  • 1. Data: 2012-02-06 07:52:56
    Temat: wybór kotła gazowego
    Od: "Zgred" <f...@n...com.pl>

    Witam

    Prosiłbym o poradę co do wyboru kotła gazowego. Domek 8,5 na 10,5 m,
    powierzchnia użytkowa 100m2. Wydzielone pomieszczenie gospodarcze z kominem
    systemowym IBF Uniwersal (jest też zwykły pod piec węglowy). Dwie łazienki:
    jedna przez ścianę z "kotłownią", druga nad nią. Do aneksu kuchennego jakieś
    8 m (w lini prowadzenia rur) od komina gazowego. Posiadane grzejniki to typ
    22 Diamond. Nie udało mi się wyciągnąć od hydraulika na jakie parametry były
    dobierane, ale wygląda na to że z małym zapasem, tj. do pomieszczenia o
    powierzchni około 9m2 grzejnik ma wymiary 60 na 120 cm (wg tabeli producenta
    1200W max). Rodzina 2 osoby dorosłe + 3 (na razie małe) dziewczyny. Budynek
    z szargo pustaka, murowany na tradycyjną zaprawę, docelowo ocieplony 12 cm
    styropianu. Ocieplenie poddasza to 15 + 10 cm wełny. Położenie okolice
    Rabki.

    Jedno czy dwu funkcyjny? Kondensat, czy też może klasyczny kocioł,
    ewentualnie z zamkniętą komorą. Skłaniam się do Termeta, ale zastanawiam się
    nad DeDitrichem, choć lokalny instalator zwracł uwagę na wyższe koszty
    serwisu tego drugiego.

    Marcin

  • 2. Data: 2012-02-06 17:57:04
    Temat: Re: wybór kotła gazowego
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik "Zgred" <f...@n...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > się nad DeDitrichem, choć lokalny instalator zwracł uwagę na wyższe koszty

    Niekondensayjny. Dla bezpieczeństwa, komfortu i ekonomicznego użytkowania z
    zamkniętą komorą spalania. Dla świętego spokoju przez długie lata i niskich
    kosztów eksploatacji w okresie pogwarancyjnym - termet. Amen.
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2012-02-06 21:49:43
    Od: Zgred <m...@w...pl>

    W dniu 2012-02-06 18:57, Jackare pisze:
> [...]
    > użytkowania z zamkniętą komorą spalania. Dla świętego spokoju przez
    > długie lata i niskich kosztów eksploatacji w okresie pogwarancyjnym -
    Dzięki.

  • 4. Data: 2012-02-09 14:57:28
    Od: Jacek <n...@g...com>

    W dniu 2012-02-06 08:52, Zgred pisze:
    > Witam
    >
    > Prosiłbym o poradę co do wyboru kotła gazowego.
    Ja bym gorąco odradzał Termeta. Jest to składak z różnych części, z
    czego chyba tylko nagrzewnica jest polska. Elektronika jest włoska a
    Włosi akurat w tym nie przodują.
    Miałem u siebie Termeta Uni-Co 22 z otwartą komorą spalania.
    Kocioł czasami bez wyraźnego powodu wyłączał się. Jak był ktoś w domu i
    go resetował, to pół biedy, ale raz nam zrobił niespodziankę wyłączając
    się, jak byliśmy na nartach. Wymarzły wszystkie kwiatki w domu, ale na
    szczęście rur nie rozmroziło. Taka uroda włoskiej elektroniki.
    Zakończył swój żywot na złomie po tym, jak puścił spaliny na chałupę,
    mimo, że przy czopuchu jest czujnik. Czujnik nie zadziałał, bo spaliny
    wychodziły POD nagrzewnicą.
    U babci też jest Termet Termico dwufunkcyjny i na razie działa, ale ma
    wymieniony cały zespół sterowania (900 zł plus robocizna). Też się
    czasem samoczynnie wyłączy, ale na szczęście babcia jest stale na miejscu.
    Kup jakiś z zamkniętą komorą, bez kondensacji i taki, do którego masz u
    siebie przyzwoicie działający serwis. Jak sprawdzić serwis - zadzwoń i
    powiedz, że ci się kocioł zepsuł na gwarancji i dowiesz się ile trzeba
    czekać na przyjazd serwisu. Jak tydzień, to już wiesz, jakiego nie kupować.
    Ja wybrałem Saunier Duval Thema Classic AS 21. Na razie 4 lata bez
    problemu. De Dietrich, Saunier i Vaillant to bliźniacze konstrukcje
    różniące się tylko znaczkiem.
    Jacek

  • 5. Data: 2012-02-10 10:59:25
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik "Jacek" <n...@g...com> napisał w wiadomości

    > Kocioł czasami bez wyraźnego powodu wyłączał się. Jak był ktoś w domu i go
    > resetował, to pół biedy, ale raz nam zrobił niespodziankę wyłączając się,
    > jak byliśmy na nartach.

    Poniżej opisałeś powód wyłączania się. Masz problem z odprowadzeniem spalin-
    twój kocioł naprawdopodobniej się wyłączał bo wyłączał go czujnik cofania
    spalin

    > Taka uroda włoskiej elektroniki.
    Stałe historie opowiadane przez serwisantów :))))

    > Zakończył swój żywot na złomie po tym, jak puścił spaliny na chałupę,
    > mimo, że przy czopuchu jest czujnik. Czujnik nie zadziałał, bo spaliny
    > wychodziły POD nagrzewnicą.

    A tu już właśnie podałeś szczegóły problemu. Spaliny wychodziły pod
    nagrzewnicą, poniewarz nagrzewnica była niedrożna i spaliny przez nią nie
    przechodziły do komina i nie ma w tym względzie innej możliwości. Kocioł
    trzeba regularnie przeglądać i serwisować, zwłąszcza kocioł z otwartą komorą
    spalania.
    W przypadku termeta koszty przeglądów i serwisu są znacząco niższe niż przy
    innych markach bo nie musi tego robić autoryzowany serwis- części są ogólnie
    dostępne.

    Jeżeli kupiłeś sobie kocioł SD z zamnkiętą komorą to problemy z kominem mogą
    się nie ujawnić - wszak spaliny usuwane są za pomocą wentylatora i jeżeli
    tylko powietrze do kotła dostarcane jest z zewnątrz czystym kanałem nie
    będzie go miało co brudzić.

    Szkoda że wywaliłeś termecika- chętnie bym go od ciebie odkupił

    Ja mam u siebie 20 letniego prawie już termeta z otwartą komorą. Utrzymanie
    tego kotła kosztuje mnie tyle co części a one są niedrogie. Najdroższa część
    jaką kupiłem kostzowała 90 zł z przesyłką i była to okładzina ognioodporna
    komory spalania. Wymieniałem ją dwa lata temu po kilkunastu latach pracy
    kotła. Przed każdym sezonem należy przejrzeć stan kotła, a przynajmniej raz
    na dwa lata trzeba przeczyścić lamele nagrzewnicy bo kocioł z otwartą komorą
    zaciąga z mieszkania powietrze ze wszystkim co ono ze sobą niesie. Jeżeli
    jest jakiś sezon z pracami remontowymi, to kocioł trzeba wyczyścić choćby z
    tego tylko powodu. Mam dość duży ciąg kominowy i po remoncie wiadro kurzu i
    pyłu siedzi w kotle bo jest zaciągane przez komin.
    Wszystkie takie objawy widoczne są wcześniej i sygnalizowane albo
    wyłączaniem się kotła albo nieprawidłowym spalaniem czy ukłądaniem się
    płomienia. Trzeba tylko to dostrzec i nie ignorować zachowania się kotła

    Może w przyszłym sezonie zmienię kocioł i nowy na pewno będzie to też
    termet. Czas po temu bo nowe kotły mają proporcjonalne sterowanie palnikiem,
    a mój niestety ręczną nastawę więc nie ma co mówić o oszczędnościach gazu.
    Starego termeta na 100% ktoś ode mnie kupi i jeszcze będzie się nim długo
    cieszył, jeżeli nie zarżnie go niewłaściwą eksploatacją
    --
    Jackare

  • 6. Data: 2012-02-11 11:40:52
    Od: Jacek <n...@g...com>

    W dniu 2012-02-10 11:59, Jackare pisze:

> [...]
    > nie przechodziły do komina i nie ma w tym względzie innej możliwości.
    > Kocioł trzeba regularnie przeglądać i serwisować, zwłąszcza kocioł z
    Nie tak było. Gdyby się wyłączył za sprawą czujnika spalin, to na
    wyświetlaczu miałbym kod błędu. A ten kocioł wyłączał się BEZ wyraźniej
    przyczyny i BEZ podawania kodu. Po prostu zgasł i finito.
    Potrafił zgasnąć też w trakcie palenia, gdy komin jest ciepły.
    Co do serwisowania, to nagrzewnicę czyściłem (po gwarancji) raz do roku
    przy pomocy odkurzacza i szczotki plus przedmuchanie powietrzem z
    kompresora.
    Dostęp był tam łatwy, a robota prosta, więc jako posiadacz jako-takiej
    smykałki technicznej nie mogłem niczego spieprzyć.
    Podejrzeniem usterki był jakiś niezidentyfikowany zimny lut. Wszystkie
    dostępne elementy na płytce z elektroniką były przelutowane i był po tym
    nawet jakiś czas spokój.
    U babci Termet też czasem gaśnie, ale ona nie ma wyświetlacza i jest
    tylko sygnalizacja czerwoną lampką, tak więc trudno stwierdzić, co jest
    powodem. Cofkę wykluczam, bo u babci cug w kominie jest wzorowy.
    Ja w każdym razie wyleczyłem się w ten sposób z Termeta.
    Jacek

  • 7. Data: 2012-02-11 12:04:31
    Od: ToMasz <t...@n...gazeta.pl>

    a ja sie dałem naprać na aristona. kocioł po gwarancji przestał działać
    bo umarła elektronika za 700zł. Po kolejnych 2 latach, kocioł zaczyna
    życ własnym życiem. rano zapalam go (kaloryfery) - pochodzi 15 sekund
    gaśnie. sam zastartuje, i znowu gaśnie. po 4,5 cyklach działa normalnie.
    Trzeba mocno odkręcić wodę bieżącą aby się załączył, a robi to dopiero
    po prawie 5 sekundach.
    W pracy mam urlicha. został zamontowany naście lat temu. od tego czasu
    nikt się do niego nie zbliżał, kocioł działa bez najmniejszych problemów.
    ToMasz

  • 8. Data: 2012-02-11 13:32:44
    Od: Jacek <n...@g...com>

    W dniu 2012-02-11 13:04, ToMasz pisze:
    > a ja sie dałem naprać na aristona.
    Nie mam nic do Włochów, ale to znowu włoska marka.
    Jak robiliśmy remont kuchni, to koleżanka małżonka chciała sprzęt
    Aristona. Po tym, jak pooglądałem szczegóły wykończenia musiałem stoczyć
    z nią walkę, żeby nie brać Aristona. Ostatecznie wybrała Gorenje i nikt
    nie narzeka.
    JAcek