powrotu
    wody grzewczej do kotła. Gdy będzie niska będzie się przełączał powodując
    grzanie wody w małym obiegu lub wypuszczając wodę do obwodów odbiorczych,
    gdy temperatura będzie odpowiednio wysoka. Sterowanie zaworem może się
    odbywac ze sterownika kotła jeżeli posiada on taką funkcję, ale większość
    najpopularniejszych lub podstawowych sterowników jej nie posiada. Ja w swej
    praktyce nie zetknąłem się z tak wyposażonymi sterownikami i kotłami co nie
    znaczy że takich nie ma.
    Sterowanie temperaturą w pomieszczeniach może się odbywać za pomocą
    termostatów pokojowych lub głowic termostatycznych na grzejnikach lub w
    ogrzewaniu podłogowym. Przy sterowaniu pogodowym lepiej jest zostawić
    wszystko sterownikowi pogodowemu i czujnikom temperatury wewnętrznej.
    Wszystko zależy od zasobności portfela i fantazji projektanta, inwestora i
    wykonawcy. Możesz mieć jedną pompę na cały układ grzewczy a możesz też mieć:
    pompę obiegu c.w.u. i pompę recyrkulacji c.w.
    pompę mieszającą przy zaworze czterodrogowym
    centralną pompę mieszającą obegów ogrzewania podłogowego z zaworem
    trójdrogowym lub lokalne pompy mieszające przy każdym rozdzielaczu
    ogrzewania podłogowego
    pompę cyrkulacyjną c.w. (jedną lub kilka - nikt nie broni)
    dodatkową pompę lub pompy jeżeli zastosujes wymiennik ciepła
    odrębne pompy napędzające jakieś specyficzne obiegi odbiorcze, np basen,
    szklarnię, dmuchawy ogrzewające np garaż.

    Przy małym i dobrze izolowanym budynku nie widziałbym sensu robić bardzo
    rozbudowanego układu chyba że lubisz spędzać wieczory w pięknej kotłowni
    kontemplując pracę automatyki lub kotłownia ma być obektem zazdrości
    okolicy. W niewielkim budynku ukad ogrzewczy ma nagrzać i utrzymać
    temperaturę a termoizolacja zminimalizować straty i koszty. Jakieś tam
    zmiany temperatur i inne takie to fanaberie na pierwszy rok mieszkania
    których potem i tak się nie używa.
    --
    Jackare