  • 11. Data: 2011-03-06 19:04:08
    Temat: Re: Studnia i energia sloneczna.
    Od: "Andrzej S." <A...@g...com>

    W dniu 2011-03-06 18:10, Michał Gut pisze:

    > Pewnien kłopot moze ci robić słońce -wiesz -on sie chowa czasem :)
    >

    > to nie problem. w nocy bedzie mogl wlaczyc 2 lampy halogenowe po 2kw
    > kazda ktore beda oswietlac panele ;)

    Wesole rady budowlanców ... W nocy przestanie posikiwac. I dobrze.

    Wczesniej wspominales o pompkach akwariowych i od spryskiwaczek
    - wlasnie to sie nie nadaje, bo przy tak malych natezeniach pradu
    wody i tak gównianych wykonaniach wszystko ucieka nieszczelnosciami
    i mam podnoszenie na metr - nie wiecej. Byly testy.

    Nie chce kaskady pompek podajacych sobie wode wzajemnie.

    Czyli - chce pompke malej mocy, ale zdolna do utrzymania cisnienia
    circa 5 m. slupa wody i to na tyle skutecznie, by na koncu wezyka
    cos jeszcze sikalo.

    pozdr serd
    --
    A S

  • 12. Data: 2011-03-06 19:09:14
    Od: "Andrzej S." <A...@g...com>

    W dniu 2011-03-06 15:06, Panslavista pisze:

    > Obieg musi być zamknięty, a uzupełnianie wody na zasadzie zaworu sterowanego
    > poziomem wody w stawku.

    Czemu zamkniety? Jak zanurze koniec ssawny w studni, to wody nie
    zabraknie. Nie wszystko jedno pompce, ze nie gania ciagle tej samej
    wody, a co i raz inna, swieza?

    Tylko dlaczego pompka CO? Czy wyróżnia sie starannoscia wykonania
    i potrafi przy malej wydajnosci (mocy) dopchac strumyczek gdzie trzeba,
    nie roztrwoniwszy go po drodze?

    pozdro
    --
    A S

  • 13. Data: 2011-03-06 19:23:33
    Od: Piotr D. <p...@z...to>

    Dnia Sun, 06 Mar 2011 20:09:14 +0100, Andrzej S. napisał(a):

    > Czemu zamkniety?
    Bo wtedy nie będziesz musiał podnosić wody tak wysoko i pompka małej mocy
    wystarczy. Najwięcej energii idzie na pokonanie grawitacji i wytaszczenie
    wody w górę, a nie na zapewnienie jej ruchu.

    A tak z ciekawości gdzie ucieka Ci ta woda w obiegu otwartym, bo nawet przy
    mizernym przepływie to będzie pewnie kilka m3 na dobę?

    Piotrek D.

  • 14. Data: 2011-03-06 20:10:06
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Andrzej S." <A...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]

    > Czyli - chce pompke malej mocy, ale zdolna do utrzymania cisnienia
    > circa 5 m. slupa wody i to na tyle skutecznie, by na koncu wezyka

    5m to wcale nie malo. Pompy ogrodowe do takiej wysokosci potrzebuja kilkuset
    wat. Obawiam sie, ze bedzie Ci trudno znalezc cos co bedzie Ci odpowiadalo.
    Moze pomysl nad czyms wlasnej konstrukcji adoptujac cos innego, bo pompy
    ktore testowales to zwykle jednostopniowe pompy odsrodkowe. By dzialaly to
    potrzebuja mocy, bo i ze szczelnoscia konstrukcji jest tak sobie. Poszukaj
    czegos o innej konstrukcji i malych gabarytach. Dobrym roziwazaniem bylaby
    jakas pompa rotacyjna cos jak zebata pompa oleju silnika samochodowego. Tu
    ze szczelnoscia nie bedzie problemu, zapewnia staly wydatek, wysokie
    cisnienie, a wydajnosc zalezy od jej pojemnosci i szybkosci obrotowej.
    Niestety stosowana do pompowania wody podejzewam, ze bedzie korodowac.
    Pozostaje jeszcze kwestia dobrania jakiegos silnika o mocy gwarantujacej
    pokonanie oporow samej pompy plus jej wydajnosc. Niestety nie znam urzadzen
    w ktorych wykorzystywanoby takie pompy odporne dzialanie wody.

    Pozdro.. TK

  • 15. Data: 2011-03-06 20:37:04
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "Piotr D." <p...@z...to> wrote in message

> [...]
    > przy
    > mizernym przepływie to będzie pewnie kilka m3 na dobę?

    Podałem pompkę obiegową do CO, choćby dlatego, że w zasadzie odporna na
    wpływ medium, ma wygodną regulację wydatku i nie potrzebuje dużej mocy,
    przewidziana do pracy ciągłej. Do uzupełniania poziomu wody w stawku
    wystarczy pompka zanurzeniowa np. typu Monika, załączana czujnikiem poziomu
    np. pływakowym lub termicznym, a którą można spokojnie wykorzystać także do
    podlewania ogrodu.

  • 16. Data: 2011-03-06 20:39:03
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Chodzi mi o "mikrorozwiazanie" dzialajace na okraglo.
    > Studnia jest wiercona, sa w niej rury i pompa, wiec zadne
    > konstrukcje typu przepompownie, półki nie zmieszcza sie w dziurze.

    po pierwsze, odpuść sobie studnię, różnica poziomów na pewno większa,
    niż między początkiem strumyka, a taflą wody w stawiku (więc jak
    piszesz 4-6m)...
    pod strumykiem układasz kawałek węża ogrodowego, którym woda wraca do
    źródełka...
    po drugie, zrób prosto... po co ci zamiana energii naturalnej (wiatr,
    słońce) na energię elektryczną, a potem na mechaniczną, zrób wiatrak,
    który mechanicznie napędza pompę, będzie prosto, niezawodnie i
    efektownie (coś na wzór takich wiatraków na westernowych farmach)...

    pozdrawiam
    s_13

  • 17. Data: 2011-03-06 20:41:21
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Panslavista wrote:
> [...]
    > czujnikiem poziomu np. pływakowym lub termicznym, a którą można
    > spokojnie wykorzystać także do podlewania ogrodu.

    Tylko jest jeden zasadniczy problem...

    woda musi być bardzo dobrze filtrowana, bo pompa CO sie zarżnie, taka pompa
    sie absolutnie nie nadaje do pompowania brudnej wody

  • 18. Data: 2011-03-06 20:47:36
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maniek4 wrote:
> [...]
    > gwarantujacej pokonanie oporow samej pompy plus jej wydajnosc.
    > Niestety nie znam urzadzen w ktorych wykorzystywanoby takie pompy

    niech sobie policzy ile mu jest potrzbne mocy do wywalenia 1 litra wody na
    sekundę na wysokość 5 metrów :)

  • 19. Data: 2011-03-07 06:58:04
    Od: "Andrzej S." <A...@g...com>

    W dniu 2011-03-06 21:47, Marek Dyjor pisze:

    > niech sobie policzy ile mu jest potrzbne mocy do wywalenia 1 litra wody
    > na sekundę na wysokość 5 metrów :)

    Policzyl i wyszlo mu P = W/t = mgh/t = 50W dla Twoich zalozen.
    Granica teoretyczna, bez strat i tarcia.
    Poniewaz 1L/s to ponad 3m^3 na godzine czyli za duzo, pompka
    kilkadziesiat W jak najbardziej porzadana.

    pozdr serd
    --
    A S

  • 20. Data: 2011-03-07 07:10:38
    Od: "Andrzej S." <A...@g...com>

    W dniu 2011-03-06 21:10, Maniek4 pisze:
    > czegos o innej konstrukcji i malych gabarytach. Dobrym roziwazaniem bylaby
    > jakas pompa rotacyjna cos jak zebata pompa oleju silnika samochodowego. Tu

    Albo membranowa - czyli zamknieta elastyczna komora + 2 przeciwstawne
    zaworki (jak w sercu). Ale nie widze na rynku ...

    pozdro
    --
    A S