  • 1. Data: 2014-11-04 01:36:05
    Temat: wymiana halogenów 12V na LEDy.
    Od: "n...@y...com" <n...@y...com>

    Witam, Poproszę o poradę odnośnie wymiany halogenów na LEDy.

    Mam obecnie w łazience 8 halogenów 25W w oprawkach GU5.3 MR16.
    Instalacja jest 12V. Transformator toroidalny.

    Czy dla LED SMD 12V muszę wymienić ten transformator?

  • 2. Data: 2014-11-04 10:19:37
    Temat: Re: wymiana halogenów 12V na LEDy.
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    W dniu 2014-11-04 o 01:36, n...@y...com pisze:

> [...]
    > Instalacja jest 12V. Transformator toroidalny.
    >
    > Czy dla LED SMD 12V muszę wymienić ten transformator?

    Ale do halogenów nie stosowało się prostowania i stabilizacji, lecz jak
    masz stabilizowane stałe napięcie 12V, to nie musisz, jak masz 12V
    zmienne (najczęściej przemienne) to musisz mieć coś, co da stabilizowane
    stałe 12V - np. mostek graetza + kondensator(y). Albo nowy zasilacz
    stabilizowany 12V.

  • 3. Data: 2014-11-04 12:30:24
    Od: t-1 <t...@t...pl>

> [...]
    > Instalacja jest 12V. Transformator toroidalny.
    >
    > Czy dla LED SMD 12V muszę wymienić ten transformator?

    Kupujesz LEDy 12V ac (na prąd zmienny) z identycznym cokołem jak
    halogeny a transformator pozostaje ten sam.
    Głupi by byli producenci LEDów gdyby nie produkowali zamienników dla
    halogenów.

  • 4. Data: 2014-11-04 15:03:42
    Od: "Witolko" <f...@w...pl>

    Użytkownik <n...@y...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > Instalacja jest 12V. Transformator toroidalny.
    >
    > Czy dla LED SMD 12V muszę wymienić ten transformator?

    Kiedyś zamiast halogena GU5,3 12 V 20 W wstawiłem LED 12 V 3W.
    Działa już dosyć długo. Transformator ten sam.
    Ten mój LED to chyba jakaś chińszczyzna,
    nie pisze czy jest na prąd stały, czy zmienny.
    Transformator może być ten sam. Ważne abyś nie przekroczył
    mocy transformatora czyli 8 x 25 W = 200 W. Czyli do transformatora
    nie możesz podłączyć więcej lampek niż 200 W razem.
    Jeżeli twój LED ma 5 W to możesz podłączyć najwyżej 40 LEDów
    i nic więcej, mniej można. 40 x 5 W = 200 W.

  • 5. Data: 2014-11-04 17:23:25
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 4 listopada 2014 01:36:07 UTC+1 użytkownik n...@y...com napisał:
> [...]
    > Instalacja jest 12V. Transformator toroidalny.
    >
    > Czy dla LED SMD 12V muszę wymienić ten transformator?

    Pewno nie musisz. To czy musisz okaże się samo. Jeśli zaczną padać ledówki to będzie
    to z winy transformatora. Ale jeśli nie musisz to warto wymienić na dedykowany do
    ledów. Straty w tym transformatorze co masz są porównywalne z mocą ledówek jakie
    chcesz zainstalować. Dalej będzie energooszczędnie ale sporo gorzej. Te halogeny co
    masz włączasz jednym włącznikiem czy masz więcej włączników?

  • 6. Data: 2014-11-04 18:53:33
    Od: Irokez <n...@w...pl>

> [...]
    > Instalacja jest 12V. Transformator toroidalny.
    >
    > Czy dla LED SMD 12V muszę wymienić ten transformator?

    Jak kupisz takie w oprawkach MR16 wsadzane w oprawki zamiast halogenów,
    to nie.
    Jak zaczniesz robić paski LED z tych na metry, to one wymagają prądu
    stałego 12V (czyli wymiana zasilacza albo przynajmniej dodanie
    prostownika do transformatora).

    --
    Irokez

  • 7. Data: 2014-11-04 20:05:48
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Irokez wrote:

> [...]
    > Jak zaczniesz robić paski LED z tych na metry, to one wymagają prądu
    > stałego 12V (czyli wymiana zasilacza albo przynajmniej dodanie

    teoretycznie nie musisz, ale np ja mam trafo elektroniczne i podczas
    włączania led brzęczy przez kilka sekund ( na wejściu jest mostek
    prostowniczy ) na dłuższa metę wnerwiające

    jeffrey

  • 8. Data: 2014-11-04 22:53:50
    Od: "n...@y...com" <n...@y...com>

    W dniu 2014-11-04 o 17:23, k...@g...com pisze:

> [...]
    chcesz zainstalować. Dalej będzie energooszczędnie ale sporo gorzej. Te halogeny co
    masz włączasz jednym włącznikiem czy masz więcej włączników?

    No właśnie o to chciałem zapytać. Czy niedociążony transformator
    toroidalny spowoduje jakieś dodatkowe straty, jakiego rzędu ? Wyłącznik
    mam pojedynczy na całe pomieszczenie. Zakładalem po prostu włożenie
    nowych żarówek LED typu GU5.3 MR16.

  • 9. Data: 2014-11-04 23:33:27
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 4 listopada 2014 22:54:36 UTC+1 użytkownik n...@y...com napisał:

> [...]
    > toroidalny spowoduje jakieś dodatkowe straty, jakiego rzędu ? Wyłącznik
    > mam pojedynczy na całe pomieszczenie. Zakładalem po prostu włożenie

    jak masz`włącznik przed transformatorem to specjalnie nie masz się czym przejmować.
    Światło w łazience nie świeci się cały czas. Transformatory w każdym stopni
    obciążenia generują straty. Tym większe im obciążenie większe. Możesz to sprawdzić.
    Jak rosną straty to rośnie temperatura transformatora. Do strat dochodzi jeszcze prąd
    jałowy transformatora, to też strata. Toroidy teoretycznie są trochę lepsze od innych
    nie elektronicznych transformatorów. Bardzo dobrze zaprojektowane i wykonane będą
    miały straty na poziomie 2-3%. Ale takie to w wahadłowcach montują. Taki do halogenów
    może mieć sporo więcej. Jak gdzieś jest jakaś rezerwa ze jeszcze działa i nie zagraża
    pożarem to jest z czego ująć. Jak fabryka zrobi 10 milionów transformatorów i na
    każdym oszczędzi 10 centów to ma górką milion dolców. A że klient za prąd zapłaci
    niewiele więcej to ich nie obchodzi. Poza tym wiedzą ze klient mało świadomy. Na oko
    jak podłączysz 3W x 8 sztuk =24W. Drugie tyle może dołożyć transformator co zasilał
    8x25W. Bilans nie wyjdzie bardzo źle bo i tak taki transformator jak masz z ledówkami
    pobierze prawie 10 razy mniej prądu niż halogeny które masz czy miałeś.

  • 10. Data: 2014-11-27 11:30:51
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 04.11.2014 um 20:05 schrieb Jeffrey:

    > teoretycznie nie musisz, ale np ja mam trafo elektroniczne i podczas
    > włączania led brzęczy przez kilka sekund ( na wejściu jest mostek
    > prostowniczy ) na dłuższa metę wnerwiające

    Transformatory elektroniczne (znaczy przetwornice) dedykowane dla lamp
    halogenowych nie nadają się do zasilania LEDów. Są uniwersalne, te można
    brać.
    Trafo toroidalne jest ok i problemów nie będzie.

    Waldek