  • 31. Data: 2017-01-19 21:38:49
    Temat: Re: Sprawność nowoczesnego kotła na pellet, groszek czy co tam się sypie
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 19 stycznia 2017 20:58:29 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:
    > Czy program do obliczeń ma możliwość wskazania, które z zamieszkałych
    > osób są nauczycielami akademickimi? Oni mają dłuższy urlop.

    Jest możliwość, a jakże :P
    Można sobie nawet definiować przerwy w ogrzewaniu w każdym osobnym
    miesiącu, co do dnia i godziny, i to dla każdego osobnego pomieszczenia.
    Można tworzyć okresowość wentylacji, jak ktoś ma mechaniczną sterowaną.
    Można też zagłębić się w rurki i kanaliki, opisując ile metrów instalacji
    i ile baniaków jest w każdym fragmencie domu, jakie mają straty, co w nich
    płynie i jaką ma temperaturę.
    Przy opisywaniu np. okien dachowych można podać % szyby w oknie, przejrzystość
    szyby, emisyjność, kąt nachylenia, zewnętrzne obiekty zaciemniające
    a także (z rozbiciem na miesiące, dnie i godziny) czas zasłonięcia
    danego okna roletami.
    Nie znalazłem funkcji definiowania mostka termicznego w dziurce od klucza
    drzwi wejściowych, ale zapewne w którejś wersji programu zostanie to dodane.

    Słowem, jakby się chciało zamodelować dokładnie całą chałupę w sposób
    drobiazgowy, można nad tym spędzić rok pracy i jeszcze się zdoktoryzować.

    > Kolorowych jarmarków, blaszanych zegarków...

    Blaszany zegarek można dodać jak najbardziej, program dorzuci to do
    współczynnika akumulacyjności i odpowiednio zmieni stałą czasową chałupy :]

    L.

  • 32. Data: 2017-01-19 21:42:13
    Od: "Grzegorz" <n...@f...too>

    Użytkownik "Uzytkownik" <a...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Och Ty Herloku Szolmsie, aleś mnie wybadał.
    > Wyobraź sobie, że nie tylko na tych.

    > Skąd takie wnioski?

    > I co w związku z tym masz do "powiedzenia"?
    > Jesteś w stanie podać jaką sprawność można uzyskać?

    Ja wiem ale to Ty się kreujesz na wiedzącego.

    > Czytałeś wszystko to co napisałem?
    >
    > P.S. Popraw kodowanie, bo w przeciwnym razie nie będę Ci odpowiadał, bo za
    > dużo roboty jest z ręcznym poprawianiem Twoich krzacorów.

    Tak chwalone przez Ciebie piece kondensacyjne w warunkach domowych nie
    są w stanie osiągnąć podawanej przez Ciebie sprawności.
    Poza tym, jako piece dwufunkcyjne ogrzewając cwu pracują poza zakresem
    kondensacji.

  • 33. Data: 2017-01-19 21:47:42
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Thursday, January 19, 2017 at 7:53:03 PM UTC+1, Grzegorz wrote:

    > Przyznaj, zarabiasz na tych piecach?
    > Dlatego innych rozwiązań nie aprobujesz?
    > Warunki w jakich piec miałby osiągnąć taką sprawność są nieosiągalne.
    > g.

    Bez przesady, w obecnych czasach kupno kotla na paliwa stale to ... no... porazka ;)
    - nawet na tydzien-dwa na narty wyjechac nie mozna, bo ktos alic musi :(
    a sprawnosc kotlow kondensacyjnych ponad 100% to nie jakas magia, tylko sposob
    liczenia - zle wliczyli/przyjeli w starych normach "100%" tzn. bez uwzglednienia
    ciepla kondensacji i tak sie to ciagnie... Zeby uzyskac takie wartosci potrzebne jest
    ogzewanie niskotemperaturowe, czyli podlogowka, jakies nawiewy, na zwyklych
    grzejnikach tez sie da, tylko przy niskiej temp. zasilania maja strasznie male moce i
    trzeba ich dosc duzo, co kosztuje i tak sobie wyglada...

    WS

  • 34. Data: 2017-01-19 22:08:55
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    Bzdury piszesz. Są kotły, które pracują w kondensacji zarówno podczas
    grzania CO jak i CWU. Żeby było ciekawiej podczas grzania CWU potrafią
    lepiej pracować w kondensacji niż podczas grzania CO. Ale tego nie
    wiesz, bo nie znasz takich kotłów, ani ich budowy i nie wiesz jak one
    pracują.

    Popatrz sobie: https://www.youtube.com/watch?v=JfIkNSUr3As
    https://www.youtube.com/watch?v=KDyvOaM7M8U i odpowiedz na pytanie:

    Co schłodzi lepiej wymiennik i lepiej odbierze ciepło od spalin? Woda
    powracająca z instalacji CO o temperaturze 25-30'C czy też napływająca
    do wymiennika zimna woda użytkowa z instalacji wodociągowej o
    temperaturze ok. 8-10'C?

    P.S. Chłopie ustaw sobie kodowanie, bo nie da się czytać tego co tu
    wypisujesz. Nie będę poprawiał ręcznie Twojego kodowania.

  • 35. Data: 2017-01-19 22:16:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

    > Audyty i certyfikaty robi się według normy, gdzie jest to tak a nie
    > inaczej wymyślone, stąd wynik co do kilowata bez plusów i minusów.

    Być może jestem człowiekiem małej wiary, ale nie potrafię wykrzesać
    w sobie odrobiny szacunku dla takich norm. One są po prostu złe
    i szkodliwe.

    > A to, że wystarczy że dzieciak nie zakręci kranu, albo kobita zimową
    > nocą uchyli okno, może spowodować odchyłkę w naszych idealnych
    > teoretycznie wyliczeniach. Tylko co z tego? Jedni robią certyfikaty
    > bo ktoś kazał i ładnie wygląda zielona tabelka, a inni żeby mieć
    > zgrubne pojęcie jak zaprojektować ogrzewanie i np. wentylację.

    Co tam dzieciak, mnie też się niezakręcenie zdarza! Kobiet nie muszę
    w otwieranie okien mieszać. Czy to zimą, gdy najdzie mnie chęć aby
    na zmagania mrozu z ciepłem domowym popatrzeć, czy w maju, gdy mi bzy
    pod oknem pachną. Nie wiem po co robić certyfikaty. Jeśli każą, to po
    prostu wkurza. Chyba że mus, wtedy nie ma wyjścia, trzeba. Lecz nic
    pięknego w takiej zielonej tabelce nie ma. A już na pewno nie mają one
    wpływu na "zgrubne pojęcie". To trzeba inaczej, z głową, po inżyniersku.

    > Ty jak rozumiem wolisz, jak przyjdzie pan Mietek,

    Skąd to rozumienie wypływa?

    > Zależy kto liczy, po co, jak i co z tego liczenia wynika w praktyce.

    Gdy liczy jak normy każą (jeśli one faktycznie aż tak durne), to nic
    nie wynika. Liczyć musi ktoś, kto rozumie, kto czuje, kto potrafi z
    kolumn cyferek wyciągać wnioski.

    > Kiedyś to do zaprawy lali świńską krew i sypali różne inne dobra,
    > bo ja wiem może to jest jakiś rodzaj sztuki, ale nie wiem dlaczego
    > uwiera Cię, że tak już się nie robi? :]

    Przetrwały do dzisiaj, właśnie dzięki tej krwi, kurzym jajom i innym
    dobrom. To dużo. Ale nie tylko w trwałości sztuka się przejawia.

    > Mi ogacili gorzej i teraz poprawiam temi ręcami. Większość ludzi nie
    > poprawia po partaczach i dziwią się, że np. pompa ciepła wcale taka
    > oszczędna nie jest. Ale ludzie mają różne hobby ;)

    Bo należy do obliczeń dane brać z życia, nie z książek. Jeśli sukces
    trzeba okupić własnymi ręcami urobionymi po łokcie, to może taka pompa
    ciepła wcale oszczędna nie jest?

    > A ja chcę, żeby było w miarę zgodnie z rachunkami. Wszystko wskazuje
    > na to, że się uda ;)

    Sercem całem powodzenia życzę! I sukcesu!

    Jarek

    --
    -- To ruiny! Ruiny! Ruiny!
    Ręce wasze w śmierci po łokcie!

  • 36. Data: 2017-01-19 22:18:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

> [...]
    >
    > Blaszany zegarek można dodać jak najbardziej, program dorzuci to do
    > współczynnika akumulacyjności i odpowiednio zmieni stałą czasową chałupy :]

    Serdecznie dziękuję za wyjaśnienia. Aż mnie naszła chęć, by sobie takie
    rzeczy policzyć. Te programy darmo są, czy trzeba kupić? Bo ja mam dobrą
    wyobraźnię, mógłbym takie pisać. Zwłaszcza gdyby wyżyć się dało z tego.

    Jarek

    --
    Więc na punkty rozpisz każdy mój sen
    Zaprojektuj garnitur marzeń mych

  • 37. Data: 2017-01-19 22:20:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotrek napisał:

    > Ale mogą być pracoholikami i całe złożenia na temat długości urlopów
    > idą w 3.14zdu

    Ważnie, czy w zapale twórczym się myją. To powinna opisywać tzw. krzywa
    wannowa.

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2017-01-19 22:32:45
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    U mnie wyswietla sie dobrze, wychodzi ze Ty masz cos spieprzone z kodowaniem.

  • 39. Data: 2017-01-19 22:38:50
    Od: "Grzegorz" <n...@f...too>

    Użytkownik "WS" <L...@c...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...

> [...]

    zasilania maja strasznie male moce i trzeba ich dosc duzo, co kosztuje i tak

    To nie chodzi o sposób liczenia.
    Wiem skąd się bierze owe >100%.
    Chodzi o to, że kondensacja wody ze spalin zachodzi w specyficznych
    warunkach.
    Jest to oczywiście możliwe i w tych piecach ma to rzeczywiście miejsce.
    Rzecz w tym, że na skraplaczu pieca musi wystąpić zjawisko przesycenia pary
    wodnej w spalinach.
    Znaczy to, że nie można np. stosować nadmiaru powietrza takiego jak w innych
    piecach gazowych.
    Rozcieńczone spaliny mają inny, niższy punkt rosy i kondensacja nie
    zachodzi.
    Ulatujące do komina spaliny też nie są suche bo skraplacz nie ma kontaktu z
    całymi spalinami.
    Skraplacz musiałby być bardzo rozbudowany i mieć dużą powierzchnię.
    Skraplacz też ma swoją sprawność.
    Wykrapla się tyle wilgoci ile spaliny nie mogą unieść w temperaturze
    kondensacji
    i to pod warunkiem, że wtedy mają kontakt ze skraplaczem.
    Reszta ciepła z pozostałą wilgocią idzie w komin. Ile? To wynika z wykresu
    Moliera.
    Regulacja mocy pieca jest możliwa ale to grozi wyjściem poza zakres
    kondensacji.
    Tak jest w przypadku rozruchu pieca, ogrzewania cwu lub pracą z podwyższoną
    mocą.

    Proste konstrukcje mają sprawność wyższą niż konstrukcje tradycyjne
    i rozpoczynającą sie od poziomu gdzie kończą się możliwości tych
    tradycyjnych.
    Jest to począwszy od 92 do 97%
    Powyżej 100% to nie takie piece co się je wiesza na ścianie.
    Zwykle w takich piecach stosuje się jeszcze czerpanie powietrza poprzez
    wspólny
    kanał z przewodem kominowym ale to zysk który nie wynika akurat z tego, że
    piec to piec kondensacyjny.
    Piec kondensacyjny ma sprawność wyższą ale nie zawsze wartą swojej ceny.

  • 40. Data: 2017-01-19 22:51:17
    Od: "Grzegorz" <n...@f...too>

> [...]
    > powracająca z instalacji CO o temperaturze 25-30'C czy też napływająca do
    > wymiennika zimna woda użytkowa z instalacji wodociągowej o temperaturze

    A do jakiej temp. tę wodę podgrzewasz i gdzie jest wtedy magiczna
    kondensacja?

    > P.S. Chłopie
    Nie spoufalaj się,
    ustaw sobie kodowanie, bo nie da się czytać tego co tu
    > wypisujesz. Nie będę poprawiał ręcznie Twojego kodowania.

    Poczytaj sobie.
    Zobacz skąd pochodzi dokument i kto jest jego autorem i kto go autoryzuje.
    http://www.archiwum.inig.pl/INST/nafta-gaz/nafta-gaz
    /Nafta-Gaz-2010-08-07.pdf