  • 301. Data: 2021-12-26 12:27:15
    Temat: Re: Tablica rozdzielnia do garażu
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 26.12.2021 o 11:36, Marek pisze:

    > Nic nie mówi, że ma być RCD w układach oświetlenia. To już
    > nadinterpretacja.

    Wskaż palcem gdzie napisałem o RCD w tym co napisałem.

    Poza tym zamiast się wymądrzać, przeczytaj dokładnie rozporządzenie,
    które Ci wskazałem:

    § 183. 1. W instalacjach elektrycznych należy stosować:

    1) złącza instalacji elektrycznej budynku, umożliwiające odłączenie od
    sieci zasilajacej i usytuowanew miejscu dostępnym dla dozoru i obsługi
    oraz zabezpieczone przed uszkodzeniami, wpływami atmosferycznymi, a
    także ingerencją osób niepowołanych,

    2) oddzielny przewód ochronny i neutralny, w obwodach rozdzielczych i
    odbiorczych,

    3) urządzenia ochronne różnicowoprądowe lub odpowiednie do rodzaju i
    przeznaczenia budynku bądź jego części, inne środki ochrony
    przeciwporażeniowej,

    4) wyłączniki nadprądowe w obwodach odbiorczych,

    5) zasadę selektywności (wybiórczości) zabezpieczeń,

    6) przeciwpożarowe wyłączniki prądu,

    7) połączenia wyrównawcze główne i miejscowe, łączące przewody ochronne
    z częściami przewodzącymi innych instalacji i konstrukcji budynku,

    8) zasadę prowadzenia tras przewodów elektrycznych w liniach prostych,
    równoległych do krawędziścian i stropów,

    9) przewody elektryczne z żyłami wykonanymi wyłącznie z miedzi, jeżeli
    ich przekrój nie przekracza 10 mm2,

    10) urządzenia ochrony przeciwprzepięciowej.

    Jak więc widzisz RCD muszą być, bo o ile ppkt. 3 "mówi" o stosowaniu RCD
    lub innych zabezpieczeń to jest jeszcze ppkt. 6 który narzuca stosowanie
    wyłączników przeciwpożarowych, a takimi wyłącznikami są wyłączniki RCD
    przeciwpożarowe. Rolę takiego wyłącznika pełni każdy wyłącznik RCD. Z
    tym, że wyłączniki RCD o różnicowych prądach wyłączenia do 30mA pełnią
    także rolę wyłączników przeciwporażeniowych.

    Skoro RCD 30mA pełni rolę przeciwporażeniową oraz rolę przeciwpożarową
    to po jakiego grzyba kupować dużo droższe RCD pełniące tylko i wyłącznie
    rolę przeciwpożarową (powyżej 30mA np. 100mA, 300mA, 500mA)?

    Zauważ też, że ppkt. 10 "mówi", że należy stosować urządzenia ochrony
    przeciwprzępięciowej - np. ograniczniki przepięć lub inne.

    Jeżeli więc chodzi o instalacje w budownictwie to:

    Wszystkie obwody odbiorcze muszą mieć oddzielny przewód N i PE. Zarówno
    obwody gniazd jak i oświetlenia.

    Powinny być zabezpieczane wyłącznikami nadmiarowo-prądowymi oraz
    wyłącznikami różnicowo-prądowymi. Na marginesie dodam, że można nie
    stosować RCD przeciwporażeniowych w obwodach w których urządzenia
    podłączone są nierozłącznie tzn. na stałe (bez pośrednictwa gniazd i
    wtyczek).

    Powinny posiadać zabezpieczenia przeciwprzepięciowe.

  • 302. Data: 2021-12-26 12:39:11
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 26 Dec 2021 12:25:56 +0100, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Kur...., ile razy jeszcze trzeba tłumaczyć, że Cavallino nie
    > chce/nie
    > może podłączyć garażu do rozdzielnicy w domu, tylko chce
    > poprowadzić
    > nowy kabel (w ziemi) od przyłącza znajdującego się w granicy
    > posesji
    > wprost do garażu.

    Nie ma obowiązku czytania wszystkiego.
    Jeśli ciagnie od przyłącza to musi dla swojego bezpieczeństwa zrobić
    lokalnie w garażu uziemienie pe po rozdziale, tu nie ma o czym
    dyskutować.

    --
    Marek

  • 303. Data: 2021-12-26 12:43:22
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 26 Dec 2021 12:27:15 +0100, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
> [...]
    > stosować RCD przeciwporażeniowych w obwodach w których urządzenia
    > podłączone są nierozłącznie tzn. na stałe (bez pośrednictwa gniazd

    Gdzie żyrandol ma wtyczkę i gniazdo?

    --
    Marek

  • 304. Data: 2021-12-26 12:48:13
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 26.12.2021 o 12:39, Marek pisze:

    > Nie ma obowiązku czytania wszystkiego.
    > Jeśli ciagnie od przyłącza to musi dla swojego bezpieczeństwa zrobić
    > lokalnie w garażu  uziemienie pe po rozdziale, tu nie ma o czym
    > dyskutować.

    Ale gdybyś wcześniej przeczytał i zapoznał się z tematem to nie byłoby
    tej zbędnej polemiki i mojego udowadniania, że jednak nie jestem
    wielbłądem :)

  • 305. Data: 2021-12-26 12:58:38
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 26 Dec 2021 12:48:13 +0100, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Ale gdybyś wcześniej przeczytał i zapoznał się z tematem to nie
    > byłoby
    > tej zbędnej polemiki i mojego udowadniania, że jednak nie jestem
    > wielbłądem :)

    Ależ nikt nie twierdzi, że jest wielbłądem, tylko osłem czasami :)

    --
    Marek

  • 306. Data: 2021-12-26 13:00:48
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 26.12.2021 o 12:43, Marek pisze:

    > Gdzie żyrandol ma wtyczkę i gniazdo?

    Nigdzie. A czy ja twierdziłem, że żyrandol musi posiadać RCD
    przeciwporażeniowy?

    Twierdziłem tylko, że wszystkie obwody powinny posiadać wyłączniki
    przeciwpożarowe, a rolę takich pełnią wyłączniki różnicowo-prądowe,
    także i te przeciwporażeniowe.

    Skoro i tak trzeba zabezpieczać obwody oświetleniowe wyłącznikami RCD to
    po co przepłacać za różnicówki 100, 300 czy 500mA, skoro 30mA są dużo
    tańsze?

    Zakłada się w rozdzielnicy po jednym RCD 30mA na każdej fazie, które
    zabezpieczą wszystkie obwody gniazd i oświetlenia. Po co sobie
    komplikować życie w imię przekory i zabezpieczać obwody oświetlenia
    różnicówkami 500mA, a gniazda różnicówkami 30mA?

    Poza tym jest jeszcze coś takiego jak wiedza, a ta podpowiada, że
    żarówki w żyrandolach czasami pękają i wtedy użytkownik może mieć dostęp
    do gołych drucików utrzymujących żarnik. Zwłaszcza jak to jest jeszcze
    lampka nocna lub biurkowa.

    W takich sytuacjach RCD przeciporażeniowy (30mA) może uchronić przed
    poważnymi skautkami porażenia.

  • 307. Data: 2021-12-26 13:03:41
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 26.12.2021 o 12:58, Marek pisze:

    > Ależ nikt nie twierdzi, że jest wielbłądem, tylko osłem czasami :)

    Ale zauważ, że tak piszą o mnie tylko barany :)

    Że niby jestem tak uparty w tym co piszę?

  • 308. Data: 2022-01-01 14:38:20
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 31.12.2021 o 16:38, Marek pisze:

    > Absolutnie niewiadomo. Żeby to stwierdzić trzeba by mieć statystyki
    > porównawcze ile było wypadków z instalacjami bez PE oraz z PE, ile
    > było z udziałem przeglądów i kontroli a ile z lipnym przeglądem i
    > kontrolą. A takich danych nie ma.

    Ale są dane z okresów, kiedy były inne wymagania i mniej skrupulatna
    kontrola i wtedy było znacznie więcej wypadków śmiertelnych.

    > Przypominam, że są na świecie ogromne kraje gdzie nie ma np.
    > wymaganych przeglądów technicznych pojazdów a ich statystki wypadków
    > nie wybiegają z tego powodu powyżej norm od krajów gdzie takowe są
    > "wymagane prawem kontroli,przeglądów, badań i przestrzegania procedur".

    A skąd masz takie dane?

    https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/pol
    ska-trzecia-od-konca-w-statystykach-smiertelnych-wyp
    adkow-w-unii-europejskiej/2mqr1jg

    Obejrzyj sobie statystyki z różnych części świata, które świadczą wręcz
    przeciwnie temu co napisałeś.

    O dziwo w Europie notuje się najwyższy przyrost ilości samochodów, a
    jednocześnie z każdym rokiem duży spadek wypadków i najniższe statystyki
    światowe.

    Masz nieco zafałszowane wyobrażenie, bo dookoła "trąbią" w kółko jak
    jest źle i ile to ludzi ginie na polskich drogach i drogach
    europejskich, a jednocześnie nie masz dostępu do rzetelnych informacji
    ze świata. Co najwyżej swoje przekonania opierasz na ludziach takich jak
    W. Cejrowski, który zachwyca się wolnością, swobodą i brakiem narzucania
    praw jakie istnieją w niektórych państwach. Ale to nie jest opinia
    obiektywna lecz subiektywna.

  • 309. Data: 2022-01-02 15:59:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 1 Jan 2022 14:38:20 +0100, Uzytkownik <a...@s...pl> wrote:
    > https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/pol
    ska-trzecia-od-konca-w-statystykach-smiertelnych-wyp
    adkow-w-unii-europejskiej/2mqr1jg

    Ale ta statystyka co ma do rzeczy? Mowie o braku np. przeglądów do
    liczby wypadków. Który kraj europejski nie wymaga przeglądów?

    --
    Marek

  • 310. Data: 2022-01-02 23:59:37
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 02.01.2022 o 15:59, Marek pisze:
    ska-trzecia-od-konca-w-statystykach-smiertelnych-wyp
    adkow-w-unii-europejskiej/2mqr1jg

    > Ale ta statystyka co ma do rzeczy? Mowie o braku np. przeglądów do
    > liczby wypadków. Który kraj europejski nie wymaga przeglądów?

    Wszystkie kraje europejskie wymagają przeglądów i w stanowczej
    większości krajów europejskich, przeglądy są dość restrykcyjne.

    Są państwa w których przeglądy są bardziej restrykcyjne i w tych
    państwach notuje się mniejszą ilość wypadków oraz wypadków śmiertelnych.
    Zobacz sobie statystyki krajów europejskich.

    Tu, gdzie przegląd zaliczany jest już wtedy, kiedy auto dojedzie o
    własnych siłach na stację diagnostyczną: Rumunia, Bułgaria, Polska,
    Chorwacja, Łotwa, Litwa, Grecja - statystyki wypadków śmiertelnych są 2
    razy wyższe od średniej europejskiej i kilkakrotnie wyższe w stosunku do
    krajów w których badania i procedury są bardzo restrykcyjne:
    Skandynawia, kraje niemieckojęzyczne, Francja.

    Dla porównania masz także cały świat. Afryka, Ameryka południowa, Rosja
    z przyległościami, Azja - tam w większości krajów albo w ogóle nie ma
    przeglądów, albo są traktowane bardzo łagodnie i tam statystyki
    jednoznacznie wskazują, że liczba śmiertelnych wypadków jest
    kilkakrotnie wyższa niż w krajach w których przeglądy są wymagane i są
    restrykcyjne.

    Czego jeszcze oczekujesz? Że przyznam Ci rację, bo napisałeś z sufitu:
[...]

    Skoro tak twierdzisz to wskaż te statystyki krajów w których przeglądy
    nie są wymagane, a mają statystyki zbliżone do tych krajów w których są
    "wymagane prawem kontroli,przeglądów, badań i przestrzegania procedur".

    Wszystkie statystyki do których dotarłem wskazują, że jest wręcz na
    odwrót niż to co Ty twierdziłeś.