  • 101. Data: 2010-12-08 10:21:51
    Temat: Re: musze przedluzyc kabel
    Od: Marek K <m...@W...pl>

    W dniu 2010-12-08 09:59, tarnus pisze:

    > Czysta cyna przechodzi do krystalicznej odmiany alotropowej gdzieś w
    > okolicach 12-13stC. Domieszkowanie z ołowiem lub miedzią powoduje ze
    > granica temperatury spada i to bardzo znacznie. Wątpię aby ktoś lutował
    > czysta cyną lub w domu miał poniżej 12 stopni. Zresztą przewody podczas
    > przepływu pradu się nagrzewają co powoduje że temperaturę mamy sporo
    > wyższą.
    > Nie ma żadnego ryzyka.

    Ale dopuszczasz sytuacje, że ktoś zrobi tak całą instalację,
    również w drewnianym, nieogrzewanym budynku gospodarczym ?

    Marek

  • 102. Data: 2010-12-08 10:25:31
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek K" <m...@W...pl> napisał w wiadomości

    >Ale dopuszczasz sytuacje, że ktoś zrobi tak całą instalację,
    >również w drewnianym, nieogrzewanym budynku gospodarczym ?

    Ale po co dopuszczać coś czego nikt nie robi.

    Marek

  • 103. Data: 2010-12-08 10:28:30
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    > Użytkownik "tarnus" <m...@l...de> napisał w wiadomości

    > Uczciwie mówie ze miałem na myśli przewody z pełną typową izolacją czyli
    > YDY. Nie wpadłem na to że mozna dać w sumie droższe przewody w gorszej
    > izolacji bez specjalnego zysku w eksploatacji i jeszcze sie tym chwalić.

    Zasada sztuki jest taka, że w peszlach i rurach instalacyjnych prowadzi się
    przewody pojedyncze DY, LGY w pojedynczej izolacji. Peszel lub rura pełnią
    rolę drugiej izolacji, tyle, że umożliwiającej wymianę przewodu. Do wymiany
    lub wciągnięcia przewodu służy pilot lub przewód który już jest wciągnięty.
    Pilot jest dość drogi - około 60 zł, ale przydaje się.
    Pomyłką jest montaż instalacji na przewodach YDY wciągniętych w peszle lub
    rury. Takie rozwiązania mogą mieć charakter dodatkowego zabezpieczenia (np
    ciągnięcie przewodów w posadzce lub przez palne przegrody czy też
    wyprowadzenia instalacji na zewnątrz i zabezpieczenia przed zawilgoceniem)
    ale nie wykonania instalacji umożliwiającej wymienność przewodów.
    --
    Jackare

  • 104. Data: 2010-12-08 10:33:23
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek K" <m...@W...pl> napisał w wiadomości

    >Ale dopuszczasz sytuacje, że ktoś zrobi tak całą instalację,
    >również w drewnianym, nieogrzewanym budynku gospodarczym ?

    Ależ zrozum że stop cyny z ołowiem lub miedzią czy srebrem to co innego niż
    czysta cyna. Nie ten zakres temperatur. 12-13stC to dla czystej cyny.
    Zresztą po co dopuszczać coś czego nikt nie robi.

    Marek

  • 105. Data: 2010-12-08 12:40:51
    Od: Marek K <m...@W...pl>

    W dniu 2010-12-08 11:33, tarnus pisze:
> [...]
    > czysta cyna. Nie ten zakres temperatur. 12-13stC to dla czystej cyny.
    > Zresztą po co dopuszczać coś czego nikt nie robi.

    Ale mowimy o sytuacji kiedy moze zrobic i moze to podlegac wielokrotnym
    zmianom temperatury i nie na poziomie 12-13°C a na przyklad do -30°C.
    Wg Ciebie jest to absolutnie niemozliwe ? (domek letni?)

    Marek

  • 106. Data: 2010-12-08 14:44:15
    Od: "Andrzej S." <A...@g...com>

    > No tak, przy skręcaniu i zaciskaniu. W razie lutowania masz efekt odrwotny.

    Wlasnie przy montazu mechanicznym przejscie ma wiecej szans
    na zachowanie 1 - 0, czyli dziala 100% - nie dziala w ogóle.
    Inna zaleta (wątpliwa, ale zawsze) - pomerdać i cos zaiskrzy,
    zamruga i juz wiadomo ze potrzebne kombinerki.

    Przy lutowaniu jesli polaczenie jest zle, to za chwile bedzie
    jeszcze gorsze, czyli ciepło -> topienie cyny -> jeszcze wieksze
    cieplo ->... ... -> POZAR.

    Ale Koledzy oprotestowali i przyjalem do wiadomosci:
    "gdy trzeba duzego prądu, to dobre polaczenie mechaniczne +
    zalutowanie."

    pozdro
    --
    A S

  • 107. Data: 2010-12-08 16:37:37
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    >Ale mowimy o sytuacji kiedy moze zrobic i moze to podlegac wielokrotnym
    >zmianom temperatury i nie na poziomie 12-13°C a na przyklad do -30°C.
    >Wg Ciebie jest to absolutnie niemozliwe ? (domek letni?)

    Jesli uważasz ze lutowanie jest niebezpieczne w miejscach narażonych na
    niskie temperatury - napisz to. Ale nie rób z tego generalnej zasady. To po
    pierwsze, a po drugie - te samochody z lutowaną instalacją stoja na mrozie -
    i nic... Co ty na to?

    b.