  • 1. Data: 2015-07-27 14:57:04
    Temat: Absurd - garaz obudowany blokiem
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Witam!

    Ponoć to stara sprawa ale nigdzie w sieci nie znalazłem odpowiedzi na
    najprostsze pytanie - jak to możliwe:

    http://tvnwarszawa.tvn24.pl/print/absurdy,news,obudo
    wali-garaz-budynkiem-mieszkalnym,174436.html

    W tekście pada słowo "własność" - ale by oznaczało że:
    - nie może ponad garażem nic innego postawić - bo nie dysponuje
    nieruchomością na cele budowlane. Do tego dochodzą kwestie odległości od
    granicy, przepisy ppoż itd.
    - Dodatkowo blok nad garażem uniemożliwia remont dachu a więc uniemożliwia
    korzystanie z swojej własności
    - nie ma opłat a w tekście (tym i innych) pojawia się informacja że
    właściciel tego garażu regularnie za niego płaci.

    Stąd moje przypuszczenie że to nie żadna "własność" tylko jakaś umowa
    wieloletniego najmu - typu "jak sobie sam postawisz to możesz przez x lat
    korzystać"* ale wtedy pojawia się inne pytanie - dlaczego nie została
    wypowiedziana? _Każdą_ umowę można wypowiedzieć. Coś mi tu mocno nie pasuje
    :-)

    * - znam taki przypadek w Zabrzu - kolejarze dostali pozwolenie by sobie
    postawić garaże przy torach i teraz mają taką niby-własność. Lata mijały a
    oni te garaże sprzedawali innym (oczywiście nie notarialnie tylko umowami
    cywilnymi) i teraz po 30 latach Urząd Miasta, PKP i obecni właściciele
    przerzucają się pismami co z tym zrobić.

    No ale to dygresja wróćmy do tej Warszawy. Ktoś coś wie?

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 2. Data: 2015-07-27 16:48:24
    Temat: Re: Absurd - garaz obudowany blokiem
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 27 Jul 2015 14:57:04 +0200, Ergie napisał(a):

> [...]
    > - nie może ponad garażem nic innego postawić - bo nie dysponuje
    > nieruchomością na cele budowlane. Do tego dochodzą kwestie odległości od

    A może to jakieś użytkowanie wieczyste? Jak to wtedy by wyglądało, jeśli
    grunt byłby innego właściciela?

> [...]
    > korzystać"* ale wtedy pojawia się inne pytanie - dlaczego nie została
    > wypowiedziana? _Każdą_ umowę można wypowiedzieć. Coś mi tu mocno nie pasuje

    Spróbuj wypowiedzieć umowę z ZUS ;)

    To chyba faktycznie wskazuje na użytkowanie wieczyste, a je regulują osobne
    przepisy. Właściciel praktycznie nie może takiej umowy wypowiedzieć, póki
    dzierżawca wywiązuje się z zapisów umowy, czyli m.in. regularnie płaci.

    Aż z ciekawosci chciałem sprawdzić klasyfikację tego gruntu w warszawskim
    geoportalu, ale chyba im serwer padł.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 3. Data: 2015-07-28 08:55:52
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "BorysPogoreło" napisał w wiadomości grup
    t...

    > A może to jakieś użytkowanie wieczyste? Jak to wtedy by wyglądało, jeśli
    > grunt byłby innego właściciela?

    Myślałem o tym, ale jeśli "właściciel" garażu jest użytkownikiem wieczystym
    to nikt inny nie dysponuje tą działką na cele budowlane - budowa
    czegokolwiek ponad taką działką jest niemożliwa.

    No chyba że prawnicy zrobili jakąś ekwilibrystykę i działką jest
    jednocześnie w dwóch użytkowaniach wieczystych jednym do wysokości 2,5m a
    innym powyżej. Załóżmy że to się udało jakoś formalnie rozwiązać to co z
    pozostałymi przepisami? Odległości budynków, ppoż, uniemożliwienie
    korzystania z własności?

    Nie podpisywałem umowy z ZUS :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 4. Data: 2015-07-28 22:00:02
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Tue, 28 Jul 2015 08:55:52 +0200, Ergie napisał(a):

> [...]
    > innym powyżej. Załóżmy że to się udało jakoś formalnie rozwiązać to co z
    > pozostałymi przepisami? Odległości budynków, ppoż, uniemożliwienie

    Pewnie się jakoś sprytnie połączyli z tym blokiem, więc za bardzo nie ma
    potrzeby/możliwości dostępu do dachu, który jest teraz czyjąś podłogą.

    Mapa warszawska wróciła do życia i miałem rację, tam cała okolica jest w
    użytkowaniu wieczystym. I też jestem ciekaw co prawnicy tam wymyślili, a
    miasto przyklepało. Działka na planie jest jedna duża pod tym blokiem, więc
    prawdopodobnie nie było wydzielonych działek dla poszczególnych garaży.
    Pewnie sporo by powiedziała treść KW, ale trzeba by znać jej numer.

    > Nie podpisywałem umowy z ZUS :-)

    Zgodnie z orzecznictwem to "umowa społeczna" ;)

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 5. Data: 2015-07-29 11:16:56
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "BorysPogoreło" napisał w wiadomości grup
    .net...

    > Pewnie się jakoś sprytnie połączyli z tym blokiem, więc za bardzo nie ma
    > potrzeby/możliwości dostępu do dachu, który jest teraz czyjąś podłogą.

    Nie chodzi o konieczność ale możliwość - skoro to mój dach to mogę chcieć
    się na nim położyć :-)

> [...]
    > prawdopodobnie nie było wydzielonych działek dla poszczególnych garaży.
    > Pewnie sporo by powiedziała treść KW, ale trzeba by znać jej numer.

    Czyli jednak dziennikarz pisał bzdurę. Ten nieobecny nie jest _właścicielem_
    tylko użytkownikiem na podstawie jakiejś umowy. Co więcej skoro nie ma
    wydzielonej działki to nie jest użytkownikiem wieczystym działki stąd nie ma
    prawa do przestrzeni nad garażem.

    Zgodnie z prawem nieruchomość jest tego czyja działka więc gość nie jest
    właścicielem garażu - a więc nie ma prawa robić z nim co chce (np. zmienić
    dach).

    Czyli wychodzi na to że gość ma umowę użytkowania garażu - i to zostało mu
    zapewnione.

    W takim razie pozostaje tylko jedno pytanie - dlaczego ta umowa
    (użytkowania) nie została wypowiedziana?

    > Zgodnie z orzecznictwem to "umowa społeczna" ;)

    W takim razie wypowiedzieć ją może społeczeństwo - najbliższa okazja już na
    jesieni :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 6. Data: 2015-07-29 20:03:52
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Wed, 29 Jul 2015 11:16:56 +0200, Ergie napisał(a):

    > Zgodnie z prawem nieruchomość jest tego czyja działka więc gość nie jest
    > właścicielem garażu - a więc nie ma prawa robić z nim co chce (np. zmienić
    > dach).

    Właśnie nie do końca, patrz dalej.

    > Czyli wychodzi na to że gość ma umowę użytkowania garażu - i to zostało mu
    > zapewnione.
    >
    > W takim razie pozostaje tylko jedno pytanie - dlaczego ta umowa
    > (użytkowania) nie została wypowiedziana?

    Skoro regularnie płaci i nie chce rozwiązania umowy, to pewnie nie ma
    takiej prawnej możliwości. Z ciekawości zajrzałem do KC, bo wcześniej nie
    znałem dokładnych zasad regulujących użytkowanie wieczyste i jest tam
    ciekawa różnica względem prawa własności: budynki i inne urządzenia
    wzniesione na takim gruncie przez wieczystego użytkownika stanowią jego
    własność. Do tego wykręcić się z przedłużenia takiej umowy można tylko z
    uwagi na "ważny interes społeczny". Więc jak się facet uparł, to za bardzo
    nie mieli co z tym fantem zrobić.

    > W takim razie wypowiedzieć ją może społeczeństwo - najbliższa okazja już na
    > jesieni :-)

    To jeszcze musieliby u nas odkryć złoża ropy, by się to bilansowało ;)

    Poza tym są też inne umowy, których obie strony nie mogą dowolnie
    rozwiązać, głównie terminowe.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 7. Data: 2015-07-30 10:52:46
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "BorysPogoreło" napisał w wiadomości grup
    net...

> [...]
    > uwagi na "ważny interes społeczny". Więc jak się facet uparł, to za bardzo

    Ale skoro nie ma wydzielonej działki to jaki wieczysty użytkownik? Czego?
    Wieczyste użytkowanie dotyczy działki i wtedy rzeczywiście co na niej
    postawisz jest Twoje mimo że nie jesteś właścicielem działki tylko
    użytkownikiem. Ale jak sam stwierdziłeś tam nie ma wydzielonej działki.

    No chyba że ot jakaś forma współużytkowania jednej działki - ale wtedy
    powraca problem dachu - skoro dach garażu jest jego własnością to ma prawo
    się na nim położyć :-)

    > To jeszcze musieliby u nas odkryć złoża ropy, by się to bilansowało ;)

    > Poza tym są też inne umowy, których obie strony nie mogą dowolnie
    > rozwiązać, głównie terminowe.

    Jak to nie można? W najgorszym razie płacisz karę umowną i zrywasz umowę.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 8. Data: 2015-07-31 08:56:35
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Thu, 30 Jul 2015 10:52:46 +0200, Ergie napisał(a):

> [...]
    > postawisz jest Twoje mimo że nie jesteś właścicielem działki tylko
    > użytkownikiem. Ale jak sam stwierdziłeś tam nie ma wydzielonej działki.

    Na pewno było jakieś współużytkowanie, kto by się bawił w takie krojenie
    pod garaże. Pewnie też były tam już jakieś dalsze plany zabudowy, a te
    garaże to "na chwilę". Tam na Kabatach to pewnie jeszcze niedawno były pola
    i łąki w tym miejscu.

    > No chyba że ot jakaś forma współużytkowania jednej działki - ale wtedy
    > powraca problem dachu - skoro dach garażu jest jego własnością to ma prawo
    > się na nim położyć :-)

    To zapraszamy do sąsiada ;)

    > Jak to nie można? W najgorszym razie płacisz karę umowną i zrywasz umowę.

    Jeśli z kimś podpisałeś umowę terminową o pracę, to się z tego nie
    wykręcisz bez podłożenia się samego pracownika. Ustawa czasem ogranicza
    swobodę zawierania umów.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 9. Data: 2015-07-31 11:05:08
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "BorysPogoreło" napisał w wiadomości grup
    et...

> [...]
    > pod garaże. Pewnie też były tam już jakieś dalsze plany zabudowy, a te
    > garaże to "na chwilę". Tam na Kabatach to pewnie jeszcze niedawno były

    No to ciekawe jak to zapisali formalnie, że to współużytkowanie wieczyste
    dotyczy tylko wnętrza garażu, a nie dotyczy powietrza nad nim.

    Trza by dorwać KW. Gdybyśmy mieli prawdziwych dziennikarzy a nie pismaków to
    któryś by się pofatygował - ostatecznie rolą prasy jest chyba wyjaśnianie
    wątpliwości a nie szukanie sensacji, prawda?

    > Jeśli z kimś podpisałeś umowę terminową o pracę, to się z tego nie
    > wykręcisz bez podłożenia się samego pracownika. Ustawa czasem ogranicza
    > swobodę zawierania umów.

    Że co? Pracownika na umowie na rok można tak samo zwolnić jak tego co ma
    bezterminową. Różnica tylko taka że okres wypowiedzenia krótszy.

    Owszem nie jest łatwo bo trzeba to uzasadnić np. likwidacją stanowiska, ale
    co do zasady da się.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 10. Data: 2015-07-31 11:32:49
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Ergie" napisał w wiadomości grup

    >rolą prasy jest chyba wyjaśnianie wątpliwości a nie szukanie sensacji,
    >prawda?

    dobre