  • 11. Data: 2019-06-03 17:09:08
    Temat: Re: Wod-kan
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 3 Jun 2019 12:15:37 +0200, Janusz <j...@o...pl> wrote:
    > ogólnie podłogówka powinna być pod ciśnieniem podczas zalewana
    > betonem .

    Jeszcze się nie spotkałem by ktoś tak robił i zdążył, na zalewanie
    posadzki to same kikuty rur wystają.

    --
    Marek

  • 12. Data: 2019-06-03 21:15:47
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-06-03 o 17:09, Marek pisze:

    > Jeszcze się nie spotkałem by ktoś tak  robił i zdążył, na zalewanie
    > posadzki to same kikuty rur wystają.

    Tak się robi i żadne kikuty nie wystają, chyba, że miałeś do czynienia z
    partaczami.

    Zanim zaczną lać posadzki to muszą być już obsadzone skrzynki
    rozdzielaczy, a do nich podłączone wszystkie obiegi wodne podłogówek.
    Instalacja powinna pozostawać pod ciśnieniem w trakcie wylewania i
    pozostawiona pod ciśnieniem, aż do związania posadzek.

    Ponadto podłogówki powinny pozostawać pod ciśnieniem przez pewien okres
    czasu przed wylaniem, aby sprawdzić szczelność instalacji. W tym celu
    montuje się w instalacji manometr i sprawdza czy ciśnienie nie spada.
    Pomyśl tylko logicznie. Jaki instalator sobie pozwoli na ułożenie
    kilometra czy dwóch kilometrów rur i nie sprawdzi ich szczelności?

    Tutaj Janusz ma pełną rację.

  • 13. Data: 2019-06-03 21:28:04
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-06-02 o 06:18, Twardy pisze:

    > Nie jasno to opisalem. Dom jest już w stanie surowym zamknietym.
    > Chce teraz wykonac instalacje wod-kan. Jeden z hydraulikow chce tylko
    > osadzic w scianach a reszte laczenia rur w posadzkach po tynkowaniu i
    > przed wylewkami.
    > Natomiast drugi z fachmanow chce wykonac cały montaż na sciananch i w
    > podlodze teraz przed tynkami.
    > Wiec jak to sie robi -  czy w scianach przed tynkami a reszte po
    > tynkowaniu przed wylewkami?

    A jak on później będzie łączył te wypuszczone rury, które będą
    upierdolone tynkiem? I tak będzie je musiał wypuścić na podłogi, bo
    zatynkowane rury w ścianach trudno będzie połączyć przy podłodze.

    Jakim systemem rur chce to robić?

    Instalacje robi się przed tynkami i przed posadzkami. Rury układa się
    możliwie przy ścianach i nikt tu tych rur nie uszkodzi. Jeżeli już
    trzeba przejść środkiem to rury powinny być od razu zabezpieczone. Nawet
    normalne ułożenie ich w korytkach kablowych uchroni przed większością
    uszkodzeń, a jeżeli już nawet dojdzie do takich uszkodzeń to od razu
    widać gdzie, bo najpierw korytko musi zostać uszkodzone. Jak nie
    dowierzasz takim korytkom to możesz ułożyć kilka desek.

    Instalacja wodna powinna mieć jak najmniej połączeń w posadzce. Dlatego
    takie sztukowanie na raty to niezbyt dobry pomysł.

  • 14. Data: 2019-06-04 23:04:40
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 3 Jun 2019 21:15:47 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl> wrote:
    > Zanim zaczną lać posadzki to muszą być już obsadzone skrzynki
    > rozdzielaczy, a do nich podłączone wszystkie obiegi wodne
    > podłogówek.

    Po co? Nie widzę celu poza sprawdzeniem szczelności.

    > Instalacja powinna pozostawać pod ciśnieniem w trakcie wylewania i
    > pozostawiona pod ciśnieniem, aż do związania posadzek.

    Po co? Sztywność rury oraz jej przekrój okręgu naturalnie broni się
    przed odkształceniem. Nie ma możliwości by wylewka odkształciła (czy
    spłaszczyła bo chyba to sugerujesz) rurę, nie wytwarza punktowo
    takich sił.

    > Pomyśl tylko logicznie. Jaki instalator sobie pozwoli na ułożenie
    > kilometra czy dwóch kilometrów rur i nie sprawdzi ich szczelności?

    No myślę logicznie i nie mogę sobie wyobrazić, co może uszkodzić rurę
    wielowarstwową, bo przecież jest układana w jednym kawałku bez
    łączeń.
    Jeśli ktoś ma potrzebę sprawdzac szczelnośclć takiej rury to tylko z
    dwóch powodów: jest mega partaczem i ma burdel na budowie albo układa
    podłogówkę dla fakira.

    --
    Marek

  • 15. Data: 2019-06-04 23:40:04
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 4 czerwca 2019 23:04:31 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

> [...]
    >
    > No myślę logicznie i nie mogę sobie wyobrazić, co może uszkodzić rurę
    > wielowarstwową, bo przecież jest układana w jednym kawałku bez

    but fachowca od wylewek moze uszkodzic rure - jesli nie bedzie pod cisnieniem dowiesz
    sie o tym za x miesięcy, zamiast natychmiast.

    b.

  • 16. Data: 2019-06-05 01:27:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 4 Jun 2019 14:40:04 -0700 (PDT),
    Budyń<b...@g...com> wrote:
    > but fachowca od wylewek moze uszkodzic rure

    Ostrogi nie są konieczne do zakładania podłogówki.

    --
    Marek

  • 17. Data: 2019-06-05 08:40:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Ostrogi nie są konieczne do zakładania podłogówki.

    Za to fachowiec może chcieć pokazać klientowi gdzie raki zimują.

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2019-06-05 09:44:13
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 5 czerwca 2019 01:27:43 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

    > Ostrogi nie są konieczne do zakładania podłogówki.

    jestes wykonawcą czy klientem? Jesli klientem - nie ma sprawy, zostałes ostrzeżony,
    twoje ryzyko. Ale jesli wykonawcą to daj namiary- bedziemy unikać.

    b.

  • 19. Data: 2019-06-05 10:19:48
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, June 4, 2019 at 11:40:05 PM UTC+2, Budyń wrote:

    > but fachowca od wylewek moze uszkodzic rure - jesli nie bedzie pod cisnieniem
    dowiesz sie o tym za x miesięcy, zamiast natychmiast.

    Albo i nie dowiesz sie natychmiast, bo "fachowcy" "naprawia". Taki przypadek mial
    podobno moj instalator... Tez zostawia pod cisnieniem, wyciek po uruchomieniu
    ogrzewania, tzn. plamy na podlodze... po rozkuciu znalazl miejsce "naprawione" przez
    ekipe, przebili najprawdopodobniej deska z gwozdziem, owiniete rozcietym wezem
    ogrodowym + poowijane tasma/izolacja? i zalane betonem, cisnienie w instalacji
    dobili, zeby sie nie wydalo ;)

  • 20. Data: 2019-06-05 11:22:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 5 Jun 2019 00:44:13 -0700 (PDT),
    Budyń<b...@g...com> wrote:
    > jestes wykonawcą czy klientem? Jesli klientem - nie ma sprawy, zosta
    > łes ostrzeżony, twoje ryzyko. Ale jesli wykonawcą to daj nam
    > iary- bedziemy unikać.

    Jestem klientem, który nie przyjmuje tłumaczenia "bo tak", a takie
    próbujecie tu wcisnąć. Nie kwestionuję próby ciśnieniowej jako takiej
    tylko samej możliwości uszkodzenia np. butami takiej rury.

    --
    Marek