  • 11. Data: 2012-06-27 14:27:07
    Temat: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Użytkownik "brunet.wp" napisał w wiadomości grup

    > Użytkownik "Ergie" <e...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Podaj namiary na wykonawcę, który mi to zrobi za taką kwotę. Ja dostałem
    > wyceny rzędu 14-20kzł. Samo wiercenie w stropie wycenili jedni na 2kzł
    > (Panie, bo to strop żelbetowy i trzeba specjalną wiertnicę diamentową i
    > bierzemy do tego zewnętrzną firmę). Powoli skłaniam się do rezygnacji z
    > wentylacji mechanicznej...

    Nie zrozumiałeś, ja podałem cenę rekuperatora nie wentylacji mechanicznej.
    Bo o rekuperator pytał wątkotwórca. Zakładam że wentylację już ma.
    Te 8 tys. to cena dobrego rekuperatora np. Bartosz. Można taniej kupić jakiś
    mały wymiennik, ale wtedy oszczędności będą mniejsze, a przepływy (a co za
    tym idzie hałas) większe.

    Prawidłowo :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 12. Data: 2012-06-27 14:39:48
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    On Wed, 27 Jun 2012 13:23:04 +0100, Ergie <e...@s...pl> wrote:

    > A czemu chce sie ograniczac tylko do grzania cwu solarami?
    >
    > Bo w lecie gdy jest nadwyżka mocy z solarów CO jest wyłączone :-)

    Czyli jak sie zaczyna sezon grzewczy to zaslaniaja slonce i solary ida w
    odstawke? ;) Praktycy z tej grupy twierdza inaczej.

    > Mniej więcej tyle mi wyszło gdy rok temu robiłem kosztorys. 4 panele,
    > pompy, rurki, czynnik, zasobnik CWU, sterownik i co tam jeszcze trzeba.
    > Najwyższy jednostkowy koszt to był zasobnik 300l.

    To mnie mniej wyjdzie za cala instalacje z powietrzna pompa ciepla i 500l
    buforem, ale jeszcze bez solarow, niz Tobie za same solary ;) I mowie tu o
    materialach i robociznie razem wzietej. Do tego 4 panele solarne to w moim
    przypadku 5 tys liczac z duzym hakiem. Po prostu trzeba miec myslacego
    projektanta (jak sie samemu nie potrafi) a nie isc na latwizne.

    Pozdr.
    --
    Radoslaw Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 13. Data: 2012-06-27 14:40:34
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    > Nie zrozumiałeś, ja podałem cenę rekuperatora nie wentylacji mechanicznej.
    > Bo o rekuperator pytał wątkotwórca. Zakładam że wentylację już ma.

    Skąd takie założenie? Ja zakładam wprost przeciwnie, skoro pyta o
    rekuperator, to pewnie wentylacji mechanicznej nie ma, co najwyżej
    grawitacyjną. A po komu rekuperator bez instalacji? Tak więc koszty będą nie
    8kzł, ale 12-14kzł.

    Jednak moja prośba o namiary na taniego i solidnego wykonawcę jest bez
    ironii i jeśli masz kogoś takiego, to chętnie poproszę o telefon lub adres.

  • 14. Data: 2012-06-27 15:11:26
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "RadekNet" napisał w wiadomości grup

    > Czyli jak sie zaczyna sezon grzewczy to zaslaniaja slonce i solary ida w
    > odstawke? ;) Praktycy z tej grupy twierdza inaczej.

    Po pierwsze, jest zimniej więc są większe straty, po drugie solary mogą być
    przysypane śniegiem i po trzecie dzień jest krótszy więc Słońce krócej
    operuje.

    W moich założeniach oparłem się na doświadczeniu znajomych którzy już mają
    solary tylko do CWU i w zimie nie dość że nie mają nadwyżki mocy to jeszcze
    muszą dogrzewać wodę, a w lecie same solary im wystarczają od czerwca do
    połowy września.

    Może gdyby znacznie przewymiarować instalację solarną to i w zimie byłaby
    nadwyżka mocy, ale to są większe koszty początkowe i trzeba mieć gdzie te
    panele zamontować.

> [...]
    > materialach i robociznie razem wzietej. Do tego 4 panele solarne to w moim

    Nie pamiętam ile kosztowały panele, ale jeśli tak jak pisze 5 tys. za cztery
    sztuki to by się mniej więcej zgadzało. 3 tys. za zbiornik i zostaje 2 tys
    na pompy rurki i automatykę. Nie mam teraz przed sobą tamtego kosztorysu
    więc nie wiem, co dokładnie ile kosztowało.

    > Po prostu trzeba miec myslacego projektanta (jak sie samemu nie potrafi)
    > a nie isc na latwizne.

    A co ma do tego projektant?

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 15. Data: 2012-06-27 15:34:24
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "brunet.wp" napisał w wiadomości grup

    > Skąd takie założenie?

    Bo nad tym czy robić wentylację mechaniczną, czy nie to trzeba się
    zastanawiać przed wywaleniem kasy na kominy czyli na początku budowy SSO.
    Wtedy tych kilku rurek do wentylacji pokrywają oszczędności na tych kilku
    cegłach / kształtkach kominowych. Pytanie czy robić wentylację mechaniczną
    IMO nie ma sensu bo jej koszt jest taki sam albo niższy od grawitacyjnej
    właśnie ze względu na brak konieczności zrobienia kominów. Natomiast
    rekuperator to już droższa inwestycja i spotykam się często, że inwestorzy
    odkładają ją na później.

    > Ja zakładam wprost przeciwnie, skoro pyta o rekuperator, to pewnie
    > wentylacji mechanicznej nie ma, co najwyżej grawitacyjną. A po komu
    > rekuperator bez instalacji? Tak więc koszty będą nie 8kzł, ale 12-14kzł.

    W takim przypadku jak pisałem wyżej odejmij kosz kominów. Chyba że ktoś
    najpierw pobudował kominy a dopiero teraz się zastanawia to niech się skarży
    architektowi, że niepotrzebnie utopił kasę w kominach.

    > Jednak moja prośba o namiary na taniego i solidnego wykonawcę jest bez
    > ironii i jeśli masz kogoś takiego, to chętnie poproszę o telefon lub
    > adres.

    Mam, siebie, ale nie jestem ani tani ani do wynajęcia :-)

    Pozytywne opinie słyszałem o adam_mk z forum muratora. Udzielał się kiedyś
    np. tu:
    http://forum.muratordom.pl/showthread.php?57886-Reku
    perator-quot-tymi-r%C4%99cami-quot-robiony
    Nie wiem, czy jeszcze działa w branży i czy jest tani. Przy okazji ten wątek
    wyjątkowo jak na forum muratora zawiera sporo wiedzy a nie tylko
    marketingowy bełkot.

    Szczerze powiedziawszy to nie słyszałem ani w Zabrzu ani w Gliwicach o
    żadnej firmie która by się specjalizowała w wentylacji mechanicznej. Na
    znanych mi budowach zajmuje się tym przysłowiowy p. Kazio.

    Najważniejsze to dobrze policzyć przepływy aby później nic nie hałasowało.
    Są do tego programu (ja akurat miałem dostęp do jakiegoś komercyjnego softu,
    ale są też darmowe) albo można to zlecić. Co ważne to niech kto inny to
    policzy a u kogo innego kup wymiennik. Bo kilku znajomych dało się nabrać,
    że sprzedawca wyliczył im akurat tak by pasowało pod to co ma do sprzedania
    a później były za duże przepływy i hałas.

    Samo rozplanowanie rurek to już kwestia estetyki i odrobiny pomyślunku np.
    aby dwie sypialnie nie były połączone zbyt krótkim odcinkiem rury bo się
    będą hałasy przenosiły. To samo tyczy kuchni i łazienki itp. Ale tego to
    żaden program nie zapewnia tylko po prostu trzeba myśleć.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 16. Data: 2012-06-27 15:37:48
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 27 czerwca 2012 15:11:26 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:
    > solary tylko do CWU i w zimie nie dość że nie mają nadwyżki mocy to jeszcze
    > muszą dogrzewać wodę, a w lecie same solary im wystarczają od czerwca do
    > połowy września.

    Dokłądnie podobne spostrzezenia opisywałem chyba z rok temu.
    Ale tu na grupie coniektórzy twierdza ze u nich jest jeszcze nadwyżka ze jeszcze
    podłoge fajnie grzeja itp. Nie twierdzę że nie ale to jakies wyjątki bo tu gdzie
    mieszkam z kim bym niegadał to jeszcze zarówno wiosną jak i jesienia muszą CWU
    dogrzewac bo solary nie wyrabiają. Myślę że przyjęcie do symulacji ze solary zapewnia
    100% zapotrzebowania na CWU przez 7 miesięcy w roku jest az nadto optymistyczne.

  • 17. Data: 2012-06-27 15:41:53
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 27-06-2012 o 14:40:34 brunet.wp
    <S...@s...comusun_wielkie_lit
    ery> napisał(a):

> [...]
    >
    > Jednak moja prośba o namiary na taniego i solidnego wykonawcę jest bez
    > ironii i jeśli masz kogoś takiego, to chętnie poproszę o telefon lub
    A skąd jesteś, napisz na priva.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 18. Data: 2012-06-27 15:43:14
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 27-06-2012 o 15:11:26 Ergie <e...@s...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Po pierwsze, jest zimniej więc są większe straty, po drugie solary mogą
    > być przysypane śniegiem i po trzecie dzień jest krótszy więc Słońce
    Ale oprócz głębokiej zimy (grudzień, styczeń, luty) mamy jeszcze wiosnę i
    jesień
    kiedy się w CO jeszcze grzeje a słońce już na tyle mocno świeci że można
    to wykorzystać, poza tym grzanie CWU poza latem się nie opłaca bo solary
    mają
    do tego za małą sprawność, lepiej grzać podłogę.

> [...]
    > mają solary tylko do CWU i w zimie nie dość że nie mają nadwyżki mocy to
    > jeszcze muszą dogrzewać wodę, a w lecie same solary im wystarczają od
    Mają je źle ustawione, większy kąt powoduje spłaszczenie charakterystyki,
    co daje większą moc wiosna jesień a mniejszą latem.

    > A co ma do tego projektant?
    A kto ci projektował instalację CO i CWU?
    Sam sobie ją na kolanie narysowałeś? jeżeli tak to potem masz tego efekty.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 19. Data: 2012-06-27 15:47:57
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    >A skąd jesteś, napisz na priva.

    Okolice Warszawy.

  • 20. Data: 2012-06-27 15:54:13
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "janusz_kk1" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > mają
    > do tego za małą sprawność, lepiej grzać podłogę.

    Masz rację, nie pomyślałem rzeczywiście w okresach przejściowych i zimie
    lepiej przełączyć soalry na CO a CWU grzać innymi metodami. W końcu
    sprawność jest pochodną różnicy temperatur.

    > Mają je źle ustawione, większy kąt powoduje spłaszczenie charakterystyki,
    > co daje większą moc wiosna jesień a mniejszą latem.

    Ale oni właśnie po to montowali solary by mieć CWU latem! Jak ktoś ma np.
    piec na ekogroszek to w zimie ma CWU z wymiennika, a latem nie chce musieć
    rozpalać, więc dla niego istotna jest moc latem.

    > A kto ci projektował instalację CO i CWU?

    Co ma projektant do ceny solarów i opłacalności?

    > Sam sobie ją na kolanie narysowałeś? jeżeli tak to potem masz tego efekty.

    Oczywiście projektant projektował instalacje, ale według moich założeń.
    Powiedziałem mu, że nie chcę podłogówki i chcę kocioł na gaz (bo mam na
    działce), a on mi dobrał do tego średnice rurek, moc pompy i moce
    poszczególnych grzejników. Zrobiłem sobie symulację zysków i kosztów solarów
    i stwierdziłem, że ich nie chcę - nie wiem, co miałby to projektant zrobić
    by nagle opłacało mi się montować solary. Chyba tylko powiedzieć: "Jak pan
    zamontuje solary to nie policzę panu za projekt i jeszcze dopłacę" :-)

    Pozdrawiam
    Ergie