  • 101. Data: 2015-08-02 20:53:20
    Temat: Re: po ok. 4 latach rozebrałem reku Brink Renovent
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    > Co byś nie pisał to Twój rekupertor prawie nie działa.
    Kogut przestań się kompromitować bo pierdoły gadasz, poczytaj
    3 zasady termodynamiki i tu wróć, a na razie odpuść sobie.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 102. Data: 2015-08-02 21:35:07
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Przybliż trochę o co Ci chodzi.

  • 103. Data: 2015-08-02 21:38:38
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 2 sierpnia 2015 21:35:08 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Przybliż trochę o co Ci chodzi.

    Nie zaczynajcie :D

    Kogutek jak wiemy z dyskusji sprzed nie wiem ilu lat, nie przyjmuje do
    wiadomosci, ze wymiennik moze miec wieksza sprawnosc niz 50% :-))

    To w zasadzie konczy dyskusje o rekuperatorze.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 104. Data: 2015-08-02 23:29:36
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Mylisz mnie z jednym takim co twierdził że wymiennik nie może mieć więcej niż 50%.
    Nigdy nic takiego nie twierdziłem. Wspólprądowy ma bardzo małą sprawność Krzyżowy do
    prawie 50% a przeciwprądowy sporo ponad 90. Wymiennik od Siwickiego może mieć w
    okolicach 90%. W nim jest długa droga wymiany ciepła. Korpus w ktorym wymienia
    sięciepło ma prawie metr długości. Typowe fabryczne w kształcie romba z nazwy są
    przeciwprądowe. To takie ulepszone krzyżowe. Więcej niż 60% a w porywach 65%mieć nie
    mogą. Dla przypomnienia. Sprawność rekuperatora jako czarnej skrzynki w którą z
    jednej strony wpada zimne a wylatuje ciepła bo ogrzało się od ciepłego to nie o ile
    podgrzeje powierze a ile energii odzyska - energia potrzebna do tego żeby dziłał. W
    rekuperatorze o dużej sprawności nie będzie skraplała się woda bo w żadnym punkcie
    wymiennika nie będzie dostatecznie dużej różnicy temperatur. Skraplanie jest procesem
    fizycznym i występuje w ściśle określonych warunkach. Co więcej proces jest na tyle
    rozpracowany że opisano go matematycznie i stworzono dla tych co nie potrafili by
    policzy tabele. Generalnie od dawna jak się okazało że rekuperatory są mało wydajne
    doszliście do wniosku ze dla komfortu je zakładacie, to po co przywołujecie temat
    sprawności skoro dla komfortu. Rekuperator będzie miał tym większą efektywność (
    efektywność o nie sprawność) im większa będzie różnica temperaur po sronie cieplej i
    zimnej. Typowe ględzenie sprzedaców i innych naciągaczy polega na tym że pokazują
    jaki to cud jeśli po jednej stronie jest -20 a po drugiej +20. Tylko że taka różnica
    temperaur w Polsce występuje przez kilka-kilkanaście dni w roku. Średnia temperaura w
    zimie o dla Polski jakieś -2 a średnioroczna +10. Jak o wszystko zebrać do kupy.
    Czyli wymiennik przeciwprądowy kóry przeciwprądowym nie jest i małe różnice
    temperatur to może się okazać że efektywonośc typowego rekuperatora można nadrobić
    spalając więcej taczkę węgla rocznie. Jedyną możliwością zwiększenia efektywności
    rekuperaora jest zwiększenie powierzchni wymiany ciepła. I okazuje się że rekuperator
    który ma wymiennik o powierzchni minimum 1/3 powierzchni typowego mieszkania czy domu
    zaczyna przynosić oszczędności. Z zachwytem rekuperatorami niektórzy tutaj
    przekraczają próg śmieszności. Koś pisał że jest bardzo zadowolony pomimo tego że mu
    w mrozy rekuperator zamrzł. Zmararł wtedy kiedy był najbardziej potrzebny bo wrócił
    by najwięcej ciepła. Z rad jakie tutaj były wynikało że trzeba przed rekuperatorem
    wstawić elektryczną nagrzewnice tak o mocy 1kW co przy pracy 24h/dobę będzie
    kosztowało z 16-18 złotych. Rekuperator to jak ustaliliście dla komfortu i chwalenia
    się jest. Oczywiście taki 5 razy za mały. Bo o wlaściwym wymiarze zawróci dużo
    ciepła. ylko że taki o powierzchni wymiennika 70m2 będzie tyle kosztował że żaden
    zwolennik rekuperacji go nie kupi. Jeszcze jakieś pytania?

  • 105. Data: 2015-08-03 08:31:14
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 2 sierpnia 2015 23:29:38 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    [...]
> [...]
    zebrać do kupy. Czyli wymiennik przeciwprądowy kóry przeciwprądowym nie jest i małe
    różnice temperatur to może się okazać że

    Robilem testy przy 0stC. Prosze bardzo:

    http://szyna.civ.pl/rekutest/test2.png
    http://szyna.civ.pl/rekutest/test3.png

    Przy testach nie wykroplila sie nawet kropelka (kondensat wykrapla sie dopiero
    przy ostrych mrozach :) Dawaj - okresl sprawnosc na podstawie wykresu i
    przestan w koncu pierniczyc glupoty :) Tu masz dane czarno na bialym, bez
    sciemy - odczyt czujnikow temp. zamontowanych wewnatrz kanalow w reku.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 106. Data: 2015-08-03 13:35:20
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Manipulacja to takie pokazywanie otaczającej rzeczywistości żeby pasowała do
    pożądanego wzorca. Z tych wykresów nie da się policzyć sprawności bo nie da się
    określić mast powietrza. Określenie masy będzie trudne bo przy przeliczaniu
    wydajności wentylatorów na przepływ jest zmienna pod tytułem zależność objętości od
    temperatury i zmiany oporow przeplywu od gęstości powietrza. Jeest jednak i inny
    sposób. To pomiar bezpośredni temperatury przegrody. Teoretycznie w geometrycznym
    środku wymiennika powinna to być średnia temperatura temperatury zimnego i ciepłego
    powietrza. Pratycznie po stronie zimnej kanały i po ciepłej te temperatury bęcdą
    różne. I na podstawie zmierzonej odległości można wyznaczyć ile ciepla jest
    przekazywane od powietrza ciepłego do zimnego w kanale ciepłym i ile pobiera zimne od
    ciepłego w kanale zimnym. Potem taki sam pomiar należy przeprowadzić w kilky innych
    różnie położonych kanałach. Jeśli wyniki się nie pokryją to trzeba pomiar
    przeprowadzić w jak największej ilości kanałow i wynik uśrednić. Oczywiście
    ewszystkich pomiarów temperatury trzeba dokonywać przy takim samym przeplywie
    powietrza dla powietrza cieplego i zimnego. Pomiar musi być dokonywany w dwóch
    punktach dla każdego obwodu tzn po stronie zimnej i ciepłej. Dla określenia przepływu
    ze względu na zjawiska fizyczne jakie achodzą w rekuperatorze nie można przyjąć że
    wentylator który na jakimś biego ma deklarowaną wydajność będzie ją miał taką samą
    jak będzie dmuchał zimnym lub ciepłym powietrzem. Chyba że wymiennim ma kanały o
    zmiennej objętosci tzn kanał zimny na początku jest wąski i rozszerza się tak żeby
    pomieścić rozszerzające się powietrze a kamał ciepły odwrotnie będzie uksztaltowany
    żeby nie tworzyć podciśniena w czasie ochładzania i zmniejszania się objętości
    powietrza. Ponieważ takiego badania nie jesteś w stanie przeprowadzic zostaje Ci
    tylko łudzenie się bardzo wysoką sprawnością rekuperatora bo pomiar temperatur
    powietrza na to wskazuje. Przyklad. Wypuszczasz 100m3/h napiszczasz 50m3/h różnica
    temperatur na wylotach będzie dużo mniejsza niż jak wypuszczasz 50m3/h napuszczasz
    100m3/h.

  • 107. Data: 2015-08-03 14:03:45
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 3 sierpnia 2015 13:35:21 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder
    napisał:
> [...]
    wydajności wentylatorów na przepływ jest zmienna pod tytułem zależność objętości od

    zależnosc od temperatury jest minimalna, liczyłem kiedys

    >i zmiany oporow przeplywu od gęstości powietrza.

    a ta jest jaka jest - na chwilową wartosc sprawnosci nie ma wpływu.

    Załozenie jest takie ze oba strumienie powietrzna sa takie same, i nie zachodzi
    przemiana fazowa.

    >Przyklad. Wypuszczasz 100m3/h napiszczasz 50m3/h różnica temperatur na >wylotach
    będzie dużo mniejsza niż jak wypuszczasz 50m3/h napuszczasz 100m3/h.

    łatwo byłoby laboratoryjne zrobic taki sam przepływ - po prostu rurą zewrzec wlot z
    wylotem i grzałką w środku by dostac jakies dT.

    b.

  • 108. Data: 2015-08-03 22:10:09
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    napisał:

> [...]
    wylotach będzie dużo mniejsza niż jak wypuszczasz 50m3/h napuszczasz 100m3/h.

    Wpuszczam i wypuszczam 200m3/h - mierzylem instalacje po wykonaniu, reku sam
    steruje wydajnoscia wentylow tak, zeby oba strumienie byly rowne i robi to
    bardzo dobrze - mozna sobie ustawic pod/nad cisnienie - ja mam ustawiona
    rownowage. Dlatego oba strumienie mialy dokladnie takie same objetosciowe
    przeplywy.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 109. Data: 2015-08-03 23:40:51
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Co byś nie napisał to więcej kilogramów powietrza wypuszcza niż wpuszcza i stąd
    złudzenie wysokiej sprawności. Masa się liczy a nie objętość. Umiesz zmierzyć masę
    kazdego ze strumieni w czasie a nie fikcyjnie ją policzyć z przeplywu. Nie umiesz. A
    jak byś umiał to nie masz czym zmierzyć. I na tym polega bajanie sprzedawców jakie
    rekuperatory są cudowne bo nikt nie ma mozliwości weryfikacji. Ty masz wszystko
    opomiarowane na odatek grzejesz prądem. Na dodatek tego prądu mało zużywasz. Jak się
    zrobi zima to sprawdź ile jednego dnia zużyłeś prądu jak był włączony rekuperator a
    innego dnia kiedy będą podobne a najlepiej takie same temperatury włącz rekuperator
    żeby działal jak wentylacja mechaniczna bez odzysku. Sprawdzisz ile ciepła odzyskał
    i ile Tobie złotówek z tego powodu zostało w kieszeni. To do zimy.

  • 110. Data: 2015-08-04 08:05:37
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    oglegroups.com...

    >Wpuszczam i wypuszczam 200m3/h