  • 221. Data: 2012-07-01 17:52:07
    Temat: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    kogutek wrote:

    > Z ciekawości sprawdziłem. Wąż zbrojony fi 16 ( wewnętrzne) kosztuje
    > od 4,50 za metr w przypadku gdy nie jest do wody pitnej. A do wody
    > pitnej od 6 złotych za metr.

    czyli drozej niż ALUPEX dobrej firmy :)

    > Osobiście instalacji do wody pitnej z
    > takiego węża bym nie robił. Ale do CO albo do solarów to wymarzone
    > rozwiązanie. Ty byś nie zarobił więcej. Nie jesteś kreatywny. Jak
    > ojce gwintowali i skręcali rury na pakuły to Ty też tak będziesz
    > robił. Czeka mnie przebudowa ogrzewania. Już podjąłem decyzję.
    > Wywalam stalowe rury i wszystko będzie podłączone zwykłymi gumowymi
    > przewodami po 4 złote za metr.

    a sprawdziłeś już ile firma sobie bierze za zabicie jednej końcówki na końcu
    tego węża?

  • 222. Data: 2012-07-01 19:44:54
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 01-07-2012 o 17:21:51 Marek Dyjor <m...@p...onet.pl> napisał(a):

    > a potem sie budzimy w realnym świecie niedouczonych rzeczoznawców
    > sądowych piszących w swoich ekspertyzach bzdury wyssane z palca.
    A to swoją szosą, dlatego nierzadko się czyta o takich expertyzach i każda
    inna :)

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 223. Data: 2012-07-01 20:07:35
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Marek Dyjor <m...@p...onet.pl> napisał(a):

    > czyli drozej niż ALUPEX dobrej firmy :)

    > a sprawdziłeś już ile firma sobie bierze za zabicie jednej końcówki na końcu
    > tego węża?

    Złączka złotówkę, trójnik 1,50. Opaska od pięćdziesięciu groszy. Wyobraźni Ci
    brakuje że samemu można to zrobić?

  • 224. Data: 2012-07-01 20:45:30
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    kogutek wrote:

    > Złączka złotówkę, trójnik 1,50. Opaska od pięćdziesięciu groszy.
    > Wyobraźni Ci brakuje że samemu można to zrobić?

    ROTFL :)

  • 225. Data: 2012-07-01 21:40:29
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 01-07-2012 o 17:29:52 Marek Dyjor <m...@p...onet.pl> napisał(a):

    > tylko jakim cudem czujnik pokazuje 160 stopni :)
    No i co z tego, już pisałem to nie jest normalny stan pracy kolektora.

    > czyli że złączka do ruru PEX nagrzeje ci sie też do temperatury 160
    > stopni a ciśnienie będzie wynosiło ok 4-5 barow
    > w tej temperturze polietylen będzie miał już konsystencję gestej
    > galarety.
    No i odpłynie, na odcinku może metra, trochę gazu się ulotni i na tym się
    skończy,
    wymieni się metrowy odcinek rury, doleje litr glikolu i po krzyku,
    ale koszty tego i tak będą kilkarotnie mniejsze od miedzi.
    W prawidłowo zaprojektowanej instalacji takie rzeczy nie mają miejsca.

    > no i dodam jeszcze jedną uwagę rury alupex musisz idealnie zabezpieczyć
    > przed promeiniowaniem UV bo ulegną rozkładowi.
    Nie bądź już śmieszny, rury dajesz bez izolacji?

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 226. Data: 2012-07-02 07:54:28
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    >No i co z tego, już pisałem to nie jest normalny stan pracy kolektora.

    Jak zabraknie pradu to jest.

> [...]
    >ale koszty tego i tak będą kilkarotnie mniejsze od miedzi.
    >W prawidłowo zaprojektowanej instalacji takie rzeczy nie mają miejsca.

    Mniejsza o przyczyny takiego stanu, bo tu z Toba zgodzic sie nie moge. Pompa
    ciagnie glikol i jest za wezownica w zasobniku. Gdyby mimo przekroczenia
    temp. pompa dalej pracowala to pary glikolu z kolektora skroplilyby sie w
    wezownicy, pompa mialaby caly czas glikol do pompowania, a kolektor szybko
    by ostygl. Zreszta nie wiem czymu pompa nie mialaby sie wylaczyc. Parametry
    sterownika przy tej akurat funkcji nie daja zbyt wielu mozliwosci, wiec nie
    jest to sprawa prawidlowego projektowania. Jest jedna mozliwosc - cofniecie
    sie par przez rure doprowadzajaca gllikol do kolektora, wiec przeciwnie do
    obiegu, to najkrotsza droga do separatora. Ale...
    Dlaskutkow to i tak nie ma znaczenia, bo jak widac sytuacja sie zdarzyla i
    moze sie zdarzyc. Wymiana kawalka rury przy kolektorze jaka proponujesz jest
    pomyslem co najmniej srednim technicznie, od wlazenia przewaznie na dach
    poczawszy. Zdarzaly sie przypadki, ze sasiad wezwala straz pozarna, bo
    instalator nie zamknal odpowietrrznika przy kolektorze. Odpowietrzanie tego,
    napelnianie niejednokrotne przy takich operacjach, dokupowanie 20 litrow
    glikolu, bo tylko takie sa by dolac dwa litry, nie jest warte oszczednosci
    na rurach. W zeszlym roku odpowietrzniki kolektora przenioslem na strych,
    wlasnie po to, by uniknac laczen w tak upierdliwym miejscu i wlazenia na
    dach kilka razy po napelnieniu instalacji, by dobrze ja odpowietrzyc.

    Pozdro.. TK

  • 227. Data: 2012-07-02 08:50:33
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > normatywy projektowe mówią wprost:
    >
    > wanna 170cm wymaga 160litrów wody
    > natrysk luksusowy 75 litrów
    >
    > jak sobei ktoś dużą wanne strzeli to mu zasobnik 160 litrów może na
    > kompiel nie starczyć

    Boszzzz co ty znowu Marek opowiadasz. Przecież do wanny napuszczasz wodę o
    temperaturze 38-42stC podczas gdy w zbiorniku masz te 160litrów wody o
    temperaturze około 60-65stC. Więc jak napuszczasz wannę to część jest
    mieszana z zimną więc wody masz spoooro więcej.

    > podobnie natrysk z deszczownicą.
    >
    > jak widac 160 litrów jest już na styk dla szybkiego mycia trzech osób pod
    > natryskiem nie licząc mycia zębów i przeprania skarpetek.
    >
    > ponadto w ciagu dnia myje sie coś niecoś w kuchni, zmywa podłogi itp...
    >
    > Woda leci...

    No i w czym problem, Przecież od tego jest automatyka aby czuwać i włączać
    kocioł gdy tylko temperatura wody spadnie poniżej zadanej wartości. Przecież
    kocioł nie załączy się przy dopiero 10stC lecz będzie pracował od np. 50stC
    do 60stC.

    Marek

  • 228. Data: 2012-07-02 09:02:41
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > po pierwsze to nagrzewanie zasobnika do takiej temepratury jest skranie
    > nie ekonomiczne, przy tak duzej temperaturzę masz znaczne straty ciepła.

    Eee tam. Grosze w róznicy. A trzymanie dużych ilości wody poniżej 60 stC
    jest ze względów sanitarnych niedopuszczalne.

    > chciałem zauważyć drogi kogutku, że:
    >
    > poza wlaniem wody trzeba sie jeszcze umyć
    > podczas kąpieli wodą stygnie i zwykle dolewa sie ciepłej wody do wanny.

    Teraz to już na siłę szukasz brakujących litrów do twojej teorii.

    > jeśli wody masz na styk to prawdpoodobnei po kąpieli będziesz sie płukał w
    > lodowatej wodzie.

    Rozumiem że wchodząc do wanny kocioł wyłączamy na zero żeby przypadkiem nie
    marnował gazu i nie dogrzewał nam wody...

    > bojler 80 litrów to na styk starcza dla dwóch osób na solidny prysznic z
    > myciem głowy oraz umycie zębów. Z praktyki drogi kolego.

    Bojler elektryczny 80l grzany jest grzałką około 2kW. Tu jest mało, to fakt
    ale nie o tym zbiorniku rozmawiamy lecz o zbiorniku 160litrów zasilanym z
    kotła o mocy średnio 15kW. Zanim ty wyjdziesz z wanny to w zbiorniku na
    powrót masz ciepłą wodę.

    Marek

  • 229. Data: 2012-07-02 09:10:37
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > z tego co widzię to w trybie podgrzewania ciepłej wody kotły pracują
    > zwykle z pełną mocą przyjmniej tak gdzie robiłem kotłownie albo tam gdzie
    > kotłownie były wykonane prawidłowo.
    Na początku cyklu grzania pełną mocą czyli przez kilka minut a potem moc
    leci w dół.
    To nie jest grzanie przepływowe że moc maksymalna będzie potrzebna przy
    dużym poboże wody niemal ciągle.

    > warto czasem sprawdzić ile da sie przepchnąc ciepła (energii) przez
    > okresloną średnicę rury. Nie można i nie da sie w nieskończoność zwiększać
    > predkości czynnika w rurach. Jest to zarówno nieekonomiczne (duża moc
    > pomp) jak i szkodliwe (wymywanie miedzi na zakrętach).
    > co z tego że rurownica w zasobniku ma moc nominalną 25kW co z tego że ktoś
    > kupił kocioł 24kW jak rurki są w stanie przeżucić maksymalnie 10 kW.

    To jakie to małe musiałyby być te rurki poniżej fi10mm?
    Nie spotkałem jeszcze hydraulika który by chciał stosować rury o przekrojach
    mniejszych niż wynikające z rozmiarów kroćców podłączenia kotła gazowego. Ja
    mam kocioł 24kW i kroćce są 16mm więc podłączenie do zbiornika też 16mm.
    Znajomy ma identyczny kocioł ale w oryginalnym zestawie z zasobnikiem i i
    też połączone fi16.

    Marek

  • 230. Data: 2012-07-02 09:12:54
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Innymi slowy nie wiem jak kociol moze grzac moca 24kW przez wiekszosc
    > czasu grania baniaka.

    Bo po prostu grzeje ta mocą zaledwie przez parę pierwszych minut a i czasem
    sekund, potem już tylko w dół.

    Marek