  • 11. Data: 2017-09-20 17:46:26
    Temat: Re: klimatyzator kupiłem :)
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 20 września 2017 16:55:18 UTC+2 użytkownik s...@g...com napisał:

    > A mnie zastanawia czemu kostkarki do lodu nie są popularne.
    > W wodzie jest masa ciepla. Jak mamy dopływ wody ze studni czy z kranu i zrobimy z
    niej lód to masa ciepla sie musi wydzielić.
    > Jakoś nie widze takiego patentu i nie wiem czemu.
    >
    > Kiedys badałem temat ale COP jakimi sie producenci chwalili był mizerny. Cos na
    poziomie 2-3. I cos mi tu nie pasuje. Ale nie wiem co jest przyczyna że robienie lodu
    nie owocuje pieknym COP...

    jak to co - za niskie ciśnienie :-) Poważniej: są dwa problemy: źródło ciepła i
    temperatura tego źródła. COP bezpośrednio zależy od temperatury źródła.
    A skąd lokalnie wziąć to zródło? Zwyczajowo: odwiert pionowy, grunt z poziomym
    wymiennikiem i powietrze. Wszystkie 3 statystycznie dają źródło o temperaturze
    wyższej niz przemiana fazowa woda/lód. Wiec bez specjalnych kombinacji mamy wyższy
    COP niż z lodu.

    Ale: gdyby solidnie podwyższyć ciśnienie bufora lodu to on by sie topil przy
    temperaturze np. 50stopni. Tyle ze trzeba niewąskie ciśnienie skołować rzędu
    gigapascala :-)

    b.

  • 12. Data: 2017-09-20 18:04:41
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2017-09-20 o 17:46, Budyń pisze:

    > Ale: gdyby solidnie podwyższyć ciśnienie bufora lodu to on by sie topil przy
    temperaturze np. 50stopni. Tyle ze trzeba niewąskie ciśnienie skołować rzędu
    gigapascala :-)

    Małym problemem jest, że zależność w przypadku wody/lodu jest akurat
    odwrotna.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Temperatura_topnienia#
    /media/File:Melting_curve_of_water.jpg

  • 13. Data: 2017-09-20 18:07:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Budyń pisze:

    > Ale: gdyby solidnie podwyższyć ciśnienie bufora lodu to on by sie topil
    > przy temperaturze np. 50stopni. Tyle ze trzeba niewąskie ciśnienie
    > skołować rzędu gigapascala :-)

    Zamiast ciśnienia można skołować parafinę. Jej przemiana fazowa ma miejsce
    akurat w okolicach rzeczonych 50 stopni. Ciepło przemiany też po byku, choć
    nieco mniejsze niż wody. Bez gigapaskali.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2017-09-20 18:19:46
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    > Zamiast ciśnienia można skołować parafinę. Jej przemiana fazowa ma miejsce
    > akurat w okolicach rzeczonych 50 stopni. Ciepło przemiany też po byku, choć
    > nieco mniejsze niż wody. Bez gigapaskali.

    Niestety jest bardzo droga.
    Zastanawiał bym się nad czystym asfaltem ale nie mogę znaleźć jego
    ciepła przemiany fazowej.

  • 15. Data: 2017-09-20 18:34:53
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 19.09.2017 o 11:18, Adam pisze:

    > Tak z ciekawości: ile zapłaciłeś? Jakie ma podane parametry?

    500zł, 14tyś btu, kod producenta:MPPB-14crn7-qb6

  • 16. Data: 2017-09-20 18:37:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    t-1 napisało:

    > Niestety jest bardzo droga.

    U Chińczyka kilkanaście dolarów za ilość zdolną do przechowania jako
    ciepło przemiany fazowej energii 1 kWh. Nie jest to porażająca suma.

    > Zastanawiał bym się nad czystym asfaltem ale nie mogę znaleźć jego
    > ciepła przemiany fazowej.

    Tylko 2-3 razy tańszy (nie wiem na ile czysty), więc jakie by nie było,
    to średni interes.

    Jarek

    --
    Zamienił stryjek siekierkę na kijek.

  • 17. Data: 2017-09-20 18:45:37
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2017-09-20 o 18:19, t-1 pisze:

    > Niestety jest bardzo droga.
    > Zastanawiał bym się nad czystym asfaltem ale nie mogę znaleźć jego
    > ciepła przemiany fazowej.

    Znalazłem tą wartość pośrednio.
    Maszyna do dostarczania asfaltu potrzebuje ok. 15 kg gazu na stopienie
    tony asfaltu.
    Po uwzględnieniu strat, tona ciekłego asfaltu zastąpiła by 10kg gazu.
    Myślę, że podobnie jak parafina czy stearyna a cena 10 razy mniejsza.
    Niestety dalej w okolicy 100tyś zł.
    Potrzebny byłby bowiem zbiornik na powiedzmy 200 ton.
    Niestety ciężar właściwy to ok. 1020kg/m3 wiec zbiornik wychodzi całkiem
    duży ~200m3.

  • 18. Data: 2017-09-20 19:23:44
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2017-09-20 o 18:34, ToMasz pisze:

    > 500zł, 14tyś btu, kod producenta:MPPB-14crn7-qb6

    Ciekawostka. Czynnik chłodniczy propan.

  • 19. Data: 2017-09-20 19:37:29
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 20 września 2017 18:04:36 UTC+2 użytkownik t-1 napisał:

> [...]
    gigapascala :-)

    > Małym problemem jest, że zależność w przypadku wody/lodu jest akurat

    mylisz sie i pozwole ci samodzielnie znaleźć żródło błędu :-)

    b.

  • 20. Data: 2017-09-20 19:40:18
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 20 września 2017 18:10:57 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > Zamiast ciśnienia można skołować parafinę. Jej przemiana fazowa ma miejsce
    > akurat w okolicach rzeczonych 50 stopni. Ciepło przemiany też po byku, choć
    > nieco mniejsze niż wody. Bez gigapaskali.

    parafina to pic - kiedys liczyłem bufor parafinowy kontra wodny - wodny wygrał
    bezapelacyjnie.

    b.