  • 11. Data: 2009-05-19 09:12:10
    Temat: Re: Skrzynka elektryczna na każdym piętrze?
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Po policzeniu zapotrzebowania na esy wyszły dość absurdalne rozmiary
    > potrzebnych skrzynek.
    > Zatem czy praktykuje się w domkach stosowanie oddzielnych skrzynek
    > elektrycznych na każde piętro?

    tak, w tych większych

    > Jeżeli tak, to jakim kablem poprowadzić pomiędzy piętrami? 5x4 czy
    > grubszy?
    > Obecne zabezpieczene główne to chyba 3x25A.

    ja daje taki sam kabel do wszystkich tablic (pomiedzy też)

    > Jakie zabezpiecznenia powinny się znajdować za licznikiem, a przed kablami
    > na poszczególne kondygnacje?

    zależy jak zrobisz...
    możesz to zrobić szeregowo lub równolegle
    pomyśl gdzie dasz zabezpieczenia przeciwzakłóceniowe/przepięciowe ?
    na wejściu tablicy daje się najcześciej FR
    na wyjsciu przeciązeniówkę/zwarciówkę (ja tu stosuje topiki)
    a zabezpiecznia przeciążeniowe powinny byc włsciwie zestopniowane
    tak, żeby wyłączać selektywnie
    ale to wszystko elektryk bedzie wiedział (powinien)

  • 12. Data: 2009-05-19 09:15:08
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jan Werbiński wrote:

    > I niby nie musze go kontrolować?
    > Pffff...

    wszystko robisz sam?

  • 13. Data: 2009-05-19 09:20:27
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Jan Werbiński" <j...@j...com> wrote:
> [...]
    > Obecne zabezpieczene główne to chyba 3x25A.
    > Jakie zabezpiecznenia powinny się znajdować za licznikiem, a przed kablami

    Praktykuje się... jeśli ktoś szykuje dom na wojnę :)
    Przekroje powinieneś sobie wyliczyć na podstawie planowanego obciążenia.
    Ja zamontowałem 2 rozdzielnice: 96 do domu i 72 pola w garażu. Teraz trochę
    żałuję, bo dołożenie jeszcze jednej, 72 polowej na poddaszu, zaoszczędziłoby
    mi ze 2 szpule przewodu i wiele pracy.
    Aha, ta rozdzielnica 96 pól to nie same esy (które zajmą ok. 36-48 wraz z
    przepięciówką) lecz całe 24 pola zugów, chyba 16 pól zajęte przez ekspandery
    satela i mała rezerwa na dodatkowy ekspander lub inne urządzenia. Poodbnie
    jest w garażu.

    --
    Bartek

  • 14. Data: 2009-05-19 09:35:19
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    > wszystko robisz sam?

    Nie

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 15. Data: 2009-05-19 09:38:52
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    > Ja zamontowałem 2 rozdzielnice: 96 do domu i 72 pola w garażu. Teraz
    > trochę żałuję, bo dołożenie jeszcze jednej, 72 polowej na poddaszu,
    > zaoszczędziłoby mi ze 2 szpule przewodu i wiele pracy.

    Ja pierdziele. Do emerytury będziesz dochodził co jest od czego itp
    Ale ok tak lubisz tak masz. Ja się tylko zastanawiam po kiego diabła sobie
    takie komplikacje robic.
    Ale ja nienowoczesny jestem a truskawki posypuje tradycyjnie cukrem;)))

    Krzysiek

  • 16. Data: 2009-05-19 09:41:49
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > takie komplikacje robic.
    > Ale ja nienowoczesny jestem a truskawki posypuje tradycyjnie cukrem;)))

    Po to mi własnie taka rozdzielnica i ponumerowane zugi abym w przyszłości
    nie miał najmniejszego problemu ze zlokalizowaniem obwodu w rozdzielnicy :)

    --
    Bartek

  • 17. Data: 2009-05-19 09:48:49
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    > Ja pierdziele. Do emerytury będziesz dochodził co jest od czego itp
    > Ale ok tak lubisz tak masz. Ja się tylko zastanawiam po kiego diabła sobie

    Nie stosujesz etykiet lub opisów przewodów?

  • 18. Data: 2009-05-19 10:06:01
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    wiadomości news:gutve4$4da$1@atlantis.news.neostrada.pl...
    > Użytkownik "kris" <k...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości news:gutunc$sqe$1@news.onet.pl...
    >
    > Nie stosujesz etykiet lub opisów przewodów?

    Stosuje. ale u mnie rozdzilnia ma 36pól(kilkanaście esów, 2 róznicówki,
    jeden 3FR, Jeden es 3 fazowy) z czego kilka jest jeszcze wolnych
    W wiekszości domów które widywałem są własnie takie lub mniejsze rozdzielnie
    i ludzie żyją tam szczęśliwie;)
    Zastanawiam się jak bardzo musiałbym skomplikować instalacje elektryczna w
    moim domu aby potrzebować kilku rozdzielni o lącznej liczbie pól ponad 100
    pól.
    Nawet jak bym zrobił na wzór Ciebie po kilkadziesiąt gniazdek w kuchni i
    salonie to mysle że można to zmieścić w jakiejś zwykłej rozdzielni.
    Jak robiłem swoją instalację to tez duzio czytałem- ale głupoty typu osobny
    kabel do kazdego gniazdka. kazde gniazdko na osobnym esie itp odfiltrowałem.

    Krzysiek

  • 19. Data: 2009-05-19 10:13:36
    Od: "McBeth" <m...@l...poczta.onet.pl>

    > Zatem czy praktykuje się w domkach stosowanie oddzielnych skrzynek
    > elektrycznych na każde piętro?
    Ja mam 3 poziomy budynku i 3 rozdzielnie (każda 2 skrzynki - 1 na aparaty
    modułowe, druga na korosowanie kabli; teraz tam montuję dodatkowo łączówki
    LSA, bo za dużo tej pajęczyny od sterowania się namnożyło).

    > Jeżeli tak, to jakim kablem poprowadzić pomiędzy piętrami? 5x4 czy
    > grubszy?
    > Obecne zabezpieczene główne to chyba 3x25A.
    Ja mam zab. główne 3x40A. Na piętra idą kable 5x4mm2 do każdej rozdzelni.
    Główne odbiorniki mocy mam w piwnicy i tam każdy ma podejście bezpośrednie
    kablami 5x4mm2. Do płyty grzejnej też 5x4mm2.

    > Jakie zabezpiecznenia powinny się znajdować za licznikiem, a przed kablami
    > na poszczególne kondygnacje?
    Ja nie mam tam zabezpieczeń. Mam wył. główny, różnicówkę przeciwpożarową
    300mA i dalej idzie prosto na piętra. W rozdzielniach wyłączniki
    'rozdzielni' i dalej listwy i zabezpieczenia nadprądowe (i ew. różnicówki)
    obwodów.

    Pozdrawiam
    Adam

  • 20. Data: 2009-05-19 10:20:02
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    > W wiekszości domów które widywałem są własnie takie lub mniejsze
    > rozdzielnie i ludzie żyją tam szczęśliwie;)

    W wielu domach bez prądu też widziałem szczęśliwych ludzi.
    :-)

    > Zastanawiam się jak bardzo musiałbym skomplikować instalacje elektryczna w
    > moim domu aby potrzebować kilku rozdzielni o lącznej liczbie pól ponad 100

    U mnie szacuję na 36 parter +12 piętro + 12 piwnica +6 garaż

> [...]
    > Jak robiłem swoją instalację to tez duzio czytałem- ale głupoty typu
    > osobny kabel do kazdego gniazdka. kazde gniazdko na osobnym esie itp

    Każdy obwód 1F to 1 bezpiecznik, różnicówka 2 = 3 pola.
    Obwód 3F to 3 bezpiecznik i 4 różnicówka = 7 pól
    Sam zegar czasowy to 2pola, stycznik 3f 4 pola, przełącznik faz 3 pola,
    bezpiecznik nadprądowy 3 pola, co daje nam już 12 pól, a w przypadku
    programatora chyba trochę więcej.
    Trzy obwody łazienkowe z osobnymi różnicówkami to 9 pól.
    Kuchnia to kolejne 7-9 pól
    3 obwody do gniazdek 9 pól
    1 lub 2 osobne do światła 3-6 pól
    Razem 45 pól. Trzeba będzie jeszcze zoptymalizować, żeby się zmieściło do
    skrzynki 36.
    Pozostaje do podłączenia np druga łazienka, druga kuchnia itp...