  • 21. Data: 2012-06-27 16:08:57
    Temat: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    news:jsf252$68o$1@node1.news.atman.pl...
    > Bo nad tym czy robić wentylację mechaniczną, czy nie to trzeba się
    > zastanawiać przed wywaleniem kasy na kominy czyli na początku budowy SSO.

    Ja się nad tym zastanawiałem nawet dużo wcześniej, jeszcze nawet przed
    kupieniem projektu. I wyszło mi, że nie jestem w stanie z całą pewnością
    określić czy będę robił wentylację mechaniczną. Wtedy szacowałem całkowity
    jej koszt na 10kzł (rekuperator, instalacja), zaś koszt dołożenia sześciu
    kanałów wentylacyjnych (po 2 w jednym pustaku) do kominów które i tak
    musiałbym zrobić to koszt ok. 1500zł (murarze nie spuściliby z ceny gdybym
    im odpuścił murowanie kanałów wentylacyjnych).

    Zdecydowałem robić kanały wentylacyjne kominowe.

    Jeśli zaś zrobię wentylację mechaniczną, to jeden z kanałów mogę wykorzystać
    do odprowadzania brudnego powietrza.

    > Wtedy tych kilku rurek do wentylacji pokrywają oszczędności na tych kilku
    > cegłach / kształtkach kominowych. Pytanie czy robić wentylację mechaniczną
    > IMO nie ma sensu bo jej koszt jest taki sam albo niższy od grawitacyjnej
    > właśnie ze względu na brak konieczności zrobienia kominów. Natomiast
    > rekuperator to już droższa inwestycja i spotykam się często, że inwestorzy
    > odkładają ją na później.

    W jaki sposób im działa wentylacja mechaniczna? Jest jednostka centralna bez
    rekuperatora? Ile jest tańsza taka jednostka od jednostki z rekuperatorem?

    > W takim przypadku jak pisałem wyżej odejmij kosz kominów. Chyba że ktoś
    > najpierw pobudował kominy a dopiero teraz się zastanawia to niech się
    > skarży architektowi, że niepotrzebnie utopił kasę w kominach.

    > Mam, siebie, ale nie jestem ani tani ani do wynajęcia :-)

    Też bym chętnie sam to zrobił, ale boję się, że to ponad moje siły i
    umiejętności, a szczególnie, że czasu mam niewiele do poświęcenia na
    budowie. W zasadzie tylko soboty. Odkurzacz centralny zrobię sam, ale
    wentylacji się boję...

    Boję się przekuć w stropie, nie wiem którędy puścić rury. Policzyć może bym
    i dał radę, gorzej z fizycznym wykonaniem.

    Jaki jest mniej więcej koszt materiałów? U mnie dom ma ok. 130m2 powierzchni
    użytkowej i planuję ok. 13 anemostatów. Parter i poddasze użytkowe.

  • 22. Data: 2012-06-27 16:37:46
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "brunet.wp" napisał w wiadomości grup

> [...]

    > musiałbym zrobić to koszt ok. 1500zł (murarze nie spuściliby z ceny gdybym
    > im odpuścił murowanie kanałów wentylacyjnych).

    A ja mam ogrzewanie gazowe i w ogóle nie mam komina (tylko koncentryczne
    odprowadzenie spalin przez dach z kotła na poddaszu). Oszczędziłem, na
    kominach, na fundamencie i na tej części komina która wystaje ponad dach ( a
    byłaby z klinkieru) i na obróbkach blacharskich i pewnie jeszcze coś
    pominąłem. Jak policzyłem dokładnie to mi wyszło, że w przypadku gazu lub PC
    i braku kominka - czyli gdy nie potrzeba normalnego komina to robienie tylko
    wentylacyjnych wychodzi dużo drożej niż robienie instalacji wentylacji
    mechanicznej.

    > Zdecydowałem robić kanały wentylacyjne kominowe.

    > Jeśli zaś zrobię wentylację mechaniczną, to jeden z kanałów mogę
    > wykorzystać do odprowadzania brudnego powietrza.

    Drugi możesz potraktować jako pion instalacyjny na kable antenowe,
    telewizyjne i LAN.

    > W jaki sposób im działa wentylacja mechaniczna? Jest jednostka centralna
    > bez rekuperatora? Ile jest tańsza taka jednostka od jednostki z
    > rekuperatorem?

    Żadnej jednostki - po prostu dwa wentylatory (jeden na wlocie drugi na
    wylocie) i przełącznik 0-1-2-3 gdzieś w przedpokoju. Żadnej automatyki.
    Można do tego podpiąć jakiś sterownik czasowy tygodniowy lub dobowy.

    [ciach]

> [...]
    > umiejętności, a szczególnie, że czasu mam niewiele do poświęcenia na
    > budowie. W zasadzie tylko soboty. Odkurzacz centralny zrobię sam, ale

    Toć to to samo tylko średnice większe :-)

    > Boję się przekuć w stropie, nie wiem którędy puścić rury. Policzyć może
    > bym i dał radę, gorzej z fizycznym wykonaniem.

    No to zrób chociaż to - policz! Bo to najważniejsze.

    > Jaki jest mniej więcej koszt materiałów? U mnie dom ma ok. 130m2
    > powierzchni użytkowej i planuję ok. 13 anemostatów. Parter i poddasze
    > użytkowe.

    Takie ceny przyjmowałem do wyceny dwa lata temu (powinny być jeszcze
    aktualne):

    Anemostaty 12 * 15zł = 180zł
    Kratki zewnętrzne 2 * 100zł = 200zł
    Rury ocieplone (szacunek) 100mb * 15zł = 1500zł
    Trójniki 10 * 45zł = 450zł

    Przypuszczam, że ostatecznie wyjdzie taniej, bo nie zużyję tyle rury.
    Planuję wszędzie dać rury ocieplone ze względu na izolację akustyczną i na
    to że w przyszłości chciałbym podpiąć do tej instalacji centralną klimę
    (jedna jednostka na cały dom).

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 23. Data: 2012-06-27 16:41:22
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    On Wed, 27 Jun 2012 14:37:48 +0100, Kris <k...@g...com> wrote:

    > Dokłądnie podobne spostrzezenia opisywałem chyba z rok temu.
    > Ale tu na grupie coniektórzy twierdza ze u nich jest jeszcze nadwyżka ze
    > jeszcze podłoge fajnie grzeja itp. Nie twierdzę że nie ale to jakies
    > wyjątki bo tu gdzie mieszkam z kim bym niegadał to jeszcze zarówno
    > wiosną jak i jesienia muszą CWU dogrzewac bo solary nie wyrabiają. Myślę
    > że przyjęcie do symulacji ze solary zapewnia 100% zapotrzebowania na CWU
    > przez 7 miesięcy w roku jest az nadto optymistyczne.

    Nie, ze "jeszcze" grzeje podloge, a "grzeje" podloge.

    Pozdr.
    --
    Radoslaw Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 24. Data: 2012-06-27 16:46:02
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    On Wed, 27 Jun 2012 14:54:13 +0100, Ergie <e...@s...pl> wrote:

    > Co ma projektant do ceny solarów i opłacalności?

    Jestes dobrym przykladem, ze duzo skoro Ciebie uklad solarn kosztuje
    drugie tyle co mnie.

    > Oczywiście projektant projektował instalacje, ale według moich założeń.

    Ja tez mialem swoje zalozenia, ale moj projektant zachowujac ich
    "funkcjonalnosc" wykonal je np. z duzo tanszych elementow, bez uszczerbku
    na jakosci.

    > Powiedziałem mu, że nie chcę podłogówki i chcę kocioł na gaz (bo mam na
    > działce)

    Eee to widze, ze i u mnie bys mogl taki "projekt" zamowic ;) Masz racje, w
    takim wypadku solary sie nie oplacaja ;)

    Pozdr.
    --
    Radoslaw Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 25. Data: 2012-06-27 18:41:23
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Ergie wrote:
> [...]
    > 20 lat. W praktyce nie słyszałem o przypadku by solary zapewniały
    > ciepłą wodę w 100% przez cały rok więc zysk się zmniejszy.

    > Rekuperator - koszt inwestycji ok 8k, maksymalny teoretyczny zysk 20%
    > wydatków na ciepło. Mnie ogrzewanie gazem kosztuje ok 3tys / sezon
    > czyli oszczędności wyniosą maksymalnie 600zł. Zwrot inwestycji 13
    > lat. Po uwzględnieniu sprawności 85% 510zł rocznie czyli ponad 15,5
    > roku.

    > Do tego w przypadku klimy należałoby doliczyć oszczędności na zimnie w
    > lecie, ale ja tego nie liczyłem tylko przyjmę jako dodatkowy bonus :-)

    jaka klima?

    > Przy liczeniu kosztów należałoby uwzględnić jeszcze przyszłe
    > przeglądy i remonty. Instalacja solarna jest zdecydowanie bardzie
    > skomplikowana.
    hm.... co jest skomplikowanego w instalacji solarnej?

    zwykła pompa, rury, kolektor, zepsuć sie może pompa, sterownik i płyn.

    > Rekuperacja to tylko wymiennik który jest
    > niezniszczalny
    teoretycznie...

    > i dwa wentylatory które jak się spalą to można łatwo
    > wymienić.

    wbrew pozorom nei zawsze jest łatwo wymienić, za kilak lat może sie okazać
    że takich już nie kupić :) a inne nie będa pasowały.

    po długiej pracy łożsyzka sie mogą posypać...

    > Ps. Do rekuperatora trzeba doliczyć jeszcze filtry - ale to są grosze
    > wystarczy nie kupować firmowych tylko kupić odpowiednią tkaninę
    > filtracyjną na metry i samemu sobie wycinać odpowiedni kształt
    > pasujący do posiadanej ramki.

    > A odpowiadając na pytanie ja bym zdecydowanie polecał rekuperator
    > nawet nie ze względu na oszczędności (bo 15 lat zwrotu inwestycji to
    > tak jakby go nie było) ale ze względu na komfort - w zimie nie wieje
    > Ci zimnym powietrzem z kratek, a w lecie dodatkowo oszczędzasz zimno
    > z klimatyzacji.

    Z tą klimatyzacją z rekuperatora to bym nie przesadzał.

    widziałeśty któreś z tych urządzeń na włąsne oczy?

  • 26. Data: 2012-06-27 18:44:48
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    RadekNet wrote:

    > A czemu chce sie ograniczac tylko do grzania cwu solarami? Praktyczne
    > przyklady z tej grupy mowia, ze dosc duzo kW mozna z nich wyciagnac
    > puszczajac cieplo w podloge.
    > No i skad Ci sie wzielo 10 tys...jakas potezna instalacja.

    następny teoretyk....

    10 tysiecy do trzykolektorowa instalacja z z rurami i montażem bez
    skożystania z dotacji...

    ale jak chce grzać to trzeba mieć wiecej kolektorów (próżniowych raczej co
    by w okresach niskiej temepratury zewnętrznej też pracowały) i bardziej
    skomplikowany układ, bufor by pasowało dać.

    no i powstaje problem co z ciepłem w lecie robić.

  • 27. Data: 2012-06-27 18:52:49
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    On Wed, 27 Jun 2012 17:44:48 +0100, Marek Dyjor <m...@p...onet.pl>
    wrote:

    > następny teoretyk....

    Cholera, nie wiedzialem, ze buduje sie matrixie :( Bede musial podejsc do
    instalacj i sie uszczypnac ...

    > 10 tysiecy do trzykolektorowa instalacja z z rurami i montażem bez
    > skożystania z dotacji...

    Taaa a swistak siedzii i zawija. Dzieki takim kitom wciskanym ludziom sa
    opine jakie sa.

    > ale jak chce grzać to trzeba mieć wiecej kolektorów (próżniowych raczej
    > co by w okresach niskiej temepratury zewnętrznej też pracowały) i
    > bardziej skomplikowany układ, bufor by pasowało dać.

    Teoretyzuj dalej.

    > no i powstaje problem co z ciepłem w lecie robić.

    Przy ustawieniu 80-90st nie powinno byc problemu, a zawsze mozna przykryc,
    jesli sie wie, ze sie ma przewymiarowana instalacje.

    --
    Radoslaw Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 28. Data: 2012-06-27 19:25:57
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    RadekNet wrote:

    > Cholera, nie wiedzialem, ze buduje sie matrixie :( Bede musial
    > podejsc do instalacj i sie uszczypnac ...

    > Taaa a swistak siedzii i zawija. Dzieki takim kitom wciskanym ludziom
    > sa opine jakie sa.

    aaa rozumiem ze kupujesz tanie chińczyki i sam montujesz... wtedy to co
    innego

    wiesz ja wiem ile kosztuje najtańśzy porządny zestaw z zasobnikiem w cenach
    dla instalatora

    wiem ile kosztują rury i wiem ile pracy trzeba włożyć w zamontowanie.

    http://allegro.pl/kolektory-sloneczne-zestaw-solarny
    -300l-36-rur-i2421754240.html

    niby tanio ale z montażem i oprurowaniem i vatem 8% wyjdzie co najmniej
    8500zł

    no i nie wiadomo co to za rura i jaki będzie spadek parametrów absorbera,
    pomijajac że nie wiadomo jaka jest konstrukcja tego elementu prożniowego.

    widziałem próżniaki które polegały na tym że do bańki była wsadzona rurka z
    przygrzanym blaszanym absorberem ciepła. Prawdziwa prózniówka musi mieć
    lustro które zapewnia skupienei światła na liniowym elemencie zamontowanym
    osiowo. dzieki takiej konstrukcji nawet światło padajace z boku daje już
    sporo energii.

    No i kwestia tej próźni, próżnia próżni nei równa :)

    > Teoretyzuj dalej.

    > Przy ustawieniu 80-90st nie powinno byc problemu, a zawsze mozna
    > przykryc, jesli sie wie, ze sie ma przewymiarowana instalacje.

    wiesz przykrywanie instalacji nie jest zbyt wygodnym rozwiązaniem.

  • 29. Data: 2012-06-27 20:19:00
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    On Wed, 27 Jun 2012 18:25:57 +0100, Marek Dyjor <m...@p...onet.pl>
    wrote:

    > aaa rozumiem ze kupujesz tanie chińczyki i sam montujesz... wtedy to
    > co innego

    Jakbyc doczytal to bys wiedzial - kolektory markowe, a osprzet ze sredniej
    polki.

    > wiesz ja wiem ile kosztuje najtańśzy porządny zestaw z zasobnikiem w
    > cenach dla instalatora

    I to jest wlasnie wciskanie kitu - na zestawie nie zrobisz tego efektywnie
    ani za rozsadnie pieniadze. Ale rozumiem instalatorow, ze nie chce im sie
    bawic a ida na latwizne. Tylko, ze na tej grupie sa raczej ludzie
    zainteresowani tematem, a reszta po prostu idzie do marketu i mowi, ze sie
    nie oplaca.

> [...]
    > musi mieć lustro które zapewnia skupienei światła na liniowym elemencie
    > zamontowanym osiowo. dzieki takiej konstrukcji nawet światło padajace z

    Praktycy-solarnicy stawiaja na plaskie, wiec prozniowki mnie nie kreca.

    > wiesz przykrywanie instalacji nie jest zbyt wygodnym rozwiązaniem.

    Jak juz budujesz przewymiarowana instalacje to pewnie i na rolety na
    solary Cie stac ;)

    Pozdr.
    --
    Radoslaw Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 30. Data: 2012-06-27 20:57:00
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    RadekNet wrote:
    > Praktycy-solarnicy stawiaja na plaskie, wiec prozniowki mnie nie
    > kreca.

    hm...

    mam doświadczenie i z takimi i takimi

    i dobre próżniówki daję lepsze efekty szczegónie przy zachmurzonym niebie o
    gdy słońce pada z boku. No i gdy jest zimno i płaszczaki mają więsze straty
    niż zysk od słońca.

    > Jak juz budujesz przewymiarowana instalacje to pewnie i na rolety na
    > solary Cie stac ;)

    he he

    gdzie tam piszesz gdzieś o markowych kolektorach i jakiej firmy...