  • 1. Data: 2009-03-25 18:00:02
    Temat: Warzywa kosmiczne
    Od: "mirzan" <l...@o...pl>

    Superwarzywa z kosmosu
    15-05-2008 12:16

    nasiona &middot; kosmos &middot; satelita Shijian 8 &middot; kiełkować &middot;
    szklarnie &middot; olbrzymie &middot;
    owoce &middot; warzywa &middot; zerowa grawitacja

    Chińscy naukowcy zaobserwowali, że owoce i warzywa rosnące początkowo w
    warunkach zerowej grawitacji są o wiele większe i bogatsze w witaminy od swoich
    naziemnych odpowiedników. W 2006 roku na pokładzie satelity Shijian 8 wysłano w
    kosmos ładunek 2 tys. nasion. Po zakończeniu kiełkowania wybrano okazy
    najlepiej nadające się do dalszej hodowli. Wg Chińczyków, dzięki nim można by
    rozwiązać problem światowego głodu.

    Po powrocie na Ziemię, sadzonki trafiły do olbrzymich szklarni Guandong Academy
    of Agricultural Sciences. Uzyskano naprawdę imponujący plon: 6,3-kg bakłażany,
    60-cm ogórki, olbrzymie dynie i arbuzy, krzewy chilli wielkości drzewek, a
    także 9,5-kg superpomidory.

    W programie biorą udział 22 prowincje. Koordynatorem działań jest Chińska
    Akademia Nauk. Wielkie warzywa i owoce są już sprzedawane do Japonii, Tajlandii
    oraz Singapuru. Podobno zainteresowanie nimi wyrażają również europejskie firmy
    spożywcze.

    Lo Zhigang, jeden z badaczy, twierdzi, że doszliśmy do kresu możliwości
    rolnictwa ziemskiego, a liczebność populacji naszego gatunku, a więc i
    zapotrzebowanie na żywność stale rosną. Kosmiczne nasiona dają zaś możliwość
    szybszego uzyskania większych warzyw. Zbiory są o 10-20% większe.

    Nie do końca wiadomo, czemu wysłanie nasion w przestrzeń kosmiczną pozwala
    uzyskać tak duże warzywa. Prawdopodobnie przyczyniają się do tego
    promieniowanie kosmiczne, mikrograwitacja oraz pole magnetyczne.

    Autor: Anna Błońska

  • 2. Data: 2009-03-25 18:17:32
    Temat: Re: Warzywa kosmiczne
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 25 Mar 2009 19:00:02 +0100, mirzan napisał(a):

    > (..)Prawdopodobnie przyczyniają się do tego
    > promieniowanie kosmiczne, mikrograwitacja oraz pole magnetyczne.

    A nawet na pewno.

  • 3. Data: 2009-03-25 18:37:50
    Od: "mirzan" <l...@o...pl>

    > A nawet na pewno.

    Myślę,że wątpię.

  • 4. Data: 2009-03-25 19:39:46
    Od: mal <m...@g...com>

    On 25 Mar, 19:00, "mirzan" <l...@o...pl> wrote:
> [...]
    > uzyskać tak duże warzywa. Prawdopodobnie przyczyniają się do tego
    > promieniowanie kosmiczne, mikrograwitacja oraz pole magnetyczne.

    Czytałam o tym w ostatnim "Nexusie" i - prawdę powiedziawszy -
    sądziłam, że to wiadomość primaaprilisowa.
    Ale nie, znalazłam jeszcze coś na ten temat:

    21.html

    Chyba jednak podziękuję chińskim braciom za zmutowaną żywność. Wolę
    drobne kartofle, ale bez zabiegów z promieniowaniem kosmicznym...

    mal

  • 5. Data: 2009-03-25 20:53:18
    Od: "mirzan" <l...@o...pl>

    > Czytałam o tym w ostatnim "Nexusie" i - prawdę powiedziawszy -
    > sądziłam, że to wiadomość primaaprilisowa.
    > Ale nie, znalazłam jeszcze coś na ten temat:

    21.html

    Nie spodziewalem się,że taki tłum narodu czyta Nexusa.
    mirzan

  • 6. Data: 2009-03-26 06:39:40
    Od: mal <m...@g...com>

    On 25 Mar, 21:53, "mirzan" <l...@o...pl> wrote:

    >  Nie spodziewalem się,że taki tłum narodu czyta Nexusa.

    A jakże, czytam od pierwszego numeru! Od zawsze moja ciekawość była
    niezaspokojona. Nexus akurat spełnia (po części) tę rolę i uważam go
    za czasopismo godne polecenia.
    Ty też???

    mal

  • 7. Data: 2009-03-26 07:03:13
    Od: "mirzan" <l...@o...pl>

    > A jakże, czytam od pierwszego numeru!  Od zawsze moja ciekawość była
    > niezaspokojona. Nexus akurat spełnia (po części) tę rolę i uważam go
    > za czasopismo godne polecenia.
    > Ty też???

    Od pierwszego numeru.Ciekawe artykuły Woźniaka o roślinach leczniczych.
    Najbardziej lubię środkowe strony,o wynalazkach.
    mirzan

  • 8. Data: 2009-03-26 07:34:30
    Od: "Aaron" <s...@p...qdnet.pl>

    "mirzan" wrote...

> [...]
    > satelity Shijian 8 wysłano w kosmos ładunek 2 tys. nasion.
    > Po zakończeniu kiełkowania wybrano okazy
    > najlepiej nadające się do dalszej hodowli.

    Weź 2 tys. nasion czegokolwiek, po zakończeniu kiełkowania wybierz
    okazy najlepiej nadające się do dalszej hodowli, uprawiaj je w
    najlepszych szklarniach i ciesz się wspaniałymi wynikami dalszej
    hodowli - toż to przepis na sukces znany od setek lat i nie trzeba
    żadnego stanu nieważkości, promieniowania kosmicznego itp. pierdół! :)
    A.

  • 9. Data: 2009-03-26 09:39:40
    Od: "Panslavista" <p...@w...pl>

    "mirzan" <l...@o...pl> wrote in message

    > Myślę,że wątpię.

    Inżynieria genetyczna, a impuls - UFO ludki sikaly na wsxchody.

  • 10. Data: 2009-03-26 13:33:49
    Od: mal <m...@g...com>

    On 26 Mar, 08:03, "mirzan" <l...@o...pl> wrote:

    >.Ciekawe artykuły Woźniaka o roślinach leczniczych.
    > Najbardziej lubię środkowe strony,o wynalazkach.

    Też zawzięcie to czytam, gorzej z konstruowaniem wynalazków, które
    mogłyby rozwiązać ot choćby problem z kosztami ogrzewania (vide
    generator zimnej syntezy jądrowej). Ale czytam i myślę, a intensywną
    myślą też można wiele zdziałać :-)

    A propos roślin leczniczych i nie tylko:
    obdarowano mnie niedawno książką pt."Żyjący ogród". Autorzy Johanna
    Paungger i Thomas Poppe zachęcają w niej do prowadzenia ogrodu w
    ścisłym rytmie księżycowym. Przypominają zapomnianą wiedzę na ten
    temat, która -stosowana od najdawniejszych czasów- nie wymagała
    żadnych chemicznych zabiegów.
    W każdym razie jestem pod wrażeniem i rozpoczynam wiosenne siewy i
    sadzenia tak jak tam napisano.
    Będę dzielić się spostrzeżeniami.

    mal