  • 341. Data: 2022-02-02 08:25:05
    Temat: Re: Tablica rozdzielnia do garażu
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 01-02-2022 o 22:08, LordBluzg(R) pisze:

    > Przekop może sobie poczekać nawet na "okazję".

    Dokładnie tak do tego podchodzę.
    Przez dwa lata korzystania z elektryków realnie potrzebowałem szybkiego
    ładowania może ze 2 razy.

    Więc jak mam teraz wyrzucić ze 3 tys za wykopanie rowka pod kabel, plus
    2 tys za wallboxa, plus 1 tys za zwiększenie mocy, bo przez kolejne dwa
    lata znowu będę dwa razy potrzebował, to się mocno zastanawiam czy warto....

    Awaryjne ładowanie na szybkiej ładowarce kilka km dalej, to max. 120 zł,
    a na upartego można pojechać na Kauflanda/Lidla na darmową, dokładając w
    zamian 2 h ze swojego czasu, ale przy okazji zrobić zakupy.

  • 342. Data: 2022-02-02 16:03:55
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 02.02.2022 o 08:20, Cavallino pisze:

    > Owszem.
    > Ale to 22 kW to był element przyszłościowy.
    > Okablowanie i tablica są na niego przygotowane.

    W jaki sposób są przygotowane, skoro twierdzisz, że na razie tylko będą
    gniazdka 1-fazowe 16A? Jak rozumiem tylko jedna faza? Co z resztą
    potwierdzasz poniższym tekstem:

    > Tzn?

    Gdybyś miał doprowadzone 3 fazy do garażu to nie miałbyś żadnej "kłótni"
    pomiędzy gniazdkami. Montujesz wtedy 3 gniazdka 1-fazowe, każde zasilane
    z innej fazy i możesz podłączyć jednocześnie 3 odbiorniki, każdy po ok.
    3,7kW.

    Poza tym jeżeli nie masz potrzeby szybkiego ładowania to po kiego Ci
    22kW do garażu? Nie wystarczy Ci ładowarka 3-fazowa np. 9 czy 11kW?

    Jeżeli masz doprowadzone zasilanie do domu kablem 4 x 10mm2 (obecny
    standard) to wystarczy Ci tylko wyprowadzić od skrzynki z domu  do
    garażu przewód 5 x 2,5mm2 i możesz wtedy auto ładować ładowarką 3-fazową
    11kW.

    Jak wyprowadzisz przewód 5 x 6mm2 to i w przyszłości zwiększasz moc
    umowną i możesz mieć wtedy w garażu nawet 22kW. Nie musisz też wtedy
    robić uziemienia w garażu. Możesz, ale nie musisz, bo masz garaż
    podłączony w układzie TN-S, gdzie PE już masz uziemiony w domu. Chyba,
    że jest to stary dom i masz jeszcze starą instalację ze starymi
    zabezpieczeniami?

    Jeżeli poprowadzisz oddzielny kabel w ziemi od przyłącza do garażu,
    wtedy bezwzględnie musisz zrobić w garażu uziemienie i nie słuchaj się
    tych doradzaczy, którzy nie mają o tym najmniejszego pojęcia.

    W garażu robisz tablicę z zabezpieczeniami 3-fazowymi i 1-fazowymi.
    Robisz wszystko już docelowo doprowadzając od domu do garażu przewód 5 x
    6mm2, a jak kiedyś zwiększysz sobie moc umowną to wymieniasz jeden
    aparat - czyli wyłącznik nadmiarowo-prądowy, 3-fazowy B16 na B32

  • 343. Data: 2022-02-03 08:24:43
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 02-02-2022 o 16:03, Uzytkownik pisze:

    > W jaki sposób są przygotowane,

    Okablowanie garażu jest na linkach 3*2,5mm.
    Różnica taka, ze na razie jest używana jedna faza w przewodzie.

    Wystarczy wymienić jedno gniazdo, bo jest podprowadzone w miejsce docelowe.
    Różnicówka też jest dla 3 faz, w rozdzielnicy wystarczy dołożyć
    bezpiecznik i uziemienie, jak dojdzie 3 fazowe osobne jej zasilanie.

    > Gdybyś miał doprowadzone 3 fazy do garażu to nie miałbyś żadnej "kłótni"
    > pomiędzy gniazdkami.

    Wiadomo.
    Ale do tego potrzebna jest duża inwestycja i nie wiem czy gra warta
    świeczki.

    > Poza tym jeżeli nie masz potrzeby szybkiego ładowania to po kiego Ci
    > 22kW do garażu? Nie wystarczy Ci ładowarka 3-fazowa np. 9 czy 11kW?

    Przecież piszę, na razie wystarczy mi nawet 1 fazowa.
    A główne auto ma ładowarkę właśnie 11kW, więc i tak nie miałem zamiaru
    kupować większego evse/wallboxa.

    Rozbudowa miała być na przyszłość.
    Nie wiadomo jakie moce będą potrzebne za 10 lat.

    Ale wtedy wystarczy wymienić 5 m kabla dla dużej siły.

    > Jeżeli masz doprowadzone zasilanie do domu kablem 4 x 10mm2 (obecny
    > standard)

    Gdyby miał, to by nie było tematu.
    Ale kable są dużo cieńsze, między 4 a 7 mmm.
    Nie warto już tego ciągnąć dalej....

    > Jeżeli poprowadzisz oddzielny kabel w ziemi od przyłącza do garażu,
    > wtedy bezwzględnie musisz zrobić w garażu uziemienie

    Jasne.
    To już wcześniej ustaliliśmy i nic się nie zmienia.

    > W garażu robisz tablicę z zabezpieczeniami 3-fazowymi i 1-fazowymi.

    Dokładnie tak jest już teraz, pomijając jedno brakujące zabezpieczenie.

  • 344. Data: 2022-02-04 14:09:42
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Miałem plany na ściemniasz do głównego żyrandola (pod klawiszem, na triaku), niestety
    wejście świetlówek i LED-ów te plany
    pokrzyżowało i zostałem z ręką w nocniku pod wielkim żyrandolem na 1 biegunie.
    Pruć sufitu nie będę, bezprzewodowe przy 8 żarówkach za drogo wyjdą.
    Wykorzystać jako drugi biegun ten żółto-czarny przewód?
    Nie wiem, którędy biegnie - czy idzie przez puszkę podtynkową nad wyłącznikiem
    klawiszowym (puszki nie widać pod tynkiem, trzeb by
    odbijać w widocznym miejscu), czy bezpośrednio z szyny uziomowej?

    -----
    > (tacy co dodają przewód PE do żyrandola na suficie, mimo, że przepisy explicite
    tego nie wymagają).

  • 345. Data: 2022-02-04 16:28:11
    Od: WS <L...@c...pl>

    piątek, 4 lutego 2022 o 14:10:04 UTC+1 ąćęłńóśźż napisał(a):
    > Miałem plany na ściemniasz do głównego żyrandola (pod klawiszem, na triaku),
    niestety wejście świetlówek i LED-ów te plany
    > pokrzyżowało i zostałem z ręką w nocniku pod wielkim żyrandolem na 1 biegunie.

    Ja bym poszukał "żarówek" LEDowych współpracujących ze ściemniaczem, albo nawet
    bez...
    np. https://allegro.pl/oferta/zarowka-led-10w-sciemnialn
    a-nie-wymaga-sciemniacza-10756190468