  • 1. Data: 2014-12-02 23:59:43
    Temat: Rekuperator czy dwa rekuperatory do domku jednorodzinego
    Od: m...@g...com

    Witam, obecnie mam dylemat czy montować osobny rekuperator na piwnice czy zamontować
    jeden mocniejszy na cały dom (dom około 400m2). Firma, która wyceniała instalację
    rekuperacji do domu zaproponowała dwa rekuperatory z racji tego, że w piwnicy mam
    siłownie (o pow ok 40m2). Generalnie w tym rozwianiu chodzi o możliwość podkręcenia
    rekuperatora w siłowni podczas użytkowania jej, a jednocześnie nie wpływać na
    wentylację w całym domu (obsługiwanym przez osobny rekuperator)

    ...i tutaj moje pytanie czy nie można zainstalować jednego dużego rekuperatora na
    cały dom i w przypadku użytkowania piwnicy wrzucić wyższy bieg na rekuperatorze i na
    rozgałęźnikach ustawić większy otwór do piwnicy jednocześnie zmniejszając dopływ do
    reszty domu?

    Czy może są rekuperatory z podwójnym kanałem i zamiast kręcić klapkami to można
    ustawić to na rekuperatorze ?

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 2. Data: 2014-12-03 00:14:41
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 2 grudnia 2014 23:59:44 UTC+1 użytkownik m...@g...com napisał:
> [...]
    wpływać na wentylację w całym domu (obsługiwanym przez osobny rekuperator)

    Niech Cie nie naciagaja :-) To Twoja prywatna silownia? Ile osob bedzie
    naraz korzystalo? Ja tez wentyluje sporo bo ok 360m2, tez mam w piwnicy
    silownie. Piwnice wentyluje dosc delikatnie. Caly dom ma wymiane 150m3/h
    normalnie, idac na silownie nawet nie ustawiam wiecej bo nie ma sensu.
    Moja silka ma podobna powierzchnie (moze minimalnie wieksza) i czasem
    zdarza sie ze cwiczymy na niej w 4-5 osob, czesto naprawde intensywnie
    (jest m.in. worek i sporo przyrzadow aerobowych, wiec mozna sie niezle
    spocic :) i nie odczuwam zadnego dyskomfortu z tego powodu. W piwnicy mam
    w sumie trzy pomieszczenia + garaz. Garaz wentyluje oddzielnymi przewodami
    (nawiew/wyciag), w pozostalych dwoch pomieszczeniach mam nawiewy, a w
    silowni wyciag. I to naprawde wystarcza - nikt sie nie dusi :-) A nie mam
    ani jednego okna w piwnicy - tylko jedne drzwi na zewnatrz i brame garazowa.

    Dwa rekuperatory to przesada! Gdybym potrzebowal to ew. w kanal wyciagowy
    wrzucilbym kanalowy wentyl ktory wspomagalby ruch powietrza - zeby tak
    wciagal te 100-150m3/h (wtedy reku przestawialbym na max czyli u mnie 300m3/h).
    Ale widze, ze to nie daloby zadnego pozytku, bo po prostu teraz jest OK :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2014-12-03 08:44:42
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Użytkownik wrote:
> [...]
    >
    > Czy może są rekuperatory z podwójnym kanałem i zamiast kręcić
    > klapkami to można ustawić to na rekuperatorze ?

    zapomnij o dwóch recu - po co?
    jeżeli siłka nie ma okien to masz ułatwione zadanie, podłączasz się
    pod oświetlenie i po jakimś czasie otwierają się mocniej przepustnice
    a recu wchodzi na wyższy bieg, można ustawić żeby to działało jeszcze
    jakiś czas po wyłączeniu oświetlenia

    kiedyś robiłem sterowanie w jakiejś szkole wyższej, były wentylowane
    sale konferencyjne ( wykładowe) i kilka innych pomieszczeń (w sumie z
    8 szt)- każde włączane przełacznikiem w tym pomieszczeniu otwierało
    tylko przepustnice - wszystko chodziło na jednej dużej centrali
    wentylacyjnej - udało się zrobić na czujniku ciśnienia przy centrali,
    wydajność sterowana właśnie z niego

  • 4. Data: 2014-12-03 09:03:09
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

> [...]
    > bieg na rekuperatorze i na rozgałęźnikach ustawić
    > większy otwór do piwnicy jednocześnie zmniejszając dopływ do reszty domu?

    Oczywiście że można tyle że jak Adam zauważył firma próbuje Cię naciągnąć.

    Ja bym zrobił jak Adam pisze - dał jeden bez żadnych dodatkowych przepustnic
    ani kombinowania. A jak kiedyś dojdziesz do wniosku że jednak w tej siłowni
    ma ćwiczyć 20 osób jednocześnie (jakieś sumo grupowe - czy coś :-)) to wtedy
    dorobisz sterowaną przepustnicę i przełącznik do rekuperatora który go
    włączy na wyższy bieg.

    > Czy może są rekuperatory z podwójnym kanałem i zamiast kręcić klapkami to
    > można ustawić to na rekuperatorze ?

    Nie widziałem takich gotowców.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 5. Data: 2014-12-03 18:08:08
    Od: k...@g...com

> [...]
    reszty domu?

    > Czy może są rekuperatory z podwójnym kanałem i zamiast kręcić klapkami to można

    Jeden o powierzchni wymiennika 200m2 wyrobi się bez problemu.

  • 6. Data: 2014-12-03 19:04:06
    Od: m...@g...com

    Hej, dzięki za odpowiedzi, siłownia będzie prywatna, zakładam ze max 2 osoby ćwiczące
    w tym samym czasie i zastanawiałem się czy dla jednej osoby po 30 min biegania na
    bieżni nie będzie za duszno w tym pomieszczeniu, aczkolwiek myślę, ze kubatura jest
    wystarczająca bo wysokość piwnicy będzie około 2,3m. Po Waszych wpisach widzę ze nie
    ma co kombinować z dwoma requ.

    W pomieszczeniu nie ma okien, wiec te rozwiązanie, aby podpiąć przepustnice pod
    oświetlenie nie jest złe. Jeffrey czy możesz podać linka do takiej przykładowej
    przepustnicy ? i czy takie przepustnice montuje się przed rozdzielaczem, tak aby moc
    zmniejszyć/zwiększyć dopływ powietrza na dane piętro ? Rozumiem, że to jest coś co
    działa automatycznie, czyli będzie powtarzalne, bo firma z którą rozmawiałem
    powiedziała, że po zamontowaniu requ ustawiają przepływy i tego nie wolno zmieniać,
    jedyne co mogę zrobić to zmieniać biegi na urządzeniu.

  • 7. Data: 2014-12-03 19:27:13
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Użytkownik wrote:
> [...]
    > powiedziała, że po zamontowaniu requ ustawiają przepływy i tego nie
    > wolno zmieniać, jedyne co mogę zrobić to zmieniać biegi na

    budżetowo to będzie tak
    http://allegro.pl/promocja-przepustnica-z-silownikie
    m-200-primadom-i4836658018.html
    ale może być też inna przepustnica i oddzielny siłownik np belimo,
    joventa czy gruner

    z tym ustawianiem to będzie kłopot bo nikt ci tego dobrze nie będzie
    chciał zrobić, pewnie najlepiej byłoby wyciąć kawałek przesłony w
    przepustnicy (tak jak to robią w szybrach obrotowych) i ustawiać cały
    dom na zamkniętej

  • 8. Data: 2014-12-03 22:30:41
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 3 grudnia 2014 19:04:06 UTC+1 użytkownik m...@g...com napisał:
> [...]
    kubatura jest wystarczająca bo wysokość piwnicy będzie około 2,3m. Po Waszych wpisach
    widzę ze nie ma co kombinować z dwoma requ.

    40m2 to sporo. Ja mam mniej wiecej, acz minimalnie wyzej - ok 2,6m.
    Ale nie bedzie duszno na pewno - gwarantuje :-) Ja tam aerobow zadnych nie
    robie ale zonka smiga na biezni / orbitreku / rowerku po 1-1,5h, a ja czesto
    wale w worek co jest duzo bardziej "generujace" CO2 i zero problemu - a
    czasem na silce jest jeszcze ktos znajomy :-) Musialoby chyba 10 osob cwiczyc
    zeby w tak krotkim czasie (1-1,5h) zrobilo sie duszno.

> [...]
    powiedziała, że po zamontowaniu requ ustawiają przepływy i tego nie wolno zmieniać,
    jedyne co mogę zrobić to zmieniać biegi na urządzeniu.

    To dupa nie firma - zmien ja na taka co bedzie w stanie zaprojektowac tak
    instalacje zeby sterowanie jedna przepustnica powodowalo zwiekszenie
    / zmniejszenie nawiewu na piwnice. Normalnie wyreguluja to z przepustnica
    zamknieta / przymknieta, a jak bedziesz cwiczyl to totalnie *nic* sie nie
    stanie jak w tym czasie reszta domu bedzie wentylowana troche slabiej.

    Ale ja bym w ogole olal te przepustnice. Tak jak pisalem - zamiast niej
    lepiej daj jakis slaby (50-100m3/h) wentylator kanalowy do wyciagu, ktory
    sie bedzie wlaczal razem z oswietleniem i po klopocie.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2014-12-04 10:11:17
    Od: Kris <k...@g...com>

> [...]
    >amontować jeden mocniejszy na cały dom (dom około 400m2). Firma, która wyceniała
    >instalację rekuperacji do domu zaproponowała dwa rekuperatory

    Tak się zastanawiam czy się po prostu nie znają czy może jacyś generalni
    przedstawiciele i maja duże parcie na wyrobienie planu sprzedaży skoro proponują
    takie bezsensowne rozwiązania. Znając życia i takie firmy to pewnie i wycenę
    instalacji zrobili tak na min 30tys żeby pozbawić Ciebie nadmiaru gotówki