  • 1. Data: 2010-02-25 10:12:32
    Temat: Wata mineralna w tunelu wentylacyjnym - bezpiecznie?
    Od: "Tomek S." <x...@g...de>

    Czesc,

    Czy czastki waty izolacyjnej (szkla) beda przedostawac sie razem z
    przeplywajacym powietrzem do domu?
    Sytuacja wyglada tak:
    Rura metalowa (1 m) pomiedzy piecykiem i kominen jest obudowana (Fermacell)
    i stanowi jedna szczelna komore, ktora wypelniona jest (w 60%) wata
    izolacyjna (Rockwoll).
    Chce w tej "komorze" zalorzyc na gorze i na dole klatki wentylacyjne.
    Powietrze wlata dolem (z salonu), rura ma kilkaset stopni, wiec mocno
    ogrzane wylatuje gornym otworem (do przedpokoju w moim wypadku).
    I pytanie:
    Czy jest to bezpieczne? wyobrazam sobie ze to rozgrzane powietrze bedzie sie
    "niezle rozpedzac" (roznica temperatury) i moze porywac z soba czastki szkla
    z waty, ktore z pewnoscia nie sa zdrowe.
    Czy tez przeplyw bedzie za maly i nie ma zagrorzenia.
    Teoretycznie moge sie tej waty pozbyc, wiarze sie to jednak z wieksza robota
    (musialbym zdemontowac jedna scianke).
    Przy pracy z wata mineralna (ocieplanie poddasza) nalezy uzywac maski
    przeciwpylowe.
    Potem przykrywa sie to folia i problem z pyleniem do wewnatrz znika.
    Czy sa jakies normy ktore mowia o tym (izolacja tuneli wentylacyjnych od
    srodka)?

    Tomek

  • 2. Data: 2010-02-25 11:28:10
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 25 Lut, 11:12, "Tomek S." <x...@g...de> wrote:
> [...]
    > Potem przykrywa sie to folia i problem z pyleniem do wewnatrz znika.
    > Czy sa jakies normy ktore mowia o tym (izolacja tuneli wentylacyjnych od

    Nie rob tam kratek. Rura stalowa jest owinieta welna aby nie wychadzac
    spalin.
    Jesli chcesz wykorzystac ta rure jako zrodlo ciepla to zdejmnij welne
    i zaloz kratki.

  • 3. Data: 2010-02-25 15:57:43
    Od: "Tomek S." <x...@g...de>

    > Nie rob tam kratek. Rura stalowa jest owinieta welna aby nie wychadzac
    > spalin.
    > Jesli chcesz wykorzystac ta rure jako zrodlo ciepla to zdejmnij welne
    > i zaloz kratki.

    Rura nie jest izolowana, wata jest tylko na sciankach tej obudowy (od
    wewnatrz).
    Nie chodzi mi o sprawnosc energetyczna, tylko o bezpieczenstwo (pyl
    szklany).

  • 4. Data: 2010-02-25 21:04:41
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Rura nie jest izolowana, wata jest tylko na sciankach tej obudowy (od
    > wewnatrz).
    > Nie chodzi mi o sprawnosc energetyczna, tylko o bezpieczenstwo (pyl
    > szklany).

    to czego tej waty tam nawpychał?...
    teraz po pierwsze primo, powietrze będzie porywać drobinki, a ty
    będziesz je wdychał,
    po drugie primo, nie wiemy co to za wata, jeśli nie specjalna
    wysokotemperaturowa, to może mieć domieszki spajające, higroskopijne i
    bóg wie jakie jeszcze, wcale nie odporne na wysoką temperaturę
    czyli wywalaj tę watę... albo nie rób kratek...

    pozdrawiam
    s_13

  • 5. Data: 2010-02-25 22:27:07
    Od: "Tomek S." <x...@g...de>

[...]

    Nawpychalem bo obok tego stoi lodowka. (co by sie od scianki nie
    dogrzewala).
    Wata jest specjalna, ognioodporna (Rockwoll) napewno.
    Pytanie, czy bede to wdychal czy nie???
    Przy roznicy temperatur: wlot na dole 20 C / rura kilkaset stopni C / wylot
    na gorze ? C,
    bedzie chyba niezle ssac.

  • 6. Data: 2010-02-26 08:59:38
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Przy roznicy temperatur: wlot na dole  20 C / rura kilkaset stopni C / wylot
    > na gorze ? C,
    > bedzie chyba niezle ssac.

    oj będzie będzie, może niezauważalnie, ale co tydzień będziesz
    wycierał z półek warstewkę kurzu wraz z drobinkami wełny, jeśli tego
    nie obkleiłeś jeszcze jakimś drogim marmurem, to rozwal kawałek i
    wyłóż na wierzchu tej wełny najcieńszą (chyba 2cm) warstwą wełny z
    folią aluminiową, tylko uważaj na taśmy do klejenia, bo niektóre (te
    najtańsze) lubią się odklejać, albo pośmiardywać od temperatury,
    najlepiej ten sam producent co wełna

    pozdrawiam
    s_13

  • 7. Data: 2010-02-26 12:12:47
    Od: "Tomek S." <x...@g...de>

    ...oj będzie będzie, może niezauważalnie, ale co tydzień będziesz
    wycierał z półek warstewkę kurzu wraz z drobinkami wełny....

    Chyba mnie przekonales. Jedna ze scian tej obudowy jest na szczescie na
    wkrety.
    Musialem zostawic dojscie dla kominiarza (kolanko z rewizja).

  • 8. Data: 2010-02-26 12:19:40
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 26 Lut, 13:12, "Tomek S." <x...@g...de> wrote:
> [...]
    > wkrety.
    > Musialem zostawic dojscie dla kominiarza (kolanko z rewizja).

    nie rob kratek i bedzie git. Zrob rewizje na kolanka. jesli soi
    lodowka tym lepiej. Rewizja moze byc plyta g-k przykrecana na srubki
    tylko nie zaszpachluj ich.
    Do rewizji bedziesz zagladal raz na 100 lat.