  • 1. Data: 2020-02-03 12:18:16
    Temat: Współczynnik konwersji przy gazie
    Od: Kris <k...@g...com>

    Jak wiadomo za gaz rozliczają na fakturach nie wg ilości zuzytych m3 tylko ilości kWh
    A ile kwh z m3 określa tzw współczynnik konwersji
    https://www.psgaz.pl/obszary-rozliczenia-ciepla-spal
    ania
    Pobrałem sobie tabelę za grudzień 2019 widzę ze rozrzut jest od 7,86kWh/m3 w
    Wrocławiu do ponad 12kWh/m3 w Tarnowie
    Aż takie różnice w jakości gazu sa?
    I o ile różnice pomiędzy odległymi miastami mogę jeszcze zrozumieć to dziwią mnie
    różnice w obrębie jednego miasta.
    Np Poznań- współczynnik konwersji jest tam od 8 do ponad 11,5kWh/m3
    Z grubsza licząc różnice za ogrzanie domu w Poznaniu gdzie współczynnik konwersji
    jest 8kWh/m3 i takiego samego domu w Poznaniu ale przy współczynniku konwersji
    11,5kWh/m3 wyjdą spore.
    W pierwszym przypadku za zużyte 1500m3 gazu naliczą 120000kWh w drugim ponad 17000kWh
    Licząc kWh z gazu 20gr różnica wyjedzie 2400zł vs 3400zł dla 1500m3
    Takie różnice w kaloryczności gazu w obrębie 1 miast?

  • 2. Data: 2020-02-03 12:38:50
    Temat: Re: Współczynnik konwersji przy gazie
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Kris napisał:

    > Pobrałem sobie tabelę za grudzień 2019 widzę ze rozrzut
    > jest od 7,86kWh/m3 w Wrocławiu do ponad 12kWh/m3 w Tarnowie
    > Aż takie różnice w jakości gazu sa?

    To nie są różnice w jakości, tylko różne rodzaje paliwa.
    W zasadzie to powinien być wszędzie gaz wysokometamowy,
    ale są też sieci z gazem zaazotowanym, czyli o mniejszej
    zawartości gazu w gazie.

> [...]
    > Licząc kWh z gazu 20gr różnica wyjedzie 2400zł vs 3400zł
    > dla 1500m3 Takie różnice w kaloryczności gazu w obrębie

    I tak dobrze, że w ogóle podają ten współczynniki. Kiedyś,
    lubili bez uprzedzenia, zwłaszcza zimą, po prostu dowalić
    powietrza w rurę. A brali od metra, nie od kawuha.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2020-02-04 07:48:41
    Od: MiSter <U...@w...pl>

    > To nie są różnice w jakości, tylko różne rodzaje paliwa.
    > W zasadzie to powinien być wszędzie gaz wysokometamowy,
    > ale są też sieci z gazem zaazotowanym, czyli o mniejszej
    > zawartości gazu w gazie.

    Też się nad tym zastanawiałem jak to możliwe.
    Ta sama miejscowość, ten sam gazociąg, dwa gazomierze odległe o
    900metrów i różne współczynniki.
    Dlaczego?

    MiSter

  • 4. Data: 2020-02-04 10:30:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    MiSter napisał:

    > Też się nad tym zastanawiałem jak to możliwe.
    > Ta sama miejscowość, ten sam gazociąg, dwa gazomierze
    > odległe o 900metrów i różne współczynniki.
    > Dlaczego?

    Jeśli ten sam gazociąg, to brzmi tajemniczo. Ale w Krakowie
    jest więcej niż jedna rozdzielnia gazu, a rurki mogą być
    prowadzone nieintuicyjnie.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2020-02-08 22:10:29
    Od: MiSter <U...@w...pl>

    > Jeśli ten sam gazociąg, to brzmi tajemniczo. Ale w Krakowie
    > jest więcej niż jedna rozdzielnia gazu, a rurki mogą być
    > prowadzone nieintuicyjnie.

    Jest to miejscowość do której na pewno dochodzi jedyny gazociąg wysoko
    prężny. Odległość między gazomierzami około kilometr.

    Wspó?czynnik konwersji: 10.972 [kWh/m3]
    Wspó?czynnik konwersji: 11.341 [kWh/m3]

  • 6. Data: 2020-02-08 22:27:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    MiSter napisał:

    > Jest to miejscowość do której na pewno dochodzi jedyny gazociąg
    > wysoko prężny. Odległość między gazomierzami około kilometr.
    >
    > Współczynnik konwersji: 10.972 [kWh/m3]
    > Współczynnik konwersji: 11.341 [kWh/m3]

    Są rzeczy na niebie i ziemi, o który fizjologom się nie śniło.
    Upewnie się jeszcze: wysokoprężny jest jeden, a do tego stacja
    radukcji i rozdzielnia na średnie ciśnienie też jedna? To może
    w takiej rozdzielni też poszczególne nitki potrafią traktowć
    wybiórczo -- do jednej tłoczą powietrze, do drugiej nie? A może
    monitorują na bieżąco, zmiany są znaczące, a tu i tam okres
    rozliczeniowy jest inny? Jeśli nie to, to już tylko przychodzi
    mi do głowy, że ten pierwszy gazomierz należy do przedstawiciela
    obecnej nomenklatury.

    --
    Jarek