  • 11. Data: 2009-11-16 06:20:03
    Temat: Re: Świetlówka Philips - nie ma to jak być wyruchanym
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Tornad napisal:
    > Jako ciekawostke podaje, ze byly to chyba jedyne w Polsce "swiatla", ktore
    > pracowaly w Klubie Politechniki Krakowskiej

    To ty zrobiles te swiatelka dla "Kwadratu"? ;)

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 12. Data: 2009-11-16 08:14:44
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

    > To ty zrobiles te swiatelka dla "Kwadratu"? ;)
    >
    > --
    > Pozdrawiam,
    >
    > Jacek

    Nie, ja robilem dla dyskdzokeja, ktory gral w klubie "Pod Przewiazka" w
    akademikach PK na ul. Bydgoskiej. Ten klub jeszscze istnienie tyle, ze te
    akademiki Politechnika sprzedala, scislej rozsprzedala po kawalku. Moj znajomy
    kupil tam kawalek solidnych piwnic, zaprojektowanych jako schrony p-atomowe. i
    ma tam kawiarnie z wyszynkiem. Grube sciany i stropy skutecznie tlumily i
    zapewne tlumia lomot, dzieki temu sasiedzi z okolicznych blokow mieszkalnych w
    czasie imprez moga spoko spac.
    Moja konstrukcja byla oczywiscie lampowa; w stopniu koncowym mocy pracowaly
    po dwie EL 34 przewanie nieco podupadle, wyciagane po przepracoaniu kilkuset
    godzin z normalnych wzmacniaczy akustycznych, ktore tez kuckalem.
    Pozniejsze "konstrukcje" byly scalakowo lampowe... Stare dzieje.
    Pzdr.

  • 13. Data: 2009-11-16 12:10:55
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Tornad pisze:
    > Dorzuce swoje trzy centy.
    > Otoz istotna roznica w swieceniu swietlowka a normalna zarowka jest to, ze
    > zarowka ma bezwladnosc cieplna a swietlowka nie. Ona niezaleznie od firmy
    > swieci swiatlem migajacym z czestotliwoscia tych 100 Hz.
    Kolego chciałem przypomnieć ze mamy 2009 rok, a świetlówki kompaktowe
    nie zawierają dławika i startera. Nic nie mruga 100Hz, przetwornica
    chodzi na 30-50kHz (i nie powiesz mi że widzisz takie miganie).

    > Ale nie o tym. Swietlowka zasilana napieciem stalym, swieci odczuwalnie
    > jasniej i przyjemniej. Tlumacze to tym, ze mozna ja "przewoltowac. Jak
    > normalnie produkuje sie je aby wytrzymywaly napiecie 220 V to w pikach ona
    > jest obciazona napieciem amplitudowym czyli skutecznym pomnozonym przez
    > pierwiastek z 2. czyli ponad 300V. Sadze, ze takie napiecie stale ona zniesie
    > a swiatla da o wiele wiecej.
    Przez bardzo krótki czas. Zasilana stałym napięciem zamieniła by się
    (pod warunkiem że zastosować ciągłe podgrzewanie) w lampę-wyrzutnię
    elektronów i cząsteczek z jednej elektrody do drugiej, przez co jeden
    koniec (elektroda) będzie za chwilę "oczerniony" a drugi totalnie
    zubożony i zdechnie.
    Świetlówki zasila sie AC wysokiej częstotliwości, wtedy ładnie świeci.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 14. Data: 2009-11-16 14:53:58
    Od: ąćęłńóśżź <u...@w...eu>

    Co nie zmienia faktu, że człowiek przy takim świetle czuje się źle.
    JaC

    -----

  • 15. Data: 2009-11-16 15:57:02
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > zubożony i zdechnie.
    > Świetlówki zasila sie AC wysokiej częstotliwości, wtedy ładnie świeci.

    No rzeczywiscie. Jestem na tyle tepy, ze nie pomyslalem, ze chodzi o
    swietlowke kompaktowa czyli rurke zwinieta w jakis obwarzanek... A powinienem
    gdyz Pytajnik_Sprawozdawca wyraznie napisal, ze ja wkrecil podczas gdy te
    stare, dlugie, sie wstawia w odpowiednie gniazdka.
    Ale mimo to uwazam, ze wszystkie one pracuja na identycznej zasdzie
    emitowania swiatla ultrafioletowego, ktore naswietlajac proszek, ktorym jest
    napylone wnetrze rurki, w emisji wtornej swieca swiatlem widzialnym.
    Rozbebeszalem takie swietlowki i widzialem ile tam elementow elektronicznych
    jest nadzgane. I dlatego pomyslalem, ze zamiast przetwornicy na te 100kHz moze
    lepiej byloby zastosowac zasilanie pradem stalym stabilizowanym, jakies zrodlo
    pradowe bo z doswiadczenia wiem, ze swietlowka zasilana napieciem stalym
    swieci o wiele mocniej i naturalniej.
    Piszesz, ze jedna strona sie zaczerni.. Wiec odpowiadam, ze taka zwykla
    swietlowke mozna obracac w druga strone. Ale lepiej moze byloby zaprojektowac
    je wlasnie tak aby robily jak zwykla lampa elektronowa z podgrzewana katoda.
    Piszesz, ze zarnik musialby byc ciagle grzany. No i co z tego. Lampy
    elektronowe tez maja podgrzewana katode i pracuja tysiace godzin. Nawet potem
    cos w nich pokombinowano aby zmniejszyc ich zywotnosc ze wzgledow komercyjnych.
    To byly moje tylko sugestia, mysle, ze nie urazilem tym Twoich odczuc
    estetycznych.
    W kazdym razie mnie te zarazy kompaktowe czy liniowe raza; efekt
    stroboskopowy, zaswiecanie sie po 1-2 sekundach, ktore wydaja sie wiecznoscia
    a jak mroz to i pare ladnych sekund trzeba, potem z pol godziny, zanim jako
    tako to swiecic zacznie... No i na koniec jak to sie rozbije to te proszki w
    nich sa trujace, trzeba to potem jakos specjalnie utylizowac, itd itp. A
    wszystko to pod melodie globalnego ociplenie, ktore jest ewidentnym humbukiem
    tzw. naukofcow produkujacych opasle dowody za granty.. Ale to juz inna bajka.
    Pzdr. Tornad

  • 16. Data: 2009-11-20 08:07:38
    Od: Jarek <j...@n...pl>

    Tomek Jetrzycki pisze:

> [...]
    > do normalnego marketu i kupuje świetlówkę energooszczędną renomowanej
    > kurna firmy Philips to spodziewa się, że to co kupi jest zgodne z
    > opisem. A na opakowaniu jak byk stoi Philips Eco Ambiance E27, 18W-100W.
    > Czyli człowiekus spodziewa się, że będzie to świeciło jak normalna
    > żarówka 100W. Korki w mieście, wkręcam to gówno w gwint i kur... po
    > 10min moc świecenia jak 3/4 poprzedniej zwykłej żarówki 100W. No dobra.
    > Szybki Google i wygrzebane ze śmietnika opakowanie wyjaśniają sprawę:
    > - Philips Eco gówno - 1050 lumenów
    > - zwykła przeźroczysta żarówka 100W - ok 1350 lumentów

    Trzeba kupować halogeny. Ostatnio kilka kupiłem, są niewiele droższe od
    zwykłych żarowych a świecą ładniej. Poza tym zwykłe żarówki 100W też już
    można kupować - mają na etykiecie napisane że "nie można ich stosować w
    domu" ;) Znajomy takie widział w jakimś markecie...
    Jarek

  • 17. Data: 2009-11-20 09:28:54
    Od: "mirek" <f...@w...pl>

    Użytkownik "Jarek" <j...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    Powoli diody LED tanieja i rosna w moc.
    U mnie np firmie powoli przechodzimy w oświetleniu wnętrza urżadzeń
    manipulacujnych na LEDY bo tanie i nie trzeba rozbierac cłego urządzenia
    aby wymienic żarówki co pare miesięcy.
    Najwiekszz dioda led jaka mamy ma 7,5 Wata poboru mocy(nie wiem jak to sie
    na lumeny przekłada), Koszt zakupu niedawno 90 USD. Jest faktycznie super
    jasna i zywotnośc ( gwarancja ) na 100000 godzin.
    W mikroskopach natomiast od kilku lat uzywamy tylko led, nie grzeja , sa
    relatywnie silne, mały pobóer mocy, od około 5 lat zadna jeszcze nie padła.

    --
    photos of rome
    http://rome.net-poland.com

  • 18. Data: 2009-11-20 17:54:34
    Od: "Maciej 'AbrahaM' Piotrowski" <n...@c...barg.cy>

    mirek wrote:
> [...]
    > miesięcy. dzeń manipulacujnych na LEDY bo tanie i nie trzeba
    >
    > Najwiekszz dioda led jaka mamy ma 7,5 Wata poboru mocy(nie wiem

    przypuszczam że w okolicy nieco powyżej 600 lumenów,
    595 lumentów ma 7W znaleziona przeze mnie ("na oko"
    wyglądająca solidnie) na wiodącym w polsce portalu
    aukcyjnym.

    > Koszt zakupu niedawno 90 USD.
    > Jest faktycznie super jasna i zywotnośc ( gwarancja ) na 100000
    > godzin.

    Bardzo chętnie bym się przekonał w rzeczywistości,
    gdyż subiektywna ocena werbalna: "jest superjasna"
    jakoś mnie nie przekonuje - zwłaszcza że "zwykła"
    żarówka 100W mieć ma (w/g deklaracji na opakowaniu,
    mam przed nosem tuż) 1340 lumenów, czyli coś około
    dwukrotnie jaśniejsza jest.

    Problem w tym że zamienniki ledowe dla żarówek
    50W/60W niezbyt mi pasują.

    --
    Tylko dwie rzeczy są nieskończone: Wszechświat oraz ludzka
    głupota, choć nie jestem pewien co do tej pierwszej. Albert

  • 19. Data: 2009-11-20 22:29:17
    Od: "mirek" <f...@w...pl>

    > Problem w tym że zamienniki ledowe dla żarówek
    > 50W/60W niezbyt mi pasują.
    >
    > --
    Tu jednak postęp zaznacza sie co kilka miesięcy, także w nowych
    mocniekjszych produktach, jak i w coraz niższych cenach

  • 20. Data: 2009-11-20 23:13:32
    Od: BartekK <s...@N...org>

    mirek pisze:
    > Powoli diody LED tanieja i rosna w moc.
    > Najwiekszz dioda led jaka mamy ma 7,5 Wata poboru mocy(nie wiem jak to sie
    > na lumeny przekłada),
    Tyle że w ledach moc kłóci się z pozostałymi parametrami. Led będzie
    świecił jasno (lm/W) i długo, pod warunkiem ze jest zimny. Led będzie
    zimny jak będzie miał małą moc (w stosunku do możliwości oddawania
    ciepła do otoczenia) i będzie pracował w niskich temperaturach.
    Klient chce jak najjaśniejszego leda, a im większa moc w prawie takiej
    samej obiętości, tym temperatura lawinowo rośnie, więc spada sprawność i
    żywotność.
    W teorii i praktyce nic nie stoi przeciw robieniu ledów np 50W (są
    takie, realnie to wiele mniejszych struktur jedna przy drugiej, na
    jednym podłożu), ale problem odprowadzania takiej ilości ciepła z małej
    struktury powoduje że wcale nie jest to rewelacja parametrowa (a cena
    rośnie nieliniowo, bo i komplikacja w wytwarzaniu jest znacznie większa
    niż typowej struktury 3v/20mA). A gdy chińczyk jednak "zrobi rewelację"
    to później z żywotnością i temperaturą barwową jest problem...