    From: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <kfkttd$8q5$1@usenet.news.interia.pl>
    <511dfdc7$0$26707$65785112@news.neostrada.pl>
    <kfl3ug$j7j$1@usenet.news.interia.pl>
    Subject: Re: zuzycie pradu na CO - pompa ciepla, nowe wyniki ;)
    Date: Fri, 15 Feb 2013 12:42:04 +0100

    news:kfl3ug$j7j$1@usenet.news.interia.pl...

    > Użytkownik "4CX250" <t...@p...ornet.pl> napisał w wiadomości

    > I dalej tak uwazam. Podgrzanie 300 litrow wody o kilkanascie stopni jest
    > jakas tam korzyscia, ale woda do kapieli sie nie nadaje.

    Trująca czy co? Przecież brakujące stopnie dogrzeje mi kocioł gazowy i już
    się nadaje.

    > I to mi sie rozjezdza niestety. Prawde mowiac mialem tego nie komentowac
    > wczesniej, no ale ogranicze sie do paru uwag.
    > Woda w baniaku o temp. 50C to jakies 15kWh/5,4m^2/5godzin=555W/m^2 srednio
    > w ciagu dnia. To znaczy, ze przez zalozone piec godzin kolektor grzeje ze
    > stala moca niemal 3kW, a to tylko zbiornik. Ty piszesz, ze pozniej
    > przelaczasz na podlogowke i dalej grzejesz.

    Nie ja tylko sterownik. Z poprzedniego dnia wody ciepłej przeważnie zostaje,
    więc jak widzisz na drugi dzień kolektor tylko część pracy poświęci na
    baniak wyrównując do 50stC a resztę na podłogę.
    Te 50stC to też nie na sztywno. Zmienia się w zależności od warunów
    pogodowych. Czasem jest tak że zbiornik tylko do 35stC a potem podłogówka
    która nie przekracza 35stC (to jest temperatura nie podłogi lecz powrotu
    glikolu z wymiennika płytowego podłogówki) a czasem do 60-65stC i reszta
    podłogówka. W miesiącach marzec-kwiecień przeważnie jest to do 60-65stC

    > W kazdym razie u mnie jak nie chmury to snieg na dachu.

    A ja mam w ogrodzie i jak są opadu i rano odśnieżam podjazd to przy okazji
    miotełką 30 sekund i solar odśnieżony.
    Często gdybym tego nie robił to bym miał cały dzień zaśnieżony albo sam by
    się oczyścił dopiero w południe a tak to od zaraz może podjąć pracę.

    > Jesli chodzi o moja podlogowke to powrot wody przekracza 20C. Obecnie
    > temp. zasilania podlogowki dochodzi do 30C. Prawde mowiac nie wiem jak to
    > grzac w styczniu czy lutym czyms innym niz dedykowanym do tego zrodlem.
    U mnie kocioł gazowy czuwa. Nic nie robię, nie pilnuję. Nie przejmuję się że
    jednocześnie z solarami włączy się kocioł i na współkę będzie grzał podłogę.
    Nie ma ryzyka wypompowywania do atmosfery energii, czyli strat, gdyż
    sterownik nie dopuści do tego aby temperatura powrotu do kolektoea była
    wyższa lub równa niż zasilania. Mało tego, sterownik wyłączy pompę jeśli moc
    chwilowa spadnie poniżej 100W, zapewnia to z zapasem tyle mocy aby nie było
    że pompa i sterownik biorą więcej energii niż oddają solary.

    Marek

    Marek