  • 21. Data: 2017-09-20 20:21:07
    Temat: Re: klimatyzator kupiłem :)
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Budyń pisze:

    > parafina to pic - kiedys liczyłem bufor parafinowy kontra wodny - wodny
    > wygrał bezapelacyjnie.

    W jakim sensie "wygrał"?

    --
    Jarek

  • 22. Data: 2017-09-20 20:54:54
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2017-09-20 o 19:37, Budyń pisze:

    > mylisz sie i pozwole ci samodzielnie znaleźć żródło błędu :-)

    Czyli zaprzeczasz anomalii temperaturowej wody?
    A doświadczenia z lodem, sznurkiem i ciężarkami też nie znasz?
    Zaiste, trzeba zreformować szkolnictwo.

  • 23. Data: 2017-09-20 21:17:06
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 20 września 2017 20:54:49 UTC+2 użytkownik t-1 napisał:

    > Czyli zaprzeczasz anomalii temperaturowej wody?
    > A doświadczenia z lodem, sznurkiem i ciężarkami też nie znasz?
    > Zaiste, trzeba zreformować szkolnictwo.

    hmmm, no dobra. Widzisz, wziąłeś fragment wykresu i wymyśliłes ze on na innych
    fragmentach jest podobny. Z punktu widzenia szkolnictwa - potraktowales sprawe
    technicznie. Ale fizycznie jest ciekawiej:
    tu jest wykres ze stosownym zakresem cisnienia
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb
    /4/45/Diagram_fazowy_wody.svg/921px-Diagram_fazowy_w
    ody.svg.png

    b.

  • 24. Data: 2017-09-20 21:19:11
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 20 września 2017 20:24:25 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > W jakim sensie "wygrał"?

    wygrał w kategorii cena/użytecznie zgromadzona energię oraz objętość
    zbiornika/użytecznie zgromadzona energię

    b.

  • 25. Data: 2017-09-20 21:32:43
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2017-09-20 o 21:17, Budyń pisze:

> [...]
    > https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb
    /4/45/Diagram_fazowy_wody.svg/921px-Diagram_fazowy_w

    Mea culpa.
    Zaiste dla "kosmicznych" ciśnień sytuacja się zmienia.

  • 26. Data: 2017-09-20 21:39:42
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 20 września 2017 21:32:37 UTC+2 użytkownik t-1 napisał:

> [...]
    ody.svg.png

    > Mea culpa.
    > Zaiste dla "kosmicznych" ciśnień sytuacja się zmienia.

    :-)

    b.

  • 27. Data: 2017-09-20 21:40:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Budyń pisze:

    > wygrał w kategorii cena/użytecznie zgromadzona energię oraz objętość
    > zbiornika/użytecznie zgromadzona energię

    W kategoriach ekonomicznych darmowa woda wygrywa zawsze. W energetycznych
    ciekła woda wygrywa również z lodem (przemiana fazowa), bo jednak ciepło
    właściwe w zakresie od zera do stu gromadzi więcej energii niz przemiana
    fazowa. A jednak wzdycha się "jak to by było fajnie z tym lodem, gdyby
    nie zero, a 50 stopni". No więc parafina ma te 50. I w kategorii fajności
    wygrywa -- bo miłe i sympatyczne jest, gdy można odbierać ciepło cały czas
    przy tej samej temperaturze. Z podobnych przyczyn akumulatory wygrywają
    z kondensatorami.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2017-09-20 21:50:30
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 20 września 2017 17:19:31 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > Czy o taką kostkarkę do lodu chodzi?
    >
    > http://kotly.pl/ogrzewanie-lodem-nowe-metody-pozyski
    wania-ciepla/

    > Spotkałem się też z innym ciekawym konceptem. Zakisić w piwnicy letnie
    > ciepło na zimę jest trudno, już łatwiej zimowe zimno -- bo energia
    > krzepnięcia wody jest ogromna. Mroźmy więc zimą ogromny podziemny
    > zbiornik z lodem, a latem korzystając z różnicy temperatur (i dużej
    > pojemności energetycznej tego lodu) róbmy z tego choćby prund. Jakaś
    > eksperymentalna instalacja do tego powstała.

    kiedys chyba tu albo na innym forum ktos liczyl akumulator na parafine.
    W lato ladowany solarami, w zime studzony za pomoca kaloryferów.
    W sumie duzo jej nie trzeba OIDP jakieś 27m3, choć nie pamietam czy dokładnie tyle.

    I w sumie nawet jakby nie wypalilo to paląc ta parafina w piecu inwestycja sie zwróci
    :)

  • 29. Data: 2017-09-20 21:57:19
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 20 września 2017 21:43:29 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

> [...]
    > przy tej samej temperaturze. Z podobnych przyczyn akumulatory wygrywają

    Tu feler tylko taki ze parafina dosyc dobrze izoluje cieplnie.
    trzeba by dosyć gęstą wężownicę do tego akumulatora dać.

    Ale w długim okresie to solarny akumulator parafinowy to całkiem sensowne
    rozwiązanie. Sensowne bo działa prawie bez prądu (czynnik jednak trzeba by wepchnąć
    pod dom z dachu/ogródka bo tam solary są zamocowane.

    Za to w zime działa samo. bez obsługowo, bezelektrycznie.

    Inwestycja droga na poczatku ale dosyc oplacalna w długim okresie czasu.

    Gdyby tylko ta parafina tańsza była...

  • 30. Data: 2017-09-20 22:12:56
    Od: Budyń <b...@g...com>

> [...]
    > przy tej samej temperaturze. Z podobnych przyczyn akumulatory wygrywają

    no wlasciwie jesli ktos zbiornika akumulacyjnego uzywa by było fajnie to być moze
    parafinowy jest lepszy. Ale dla zgromadzenia energii - nie jest.
    Mozna to policzyć (zaczynając od funkcji i założeń), a mozna zdać na marketing :)

    b.